zenuwen voor wedstrijd...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meisje23

zenuwen voor wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 01:09

ik weet niet of dit hier hoort...maar ik heb zo veel last van zenuwen voor een wedstrijd, ga zondag voor het eerst weer starten(springen)en ben nu al zenuwachtig, eigenlijk is het nergens voor nodig maar toch.....denk dan straks kom ik niet goed uit voor de sprong enz enz....
heeft iemand tips ofzo??
het zijn geen normale zenuwen maar echt heel erg...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:11

Ik heb het ook Verschrikkelijk is dat, nou rij ik dressuur en ik heb ook al heel wat proeven verpest omdat ik zo gespannen was dat ik niet meer voelde wat er onder me gebeurde.
Je kunt Bach Rescue Remedy proberen als je dat nog niet hebt geprobeerd.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:17

bij mij was dat ook de 1e keer,gewoon rustig blijven..hier wat tips:

-op tijd wegrijden
-ga daar beetje rondkijken(naar andere ruiters)
-rustig opzadelen
-ga anders nog iets drinken
-neem thuis alles nog een keer door of je alles hebt

kortom:neem de tijd en doe gewoon of je thuis bent en als e er weer afkomt(dat zei ik)op aar de volgende wedstrijd en dan ben je de 1e paar wedstrijden nog wel zenuwachttig maar daarna is er niks meer aan de hand

sucses

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:32

Ik had het ook op de manege.
Met lesrijden, proefje rijden etc.
En ook later moest ik haflingers uitbrengen in de dressuur, nou echt zenuwachtig dat ik was!
Maar naarmate je het vaker gaat doen, word het al veel minder.
Gewoon rustig blijven en alles van te voren al inpakken en dat soort dingen.
Goed erop voorbereiden, dan kan je als je nog wat bent vergeten door de zenuwen; het toch nog rechtzetten!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:52

Had het eerst ook, eerst overgeven altijd.. verschrikkelijk
Maar goed ontspannen wat drinken en positief denken ..
Succes!

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:00

ga bij het losrijden heerlijk met je pony knuffelen belonen als die iets goed doet en op je ademhaling letten zoo rustig mogelijk ademhalen

MayoHippeia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:21

Een goede voorbereiding is belangrijk! Ik ben ook altijd vreselijk zenuwachtig maar als je het thuis kan, kan het op wedstrijd ook. Wees dan ook altijd tot in de puntjes voorbereid en ben er van verzekerd dat jij en je paard de wedstrijd met gemak aankunnen. Als er thuis nog vaak dingen fout gaan, ga dan niet op wedstrijd! Rustig blijven en zelfverzekerd zijn zijn beiden van groot belang voor wedstrijdsucces! En: oefening baart kunst!

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:58

hallo allemaal
bedankt voor de reactie's
ik rij bij de paarden niet bij de pony's
tja de voorbereiding is altijd goed, ik heb het rijden ook best wel goed voor elkaar dat is het niet, ik weet ook niet wat het is..
zal eens bij de dokter vragen om pilletjes ofzo haha tja....
iig bedankt!!
als er nog meer tips zijn dan hoor ik het graag!!

lucasjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:59

Hmm...dat is vrij normaal!
Maar na een tijdje wordt het vanzelf beter en gezonde spanning is altijd goed he...
Maar ik weet hoe je je voelt! Was ook altijd super zenuwachtig...

Nannes

Re: zenuwen voor wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:00

Ik ben vaak ook zenuwachtig voor het proefje. Maar als ik dan eenmaal aan het inrijden ben, ben ik zo aan het werk dat ik er dan niet eens meer aan denk

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:15

Ik vergeet altijd te rijden tijdens de proef en verval in mijn oude (slechte) gewoontes. Ik lees hier dus effe mee.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:01

Ik denk dat je in het parcours gewoon moet denken aan wat je instructeur/instructrice heeft gezegd. Voor de rest zou ik zeggen neem iets kalmerends ofzo

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:19

ja ik heb ook zitten denken om iets te nemen waar je rustig van word...
ik rij al jaren wedstrijden met veel verschillende ponys en nu paarden...
nu rij ik gewoon 1 paard maar de zenuwen blijven, een beetje is goed maar zooo extreem, lijkt me niet normaal..
idd gewoon denken aan wat je leert in de les, zal mijn best doen zondag!!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:11

Ben ook altijd supergespannen voor een wedstrijd. Heb er pas 6 gereden, dressuur op b niveau, ha, ha.Ik laat mijn man altijd voor me springen, daar zijn paard niet springt. Nu riep ik de laatste wedstrijd; bij de volgende doe ik zelf mee. Laat hij me nu ingeschreven hebben.... zondag moet ik dus aan de bak.
Zenuwen gieren nu al. Maar ja, denk bij elke wedstrijd: ik ga voor de een na laatste plaats. Het is maar 1x gebeurd dat dat niet lukte, dus ik zie wel.

Tegen mijn kinderen roep ik heel wijs....doen, doen, doen, daar leer je van.
Nu zelf he tgoede voorbeeld geven

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:17

Meisje23,

Het nemen van pilletjes of andere rustgevende drankjes lost volgens mij niets op. Het zal hooguit de zenuwen onderdrukken. Volgens mij hebben wij het hier dan over symptoom bestrijding en niet over oorzaak bestrijding.

Waarom zou je zenuwachtig zijn?
Ik ga er vanuit dat als je hier op bokt zit dan paarden je lust en je leven zijn. Dat je niet weet wat je zonder deze geweldige diersoort zou moeten doen, TOCH!!

Ik vind het dan vreemd als je zenuwachtig bent. Zie je wedstrijd als volgt. Je vind het geweldig dat je de mogelijkheid hebt om een paard te houden (niet iedereen kan dat betalen). Zodra je bij je paard bent dan krijg je een prettig gevoel en een grote glimlach op je gezicht van oor tot oor. Zodra je met hem gaat rijden dan voel jij je zo rijk als een prinses. Je gaat naar wedstrijd met hem omdat je het geweldig vind om te laten zien aan je paard hoe geweldig dat je hem vindt en dat hij zo lief en braaf is dat hij ook met je mee mag.
Het maakt je niets uit al gooit hij alle balken eraf. Je bent blij met hem omdat je op zijn rug mag zitten en hij zijn uiterste best doet om jou blij te maken en te laten glimlachen.

Wedstrijden rij je dus nooit voor iemand anders of een jury maar alleen om aan je paard te laten zien hoe blij je met hem bent.

Als je zo op je paard stapt dan verdwijnt volgens mij elke druk en maak je het voor beide een leuk uitje.

Groet
Conrad

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:31

he pruyssen..
bedankt, je hebt helemaal gelijk!!tuurlijk geniet ik van het paardrijden!!
ik moet het gewoon wat meer gaan los laten en maar zien hoe het gaat, misschien komt het omdat het niet mijn eigen paard is en ik het dan zo goed mogelijk wil doen....
maar bedankt voor je reactie hier heb ik wel wat aan!!
meer gaan genieten ipv prestatie gericht gaan rijden...

prom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:40

Ik heb dit ook heel erg.. maar niet voor wedstrijden. Eerder als ik op een pony moet waar weinig mense op gaan en die er om de minuut vandoor gaan. Je kan het zo bekijken.. "als ik er naast loop tril ik van angst. Zit ik erop niks meer aan de hand" Er is zelfs een keer tege mij gezegt dat ik gevoelloos ben op een paard. Wand al doet hij wat als ik erop zit (en ik was er eerst bang voor) geef ik heb gerust een tik. Al loop ik ernaast en moet ik er voor het eerst op, tril ik en durf ik niks te doen. Meestal als ik dit heb ga ik het paard aaien en knufelen. Dit helpt bij mij goed omdat het paard dan ook rustig word. het helpt idd ook eerst even te drinken of met vriendinen enzo te praten!!

veel succes

mmmarieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:43

aah nog iemand die hetzelfde had als ik! ik was toen ik ging starten ook heel zenuwachtig.. maar ik ging gewoon door en ben in één seizoen naar de L2 gereden! succes verder!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:00

een vriendin zei tegen mij eens, toen ik ook enorm zenuwachtig was,
"je rijdt voor je plezier wedstrijden, niet omdat je MOET". Dat heb ik een paar keer ingeprent en tegen mezelf gezegd, en het heeft wel geholpen.
Succes alvast met je springwedstrijd

X_ViSwIjF_X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:02

Ik heb nu ook echt de zenuwen ga zondag ook me eerste echte wedstrijd rijden.
Ik luister dan veel muziek en veel lezen kan ook niet slapen denk elke keer als ik dit fout doe en dan enz.
hihihi

groetjes

Jill_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:21

Ik heb het ook altijd hoe hoger je komt hoe meer zenuwen en na de proef ben ik altijd heel ontevreden enzo

@X_ViSwIjf_X F1 kan je bijna niks fout doen hoor als je de basisfiguren enzo kent je hoeft niet een te galoperen

X_ViSwIjF_X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:23

Jillie93@ weet ik maar toch ben ik zenuwwachtig bang dat het toch verkeerd gaat hihihi
Terwijl ik het bijna met me ogen dicht kan rijden*overdrijft*

Jill_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:01

X_ViSwIjF_X schreef:
Jillie93@ weet ik maar toch ben ik zenuwwachtig bang dat het toch verkeerd gaat hihihi
Terwijl ik het bijna met me ogen dicht kan rijden*overdrijft*

Haha zo overdreven is dat niet want het is echt simpel
Komt goed joh

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:29

Kafue schreef:
Ik vergeet altijd te rijden tijdens de proef en verval in mijn oude (slechte) gewoontes. Ik lees hier dus effe mee.
DAt heb ik dus ook. De zenuwen vielen de laatste keer wel mee, maar ik ging wéér voorover zitten, tenen naar buiten...

De laatste keer vielen de zenuwen op zich wel mee, maar m'n houding, daar viel neits goed over te zeggen.

teqil_mikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:52

probeer ook goed te eten en te rusten voor je wedstrijd ik heb het namelijk ook en heb het al een stuk minder al ik goed eet