Hoe zit het nou met pony en wedstrijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Hoe zit het nou met pony en wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 09:52

Mijn paardje is 84 cm. Nou hoorde ik laatst dat als hij dressuur en spring wedstrijden gaat lopen dat hij maar tot de L of zo mag meedoen.

Weet iemand hoe dat precies zit en waarom dat is en dan vooral bij de dressuur

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:54

kijk op de website van het knhs bij de reglementen, daar staat alles.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:01

Ja heb het gelezen en pony ruiters in de catagorie A mogen niet promoveren tot de klasse M1.

Waarom is dat, ik kan er echt niet met mn hoofd bij. Vind het eigenlijk best wel discriminatie

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:11

Ja de A/B klasse loopt maar tot het L idd. Je ponyruiter mag wel bij de paarden starten, misschien niet zo leuk, maar dan kan ze wel verder komen.
De meeste ponyruiters komen trouwens niet voorbij de L omdat ze er dan al afgegroeid zijn.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:14

Dus mocht hij ooit L2 worden en hij heeft genoeg winstpunten voor de M1 dan kan hij bij de paarden wel M1 starten?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:17

Ik weet niet zeker of je dan alsnog in de L2 bij de paarden moet beginnen of dat je mag kiezen L2 of M1.
Nu zit ik ineens ook te twijfelen of er geen leeftijdsgrens op zit om bij de paarden te mogen rijden (12 jaar)
Kijk het anders even na in de reglementen, anders heb ik niks gezegd

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:21

Wat een belachelijk gedoe he. Omdat hij hengst is meot zijn rutier minimaal 12 jaar en L1 geklasseerd zijn.

Wat een stelletje ....

Dit staat er over hengsten:
Met hengsten mag uitsluitend worden deelgenomen aan wedstrijden, indien de ruiter de leeftijd van12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en bovendien de ruiter geklasseerd is (geweest) in de klasse L2-dressuur of L-springen

Een (pony)hengst dient op een wedstrijdterrein, gedurende de periode dat het dier niet bereden wordt, zoveel mogelijk in een afgesloten ruimte (trailer, paardentransportauto, paardenbox) te worden geplaatst

Ik ga toch neit mn paard een hele dag op de trailer laten. Zou hij verdorie nog neit eens mogen grazen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:23

VMR > WD

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:24

Je kunt al die regels wel belachelijk vinden, maar zo'n regel ten aanzien van hengsten is er niet voor niets. Misschien heeft jouw ruiter zijn/haar hengst wel onder controle, maar vele anderen hebben dat niet.

Het wil niet zeggen dat een ruiter van 12 of 14 jaar die L rijdt per definitie met een hengst kan omgaan, maar zo iemand weet uit ervaring wel meer van het reilen en zeilen op een wedstrijd dan iemand die groen komt binnenvallen.

En er zit idd een leeftijdsgrens op om bij de paarden te mogen starten: daarvoor moet je 12 zijn.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:26

Ik vind echt dat ze discrimineren, ik kan dus voor geen enkele tak van de sport terecht bij hun.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:29

Dat vind ik overdreven.

- Dressuur t/m de L2.
- Springen t/m de M (als ik het goed heb onthouden).
- SGW idem.
- Endurance.
- Aangespannen rijden/mennen.

Noem dat maar 'geen enkele tak van sport'. Je pony en je ruiter moeten alleen aan bepaalde eisen voldoen.

Misschien is het handig om te kijken naar wat wél kan in plaats van naar wat niet kan. De positieve benadering, zeg maar.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:31

Hij mag met springen tot de L ook. Maar zijn rutier meot dus 12 jaar oud zijn. Dan zijn ze te groot.
Mennen mag hij ook niet. Endurance is hij ook te klein voor. SGW mag al helemaal niet

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:32

Waarom mag hij niet mennen? En waarom geen SGW?

In de endurance liepen vorig jaar twee Shetlanders mee. Die hebben hun klasse 1-wedstrijden prima uitgelopen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:45

Ja maar hij is te klein en hengst. Hengsten worden overal verbannen.

Heb ze nog even gebeld om te kijken of er iets zou zijn waaraan hij mee mocht doen. Is er dus niet.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:48

Zijn ruiter moet ten alle tijden minimaal 12 jaar zijn en L geklasseerd zijn. Dan zijn ze dus al te groot geworden

Edit: en vind maar eens een meisje/jongen van 12 jaar die zoveel wedstirjdervaring heeft

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:15

karoliena schreef:
Dus mocht hij ooit L2 worden en hij heeft genoeg winstpunten voor de M1 dan kan hij bij de paarden wel M1 starten?

Een AB pony proef L2 is ongeveer gelijk aan een 'paarden proef' L1 dus ze zullen wel meer moeten kunnen of al 'grote pony's' gestart moeten zijn denk ik.

Endurance en mennen mag ook hoor. Alleen moet je aan bepaalde eisen voldoen. Ik zit er over te denken om Dennis nog eens endurance te laten starten met zijn bijrijd meisje . Dat is zo'n team samen en hij vind kilometers maken geweldig!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:17

Ja maar dat gaat via de KNHS. Dus zit je weer emt ehtzelfde probleem. Moet je een ruitertje vinden dat minimaal 12 jaar is en L geklasseerd is. Dan zijn ze al te groot voor Jimmy

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:17

Moet maar gaan kijken of we op een aantal manege's mee mogen rijden bij hun onderlinge wedstrijden of zo

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:19

Endurance gaat via de KNHS, maar daarvoor hoef je echt geen L te zijn om met een hengst te mogen starten.

Het is wel zo dat deelnemers jonger dan 14 jaar onder begeleiding van een volwassene (18 jaar of ouder) moeten rijden.

En verder gaan er volgend jaar hoogstwaarschijnlijk wat meer mendurancewedstrijden georganiseerd worden, dus mocht endurance onder het zadel om de een of andere reden te zwaar zijn en voor de kar niet, dan is dat ook nog een optie.

Endurancewedstrijden heb je al vanaf zo'n 25 km, dat zou een pony van 84 cm IMO ook best moeten kunnen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:23

Hoe bedoelen ze dat onder begeleiding precies dan?

25 km moet inderdaad makkelijk te doen zijn, helemaal meot goede training. Ga ik me daar volgend seizoen eens in verdiepen. Zal wel zo rond maart beginnen weer of niet

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:26

Gewoon dat het kind samenrijdt met een andere wedstrijddeelnemer van 18 jaar of ouder. Je start samen en rijdt de gehele wedstrijd samen, dat kun je op je inschrijfformulier aangeven.

Eind maart begint het idd weer. Austerlitz (26 km) is een leuke om mee te beginnen, die is altijd begin april. Geen idee nog hoe de kalender voor volgend jaar eruit gaat zien, die zal zo rond de jaarwisseling bekend worden.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:29

En dat is voor onder het zadel of voor mennen?

Is er ergens een site met zo'n kalender?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:36

Ik had anders wel willen begeleiden(moet toch ook zelf met Dennis mee rijden als hij mee gaat). Maar 2 hengsten tegelijk begeleiden begin ik niet aan. Dennis is nl erg gesteld op ZIJN merrie . Die is dan meer bezig met zijn merrie te beschermen voor die andere hengst dan met kilometers maken .

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:38

Dat is onder het zadel. Hoe de regels precies zijn voor mendurance weet ik niet, die zijn wel gebaseerd op de regels voor onder het zadel dus ik neem zomaar aan dat kinderen tot 14 jaar ook onder begeleiding moeten mennen. Maar ik kan het mis hebben, dat zou je t.z.t. bij de organisatie moeten navragen.

Op www.deronline.nl vind je de wedstrijdkalender van 2005. Hoogstwaarschijnlijk ziet die van 2006 er in grote lijnen hetzelfde uit, met wat extra wedstrijden en hier en daar misschien een rit die vervalt. Nog even geduld tot december/januari.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:42

Hihi nee zal ook niet echt werken dan. Jimmy heeft dat gelukkig niet maar die heeft ook geen eigen kudde. Die van jou is gewoon verwend met zn prive kudde, haha.

Rij je zelf ook wel eens andere dan Dennis, anders is dat misschein best een goed idee.

@ Karin: Zal de agenda in de gaten gaan houden. Is er ook zo'n agenda voor de men variant?