Nieuwe A/B pony proeven veel moeilijker dan de gewone B

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melody2

Nieuwe A/B pony proeven veel moeilijker dan de gewone B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 12:21

Ik heb gisteren de nieuwe proeven voor de A/B pony's mogen lezen. Deze proeven worden gereden door de kleinsten onder ons vanaf 6 jaar oud. Het viel me gelijk op, dat deze proefjes veel moeilijker zijn dan de nieuwe proeven voor de grote pony's en de paarden in de B. Ik vind dit dan ook totaal niet kunnen. De vertegenwoordiger van de KNHS kon mijn kritiek op de nieuwe proefjes niet echt waarderen en vond dat het allemaal wel meeviel. Ze hadden niet eens de moeite genomen om voorbeelden van voorgereden proeven op te nemen en deze tijdens de bijeenkomsten te laten zien. Wederom zijn de kleine pony's dus weer het ondergeschoven kindje.

Een voorbeeldje uit de proef
Je komt in draf aan en dan krijg je:
- C X halve grote volte daarbij aanspringen in de linkergalop.
- X C X grote volte
- X C halve grote volte daarbij een overgang naar de arbeidsdraf.

Voorheen hoefden ze helemaal niet in galop. Dat er nu wel galop in zit vind ik geen probleem, maar dat ze gelijk moeten sturen in galop vind ik een beetje teveel van het goede. Ze hadden beter gewoon een rondje rechtuit erin kunnen doen. Nu worden de kleintjes dus bijna verplicht om lange tijd Bixie te blijven rijden, terwijl er maar zeer weinig Bixie wedstrijden georganiseerd worden.

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:28

Maar op een rondje rechtuit (over de hoefslag dus) moet je toch ook sturen (één rondje is vier keer een hoek door sturen)? Daarnaast denk ik dat de pony's op een grote volte rustiger blijven galoperen dan dat je ze de lange zijde opstuurt. En de meeste kleintjes hebben juist moeite om een pony netjes een rondje over de hoefslag te laten lopen, met name in galop.

Op zich denk ik dus dat, als ze dan toch in galop moeten, die volte in galop niet zo'n probleem is. Vraag me wel af waarom er nu opeens wel galop in de A/B-proef zit en of dat niet wat te enhousiast is.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:40

Melody2, ik ben het helemaal met je eens. Gisteren ben ik naar de voorlichtingsavond geweest. Samen met degene bij wie ik rij, die ging speciaal heen om iets te horen over de A/B proeven, want haar kinderen rijden hierin. Nou, NIKS! Geen filmpje, geen uitleg, en geloof dat die man zelf het ook niet helemaal meer wist op een gegeven moment. Hij kon ons alleen de proef laten lezen. Dus daarop kwam mijn vraag, wat is dat eigenlijk nog het verschil tussen de B en de L1 voor die kids (want die rijden in de L1 de 'normale' B-proef). In mijn ogen zit daar nu nog weinig verschil tussen, hooguit ietsje langere galop oid.
De galop erin vind ik wel een goede zaak, het blijkt zo te zijn dat in de hoogste klasse Bixie er ook al galop in zit (zei die man gisteren) en dus zou het een vreemde overgang zijn dat in de B dan weer geen galop zit. Vandaar die keuze, nou oke, daar is mee te leven! Maar leg dat dan ook uit, en presenteer het ook!
Nou ja, hij heeft onze klacht opgeschreven gisteren, en zou kijken of er wat van in de Paard&Sport kon komen te staan... Dus wie weet...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:47

Raar, vind het eigenlijk veel te moeilijk voor die kleintjes om te galopperen in een B-proef. Als je bij ons op de club kijkt zijn er wel een paar kindjes die nu geregeld prijs halen op concours in de B en die thuis al flink oefenen voor de galop maar dit af en toe nog heel eng vinden. Wat is het verschil dan met de L1 van die kleintjes? En de L2, is die net zoals nu wel hetzelde als de L2 van de CDE en paarden. Dat heb ik namelijk nooit begrepen, B totaal anders, L1 zelfde als B en L2 zelfde als L2.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:50

Ja idd, het zit erg raar in mekaar bij die proeven. Maar goed, hoe nu de niewue L2 proeven voor de ukjes worden weet ik niet, kon hij niet laten zien (hij had maar een beperkte voorraad proeven mee ) En opzich, Ik vind dat ze bij die kleine kids ook wel iets hadden kunnen verzinnen zodat ze gewoon 1 lange zijde konden galoperen ofzo. Datde galoperin zit vind ik dus niet verkeerd, maar hoe, dat is wel apart.

chitra

Re: Nieuwe A/B pony proeven veel moeilijker dan de gewone B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:57

Ik zie de moeilijkheid er nou niet echt in hoor..

2 voltes in galop.. achter elkaar..
er moeilijk ja.. :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:09

chitra schreef:
Ik zie de moeilijkheid er nou niet echt in hoor..

2 voltes in galop.. achter elkaar..
er moeilijk ja.. :s

Voor jou niet mss, maar denk eens aan kindjes van 6 jaar op een ietwat vlugge pony. Meeste kleine pony's zijn behoorlijk slim en zeker niet makkelijk voor die kleintjes.
En over de bixie, hier in de buurt is volgens mij geen eens bixie, met enkele uitzondering.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:36

Jup, voor de meesten hier zal een volte in galop niet moeilijk zijn, maar probeer je idd wel ff te bedenken dat die kleintjes daar heel anders over denken. Schets jezelf ff een beeld, klein meisje van 7 (oid) op pony, braaf maar vlot, combi is gespannen door wedstrijdstress... Probeer dan maar es een volte te galoperen, weet uit ervaring nu dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is
Maja, we weten nu waar thuis op geoefend moet worden!!!

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:40

Opzich ben ik het wel met je eens
Maargoed, ik vindt dat velen het ook wel weer kunnen. Ze moeten eingelijk onderscheiding maken in de leeftijd van de ruiter. Idd voor de 6 jarigen zal het moeilijk zijn om op de volte aan te springen in galop, maar wij hebben iemand op de club en die is gewoon klein, is 12 en rijdt op een b pony, die kan dat allemaal makkelijk, hij haalt niet voor niks steeds hele hoge punten!

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:46

Ik heb er geen problemen mee, als het kind het niet kan is het dus nog niet klaar voor wedstrijden.
Nog even en we vinden dat mama de pony wel vast mag houden in de proef omdat het kind het anders niet kan.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:48

Als kinderen met een AB pony wedstrijden gaan rijden, moeten ze toch minstens de controle hebben om een stukje te galopperen? Als zij een winstpunt halen, mogen ze ook gaan springen, nu mogen kinderen met AB pony's al springconcoursen rijden zonder dat ze ooit hebben laten zien dat ze de galop beheersen. Dat vind ik een aardige reden om een stukje galop in de B/AB te doen.
Ik denk juist dat het voor veel kinderen makkelijker is om op een volte te galoperen. Anders scheuren de pony'tjes zeker op een buitenterrein zo de ring uit.

Ik vind het wel jammer dat ze op de informatie-avonden niks vertellen over de AB-proeven, dat hoort niet zo.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:34

Topcob schreef:
Nog even en we vinden dat mama de pony wel vast mag houden in de proef omdat het kind het anders niet kan.

Als men dat wil kan je nu al meedoen in de Bixie, dus beginnen de allerkleinsten vast en zker daar met mamma er naast.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:40

ik ken veel kinderen die niet in galop durven..
maar ik ken er ook veel die het wel durven..
Als je niet in galop durft..
Waarom zou je dan meedoen aan wedstrijden..
ik vind dat je pas wedstrijden kan rijden als je je pony in stap draf en galop vertrouwd..
Anders moet je gewoon niet mee doen..

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:17

chitra schreef:
ik ken veel kinderen die niet in galop durven..
maar ik ken er ook veel die het wel durven..
Als je niet in galop durft..
Waarom zou je dan meedoen aan wedstrijden..
ik vind dat je pas wedstrijden kan rijden als je je pony in stap draf en galop vertrouwd..
Anders moet je gewoon niet mee doen..

Ben ik het mee eens.
Vind zowieso de A/B proeven een beetje onzin.
Voor de kleinsten is er de Bixie. Er worden nu nog weinig bixie wedstrijden georgaiseerd, maar wanneer de A/B proeven eruit gaan, zal de vraag en hierdoor het aanbod vanzelf stijgen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:15

melody2 schreef:
Een voorbeeldje uit de proef
Je komt in draf aan en dan krijg je:
- C X halve grote volte daarbij aanspringen in de linkergalop.
- X C X grote volte
- X C halve grote volte daarbij een overgang naar de arbeidsdraf.

En dit moeten de 6 jarige kindjes rijden.
Dat is volgens mij nog te moeilijk voor hun.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:28

het komt dus neer op twee keer een grote volte waarbij je in de eerste halve grote volte moet aanspringen en in de laatste weer naar draf moet. Klinkt mij toch ook voor kleine kinderen niet al te moeilijk in de oren, en zeker gezien het feit dat een wp met een A pony al voldoende is om te mogen springen (voor de rest van je leven!) lijkt het me niet te veel gevraagd.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:49

Toen ik met een mijn a-welsh reed reed ik gewoon de zelfde proeven als alle anderen. Er waren nog geen categoriën, het was gewoon B, L1 en L2. Had bijna altijd prijs en winst en ben t/m de L2 gekomen. Toen was ik te groot.
Vind dat 'moeilijke' onderdeel er helemaal niet moeilijk uitzien hoor. En sowieso, een goede instructeur kan een kind hoe jong ook echt de figuren wel leren.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:07

hmm.. ik vind het altijd moeilijk met die A/B pony's...
aan de ene kant vind ik het raar dat hun L- proefje bewijze van spreken ons B proefje is.. dan zou het sowieso makkenlijker zijn als er bijv. 2 B's zouden zijn ofzo
[ik weet het, zitten vééél nadelen aan.. ]

voor die kindjes van 6 kan dat idd te moeilijk zijn ja.. maar ik weet niet precies wat is ik van moet vinden..

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:11

Kylan schreef:
Als kinderen met een AB pony wedstrijden gaan rijden, moeten ze toch minstens de controle hebben om een stukje te galopperen? Als zij een winstpunt halen, mogen ze ook gaan springen, nu mogen kinderen met AB pony's al springconcoursen rijden zonder dat ze ooit hebben laten zien dat ze de galop beheersen. Dat vind ik een aardige reden om een stukje galop in de B/AB te doen.
Ik denk juist dat het voor veel kinderen makkelijker is om op een volte te galoperen. Anders scheuren de pony'tjes zeker op een buitenterrein zo de ring uit.

Ik vind het wel jammer dat ze op de informatie-avonden niks vertellen over de AB-proeven, dat hoort niet zo.

Hier heb je wel gelijk in, het zijn alleen wel vaak de groteren kinderen die de prijzen winnen in de a/b pacoursen.

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:47

Lijkt me niet al te moeilijk hoor.
Die kinderen van 6 hebben vaak wel makke pony's en kunnen als het goed is zelf wel een volte draaien. Dit leer je immers toch in de eerste paar lessen? (longe)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:57

Muislover schreef:
Lijkt me niet al te moeilijk hoor.
Die kinderen van 6 hebben vaak wel makke pony's en kunnen als het goed is zelf wel een volte draaien. Dit leer je immers toch in de eerste paar lessen? (longe)

Met een manege pony niet, maar een eigen pony werkt vaak net ietsjes anders.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:47

mm en wat te denken van jonge pony's? niet elke A/B pony is een brave sul. maar de enige manier om die pony's wedstrijd ervaring te geven is door erheen te gaan.
ik vind het op zich wel goed dat er galop inzit, maar zie er ook de negatieve dingen in.
leerlingen van mij kunnen leuk rijden,maar zijn op concours gewoonweg nog niet toe aan de galop. dan vind ik het een beetje sneu dat ze nog minimaal een jaar moet oefenen voordat ze net zoals de grote zussen mee mag doen aan concours, puur omdat ze de galop nog niet perfect beheerst.
en het springprobleem.. niet elke A/B ruiter gaat springen
als ze dat nou eens opschroeven naar bv 5 winstpunten? vpprdat ze mogen springen?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:52

Volgens mij is het niet eenvoudiger te bedenken dan aan te laten galopperen op de grote volte..........
En om dan gelijk te zeggen dat dit nog moeilijker is dan B-paarden gaat me echt te ver.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:37

Ik denk idd ook dat 6 jarigen niet een 3 jarige pony onder de kont hebben. Een makke evaren lijkt me eerder

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:50

love_sander schreef:
Ik denk idd ook dat 6 jarigen niet een 3 jarige pony onder de kont hebben. Een makke evaren lijkt me eerder

inderdaad ja
Kunnen jullie nog een makkelijkere manier vinden om aan te galoperen?
Lijkt me niet..