Bruine cap is toch toegestaan bij het springen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArcesStables

Bruine cap is toch toegestaan bij het springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 23:48

om nog even gauw zekerheid te krijgen.

Ik ben van plan de bruine GPA te bestellen voor op concours, nu zie ik eigenlijk alleen maar mensen met zwarte en grijze caps.
Maar in het discipline regelement is het enige vereiste voor de cap dat die CE goedgekeurd is.

Dus de Vraag is: Een bruine cap is tog toegestaan op springconcoursen?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-11-05 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:55

Mijn ervaring met springen is dat het met springen niet zo veel uitmaakt hoe je eruit ziet qua harnachement met dekjes en jasjes enzo. Dus op zich denk ik wel dat het mag

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 23:57

ja omdat het ook niet staat aangegeven, zoals dat je eerst alleen maar een blauwe,zwarte,groene of rode rijjas mocht. dat is ook aangeschaft en staat niet meer vermeld en qua caps is het enige dat die goedgekeur dmoet zijn

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:59

Bedoel je de bruine van € 1200,-??? Of heeft GPA ook nog andere bruine? Je mag niet in de dressuurbaan verschijnen met een bruine cap, bij het springen maakt het niet uit.

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 00:00

nee niet die van 1200 zo gek ben k nog net nie (nog wel absurd duur, mnaar dat is alles in de paardensport) het gaat om de gpa titium die is er nu ook in het bruin:
Afbeelding

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:06

Ik vind hem wel leuk, alleen moet hij wel bij je jasje passen.

Je kunt het anders voor de zekerheid nakijken bij de KNHS regelementen, dan weet je het zeker. (maar ja, die zullen binnenkort vast wel weer eens veranderd worden).

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 00:07

tjaa groen jasje, ik vind dat wel staan... zullen de meningen ook wel over verdeeld zijn.

Ja bij de regelementen stond niks vermeld dus ik ga ervan uit dat t mag... is weer eens wat anders he

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:08

Bij het springen mag dat.

Ik zag laatst zelfs iemand met een rose (En dat was géén gezicht )

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 00:10

zn kindercap tjaa tis maar waar je van houd, dan vind k bruin nog wel een beetje fatsoenlijk

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:11

Als volwassene, met rose dekje en peesbeschermers ook nog. 't was echt geen pan (En dan zo opvallend zijn en er totaal niks van bakken is nog eens extra voor schut )

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:21

Goudvarken schreef:
tjaa groen jasje, ik vind dat wel staan... zullen de meningen ook wel over verdeeld zijn.

Ja bij de regelementen stond niks vermeld dus ik ga ervan uit dat t mag... is weer eens wat anders he

ik heb het volgende kunnen vinden bij de KNHS reglementen, deze komen bij de dressuur vandaan, bij het springgedeelte kon ik ook niets vinden.

Artikel 143 Kledingvoorschriften

Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer.

Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,
- bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
- een witte, beige of gele rijbroek,
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
- een paar handschoenen,
- een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of zwarte jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren chaps.
- een zwarte of donkerblauwe veiligheidscap/-helm. Het is uitsluitend in de klasse Z1 en hoger toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen.

De combinatie van beugel en rijlaars dient zodanig te zijn dat in geval van nood de voet de beugel ongehinderd kan verlaten.

Vanaf de Lichte Tour wordt in beginsel uitgegaan van de verplichting tot het dragen van een zwarte of donkerblauwe rijrok. De Junioren en Young Riders mogen naar keuze in rij-jas of rijrok rijden.
In bepaalde situaties kan hiervan worden afgeweken.

Op internationale wedstrijden onder de reglementen van de FEI zijn uitsluitend zwarte rijlaarzen toegestaan.

Als om veiligheidsredenen een ruiter een goedgekeurd beschermend ruiterhoofddeksel wil dragen, dan is dit toegestaan.

Het dragen van kleuren(banden) op boorden en kragen, inclusief de nationale kleuren, is aan strikte regels gebonden en alleen bij de FEI geregistreerde kleuren mogen worden gedragen.
Voor nadere, meer gedetailleerde informatie over het bovenstaande, wordt verwezen naar het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS, de Algemene Regels van de FEI en het FEI- reglement Dressuur.

Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de wedstrijden deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of Z2. In lagere klassen is een hoedje als onderdeel van het verenigingstenue niet toegestaan.
Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén
verantwoordelijkheid voor de jury.

Het rijden met handschoenen is, wanneer in een rij-jas gereden wordt, - ongeacht de kleur - zowel voor paarden- als voor ponyruiters, verplicht, ook indien het verenigingstenue wordt gedragen.

Militairen, leden van de Koninklijke Marechaussee en politiefunctionarissen mogen het voorgeschreven ruitertenue of hun uniform dragen.

Het is toegestaan om met een bodyprotector te rijden tijdens de wedstrijd. De bodyprotector mag boven of onder het wedstrijdtenue gedragen worden.

Het staat iedere ruiter/amazone vrij op het losrijterrein de plastron en de rijjas/rijrok uit te laten. Het dragen van een hoofddeksel, zoals deze in de wedstrijdring wordt gedragen, is verplicht.

Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30º Celsius) kan de afgevaardigde beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten, behalve bij kampioenschappen. Maakt men hiervan gebruik, dan dient gereden te worden in een wit, beige of geel overhemd of –dressuurblouse (met korte of lange mouwen).

In het geval van zeer slecht weer kan het dragen van een regenjas tijdens de proef door de afgevaardigde worden toegestaan.

Een deelnemer, die geen correcte kleding draagt of van wie de voorlezer niet correct gekleed is, kan - ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury - toestemming tot het starten worden geweigerd.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:31

Bij dressuur is het toch echt een ander verhaal dan bij het springen, dus aan bovenstaande heb je niks

Dit zijn de voorschriften voor het springen:

Citaat:
Artikel 256 - KLEDING EN GROETEN
1. Kleding.
1.1 Deelnemers dienen correct gekleed te zijn, zoals in de reglementen van de KNHS bepaald. Deelnemers zijn verplicht zich tijdens deelname aan wedstrijden en bij prijsuitreikingen te kle- den overeenkomstig het bepaalde in paragraaf 1.5 en 1.6 van dit artikel.

1.2 Tijdens het verkennen van het parcours dient de kleding schoon en verzorgd te zijn. In ieder geval is het dragen van laarzen, witte rijbroek, wit of licht gekleurd overhemd en das/plastron verplicht. De kraag en de manchetten van het overhemd moeten in ieder geval wit zijn.

1.3 Bij slecht weer mag de jury het dragen van een regenjas of een windjack toestaan. Bij extreem warm weer mag de jury de deelnemers toestaan zonder rijjas te rijden.

1.4 Het dragen van een goed sluitende harde cap of helm met driepuntsveiligheidssluiting is verplicht voor iedereen die te paard zit op het oefen- en losrijterrein of die zich te paard elders op het concoursterrein bevindt. Dit geldt ook voor militairen en andere deelnemers in uniform.

1.5 Burgerdeelnemers dienen gekleed te gaan in een rijjas, witte of beige rijbroek, hoofddeksel zoals genoemd in art. 256.1.4. Tevens is het verplicht om zwarte rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of zwarte jodhpurlaarsjes en gelijkkleurige, gladleren chaps. Er moet een witte das of plastron en een wit of licht gekleurd overhemd bij worden gedragen. Overhemden mogen lange of korte mouwen hebben en moeten een witte kraag en bij lange mouwen witte manchetten hebben. Dames behoeven bij het dragen van een speciaal rijoverhemd met een hoge kraag geen stropdas of plastron te dragen. De combinatie van beugel en rijlaars/jodhpurlaars dient zodanig te zijn dat in geval van nood de voet de beugel ongehinderd kan verlaten.

1.6 Indien tijdens de wedstrijd een verenigingstenue wordt gedragen, mag dit afwijken van het gesteld in art. 256.1.5. Het dragen van een hoofddeksel zoals genoemd in art. 256.1.4 is echter verplicht.

1.7 Militairen, politieambtenaren en dergelijke mogen een deelnemertenue of een uniform dragen. Ook voor hen is het dragen van een hoofddeksel zoals genoemd in art. 256.1.4 verplicht.

1.8 Wanneer een ponydeelnemer tijdens het parcours zijn hoofddeksel al dan niet opzettelijk verliest of wanneer de sluiting is los gegaan, moet hij zijn hoofddeksel onmiddellijk weer opzetten en/of de sluiting opnieuw vastmaken.Tijdens het hierdoor veroorzaakte oponthoud wordt de tijdopnameapparatuur niet stil gezet en worden er geen strafpunten toegekend, ook niet voor eventueel afstijgen.

1.9 Het dragen van een bodyprotector is toegestaan.

Geen voorschriften voor de kleur dus

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:25

voor TS:

- graag voortaan eerst even de moeite doen om iets zelf op te zoeken
- graag gewoon gebruik maken van hoofdletters

BiancUgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:44

Goudvarken schreef:

Ze hebben van Pikeur ook jasjes indezelfde kleur te koop
Maar kosten 298 euro net zoveel als de cap dus als je een bundeltje geld hebt om uit te geven

Veel plezier..!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:07

Gewoon lekker die bruine kopen als je die gaaf vindt. Bij springen maakt het volgens mij tegenwoordig niet meer uit welke kleuren je draagt, als je maar een jasje en een witte broek draagt.
In de regelementen staat of zwart of donkerblauw maar een verenigingskleur is ook toegestaan dus: groen, rood, grijs etc.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:51

Bruin staat daar wel mooi bij

Ik zou er alleen wel rekening mee houden dat je wsl niet altijd in het groen blijft rijden En die cap gaat wsl wel langer mee dan die twee jaar, zeker als je hem alleen op concours gebruikt zoals de meesten.

Ik zou ook even navragen of er iets over de kleur helm in de voorschriften staat van Deurne. Het zou best kunnen dat daarin wel staat dat je een zwarte helm moet hebben nl. (of is dat groen geen 'clubtenue' en rij je gewoon spontaan in het groen )

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:54

Zal prachtig staan bij dit jasje

Afbeelding

Pikeur Epsom Tabak
Exclusief dames wedstrijdjasje voor het springen. Voorzien van
een dubbele split achter en tevens getailleerd. Gemaakt van vuil- en waterafstotend materiaal. Verkrijgbaar in de kleur tabak, met goudkleurige knopen, chocoladebruine fluwelen kraag en goud biesje om de kraag. Perfect passend bij de GPA Titium in de kleur zand/ champagne.

Prijs: € 270,00

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:12

Ik denk niet dat Goudvarken in een damesjasje rond wil rijden

Denk dat het wel een mooi gezicht is trouwens, maar ik houd het wel bij mijn blauwe outfit. Anders moet ik ook weer een ander dekje en een andere rijbroek kopen

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 22:18

Lielle schreef:
voor TS:

- graag voortaan eerst even de moeite doen om iets zelf op te zoeken
- graag gewoon gebruik maken van hoofdletters

Volgens mij gaf ik al aan dat er in het dicipline regelement niks vermeld stond, dat was de enige zekerheid die ik had vandaar.

kimdepim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:31

VValar : dat setje op dat plaatje is wel mooi
maar ik houd het liever bij blauw

OemmiejO

Re: Bruine cap is toch toegestaan bij het springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:56

Persoonlijk vind ik zwart of blauw mooier, maar als je een bruine leuker vind, vooral kopen!!
zoals hierboven al gezegd is mag het idd..

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:03

IS dit dan veranderd sinds vorig jaar?.

Toen ik nog omriep had ik een keer iemand in de ring met eem bruinm jasje en kreeg te horen dat ze er niet meer mee mocht starten. Er stond toen in de reglementen dat een bruin jasje niet mocht alleen blauw en zwart?. TENZIJ clubteneu.

Kan zijn dat het aangepast is hoor?.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 20:55

Bij het springen mag het al jaren zwart, blauw, rood of groen zijn(geloof ik). Sinds april dit jaar maakt de kleur helemaal niet uit

Bij de dressuur is het wel zwart of blauw, tenzij het clubtenue anders voorschrijft.

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:16

Mijn zus springt met een zandkleurige cap
Het mag, alleen we hebben wel vaak gedoe gehad in Friesland. Juryleden die niet weten dat het toegestaan is
Het is dus wel verstandig om altijd een zwarte cap extra mee te nemen!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:45

Wie controleert of het een verenigingskleur is? Als je zegt dat het een verenigingskleur is. Zolang het een veiligheidscap is die aan de eisen voldoet, kan ik me niet voorstellen dat de jury gaat lopen zeuren over de kleur. Ik zag laatst iemand rijden die allemaal swarovskisteentjes in de middenstreep had en je kan ook al caps kopen die in het midden een andere kleur hebben (ik heb onlangs er een gekocht met een brede grijze streep in het midden, blijf ik herkenbaar).