Jonge Paarden proeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta1977

Jonge Paarden proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:14

Per 1 april komen dus de nieuwe proeven en ook de rubrieken voor de jonge paarden.
Nu hebben wij onze dressuurwedstrijden altijd al bomvol zitten, 2 dagen lang dus tijdens die wedstrijden extra rubrieken uitschrijven word niet wat...

Afgelopen weekend bij ons op de wedstrijd een GP ruiter in de ring met een 4-jarige (U-tje) in het ZI. Omdat ie anders het hele jaar MII moet blijven rijden. Hij was wel blij met die proeven als we ze gingen organiseren, maar ja... voor 1 ruiter natuurlijk geen aparte wedstrijd.
Maar zou er animo genoeg voor zijn denken jullie? Persoonlijk denk ik van wel hoor, maar toch...
Dit is overigens voor omgeving Zwolle en dus niet in het noorden waar ik woon, voor het geval je denkt: daar woont geen kip met jonge paarden!

Wat stellen jullie je er bij voor? Beetje PAVO Cup/Hengstencompetitie-achtig?

Tips, ideeen, roept u maar!!

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:28

Mmm ik heb al wel wat gelezen over die jonge paardenproeven. Vind het persoonlijk nogal wat om een 4-jarige Z te starten, maar daarvoor moet je naar mijn topic: Paarden op latere leeftijd in Z-dressuur.
Ik denk dat het inderdaad een beetje PAVO-cup/hengstencompetitie gaat worden. Ik hoor er regelmatig negatieve verhalen over omdat die jonge paarden vaak nogal overnomen worden en lopen als een 8-jarige, terwijl ze daar in feite nog helemaal niet aan toen zijn.

Verder vraag ik me wel af of er genoeg animo voor is. Wat voor niveau moet je zelf hebben om je paard in jonge-paardenproeven te rijden? Als je zelf ook nog maar B bent lijkt me dat dit niet moet kunnen. Dan heb je namelijk niets aan de rubriek, want dan maak je geen onderscheid tussen een normale rubriek en een jonge paardenrubriek.

En dan is er ook nog de vraag: Welke GP-ruiter start zijn eigen jonge paarden zelf? Misschien heb ik het wel helemaal mis, maar vaak krijgen GP-ruiters hun paarden als deze zo'n beetje Z-niveau lopen. Die GP-ruiter waar jij het over had, is misschien wel een van de weinigen die zijn eigen jonge paarden start.

Maar aan de andere kant is het wel mooi dat topruiters de kans krijgen hun paarden op jongere leeftijd al ringervaring op te laten doen. Maar ik hoop niet dat dat ontaardt in een soort showrubriek waar jonge paarden gewoon aangeprijsd worden en daardoor teveel op druk worden gereden, alleen maar voor de potentiele kopers die langs de ring staan. Wanneer zo'n jonge-paardenrubriek hier niet in ontaardt, vind ik het een goed initiatief.

Maar ik vraag me dus af wat voor niveau je als ruiter moet hebben om jonge paarden te starten in die rubriek. Persoonlijk heb ik er niet veel problemen mee namelijk als die profruiters bij mij in de normale rubrieken in de ring zitten. Ja ze kapen altijd de eerste prijs weg, wordt dan gezegd, maar dat is ook niet altijd even waar. Ik heb het weleens gehad dat ik er iemand gigantisch uitgereden heb, dat de zogenaamde ' toppers' helemaal onderaan staan (vaak omdat die paarden te gestresst reageren in de ring of omdat ze nog niet aan die klasse toe zijn). Maar vaak genoeg tonen zij ook hoe het wel moet. Hoe je hoog kan scoren en hoe je paard goed moet lopen. Als zij uit de ring zouden verdwijnen, zou het niveau aardig omlaag gaan en hebben de 'amateurruiters' niets om zich aan op te trekken.
Laatst bijgewerkt door Yoghurt op 21-02-06 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:32

Deze ruiter start inderdaad zijn eigen jonge paarden...
Volgens mij moet je als combinatie geklasseerd zijn wil je aan die proeven mee kunnen doen... LI voor de 4-jarigen, MI voor de 5-jarigen en ZI voor de 6-jarigen.
Verder weet ik dat er ook mensen zijn die anderen de paarden in de lagere klasses laten starten tot ze Z zijn en ze daarna weer overnemen, maar het is natuurlijk veel leuker dat zelf te doen, lijkt mij...

CGJ12

Re: Jonge Paarden proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:46

Gitta1977 schreef:
Afgelopen weekend bij ons op de wedstrijd een GP ruiter in de ring met een 4-jarige (U-tje) in het ZI.

Beetje goedkope stemmingmakerij...........
Een U-tje is 5 (V I J F)

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:48

Daarom zette ik het er ook bij... Voor de KNHS zijn ze in april pas 5, voor het KWPN op 1 januari en op papier waarschijnlijk daar ergens tussenin of daarna... Dus dat heeft niks met stemmingmakerij te maken dacht ik zo...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:54

Gitta1977 schreef:
Afgelopen weekend bij ons op de wedstrijd een GP ruiter in de ring met een 4-jarige (U-tje) in het ZI.

Als het een u-tje is, dan is het paard 5 jaar, geen 4.

Overigens is er een overgangsregeling voor jonge paarden die voor 1 april 2006 hoger geklasseerd zijn. Dus een 5-jarige die voor 1 april Z geklasseerd is, mag de rest van het jaar nog in de Z gestart worden.

Yoghurt schreef:
Vind het persoonlijk nogal wat om een 4-jarige Z te starten, maar daarvoor moet je naar mijn topic:

'
Volgens de 'oude' regels mag je pas met een vijfjarige in de Z starten. Volgens de nieuwe regels mag je straks pas met een 6-jarige Z starten.

Yoghurt schreef:
Wat voor niveau moet je zelf hebben om je paard in jonge-paardenproeven te rijden?

Met de nieuwe proeven voor jonge paarden moet je zelf startgerechtigd zijn voor die klasse. Dus een ruiter die al eens Z heeft gereden (met wp!), mag een 4-jarige direct in de L starten. Een ruiter die 2 maal Z heeft gereden mag straks met een vijfjarige direct in de M starten. En een ruiter die ZZ-licht en hoger heeft gereden, mag met een 6-jarige direct in de Z starten.

Het is dus niet zo dat een B-ruiter met een 5-jarige jonge paardenproeven voor 5-jarigen (op M-niveau) mag rijden.

En als je eenmaal gestart bent in de reguliere proeven en je bent met een 6-jarige bijvoorbeeld L, dan ben je niet startgerechtigd in de jonge-paardenproeven voor 6-jarigen (deze zijn op Z niveau).

Bovenstaande was even ter info.

Ik vind de jonge paarden proeven een heel goed initiatief. Veel ruiters welke op hoog niveau rijden mogen niet meer bij de basis starten en zijn zo gedwongen hun paarden door anderen uit te laten brengen of thuis te houden. Nu kunnen zij hun jonge paarden ervaring op laten doen. En voor (de betere) amateurs kan het ook interessant zijn je eens te meten met de profs!

Daarnaast is het, naar wat ik gelezen heb, niet de bedoeling dat het op de PAVO-cup/hengstencompetitie gaat lijken. Daar wil men juist vanaf. Het gereden zijn van het jonge paard en de onstpanning moeten voorop staan.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 12:02

jasmijn78 schreef:
'
Volgens de 'oude' regels mag je pas met een vijfjarige in de Z starten. Volgens de nieuwe regels mag je straks pas met een 6-jarige Z starten.

Er zullen dus vast meer van die ruiters zijn die hun 5-jarige dan nog ff snel in het Z starten voor april...
Overigens had deze ruiter nog een 5-jarige mee die nog niet aan het Z toe was dus die start ie het hele jaar nog in het M dus hij bekijkt dat gelukkig wel per paard...

Maar het ging mij erom of er eventueel animo voor zou zijn, verder niet...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:32

Gitta1977 schreef:
Daarom zette ik het er ook bij... Voor de KNHS zijn ze in april pas 5, voor het KWPN op 1 januari en op papier waarschijnlijk daar ergens tussenin of daarna... Dus dat heeft niks met stemmingmakerij te maken dacht ik zo...

Voor de KNHS wordt een paard óók nog steeds per 1 januari een jaar ouder.
(en de regel van 1 APRIL gaat pas over 6 weken in.............)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:38

jasmijn78 schreef:
En als je eenmaal gestart bent in de reguliere proeven en je bent met een 6-jarige bijvoorbeeld L, dan ben je niet startgerechtigd in de jonge-paardenproeven voor 6-jarigen (deze zijn op Z niveau).

Nu ga je volgens mij flink de fout in..............

Een meervoudig Z-ruiter mag een "groene" 6-jarige L-starten.
Vervolgens MAG hij volgens mij het beestje rustig in een 6-jarigen rubriek starten ( Z-niveau) aangezien de ruiter VERSNELD mag promoveren naar het Z. Daarvoor hoeft hij het beestje niet eerst verplicht DAADWERKELIJK in het Z te starten.
Deze ruiter is namelijk met ALLE PAARDEN gelijk Z-startgerechtigd !! (maar hij mag nooit weer LAGER starten daarna)

De versnelde promotieregeling is vast en zeker ook van toepassing op de jonge-paarden proeven.

eebaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:00

Dus ik als groene ruiter zou mijn 4jarige naar de L2 moeten rijden om mee te mogen doen aan de jonge paarden proeven?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:46

Niet naar de L2, maar naar de L1.

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:44

Okeej als de ontspanning voorop staat vind ik de jonge paarden een goed initiatief

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:53

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:29

CGJ12 schreef:
Nu ga je volgens mij flink de fout in..............

Een meervoudig Z-ruiter mag een "groene" 6-jarige L-starten.
Vervolgens MAG hij volgens mij het beestje rustig in een 6-jarigen rubriek starten ( Z-niveau) aangezien de ruiter VERSNELD mag promoveren naar het Z. Daarvoor hoeft hij het beestje niet eerst verplicht DAADWERKELIJK in het Z te starten.

Volgens mij niet: Wanneer hij een 6-jarige in de L (reguliere proeven)heeft gestart, is de 6-jarige L-geklasseerd. Hij mag dan niet in eens van de ene op de andere dag in de Z-proeven voor jonge paarden starten, ondanks dat hij daar als ruiter wel startgerechtigd is. Dit omdat het paard dan officieel L-geklasseerd is.

Dit is wat ik ervan gelezen en begrepen heb, ik kan het mishebben hoor.

Wat volgens mij wel mag: Een ruiter mag zijn paard tot 6 jaar thuis houden, dan in de jonge paarden proeven voor 6-jarige starten (z-niveau). Wanneer hij dan 60% scoort, is het paard z-startgerechtigd in de reguliere proeven.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:39

Jasmijn, aangezien je tegenwoordig versneld mag promoveren, ook als je al gestart bent in bv het M1 en dan direct doorpromoveert naar het Z1 bv, denk ik dat CGJ12 gelijk heeft.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:56

Lielle schreef:
Jasmijn, aangezien je tegenwoordig versneld mag promoveren, ook als je al gestart bent in bv het M1 en dan direct doorpromoveert naar het Z1 bv,
denk ik dat CGJ12 gelijk heeft
.

Ga er maar vanuit dat CGJ véél vaker gelijk heeft heeft dan hier wel eens wordt aangenomen.............

Maar je bekijkt het maar.
CGJ gaat ZELF probleemloos een dergelijke L-geklasseerde 6-jarige zó starten in de 6-jarige Z-proeven............

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:16

Goed hoor, als jij het zegt dan is dat zo.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:29

jasmijn78 schreef:
Goed hoor, als jij het zegt dan is dat zo.

Volgens mij is het ook gewoon zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:41

Is ook zo.

Ik mag ook gewoon een geklasseerde 6 jarige zo in de jonge paarden proeven bij de 6 jarigen Z starten.

Dat heet het voordeel van versnelde promotie. Je hebt er genoeg nadelen van dus dan pakken we de voordelen er maar ook goed van.

Ik vind het een goed idee, ik ga ook zeker van de zomer met Votje die proefjes rijden. Kan ze mooi mee op wedstrijd.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:47

Suzanne F. schreef:
Ik vind het een goed idee, ik ga ook zeker van de zomer met Votje die proefjes rijden. Kan ze mooi mee op wedstrijd.

Worden ze ook daadwerkelijk uitgeschreven dan?

Ribay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:45

Ja ze worden wel degelijk uitgeschreven!!
Op ons concours a.s. zomer kun je de 4, 5 en 6 jarige proeven komen rijden.
Op zaterdag 15 juli worden deze rubrieken verreden te Etten-Leur.
Als er mensen zijn die interesse hebben of in willen schrijven dan PB maar!

Angelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:56

wie gaan/mogen die rubrieken beoordelen ???

Ribay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:01

Z-jury's !

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:10

Ribay schreef:
Z-jury's !

Ribay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:17