talented schreef:Afgelopen weekend staan kijken bij een B en een L1 ring: wát een bagger reed er mee. Diegene die hun paard wél goed aan de hulpen hadden, wél wisten wat nageeflijkheid en ruggebruik betekent en wél wisten hoe een proef netjes afgewerkt moest worden, die gingen naar huis met 2 winstpunten per proef en een plaats bovenin het klassement. Wanneer je je paard niet nageeflijk kunt rijden of niet goed aan de hulpen hebt, zou ik niet op concours gaan. Je bespaart jezelf zo geld wat je anders toch maar weggooit (geen enkele jury houdt ervan om een sterrenkijker te jureren die door de ring heen ploetert).
Een B proef is niet meer dan een controle voor zowel jezelf, als op dat moment voor de jury, of de combinatie rijtechnisch redelijk in elkaar steekt. Wanneer jij nog niet zover bent dat je een grote volte kunt rijden en daarmee je paard lekker vanuit je been tegen je hand aan kunt sturen, kom je nog het een en ander tekort in de africhting van je paard, en heb je thuis nog heel wat om aan te trainen! Kan je je paard wel rondsturen met een constante aanleuning, controle over het tempo van je paard en in staat bent om je paard te wenden waar jij dat wilt, dan zou ik er gewoon mee op pad gaan!
Idd, en terecht! Het is niet alleen de B van Begin maar ook de B van BASIS en die wordt door velen nogal eens vergeten of onderschat.
@TS als jouw paard thuis netjes aan de hulpen staat kun je imo prima een B proefje rijden, eens moet de eerste keer zijn en dan weet je ook meteen waar nog aan gesleuteld moet worden. Als het niet lukt door spanning... ach dat zal wel vaker voorkomen hoor, dat is helemaal niet erg. En ja hoe constanter het beeld hoe hoger de punten dat lijkt me logisch als je naar de uitleg van de punten kijkt. Een sterrekijker zou imo geen wp verdienen omdat ik dat een grove basisfout vindt, maar iemand die bv het paard netjes aan de hulpen heeft staan maar een volte iets te groot rijdt? och dat is dan minder belangrijk hoor.