Vaak op wedstrijd gaan: Omdat je het leuk vindt of...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vaak op wedstrijd gaan: Omdat je het leuk vindt of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:58

Het valt me op dat sommige mensen heel erg vaak op wedstrijd gaan. Sommigen gaan zelfs iedere week. Voor alle duidelijkheid: Ik ga nu even uit van 'niet-beroeps' ruiters/amazone's.

Waarom zou je zo vaak wedstrijd rijden? Puur omdat het wedstrijdrijden op zich leuk is? Of omdat je snel door wilt stromen naar een volgende klasse? Omdat je het idee hebt dat je vaak 'hoort' te gaan vanaf het moment dat je je startkaart in huis hebt? Ik ben best wel benieuwd hoe hierover gedacht wordt.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 06-12-05 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:01

Ik ga meestal twee keer per maand op wedstrijd. Nog niet zo lang geleden heb ik 5 weken achter elkaar wedstrijd gehad. Dit kwam doordat ik voor bepaalde wedstrijden gevraagd werd en dit was leuk.
Ik doe het dan ook voor de lol en niet om zo snel mogelijk punten te halen, op een gegeven moment loop je dan toch vast.

loveSaros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:04

Ik heb met mijn ouders de regel, dat ik hoogstens 2 wedstrijden per maand mag hebben,, maar als ik in de M zit (duurt nog wel ff:P) mag het vaker! Ik ga nu voor het eerst in januari starten, B !

Raiza

Re: Vaak op wedstrijd gaan: Omdat je het leuk vind of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:13

Het is voor mij al weer dik een half jaar geleden dat ik mijn laatste wedstrijd gereden heb, en in jan/feb gaan we het weer eens proberen. Helaas een noodzakelijke wedstrijdstop ivm een operatie van mijn paard.
Daarvoor ging ik ook best vaak op wedstrijd, soms 4-5 weken op een rij, en dan weer 3 weken niet.
Mijn paard loopt het beste als hij regelmatig mee gaat. Na een langere periode thuis is hij nogal onstuimig op concours en door zijn enthousiasme gaat het dan niet altijd zoals het hoort Als hij dan weer 1a2 keer meegeweest is, is hij weer rustig en luistert hij beter.
Ik kies de wedstrijden wel uit op omstandigheden, zoals goede bodem, fijn losrijterrein, geen uren op de uitslag hoeven wachten, redelijk op tijd kunnen starten ed.
Als er dan een aantal weken op een rij "fijne" wedstrijden zijn, ga ik wat vaker.
Als er weken op een rij alleen wedstrijden gehouden worden waar bv de bodem niet goed is, of er vaak niet op tijd gestart worden (uur inloop of uitloop komt daar bijna altijd voor) dan blijf ik thuis

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:06

Ik reed eerst met mijn pony ongeveer 2 keer in de maand een wedstrijd. Gewoon omdat ik het leuk vond.

In januari ga ik met mijn paard starten. Dan begin ik juist met wat meer wedstrijden te rijden, zodat ze kan wennen voordat we in april weer naar buiten gaan. En dan wordt het waarschijnlijk weer wat minder .

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:28

Ik ging met Fedde vrij vaak op wedstrijd (minimaal 2x per maand). Ten eerste omdat hij dan lekkerder bleef lopen (als ik een aantal weken niet startte was hij de eerste wedstrijd iedere keer heel vervelend) en ten tweede omdat ik wedstrijd rijden erg leuk vind.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:40

Ik probeer ook iig om de week te gaan, merk dat als ik minder rijd dat mijn paarden(en ik ook) het ritme steeds weer wat kwijtraken. En dat heb ik toch wel nodig in de ring
Ik vind het M ook altijd wel weer erg hoog als ik een paar weken niet gestart ben

Het wil niet altijd lukken om ze alletwee minimaal een keer in de twee weken de ring in te rijden, maar ik probeer het wel.
Dat hoeft trouwens niet persé een wedstrijd te zijn, ga ook regelmatig naar oefenparcours ipv een wedstrijd. De paarden merken het verschil toch niet en anders gaat het veel te hard met de punten. En oefenparcours is vaak nog goedkoper ook

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:49

Ik ga altijd een aantal weken achter elkaar en dan bv 2 maanden niet. Een wedstrijd kost toch telkens een training en dan kan ik in de niet-wedstrijd periode weer rustig doortrainen.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:25

Ik ging altijd wel 2 of 3x per maand. Gewoon omdat je dan beter in het ritme blijft. Zo krijgt je paard/pony ook meer ervaring. En voor mezelf vond ik het ook fijner om regelmatig te springen omdat de hindernissen anders eenstuk hoger lijken

Ik vond het ook leuk om op wedstrijd te gaan hoor maar daar ging het niet echt om. Ook niet om zo snel mogelijk te promoveren want ik reed de klasses zo ver mogelijk uit.

De laatste 2 jaar ging ik in het zomerseizoen minder op concours omdat ik dan voornamleijk ging crossen en aangezien dit wel zwaar is, ging ik minder springen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:44

Ik ga ook wel vaak, zeker 3 x per maand en gewoon omdat ik het hartstikke leuk vind. Nu zit ik 2,5 maand zonder wedstrijden door allerlei problemen met sydney en ik mis het enorm! Ik ga dan nu dus vaak met me instructrice mee of ga ergens kijken hier in de buurt. Ook kijk ik na ieder weekend alle uitslagem op startlijsten bij langs van de ws hier in debuurt om te zien hoe iedereen heeft gereden... Hobbie he

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:27

Maar ook voor de winst.

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:02

Ik ga ook zeker 2 á 3 keer in de maand.
Omdat ik het echt super vind.

Niet voor de winstpunten, niet omdat mijn ouders mij pushen. Er zit gewoon een fijn regelmaat en het is voor mij toch een resultaat van mijn trainingen, om te zien hoe het beoordeeld wordt.

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:47

loveSaros schreef:
Ik heb met mijn ouders de regel, dat ik hoogstens 2 wedstrijden per maand mag hebben,, maar als ik in de M zit (duurt nog wel ff:P) mag het vaker! Ik ga nu voor het eerst in januari starten, B !

ik heb precies hetzelfde, mn ouders hebben echt geen zin om ieder weekend op concours te zijn...
k ga wel vaak mee met andere, vind het super leuk om op wedstrijd te gaan

ik ken ook wel iemand die (bijna) ieder weekend gaat, en soms ook nog 2x per weekend...
moet iedereen voor zichzelf weten...
ik zie er zelf het nut niet helemaal van in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:04

Ok, al met al hebben de meesten dus de ervaring dat het belangrijk is om vaak genoeg te gaan zodat het paard er niet 'uit' raakt.

Ik ging zelf met mijn vorige paard niet vaak op wedstrijd, eerder af en toe. Maar die was dan ook niet meer jong (10/11 toen ik wedstrijden met hem reed) en ook niet snel onder de indruk van een vreemde omgeving. Dat is natuurlijk anders dan als je een jong paard hebt of eentje die snel onder de indruk is van allerlei dingen. Ook kan ik het me wel goed voorstellen dat de springers anders de hindernissen ineens zien groeien, zeg maar.

lucasjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:06

Met mijn jonge pony ging ik zo vaak mogelijk op wedstrijd om ervaring op te doen (niet iedere week, dat vond mijn pa niet leuk)
Maar daarna ging ik ook wel vaak op wedstrijd omdat het gewoon leuk was
Hou wel van een beetje concurentie

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:32

Ik ga in elk geval niet meer dan twee keer per maand en vaak is het zelfs één keer per maand of soms zelfs een langere tijd niet.
Ik vind wedstrijdrijden leuk, maar het moet ook leuk blijven voor ruiter en paard.

AntheaV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:39

Quidou schreef:
loveSaros schreef:

ik heb precies hetzelfde, mn ouders hebben echt geen zin om ieder weekend op concours te zijn...
k ga wel vaak mee met andere, vind het super leuk om op wedstrijd te gaan

ik ken ook wel iemand die (bijna) ieder weekend gaat, en soms ook nog 2x per weekend...
moet iedereen voor zichzelf weten...
ik zie er zelf het nut niet helemaal van in

zo iemand ken ik ook. Die ging elk weekend en soms 2x per weekend. En dan ook springen en cross in 1 weekend dat vind ik wel veel te veel. Die pony had overigens later ook een blessure.
Als je een keertje 2 wedstrijden in 1 weekend hebt is dat natuurlijk niet erg maar je kunt ook overdrijven. Dan is het voor je paard ook niet meer leuk

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:54

Ik ga 2x per maand, ik vind het leuk en een wp is natuurlijk ook nooit verkeerd .

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:21

1x per maand. Omdat het zo ónwijs gezellig is met alle anderen op de wedstrijd. Om iets te hebben om naar toe te trainen en jezelf een soort van te 'toetsen', of je vooruitgang boekt. Om steeds weer een beetje beter te worden.

Ik men trouwens, 's winters dressuur en vaardigheid. 's Zomers samengesteld, meer dan 1x per maand (vind ik) veel te zwaar voor mijn pony, dus dat is echt het maxima.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:33

cornelie schreef:
Ik ga altijd een aantal weken achter elkaar en dan bv 2 maanden niet. Een wedstrijd kost toch telkens een training en dan kan ik in de niet-wedstrijd periode weer rustig doortrainen.

Zo gaat het bij mij ook ongeveer.
Vind het heerlijk elke week weg te gaan, maar ook lekker om dan eens 1-2 maanden thuis te blijven.

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:39

Ik ga ongeveer 1 keer in de 3 weken. Soms heb ik een paar wedstrijden achter elkaar, dan een paar weken niets. Ligt er maar net aan wanneer wedstrijden in de buurt plaatsvinden. Ook met jonge paarden ga ik zeker niet vaker. Al je je paard goed aan het lopen hebt, komen de winstpunten vanzelf, daar hoef je echt niet elke week op wedstrijd. Ik denk dat het ook best wel belastend is voor een paard om elke week of om de week wedstrijd te hebben. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn eigen paarden brengt zo'n wedstrijd toch wel wat spanning met zich mee en ze doen veel indrukken op. Als ik elke week zou gaan zou ik binnen de kortste keren gestressde paarden hebben verees ik.... Bovendien vind ik het zelf ook niet fijn om zoveel op wedstrijd te gaan. Af en toe een zondag vrij is ook wel lekker, heb ik tenminste uitgebreid de tijd om goed te trainen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:09

Weekend besteding

Ik vind het gewoon erg leuk om te doen en ook Times gaat graag mee naar mijn idee.
Snel over naar de volgende klasse hoeft voor mij niet, ga toch pas over als ik en een stuk of 18 heb.

Ik ga ongeveer 2x pm weg

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:13

Ik ben nu al heeeel lang niet geweest maar vroeger meestal 2 a 3 dagen in de maand weg. Ik vind wedstrijdrijden gewoon ontzettend leuk, ik motiveer mezelf ermee, het paard blijft in een wedstrijdritme en ik zelf heb minder last van stress en zenuwen bij de gedachte 'volgende week of over twee weken is er weer een wedstrijd'.
Mocht de training niet opschieten zodat ik niet klaar ben voor het volgende niveau dan blijf ik liever een half jaartje aan een stuk thuis om daarna er weer voor te gaan. Ik rij de klasses ook helemaal uit trouwens.

He, ik kan niet wachten tot ik weer kan starten!

Luci

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:28

Omdat ik het leuk vind om snel door te stromen.

(jaja natuurlijk met alle mitsen en maren van klaar zijn voor volgende klasse enzo, don`t worry )

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:43

Ik ga ook 2x per maand ongeveer.
Omdat ik het altijd echt súper gezellig vind. Meestal ken ik al m'n tegenstanders en soms ook de mensen die de rest van de dag rijden. Het is dus altijd super gezellig. Ik ga ook altijd met een vriendin, wat het nog leuker maakt. En tsja.. natuurlijk doe ik het ook wel voor de punten enzo hoor, anders kan je beter onderling gaan starten..

Maar ik heb met mn ouders afgesproken dat als ik minder dan 150 zou halen (2of 3 keer), even zou moeten stoppen, trainen en dan nog een keer proberen. Je moet natuurlijk wel een kansje hebben..

(het is gelukkig nog niet gebeurd.. )