Jury versus tong-probleem......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Jury versus tong-probleem......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 00:40

Ergens anders hier op bokt werd melding gemaakt van het feit dat er onlangs een ruiter (op kampioenschappen) een proef reed terwijl het paard gedurende alle 30 onderdelen zijn tong minmaal 7 centimeter uit de mond gestoken had aan de zijkant. De tong lag daar onbeweeglijk en was droog en donker gekleurd.

Eén van de twee jury's beoordeelde de combinatie op zo'n 56%, de collega-jury waardeerde het met een vette 60%....... (Dat verschil vind ik geen probleem)
De 60%-jury in kwestie reageerde dapper op mijn constatering (hier op op Bokt) met de volgende opmerking:

Jury X schreef:
Ons is geleerd dat er verschillende tongproblemen zijn, die ook dan verschillend benaderd en gepunt moeten worden.
Een
tong naar buiten die in rust is

, is iets anders dan een tong die echt
stressig steeds naar buiten
gestoken wordt.

Mijn vraag is nu:
Moeten we zo'n jury nu virtueel "steningen", "vierendelen", "radbraken", of heeft hij/zij gewoon gelijk?
Bij de ZZGP is het toch algemeen bekend, dat tongen zoals hierboven beschreven in ieder geval altijd 1 punt per onderdeel in mindering opleveren.
Dat is ook de reden waarom ik zelf absoluut geen paard zal uitbrengen waarvan ik zeker weet dat ie zijn tong er de hele proef uithangt. Dat is compleet zinloos. Ik kies dus zelf voor één van mijn eerste suggesties....

Ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken. Als ruiter kan ik NIETS ergers voorstellen dan een paard die zijn tong DOOD uit de mond hangt. Dat komt echt nooit meer goed volgens mij. Alleen als het paard de tong steeds weer naar binnen brengt (zoals deze jury "stressig" noemde) heb ik stukken liever. Dan kan ik als ruiter daar enige systematiek in gaan ontdekken en het probleem stukje bij beetje in de aanleuning proberen op te lossen..........

(PS. Het gaat mij niet om de naam van de jury of de ruiter. Púúr even de constatering en de argumenten. Daarom hoop ik ook niet dat mensen die namen er gaan bijzoeken.)

Jakary

Re: Jury versus tong-probleem......

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 01:01

een vriendin van mij heeft een paard dat dat ook doet. Ik denk niet dat het bij hem door stress komt, hij doet dit nl. altijd, echt altijd.
Bij de vorige eigenares liep hij M2 en mocht in zwaar starten (in België), maar ik weet eigenlijk niet of hij dat bij haar ook deed.
Ik zal het eens aan die vriendin van me vragen, maar misschien weet zij dat ook niet.
Hij doet het nu alleszins altijd, heel raar.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 01:04

het lijkt mij een vreselijke gewoonte als een paard dat doet en het is geen gezicht. Ik heb het nu over de tong die continu eruit hangt.
Oke, een paard dat zijn tong steeds naar buiten flapt is ook niets, maar dat zie ik dan liever. Ik wist niet dat dat ook punten kon schelen, weer wat geleerd. Als het paard zijn proef netjes loopt, waarom commentaar over de tong? Als het een stressig geheel is incl flappende tong kan ik me er iets van voorstellen, dan benadrukt de tong nog eens het geheel. Als de proef verder normaal verloopt kan er allicht iets van gezegd worden en wellicht tips gegeven worden aan de ruiter, voor zover mogelijk.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 07:11

Tja, als ik een tong er buiten zie, dan trek ik toch consequent 1 punt af, hoor CGJ.
Een tongprobleem is m.i. nooit goed te keuren. Echter, stel dat je een combinatie hebt, die alle onderdelen voor 7-ens of 8-en rijdt, dan zit je nog in de winst.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:11

Mijn pony doet ook heeeeel soms zijn tong naar buiten...maar dat is echt zelden en dat is het zomaar 1 onderdeel in de proef. IK heb het denk ik in de 2,5 jaar dat ik wedstrijden rijd 3x gehad ofzow.
Ik kreeg dan ook 1 punt aftrek voor dat onderdeel...wel terrecht denk ik.

Zelf heb ik niet het idee dat mijn pony dat uit protest deed, vorige keer was het volgens mij omdat ze net een een hap gras had genomen met het bit in Ik denk dat het nog een beetje in haar gehemelte zat ofzo.

Verder heb ik geen idee waarom een paard zijn tong uit zijn mond steekt, er zit dan vast iets niet goed in zijn mond natuurlijk...ik ga dit topic maar eens een tijdje volgen

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:28

Mijn paard doet het soms als het moeilijk wordt voor hem, zoals met de oprichting en de achterhand eronder. Ik heb het een keer in een proef gehad en daar ook gelijkeen punt aftrek van gehad, vond ik overigens helemaal niet erg want het is gewoon een fout. ook iets waar ik druk mee bezig ben in de lessen.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 08:41

Fitzroy schreef:
Tja, als ik een tong er buiten zie, dan trek ik toch consequent 1 punt af, hoor CGJ.
Een tongprobleem is m.i. nooit goed te keuren. Echter, stel dat je een combinatie hebt, die alle onderdelen voor 7-ens of 8-en rijdt, dan zit je nog in de winst.

Jazeker.
Zeker hypothetisch.
Dan had deze combinatie in jouw ogen dus (afgezien van de tong) een 212 punten combinatie moeten zijn om nu 182 te scoren.
Dan zijn wij het eens.

rhijnauwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:12

Fitzroy schreef:

doe ik ook, bij alle onderdelen waar de tong zichtbaar naar buiten steekt, trek ik een punt af (dus niet "hij zal nu ook zijn tong wel uitsteken")

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 09:19

rhijnauwen schreef:
doe ik ook, bij alle onderdelen waar de tong
zichtbaar

naar buiten steekt, trek ik een punt af (dus niet "hij zal nu ook zijn tong wel uitsteken")

hmmmmm.
Dan kom jij niet verder dan een punt of 8 aan aftrek gok ik.
Maar als ik een droge paarse tong zie dan weet je 100% zeker dat ie niet naar binnen is geweest..........

Ik weet dat zo'n tongprobleem een groot (psychisch) probleem is voor de betreffende ruiter, maar met de hand op regels moet ik echt overal een punt afhalen.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:50

CGJ12 schreef:
Mijn vraag is nu:
Moeten we zo'n jury nu
virtueel "steningen", "vierendelen", "radbraken"
, of heeft hij/zij gewoon gelijk?

Foei toch CGJ.
Is Anna66 niet gebanned door zo'n soort opmerking ?

Maar om op je vraag te komen, NEE, deze jury heeft geen gelijk.
Dit is mijnsinziens een absoluut africhtings probleem c.q. hand van de ruiter probleem.
Dat kun je als jury niet onbestraft laten en zo'n combinatie verdient (in mijn niet-juryogen) dan ook geen winstpunt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 09:59

idje schreef:
Foei toch CGJ.
Is Anna66 niet gebanned door zo'n soort opmerking ?

Kom kom........ wie niet door deze humor heenkijkt is een

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:55

ik vind het er niet uitzien als een paard zijn tong alleen al af en toe eruit steekt, laat staan datie er de gehele proef 'doods' bijhangt.
dan is dat paard toch ook niet bezig met het bit?? of ligt dat nou aan mij..
op mijn vorige stal had eenpaard dat ook.. beestje had z2 gelopen voor zijn blessure en bij de eigenaar deedie het dus niet. toen kwam de stalhulp, die hem verder mocht rijden omdat de eigenaar andere paarden had die ze verder uit wilde brengen en bij haar hig die vanaf dag 1 de tong eruit.... 1 keer heeft ze op een wedstrijd een verschil van 20 punten gehad. de 1 vond de tong niet storend, de ander gaf haar 140 punten vanwege de tong.
maar ik moet wel zeggen dat het in 1,5 jaar tijd bij die ene tong is gebleven.. verders had ze er nooit veel puntenaftrek voor.

maar ik vind het een storend beeld.

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:10

Ik heb zelf een paardje met zo'n tong probleem. Hij heeft het zichzelf aangeleerd en het is gewoon een aanleuningsprobleem. Hij laat hem alleen niet gewoon eruit hangen, het is meer tijdens moeilijke dingen eruit, dan weer erin of alleen het puntje eruit. Het varieert.

Tijdens een wedstrijd heb ik nog maar 1 x gehad dat er op elk onderdeel dat hij eruit hing een punt is afgetrokken, en dat vondt ik ook correct. De jury had er zelfs bij gezet: aanleuningsprobleem?

Ik vind het ook een heel storend beeld, wel vindt ik het handig dat je bij hem echt kan zien wanneer hij ontspannen is en nageeft (dan kauwt hij op het bit en zit de tong er keurig in).

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:21

rhijnauwen schreef:
doe ik ook, bij alle onderdelen waar de tong
zichtbaar
naar buiten steekt, trek ik een punt af (dus niet "hij zal nu ook zijn tong wel uitsteken")

Ik doe het net zo.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:25

Ik ken iemand met een pony die dat doet. Er hebben al verschillende zeer goede ruiter op gereden en zij zelf is ook niet de meest knulliege en kan goed rijden. De pony is ontspannen en kan netjes lopen het is een super combinatie!! Toch hangt de tong eruit.
Ik vind dat de regels moeten worden gevolgd dus bij elk onderdeel een punt eraf.
Maar ik denk niet dat het altijd een aanleuningsprobleem is. Dat is het wel geweest natuurlijk maar deze pony heeft het zich aangeleerd en ze krijgen het niet meer weg. Ik zag ik de P&S dat een tongband op sommige momenten is toegestaan.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:54

Ik heb een merrie gereden die de tong naar rechts naar buiten liet hangen als ze echt überontspannen was. Was niet vaak, en op concours gelukkig al helemaal niet

Ben van mening dat het consequent moet worden 'afgestraft', maar inderdaad alleen maar als je het ook daadwerkelijk kan zien. Je kan en mag er als jury niet zomaar vanuit gaan dat hij al die andere onderdelen ook met z'n tong naar buiten heeft gelopen (ook al heb je daar ietwat reden voor).

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:07

Ik ken een Vincent die dit deed. (wel meerdere Vincents trouwens, maar dat is weer een andere discussie...)
Hij had zijn tong altijd (toch wel 10 cm!) uit zijn mond hangen. Welk bit hij ook in had, of hij aan de lange teugel liep of flink aan het werk, hij deed het echt constant... Hij schuimde trouwens goed op het bit en had zijn tong "mooi" ontspannen en roze. Ook stond hij op stal vaak te spelen met zijn tong... Misschien had hij zijn tong wel te lang...

Toch is het paard vrij makkelijk en snel Z2 met winstpunten geworden. Ze werden er bijna nooit op afgestraft. Maar eigenlijk is het natuurlijk net zoiets als een paard dat tijdens het werk zijn mond telkens open doet. En dit wordt zelfs op Grand Prix niveau niet afgestraft...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:10

hananya schreef:
Toch is het paard vrij makkelijk en snel Z2 met winstpunten geworden. Ze werden er bijna nooit op afgestraft. Maar eigenlijk is het natuurlijk net zoiets als een paard dat tijdens het werk zijn mond telkens open doet. En dit wordt zelfs op Grand Prix niveau niet afgestraft...

Nu vind ik de mond "open" toch echt een véél kleiner probleem dan een biefstuk van een pond of twee.........
Mond "open" lijkt me redelijk goed bij te schaven. Daarentegen zijn er dan ook paarden met een dichte, maar juist zeer dode mond. Eigenlijk net zo fout als een open mond, maar minder goed zichtbaar voor de "nét-niet-kenner" en dus bijna nooit betraft......

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:58

Ik heb een keer meegemaakt op een zzgp wedstrijd dat er een paard gedurende de hele proef met zijn tong eruit liep. Zo'n 5 a 10 cm eruit denk ik. Maar die hing gewoon los zeg maar, was ook roze van kleur. De combinatie scoorde hoog. Ik dacht inderdaad altijd dat dit per onderdeel een punt aftrek kost, maar mijn instructrice vertelde mij dat dit tegenwoordig "mag" een tong uit de mond. En hiervoor wordt geen aftrek meer gegeven.
Persoonlijk denk ik dat het vaak wel een aanleuningsprobleem is, maar uitzonderingen zijn er altijd, sommige paarden doen het bij ontspanning. Maar anderen weer bij stress, en waar je die scheidingslijn nou moet trekken?????

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:56

De ene ruiter zegt dat zijn paard het uit ontspanning doet en de ander geeft toe dat het een aanleuningsprobleem.
Maar waar is nou inderdaad de scheidingslijn voor de jury??

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:38

Daarom alles over 1 kam scheren: puntenaftrek bij elke waarneming

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:38

Remember schreef:

Dat vind ik persoonlijk ook de beste oplossing

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:16

Bij ZZGP zie je het redelijk vaak, in de punten zie je er zelden wat van terug.
Parzival heeft het ook regelmatig...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:41

Remember schreef:

Helemaal mee eens!

Het is in mijn ogen een rijtechnisch probleem en behoort bestraft te worden!
1 punt per onderdeel in mindering vindt ik dan ook meer dan redellijk.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:46

Even een zijsprongetje naar:
Knarsen/mond open/lip optrekken/blauwe tong?
Hoe moet dat volgens jullie beoordeeld worden?