Instructie als jury; voordeel of nadeel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Linnie_

Instructie als jury; voordeel of nadeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 11:22

Ik heb aankomend weekend mijn instructie als jury. Is dit een voordeel omdat je weet waar er op gelet wordt? Of werkt het juist als nadeel?
Natuurlijk moet een jury overal objectief naar kijken.. maar toch.

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:24

Bij mij is het altijd een voordeel. Vooral als je al wat langer rijd bij de instructrice is hoe jij rijd meestal de manier waarop de instructrice het goed vind dus als je een goede proef krijg je vast wel punten.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:02

voordeel, zij weet precies hoe je je paard rijdt en weet wat goed en slecht is.

alleen 1ding.
het mag offiicieel niet.

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:04

Pas 1 keer op een onderlinge wedstrijd voorgekomen.
En als het goed is komt het niet meer voor.

Of ik trek mij terug, of mijn instructrice geeft het aan bij het secr. dat ze er rekening meehouden en mij door een ander (bij een andere rubriek bijv.) laten jureren.

Ik vind het zelf niet 'netjes', om bij je eigen instructrice te starten.
En zij gelukkig ook. Bovendien heb ik er geen extra voor of nadeel aan zit, klinkt misschien erg flauw, maar mijn instructrice is erg objectief

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:18

marloezzke schreef:
alleen 1ding.
het mag offiicieel niet.

Idd het mag niet, en misschien ook wel netjes om het te melden. de jury kan op deze manier geen objectieve beoordeling geven. En dat kan zowel positief als negatief uitvallen voor jou.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:29

Het mag idd niet, ik laat me altijd in een andere ring zetten.
Het kan een voordeel zijn, nadeel dat ze ook precies je fouten kent.
Idealiter maakt het geen verschil.

Raiza

Re: Instructie als jury; voordeel of nadeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:21

Ligt een beetje aan hoe je paard op wedstrijd loopt.
Veel paarden lopen op wedstrijd net iets minder dan thuis. Thuis is je instructice er meteen bij om tips te geven, en op wedstrijd moet je het zelf doen, vaak een beetje zenuwachtig, en gaat het iets minder dan thuis in de training.
Als je dan je eigen instructrice als jury hebt (wat inderdaad helemaal niet mag, en ook niet netjes is tov je concurrentie) is dat (indien je instructice als jury correct punt) meestal nadelig omdat ze weet dat je paard beter kan.
Maar er zijn ook wel mensen die bij hun instructice starten en dan altijd winstpunten rijden (en elders bijna nooit). Tja, dan is het voordelig, maar hou je jezelf voor de gek!

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:26

Ik heb het een keer gehad en daarna er een heleboel gezeur mee gehad, doordat andere ruiters vonden dat het niet eerlijk was enzo. Ik heb dus liever een ander!

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:40

Idd het mag officieel niet. Ik laat me ook liever overplaatsen na een andere ring/jury.

_Linnie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 16:45

Het is indoor en er is maar 1 baan. Er zou eerst andere jury zijn, maar dat is vandaag veranderd. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van vind, maar wel leuk en interessant om jullie meningen te lezen.
Ik vind het eigenlijk ook niet erg netjes, maar vind het te ver gaan om de wedstrijd er voor af te zeggen. Wist trouwens niet dat het officieel niet mocht.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:59

Het is bij mij nog nooit voorgekomen, maar ik denk dat het niet in mijn voordeel werkt Mijn instructrice is echt zo'n harde paarden vakvrouw en weet precies waar mijn zwakke punten zitten, ik denk dat dat niet zo gunstig zal zijn voor het resultaat.

Sharon_91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:16

Ja wat iedereen al zegt eigelijk mag het niet.. Ik heb het wel een keer gehad.. Ik zag het als een voordeel want ik ben normaal gesproken vaste schrijver van haar dus ik weet echt alles waar ze op let.. Ik reed een superproef en had 165..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:46

_Linnie_ schreef:
Het is indoor en er is maar 1 baan. Er zou eerst andere jury zijn, maar dat is vandaag veranderd. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van vind, maar wel leuk en interessant om jullie meningen te lezen.
Ik vind het eigenlijk ook niet erg netjes, maar vind het te ver gaan om de wedstrijd er voor af te zeggen. Wist trouwens niet dat het officieel niet mocht.

Je hoeft niet af te zeggen, maar wel melden dat jij les van haar krijgt.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:48

mijn vorige instructrice werd ook gevraagd om te jureren op de manege waar zij lesgeeft enik altijd wedstrijden rij, maar ze heeft zelf toen gezegd dat z dat niet wilde, omdat er veel mensen tussen reden die zij les gaf.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:53

Mijn instructeur heeft mij wel een keer gejureerd(FNRS). Hij maakte geen onderscheid tusen mij en de rest. Hij zegt, als je het nu goed doet, dan krijg je daar je punten voor, doe je het slecht, krijg je daar ook punten naar. Ik ga je heus niet minder punten geven omdat je het in de les beter doet. Ik beoordeel wat ik zie in de proef en vergelijk het niet met de les.

Deed ie wel een beetje. Er stond op m'n protocol: Je zit eindelijk rustiger! Maar daar had ik gewoon een 6 voor.

Vond het wel handig dat ik daarna nog uitleg kon vragen en dat hij in de les kon werken aan de punten die hij toen niet goed vond gaan.

Carlijn101

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:53

ik denk ook dat het voordelig werkt. Is het niet op wedstrijd voor de punten dan wel de volgende les, omdat ze dan ook precies weer hoe het de afgelopen wedstrijd is gegaan en wat je verbeter punten in de ring zijn.

ChristinaW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:58

M'n zus heeft ook een instructrice als jury en als zo is ze een erg goeie vriendin van haar! Maar als ze ooit in de zelfde ring zitten, en dan ze gewoon naar het geheel kijken en zeweet hoe het paard loopt, en als h et niet goed is, oordeelt ze bij bepaalde punten vast en zeker normaal op. en als er iets fout is dan corrigeren ze het wel weer onder prive lessen etc.. zo lijkt mij het..

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:28

Pas maar op.Het mag officieel niet.1 slimmerik die dit ziet en weet en jullie zijn de pineut.Tuurlijk als jury heb je altijd wel iemand in je ring die je ergens van kent, van gezicht, als concurent, als stalgenoot en noem maar op.Dat is ook niet helemaal tegen te gaan.En dat is ook nog wel acceptabel.Maar eigen familie en leerlingen jureren vind ik uit den boze.De meesten zullen zeggen vriendjespolitiek.Want het werkt in jou voordeel.En dat moet niet zo zijn.
Als het een onderlinge manege wedstrijd is naja dan is het niet zo'n drama.Maar op een officiele wedstrijd kan en mag dit niet.

ChristinaW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:41

jaa dat is wel zo ja! maarja dan rekenen de jury nog wel gewoon als bij alle anderen, maarja dat denkt niet iedereen natuurk, en maakt ze dat ma eens wijs!

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:48

ik heb mijn instrukteur ook eens als jury gehad ik was 1e...
Hij weet als het fout gaat wel de pony kan het wel...
Maarja ze kan je natuurlijk niet voortrekken..

ChristinaW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:52

das wel weer handig, ze weten dat je het kan
maarja this wel mooi meegenomen opzich a;ls het wel gebeurt..

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:51

www.knhs.nl :

Artikel 24 - Juryleden
1. Juryleden zijn officials, die als zodanig erkend zijn door de KNHS en onder vermelding van hun
bevoegdheid voorkomen op een lijst voor de desbetreffende discipline.
2. a. De juryleden worden vanaf een door het Federatiebestuur vastgesteld wedstrijdniveau centraal
aangewezen door een commissie.
b. Als de jury uit meer personen bestaat wijst de organiserende vereniging een voorzitter van
de jury aan, tenzij dit in het disciplinereglement anders is vastgesteld.
3. De eigenaar van een deelnemend paard en de bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en
echtgenoten / levenspartners, alsook de instructeur van de deelnemer en omgekeerd, en
bestuursleden van de wedstrijdgevende organisatie zijn niet gerechtigd als jurylid op te treden in de
rubriek waarin het paard en/of de deelnemer start(en).

clavecimbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:02

Officeel mag het inderdaad niet. Al gebeurd het wel vaak. Zelf ben ik ook jury, als ze opbellen of ik wil jureren en er zijn lesklanten van mij die ook mee doen zeg ik nee.
Je kunt er inderdaad problemen mee krijgen.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:03

maar ja, het is wel heel vervelend als een paar dagen voor de wedstrijd de jury wordt veranderd. Dan is het toch ook een soort overmacht?

Als je bij het inschrijven al weet dat je instructie daar jureert dat je je dan niet inschrijft ok, maar in dit geval?

clavecimbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:17

Dan zou de instructrice eigenlijk nee moeten zeggen. Als het goed is weet zij dat jullie daar starten. Het gebeurt erg vaak dat de lesgever de jury is, het beste is dan om niks te laten merken. Je kunt er grote problemen mee krijgen. Het is wel vaak moeilijk te achterhalen. Pas was ik mee met 1 van mijn klantjes op pony wedstrijd. Er waren 2 ringen. In de L1 starten een meisje en die had haar vader in de 1 ring als jury. Dit kwam omdat de jury een vrijdag had afgemeld en ze niet iemand anders konden vinden. Zo zie je maar het mag niet maar gebeurd wel.