Starten op het gras met alleen voor ijzers ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DraakjeII

Starten op het gras met alleen voor ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 08:13

Ik zoek mensen die ervaring hebben met starten op het gras terwijl het paard alleen aan de voorvoeten op ijzers staat.
Als je dan kalkoenen onder draait hebben ze dan voor niet veel meer grip dan achter ?
Ik zie paarden die helemaal op blote voeten lopen het altijd prima doen op gras en aangezien de mijne prima op haar achterhoeven staat wil ik daar liever geen ijzers onder laten slaan. Het gaat om een proefje in de B.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:17

Dat kan best hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:20

Ik heb een onderling B proef je met alleen voor ijzers gereden, gewoon zonder klakoenen trouwens. Gaat prima.

jasmijn78

Re: Starten op het gras met alleen voor ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:39

Volgens mij gaat het er niet om hoe goed de hoeven van je paard zijn (wel belangerijk natuurlijk!) maar hoe handig hij is.

Ik had vroeger een compacte merrie van 1.63. Zij was heel handig en lenig. Met haar reed ik rustig zonder ijzers een Z-proef op het gras. Nu heb ik een ruin van 1.77. Toen ik hem in de L startte, had hij alleen voor ijzers onder. Hij was toen 4 en wat nog wat slungelig. Op een wedstrijd ben ik toen met hem onderuit gegaan in de galop. Hij gleed van achter ineens helemaal weg. Sindsdien ga ik nooit meer een outdoor-terrein op zonder 4 hoefijzers voorzien van kalkoenen, want dat wil ik NOOIT meer meemaken!

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:31

Ik heb Joelle altijd alleen voor op ijzers staan in de zomermaanden. Met de buitenwedstrijden draai ik dan kalkoenen in.

Ik heb nog geen glibberpartijen met Jo gehad, ook niet gemerkt dat Jo minder grip heeft met het rijden van de proef. Ik rijd nu L2, en ik heb dus geen problemen.
Maar het ligt ook een beetje aan je paard denk ik, gewoon proberen, en als het niet gaat, kun je toch altijd kijken of je ijzers achter doet.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:38

Mijn pony staat ook alleen voor op ijzers
nooit problemen mee gehad

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:42

ik ga mee met het verhaal van jasmijn78. wegglijden met paard en al is echt geen pretje.

Mandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:52

ik heb precies hetzelfde ik rijd een manege pony die voor op ijzers staat en achter niet ik ben nog nooit weggegleden volgens mij kun je ook prima starten zonder ijzers maar als er ijzers onderzitten wel kalkoenen draaien

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:45

Ik heb tot vorige zomer altijd met alleen voorijzers gereden. Vorige zomer ben ik een van de laatste wedstrijden die ik buiten gereden heb op gras ook uitgegleden (M1). Gelukkig hebben we er beiden niks aan overgehouden (alleen beetje stijf en een groene broek ), maar ik heb vorige week dus ook achter ijzers eronder laten zetten.
Ik heb tot het M1 eigenlijk nooit moeite gehad met alleen voorijzers, echter nu het allemaal korter wenden is, schuift hij wel makkelijker dan in de B en L1.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:07

Als je paard en goede balans heeft, maar oefen eerst eens op het gras, dan kun je het voelen, ik ben zou zelf nooit zonder ijzers met proppen rijden, maar ik spring nu vooral ook.

het gevol kan zijn dat je paard zich niet meer vertrouwt en kort en strak gaat lopen of uitglijd.

Strohalmpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:54

Hoi!!

Volgens mij moet het gewoon kunnen, maar ik zou het je niet aanraden. Ik rijd vaak in het weiland als de bak bij ons te nat is. Dat doe ik de laatste tijd zonder ijzers en als je rustig aan doet gaat dat prima. Maar als je wt fanatieker bezig bent merk je het toch wel. Maar als ik op concours gaat heb ik mijn paard altijd vierkant beslagen en draai ik altijd proppen erin. dat is vooral erg prettig als de ringen al wat slechter zijn. Als je van plan bent om ook te gaan springen zou ik zowieso proppen onder doen. Ik heb al meerdere glijpartijen gezien van paarden zonder ijzers of met alleen voor.

groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:56

Ik heb de hele zomer en mijn kampioenschappen op alleen voorijzers gedaan op het gras! Als je paard zijn benen goed weet te plaatsen is het geen probleem.

Nu ga ik ook op gras springen en daarom moeten er wel achter ijzers onder.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:34

In de B en de L reed ik met alleen voorijzers (met schroeven) en dat ging prima, vanaf de M1 heb ik vierkant laten beslaan omdat ik merkte dat het daar net wat onstabieler werd.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:38

altijd 4-kant met ijzers en kalkoenen, ik wil geen rissico nemen straks heb je 10x zoveel werk om het ertrouwen weer terug te krijgen
(omdat ie bijvoorbeeld is uitgegleden.)

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 14:56

Bedankt voor de reacties allemaal,

Als ik alles zo lees dan denk ik dat ik óf gewoon lekker op het zand blijf starten óf toch rondom ijzers met kalkoenen onder doe wanneer ik op het gras ga starten. Ik wil geen risico lopen dat ze onderuit gaat.

Ik vraag me alleen nog af of je een hoef waar een ijzer onder gezeten heeft zonder problemen weer van de ijzers af kan halen (scheuren door de nagelgaten lijken mij snel ontstaan). Waarschijnlijk wordt het zand voor ons.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:45

jasmijn78 schreef:
Volgens mij gaat het er niet om hoe goed de hoeven van je paard zijn (wel belangerijk natuurlijk!) maar hoe handig hij is.

Ik had vroeger een compacte merrie van 1.63. Zij was heel handig en lenig. Met haar reed ik rustig zonder ijzers een Z-proef op het gras. Nu heb ik een ruin van 1.77. Toen ik hem in de L startte, had hij alleen voor ijzers onder. Hij was toen 4 en wat nog wat slungelig. Op een wedstrijd ben ik toen met hem onderuit gegaan in de galop. Hij gleed van achter ineens helemaal weg. Sindsdien ga ik nooit meer een outdoor-terrein op zonder 4 hoefijzers voorzien van kalkoenen, want dat wil ik NOOIT meer meemaken!

Mét ijzers en proppen kun je nog uitglijden.. Geloof me heb ervaring en dat was niet bepaald fijn
Het licht er niet aan hoe handig je paard is of hoe goed zijn hoeven zijn. Maar op wat voor bodem er gereden wordt (zand, klei o.i.d.)!

Strohalmpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:48

Draakje 2 schreef: Ik vraag me alleen nog af of je een hoef waar een ijzer onder gezeten heeft zonder problemen weer van de ijzers af kan halen (scheuren door de nagelgaten lijken mij snel ontstaan). Waarschijnlijk wordt het zand voor ons.

Ik heb mijn ijzers er vlak voor de winter ook gewoon afgehaald en het gaf bij mij gaan problemen. Het ligt ook een beetje aan de hoef van je paard. Als ze hele erge brokkelhoeven heeft kunnen er idd scheurtjes ontstaan, maar waarschijnlijk groeit het dan zo weer weg

Groetjes

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:26

Ik heb ook alleen voor, maar zit er wel aan te denken om hem vierkant op ijzers te zetten... ik maak in het outdoor seizoen namelijk de overstap naar de M-1, en dan moet je toch meer wenden, en niet meer zo voorzichtige proefjes rijden zoals ik in de B en de L.

Heb in het begin zelf een keertje zonder stiften gereden en wel met ijzers hij gleed niet eens uit _/-o_

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:35

Die van mij gaat tijdens het outdoorseizoen gewoon op ijzers.
Neem liever het zekere voor het onzekere ondanks dat hij zeer stabiel op de hoeven staat.
In het indoorseizoen gaan de ijzers er weer onderuit.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:55

Wij doen ook alleen voor kalkoenen in (achter geen ijzers). Is nooit een probleem geweest.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:24

Ligt volgens mij helemaal aan het paard.
Met mijn ene pony rij ik een M proef met alleen voor ijzers en de andere in na een paar B proeven rondom op ijzers gekomen omdat hij alle kanten op gleed.

Annemiekbram

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:32

Dat kan best, vorig jaar heb ik het hele seizoen met alleen voor ijzers gereden.
Zowel dressuur als springen in de B

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:30

Ik heb mijn paard nu rondom op ijzers staan. In 2004 heb ik wedstrijden gereden, toen stond mijn paard alleen voor op ijzers. Op zich als het droog weer was ging het wel maar met een natte modderige baan merkte ik gewoon dat ze voorzichtiger ging lopen. Ik denk zeker in het begin van het buitenseizoen dat rondom op ijzers niet verkeerd is! Tegen de zomer aan hebben we (hopelijk) ook beter weer en zullen ze ook makkelijker grip hebben op de ondergrond!

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:10

Ik had ze vorig jaar ook alleen op voorijzers, maar ik ga ze nu voor de zomer toch rondom doen, want dan hebben ze toch meer grip, want ik voel ze toch af en toe glijden. En dan gaan ze zeker voorzichtiger lopen.

Met mij vorige paard had ik nog helemaal geen ijzers en dat doe ik nooioooooooooiiiiiiiiit meer!!!! (had maar 1x buiten gestart)

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:16

Ze zeggen inderdaad dat het wel kan.. ik heb gister toch maar mijn paard rondom laten zetten, maar ook omdat ik ga springen.