Z1 met zweep in de ring en begeleiding de ring in?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Z1 met zweep in de ring en begeleiding de ring in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 22:40

Ik wist even niet zo snel wat een juiste naam was voor dit topic, vandaar deze!Is het , in het Z1, toegestaan om je eerste rondje in de ring nog met zweep te rijden? En mijn tweede vraag: mag iemand je paard, aan de hand, mee de ring in begeleiden ( nieuw paard van mij heeft nogal angst om andere paarden te verlaten, en gaat dan in de staak) Waarschijnlijk zal het al voldoende voor hem zijn als iemand hem even begeleidt, maar mag dit?

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:43

Je mag de ring in met een zweep, maar zodra de jury het teken geeft dat je mag starten, mag je niet meer voorbij de a met zweep. (het is het zelfde als wanneer je om de ring heen rijdt, om de ring mag, maar zodra de jury het teken geeft om te starten, mag je niet bij A met zweep binnen rijden)

Het lijkt mij geen probleem dat je begeleiding krijgt met het binnenkomen, tenzij je bij A direct binnen moet komen. Maar je mag zoiezo altijd de ring in als je er n iet omheen kan.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:47

ik blijf zeker in die topic volgen ! er is nog nooit erover gesproken !

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:21

Ik zou even navragen bij de KNHS. Ik meen me nl. te herinneren dat dit laatst veranderd was. Dat je niet meer met zweep de ring in mocht, er omheen nog wel. Even navragen! Dan weet je het zeker.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:25

Michelle77 schreef:
Je mag de ring in met een zweep, maar zodra de jury het teken geeft dat je mag starten, mag je niet meer voorbij de a met zweep. (het is het zelfde als wanneer je om de ring heen rijdt, om de ring mag, maar zodra de jury het teken geeft om te starten, mag je niet bij A met zweep binnen rijden)

Het lijkt mij geen probleem dat je begeleiding krijgt met het binnenkomen, tenzij je bij A direct binnen moet komen. Maar je mag zoiezo altijd de ring in als je er n iet omheen kan.

Dit heb ik ook altijd gedacht. Voor de zekerheid kan je de KNHS even bellen.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:26

Of het mag weet ik echt niet, maar gevoelsmatig denk ik dat je dat niet nodig zou moeten hebben op dat niveau!
Ik wil hier niemand mee tegen de haren in strijken, maar hoe kan je nou Z (een behoorlijk hoog niveau) starten met een paard waarmee je niet normaal van andere paarden kan wegrijden (een basisvaardigheid!!!).

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 23:29

jiehaaa schreef:
Of het mag weet ik echt niet, maar gevoelsmatig denk ik dat je dat niet nodig zou moeten hebben op dat niveau!
Ik wil hier niemand mee tegen de haren in strijken, maar hoe kan je nou Z (een behoorlijk hoog niveau) starten met een paard waarmee je niet normaal van andere paarden kan wegrijden (een basisvaardigheid!!!).

Omdat ik dit paard pas 2 maanden rij en niet kan achterhalen of hij het bij een andere eigenaar ook deed!Ik weet uberhaubt niet eens of dit paard ooit op concours is uitgebracht!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:41

Dat is wel lastig ja, dat begrijp ik hoor.
Maar persoonlijk zou ik het eerst oefenen, oefenen en nog eens oefenen zodat je die helper niet nodig hebt. Want het is echt een elementair iets, die gehoorzaamheid en het stukje vertrouwen zodat je bij andere paarden weg kunt rijden. Heb je de tijd om daar eesrt mee te oefenen, of is het een handelspaard dat snel weer verkocht moet worden? Als je de tijd hebt, neem die dan, is mijn advies. Maar ik sta niet in jouw schoenen, het lijkt me alleen zo knullig om naar een Z-ring te rijden met een begeleider ernaast. Overigens ook bij lagere niveaus, want elk bereden paard, op elk niveau, moet dat zelfstandig kunnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:44

jiehaaa schreef:
Dat is wel lastig ja, dat begrijp ik hoor.
Maar persoonlijk zou ik het eerst oefenen, oefenen en nog eens oefenen zodat je die helper niet nodig hebt. Want het is echt een elementair iets, die gehoorzaamheid en het stukje vertrouwen zodat je bij andere paarden weg kunt rijden. Heb je de tijd om daar eesrt mee te oefenen, of is het een handelspaard dat snel weer verkocht moet worden? Als je de tijd hebt, neem die dan, is mijn advies. Maar ik sta niet in jouw schoenen, het lijkt me alleen zo knullig om naar een Z-ring te rijden met een begeleider ernaast. Overigens ook bij lagere niveaus, want elk bereden paard, op elk niveau, moet dat zelfstandig kunnen.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn pony kan soms best bang zijn als ze de ring in moet, daarom loopt mijn moeder wel eens mee. Zodra ze binnen is, is het goed. Start nu ook Z1, en kan zeker niet zeggen dat het slecht gaat. Die paar meter dat de begeleider meeloopt kan soms veel uitmaken.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:53

Als het toegestaan is, dan kan ik er eigenlijk niet veel over zeggen he. Het maakt gelukkig ook geen deel uit van de proef!
Maar dressuur is africhten, en het wegrijden bij andere paarden is gewoon een basisvaardigheid.
Nogmaals, ik snap dat het prettig kan zijn, maar gevoelsmatig klopt het niet helemaal...
Maar daar gaat dit topic niet over!! Dus laat ik deze discussie beëindigen, de vraag van de TS is of het is toegestaan.
Sorry voor de interruptie, talented!

Mies7

Re: Z1 met zweep in de ring en begeleiding de ring in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:00

Je mag in de Z1 de ring niet verkenne, alleen er omheen rijden tenzij dit niet mogelijk is. Dus in de meeste gevallen is het zo dat je de proef al begint zodra je de ring binnenkomt... Dan mag je dus geen zweep mee, en geen begeleider mee.
Waarom start je niet eerst even HC? Of ga naar een onderlinge wedstrijd ofzo... En waarom start je 'm meteen Z1? Je kunt toch ook een keer L starten (met zweep + baan verkennen!) en vervolgens via het versnelde promoveren naar de klasse Z gaan?

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:12

Volgens mij was het een op FEI gebasseerde (internationale) regel dat je niet meer met zweep de wedstrijdring mocht betreden (overigens wel op het voorterrein). Dus volgens mij moet dat geen probleem zijn om in de Z met je zweep om (of in) de baan te verkennen.
Begeleiding naar de ring toe lijkt mij wel toegestaan?

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:19

Begeleiding naar de ring is misschien wel toegestaan, een stukje om de ring lijkt mij op het randje. Ik ken iemand die een keer niet heeft mogen starten omdat een begeleider haar paard de ring in hielp.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:31

ik ben in het M2 altijd de ring in begeleid, die pony van mij ging nl anders gewoon niet naar binnen en recht overeind op zo'n smal stukje steen (want dat is het meestal) voor een binnenbak is echt niet prettig!
Dus, ik DENK dat je wel de ring in geholpen mag worden, zeker als je niet om de ring heen kan en dus meteen de binnenbak in moet. Zeker weten doe ik het niet, maar ik heb er nooit problemen mee gehad iig.

@jiehaa: ik ken een hoop (internationale) springpaarden (en als je over min 1.40 springt in parcours moet je echt wel je paard aan de hulpen hebben) die de ring in geholpen worden. Zo gauw ze binnen zijn springen ze alles, maar alleen erin durven ze niet. Heeft niet veel met africhting te maken, des te meer met karakter.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:41

Bovendien zou je gewoon kunnen doen alsof je gek bent en met die zweep binnen rijden. Uitsluiten mag niet, ze kunnen binnen drie onderdelen waarschuwen dat je je zweep moet wegleggen ( voor 2 strafpunten als een vergissing) en dan je proef verder rijden en als ze het niet op tijd zien mag je de proef met zweep uitrijden.

Begeleiden lijkt me toegestaan.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:14

Je mag echt wel met zweep de ring in (als je niet om de ring kan). Ik deed het van het weekend nog in 't ZZ-licht, dus in het Z1 mag het zeker wel.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:28

@ Chalotje:
Ja als je niet om de ring kunt rijden dan mag je die zweep wel meenemen, maar zodra je begint met de proef moet je 'm wel wegleggen! Om de baan heenrijden met zweep voordat je de proef gestart bent mag idd ook. Even ter aanvulling op mijn vorige reactie (zie hierboven ergens...).

Olrike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:33

De stagaire bij ons op stal gaat vrijwel altijd met een zweep de ring verkennen, en het eerste rondje loopt er altijd een begeleider voorop. Daar is nog nooit een opmerking of iets dergelijks over gemaakt. Maar inderdaad, als de jury het beginsignaal geeft mag je niet meer voorbij A met een zweep.

De regel dat je niet meer met zweep de ring mag verkennen is van toepassing op FEI (internationale) wedstrijden.

Verder heel veel succes met je paard.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:55

Nu is het helemaal duidelijk

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:58

Vraag eens of je na afloop van de wedstrijd gelijk even met je paard naar binnen mag rijden een paar keer, dan zijn er meestal nog mensen aan het uitstappen en daar wilt ie dan waarschijnlijk niet van weg. Als je het dan een paar keer oefent zonder dat hij gelijk een hele proef moet lopen dan gaat hij op ten duur denken dat hij toch maar eventjes de ring in hoeft en dan weer terug kan eruit.
Als je dat vraagt mag het meestal wel hoor!
Mijn paard ging steeds op X zelf al halthouden en wachtte niet op mijn hulp. Toen mocht ik na afloop nog eens de ring in om hem dat af te leren, want thuis doet ie het niet maar op wedstrijd wist hij precies dat hij op X halt moest houden, toen ik dus onder wedstrijdomstandigheden op X afreed wilde hij al weer stoppen en toen ben ik gewoon doorgereden en dat een paar keer en sindsdien wacht hij altijd tot ik zeg dat hij halt moet houden.
Ik denk dat het in jou geval ook zal helpen om de ring in en uit te rijden op een wedstrijd!
Je kan het altijd proberen

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:42

Op de info-avond voor nieuwe proeven is gezegd dat er dan in de M en Z wel met zweep mag worden gereden. Er stond zelfs een voorbeeldproef van het Z op band met zweep!

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:27

Scum schreef:
Op de info-avond voor nieuwe proeven is gezegd dat er dan in de M en Z wel met zweep mag worden gereden. Er stond zelfs een voorbeeldproef van het Z op band met zweep!

De gehele proef met zweep?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:47

Vanaf de klasse M is het niet meer toegestaan om voor de proef de ring te verkennen! Ik ben hier nl van de zomer (Of was het van de winter?) op aangesproken door de jury. Ik wist hier namelijk niks van, maar het is blijkbaar een nieuwe regel. Dus IN de ring met zweep kan sowieso niet. Of er moet geen mogelijkheid zijn om er omheen te rijden, dan kan het natuurlijk niet anders... Om de ring mag wel met zweep!

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:13

nu is het wel duidelijk en ik wacht nu op een paar redeacties of in nieuwe proeven in M en Z dressuur nou echt met zweep mag rijden

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:20

In de nieuwe proeven mag niet met zweep gereden worden.