Jury's: nu eens een positieve ervaring!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Venetia

Jury's: nu eens een positieve ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:56

Ok, omdat we met zn allen er een handje van hebben de jury niet altijd even serieus te nemen, wil ik nu eens een zéér positieve ervaring meedelen, om ons hoop te laten houden op een jurykorps dat louter uit zulke mensen bestaat. Vorige week had ik namelijk nog een jurylid dat louter zessen en vijven kon geven, terwijl zijn collega voor dezelfde proef wél vieren en achten kwijtkon.

Gister echter, had ik een jurylid dat écht serieus zat te jureren.

Niet alleen klopten de punten met het gevoel en met het oordeel van omstanders, bovendien was dit een coupon met deugdelijk commentaar.
De beste man had niet alleen negatief commentaar opgeschreven, maar ook positief.
Enkele voorbeelden. Binnenkomen: mooie afdruk.
Middengalop: meer bergop geeft hoger cijfer.
uitgestrekte stap: uitstekende ruimte en goed ruggebruik
travers: slordige inzet
andere travers: goede impuls en buiging, voldoende hoek.

En zo stond mijn coupon vol. De punten waren voor mij volledig duidelijk, omdat er precies bijstond waarom het die zeven en geen zes of acht was.

Hulde aan dit jurylid en moge anderen (waaronder velen die ook heel fijn zitten te punten maar wat minder commentaar geven, wellicht door een minder ervaren schrijfster) hier een voorbeeld aan nemen!

Sizz

Re: Jury's: nu eens een positieve ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:16

Inderdaad.

Aan zulk commentaar heb je wat ipv een 4 waar niks bij staat.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:19

Ik had gister ook erg veel commentaar, positief en negatief. Alleen maar fijn, je weet precies waar je aan moet werken en wat de sterke kanten zijn.
Helemaal fijn als punten en commentaar ook nog klopt met je gevoel over de proef.

bar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:20

Vind ik ook. Ik haat het als je net geen winstpunt hebt terwijl je het zelf super vond gaan en er geen commentaar bij staat. Zo had ik laatst een jury die had bij elke vijf staan onvoldoende impuls. En dat is echt de eerste keer dat ik dat van een jury hoor. heel irir.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:07

Ik had laatst ook een jury die durfte te punten Maar wat ook slecht ging werd ook slecht beloont Na afloop kwam ze ook nog even naar me toe om te zeggen dat ik 2 super proeven had gereden, kijk dat is nou leuk om te horen

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:37

Helemaal mee eens, hoe meer commentaar, hoe beter

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:42

Kijk, dat vind ik nou nog eens leuk om te horen. Ik zelf heb ook niet zulke hele slechte ervaringen met juryleden. Over het algemeen vind ik dat er best goed gejureerd wordt, enkele uitzonderingen daar gelaten. Vaak mis ik wel nog wat commentaar op mijn protocol, en dat is jammer omdat je (ik iig wel) er veel van opsteekt!
Misschien dat er in de basis van de basis (B,L) anders gejureerd wordt dan de M of Z. Maar de jury's die ik tot nu toe heb gehad waren (bijna) allemaal erg positief aan het jureren (ze zaten er dus voor de ruiter, niet er tegen...). Af en toe nog leuk commentaar bij de zuiverheid vd gangen of gereden zijn in het algemeen. Kijk dat is leuk

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:28

Tof!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:00

Ik heb in principe niets te klagen. Ik krijg eerder teveel punten als te weinig. Al ontbreekt t idd vaak aan commentaar. Maar ik heb nooit echt vage dingen op m'n protocol gekregen. Wat ik persoonlijk fijn vind, is als ze er bij zetten wat je moet doen om hogere punten krijgen. Zo had een kennisje van mij op r protocol staan dat als ze haar paard iets meer oprichtte, r punten ook een stuk omhoog zouden gaan. (ze had al een wp) Daar heb je wat aan!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:34

Inderdaad is commentaar in het 'schaduwgebied' heel fijn! Bij een 3 weet je toch wel wat er fout ging (mag ik hopen althans ) en bij 8en is het meestal ook wel duidelijk. Het is juist fijn om te horen waarom die 6 geen 7 en die 7 geen 8 is. Zo had ik zaterdag maar 3 5-en op m'n protocol, maar toch heel veel commentaar, dat stond dus bij de 6-en en 7-ens

Wie is de beste man als ik vragen mag?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:43

Ja, wie dat is wil ik ook wel eens weten. Hoor net dat we volgend jaar een concours gaan organiseren dus dit is wel iemand om te bellen... (we zitten aardig bij jou in de regio...).
Ik ga over 3 weken voor het eerst M1 starten en ik hoop dat ik dan ook zinnig commentaar krijg zodat ik weet wat goed is en waar ik nog aan moet werken. Ik heb het tenslotte ook nog nooit eerder gedaan...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:32

Ik had laatst ook een coupon met ook eens commentaar bij die 7, wat te doen voor een 8, leuk is dat
Al heb ik eigenlijk zelden/nooit problemen met de jurering.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:44

Venetia schreef:
Hulde aan dit jurylid ......!

Graag gedaan meid!

(of was het tóch een ander?)

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:30

Whaaaahaaa CGJ.........

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 09:38

Hahaha CGJ..

Remember: je mag gerust vragen wie het was, maar ik weet niet of het mag om die naam hier neer te zetten?

Ik sprak gister ook iemand van de organisatie van de wedstrijd, en zij zei dat hij ook nauwelijks vergoeding vroeg, hij kwam van ver (130 km rijden enkele reis) maar hij vroeg maar 30 euro.
Ik schaam me bijna dat ik de tweede proef zo slordig heb gereden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:55

nee, dat mag niet

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:11

Ik rijd met een manegepaard M1, één jurylid hoorde dat achteraf en kwam me vertellen dat ze ons een rustige, prettige combinatie vond. En dat ze het best bijzonder vond dat ze hoorde dat het een manegepaard is.

Onze allereerste wedstrijd ging een beetje mis op het moment dat ALLE andere paarden van het terrein gingen en hij zich wezenloos schrok.
Het jurycommentaar was: fijn dat je zo rustig bleef, jullie komen er wel. Had zelfs nog 156pt..

Ik heb heel veel nare ervaringen met jury's (niet om te zeuren over mijn ountenaantal), maar dat ik een bijv een 7 had voor aanspringen in de verkeerde galop... Dat ik dacht waar hij ook naar zat te kijken?! Niet naar ons in ieder geval...

Er stond trouwens een keer paard spoort niet op mijn coupon...
... mijn vriend dacht dat ik erg boos zou zijn...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:26

ik heb weleens een proef gehad zonder enig commentaar.. ik had dan wel 167 pt.. maar ik zou toch wel iets fout gedaan hebben.. ander zouden het allemaal 10'en moeten zijn geweest..

ik had ook eens een proef met 3 wp. waar bij elk onderdeel commentaar stond.. aan die jury's heb je tenminste wat!!

rooievos2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:06

meestal is het voor een jury erg moeilijk om bij elk onderdeel commentaar te geven, dit is sterk afhankelijk van de ervaring en de snelheid van de secretaresse.Als de schrijfster niet snel is, is het veelal beter om het commentaar te beperken.dit voorkomt dat de jury wordt gestoord. 1 < wat voor cijfer op 13?>, terwijl de combi bijv. al bij punt 19 is.
2 het cijfer correspondeerd niet met het onderdeel.
3 commentaar<verruimd niet> op bijv. enkele passen achterwaarts.
De jury doet er verstandig aan, om in zo'n geval het commentaar op de goede onderdelen achterwege te laten. Helaas zien we veel te vaak dat kinderen van een jaar of 10 bij een jury als secretaresse wordt neergezet.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:09

ja, inderdaad.. een kindje van 10 is daar denk ik nog niet snel genoeg in...

nee.. ik hoef echt niet bij elk onderdeel commentaar, maar WAT zou toch wel fijn zijn..

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:14

fijn he, dat soort jury's!
ik maak het eigenlijk wel vaak mee.
Bijvoorbeeld met een 7 voor middenstap en de opmerking: nog iets meer zakken in de hals.
Dan weet ik de volgende keer wat ik kan doen om voor een 8 te gaan.

Ik begrijp ook dat je, als je een onervaren schrijver hebt, niet zo makkelijk veel commentaar laat schrijven. Dat je dan al blij bent als de punten op de juiste plek terechtkomen. Maar in de gevallen dat het wel lukt kan ik dat zeker waarderen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:15

whahaha.. ja ..

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:04

Ik had een keer bij een jury 154 punten zonder commentaar!
Dan weet je toch niet wat je kan verbeteren!?!?!
Laatst had ik ook een goede jury en diie gaf ook negatief en positief commentaar daar heb je tenminste wat aan. En aan het einde van de proef stak ze haar duim op! das toch leuk!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:12

inderdaad... daar heb je wat aan..
wel leuk dat ze der duim opstak..

Piroska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:39

Ik ben ook een keer een jurylid tegengekomen die na mijn proef even haarfijn aan mijn voorlezer ging vertellen wat er allemaal verkeerd ging in mijn proef. Maar daarna moest ik nog een proef rijden. Dan ga je toch anders de proef in. Ik reed die dag 2 precies dezelfde proeven. Krijg ik bij de eerste jury 148 punten, en bij de tweede 163...

Maar ik heb ook nog een leuke ervaring met een jury:
Ik reed mijn allereerste L1 proef. De jury wenste me succes vanuit de auto (was in het buitenseizoen) mijn voorlezer vertelde dat ik hartstikke zenuwachtig was, en dat dit mijn eerste L1 was. En waarschijnlijk had de jury dit meegenomen in zijn beoordeling. Hij gaf hele duidelijke aanwijzingen. Zoals bij de middenstap: "is al heel mooi, maar mag nét wat meer". Kijk daar heb je wat aan!! Als ze allemaal eens zo zouden zijn....