been bescherming bij de wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luna1986

been bescherming bij de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 15:10

Hallo,
Ik heb een klein probleempje.... Ik wil 16 april gaan starten in de dressuur, maar ik las in de regelementen dat beenbescherming niet toegestaan is. Maar het paard word altijd gereden met strijklappen achter, omdat hij deze echt nodig heeft. Nou was mijn vraag of iemand weet hoe ik hier vrijstelling voor kan krijgen (zodat we alsnog met strijklappen mogen starten). groetjes luna

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:15

bel het KNHS even. of kijk op de site www.knhs.nl
Met losrijden mag het wel, maar niet in de proef zelf.. Ik denk niet dat je vrijstelling kan krijgen, maar ben benieuwd...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:16

Wat is het voor wedstrijd, onderling ergens of startkaart?

Hoe het helemaal precies zit weet ik niet, lees anders het reglement van de knhs erop na..

Maar ik denk dat je wel een verschrikkelijk goede reden moet hebben wil je hiervoor vrijstelling krijgen..

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:19

Ik zou gewoon losrijden met strijklappen, en net voordat je de ring ingaat, afdoen! Die 5 minuten zal toch geen probleem zijn? Anders idd KNHS even bellen.

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:32

Inderdaad het mag in de dressuur niet in de ring/ tijdens de proef.

Het lijkt mij sterk dat je voor die 5 minuten een vrijstelling kan krijgen

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:58

Als je paard zich echt open loopt, kan je dit door een DA laten vaststellen en vrijstelling vragen....

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:06

Alleen met losrijden mogen ze om.. In de proef moeten ze echt af..

Rosalie123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:42

Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar wij hebben ook een fries die strijkt (en vooral zich kan openhalen met ijzers) en daar hebben we wel eens de strijklappen laten zitten (die waren dan wel zwart, dus het viel ook haast niet op).

luna1986

Re: been bescherming bij de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:03

Het paard is een spikkel. Ik heb de knhs gebeld en die zei dat we dan gewoon niet moesten starten Of anders een brief schijven met de reden en eventueel een dierenarts verklaring er bij. Dus ik ga maar af wachten wat dat gaat worden.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:30

Sjonniej schreef:
Als je paard zich echt open loopt, kan je dit door een DA laten vaststellen en vrijstelling vragen....

Dit denk ik ook..

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:34

Zover ik weet kan je er geen vrijstelling voor krijgen. Tenzij je dus idd met een brief van de DA komt, maar ik denk dat ze er dan nog moeilijk over doen.

Een kennis van mij had dit probleem ook, maar als hij elastieken (van die dikke postbode elastieken en natuurlijk niet té strak) om de kootholte deed streek het paard niet meer. Als je die in dezelfde kleur hebt als het paard dan valt het natuurlijk niet op. Ik weet niet of het werkt hoor... Mss een poging waard.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 22:23

Er vertelde iemand bij ons op stal ook dat je de strijklappen breder kan maken waardoor het een irritant gevoel is (niet pijnlijk ofzo) als het paard strijkt, doormiddel van een dikke bandage onder de strijklappen te doen. Dus dat kan ik ook nog even proberen.

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:35

Alleen met dierenartsverklaring inderdaad, anders is echt helaaspindakaas voor je

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:43

En zelfs dan lukt het meestal niet.
Kennis van me heeft dat ook nagevraagd gehad, maar het mocht niet.
Ook zij had een Da verklaring.
Maar volgends de KNHS moest die 5 min kunnen.

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:56

Domme vraag misschien maar waarom is beenbescherming in de lagere klasses in de dressuur eigenlijk niet toegestaan? Mijn eigen paard wil zich in zijn enthousiasme in de middendraf nog wel eens raken. Beenbescherming is toch alleen maar ten goede van je paard?

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:09

Jeskoo schreef:
Domme vraag misschien maar waarom is beenbescherming in de lagere klasses in de dressuur eigenlijk niet toegestaan? Mijn eigen paard wil zich in zijn enthousiasme in de middendraf nog wel eens raken. Beenbescherming is toch alleen maar ten goede van je paard?

Beenbescherming is in géén enkele klasse toegestaan.

Je zou wat onder de bandages/peesbeschermers kunnen doen zodat het paard spectaculairder gaat lopen. Dit valt immers moeilijk te controleren aangezien je niet zo maar de bandages af kunt doen en weer om kunt doen. Klinkt misschien raar, maar je zou eens moeten weten waar toe sommige mensen in staat zijn.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:14

Ieder gezond paard zou ook zonder beenbescherming moeten kunnen lopen, dus waarom toestaan??

Een slofteugel is toch ook alleen maar goed voor het paard? Het paard blijft netjes over de rug lopen en zet zijn rug niet vast. Dus keuren we dit ook maar goed?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:17

Ik zou de hoefsmid eens vragen om er achter een strijkijzer onder te zetten. Die vrijstelling kun je vergeten denk ik.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:39

luna1986 schreef:
Het paard is een spikkel. Ik heb de knhs gebeld en die zei dat we dan gewoon niet moesten starten Of anders een brief schijven met de reden en eventueel een dierenarts verklaring er bij. Dus ik ga maar af wachten wat dat gaat worden.

Dat gaat je dus niet lukken he, ook niet met een DA verklaring.
Heb ooit eens een paard gehad die zich had verwond bij de kootholte van zijn achterbeen. Daar kwam wildvleesgroei en dat werd ook steeds weer opengetrapt.
Toen heb ik (met DA verklaring) bij de KNHS gevraagd of ik dan met één strijklap mocht rijden, maar zelfs dat mocht al niet. Als het paard qua exterieur of om welke reden dan ook niet zonder strijklappen kon starten, dan moest ik inderdaad maar niet gaan starten. Heel crue, maar het zij zo.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:40

Leg het probleem uit aan je hoefsmid.Een goede smit kan hier wat aan doen.Een hoop hoefsmeden kwakken er maar zo een ijzer onder, hebben geen benul van hoe of wat, een ijzer is een ijzer.1 van onze paarden deed het ook, wat mijn smid precies gedaan heeft weet ik niet, maar het is over, hij doet het niet meer.Tegen de tijd dat hij nodig weer naar smit moet dan begint hij weer heel iets.
Vrijstelling krijg je vast niet.Wat ook terecht is, je zult maar iets onder je beenbescherming stoppen wat uit den boze is.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:47

Die van mij strijkt ook.
Helaas moeten ze inderdaad af.

Ik heb een x met mogen starten toen was het zo zwaar blubber buiten.
De jury auto's moest het terrein opgetrokken worden (van het veld aftrekken zie je nog weleens, maar erop??)

Toen was een ringmeester langs de jury wagens gegaan en mocht je van de jury je bescherming om laten.
Alleen de Z1 en Z2 mochten niet.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:52

daantjuhhh schreef:
Die van mij strijkt ook.
Helaas moeten ze inderdaad af.

Ik heb een x met mogen starten toen was het zo zwaar blubber buiten.
De jury auto's moest het terrein opgetrokken worden (van het veld aftrekken zie je nog weleens, maar erop??)

Toen was een ringmeester langs de jury wagens gegaan en mocht je van de jury je bescherming om laten.
Alleen de Z1 en Z2 mochten niet.

Logisch, anders rijd je heel je paard naar de vernieling. Ik heb ook een aantal keer een Z proef gestart met bescherming hoor, onder deze slechte omstandigheden. Heel erg onlogisch dat ze het niet verantwoord vinden om B ruiters zonder bescherming te laten rijden (grote volte, gebroken lijntje) maar een volte van 8 meter in galop vonden zij wel "veilig"genoeg om zonder bescherming te laten uitvoeren? Ik zou dan uberhaupt niet eens op mijn paard gaan zitten, als de grond dusdanig slecht was en vooraf bekend werd gemaakt dat bescherming niet toegestaan was. Al moet ik zeggen dat dit soort omstandigheden maar zelden voorkomen.

Om even ontopic te blijven zou ik toch gaan kiezen voor een andere tak van de paardensport; dit "probleem"krijg je hoogstwaarschijnlijk toch niet opgelost. Een compromis sluiten met de KNHS, wat overigens wel begrijpelijk is, is haast onmogelijk !

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:52

ja niemand vond het logisch.
ik mocht lekker met peesbeschermers en strijklappen, maar een vriendin van die een heel explosief paard heeft wat ontzettend sjouwd niet omdat ze in de Z reed.
Echt belachelijk.
Ik weet niet meer maar volgens mij is ze niet gestart toen.
Zou ik iig niet doen.

luna1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 10:59

Ik zal ff aan de hoefsmit vragen of hij er wat aan kan doen want hij schopt op het moment ook met z'n ijzers zijn hoeven kapot. Ik ga idd geen vrijstelling krijgen dan maar hopen dat het die 5 min. goed gaat. Zo niet dan word het geen wedstrijden

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:17

Ik vind het logisch dat het niet mag van de KNHS. Bovendien vind ik de 'tips' van sommige echt niet kunnen (hopen dat de jury de strijklappen niet ziet, of doe elastieken om zijn benen).

Ik ben van mening dat een paard dat zichzelf zonder beenbescherming ernstig verwond door te strijken, niet thuishoort in een dresuurring. Zo'n paard is nog te slap om goed er rechtgericht in balans door de baan te gaan of heeft een dermate ernstige exterieurfout dat je jezelf moet afvragen of het wel fair is van zo'n paard een proef te verlangen.

Dus de oplossing lijkt mij: Of je paard sterker maken in de training zodat hij niet meer strijkt of, in het geval van de lichamelijke beperkingen van het paard, je dressuurcarriere aan de wilgen hangen.