Hoe groot is de overgang L2 naar M1?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Hoe groot is de overgang L2 naar M1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 11:23

Ik ga, zoals het er nu naar uitziet, in januari M1 starten met Jumper. Hij is niet mijn eerste paard (ik rijd al 25 jaar, maar altijd recreatief) maar wel mijn eerste wedstrijdpaard dus ik heb dat nog nooit gedaan.
De oefeningen zijn voor ons het probleem niet zozeer ( Jumper kent alles al, zelfs t/m de wissels om de 2), maar ik vind het moeilijk in te schatten waar precies opgelet wordt ten opzichte van de L2. Wat het verschil is zeg maar. Wie kan me hier wat meer over vertellen.
Ik ga nu ook wel weer een paar keer priveles nemen om me op weg te helpen, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Anoniem

Re: Hoe groot is de overgang L2 naar M1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:35

Wat mij het meeste opviel was dat het accent echt op de verzameling komt te liggen. Het is erg belangrijk dat je paard al echt meer opgericht komt en zichzelf begint te stuwen van achter. Verder vond ik de overgang nogal meevallen.
Succes!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:44

Impuls en verzameling...De nadruk ligt op het van achter naar voren rijden van je paard in alle oefeningen waarbij genoeg impuls behouden blijft. Verder is het verschil met de L2 dat oefeningen elkaar sneller opvolgen, en dat je nog correcter alles moet rijden. Overgangen goed markeren. Maar ook in de M1 kan je nog punten scoren op voltes 10m en het afwenden! het is echt het begin van het meer verzamelde werk, waarbij het makkelijke voorwaarts gereden paard waarschijnlijk weinig problemen heeft.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:39

haike schreef:
Wat mij het meeste opviel was dat het accent echt op de verzameling komt te liggen. Het is erg belangrijk dat je paard al echt meer opgericht komt en zichzelf begint te stuwen van achter. Verder vond ik de overgang nogal meevallen.
Succes!

Oei, dat hoop ik niet . Ik neem aan dat je dragen bedoelt .

Maar idd, de verzameling en het van achteren uit gaan van je paard in combi met de uitvoering van moeilijkere oefeningen. Veel succes!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:19

Ik vond de M1 erg meevallen, ik heb daar mn punten een stuk makkelijker bij elkaar gereden dan in het L2. Al kan dat ook te maken hebben met het feit dat we toen ook echt een combinatie begonnen te worden.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:53

Ik wil (als ik me laatste punt in de l2 heb behaald) ook starten in de M1.
Ik had een keer geschreven bij de M1, maar er werden gewoon echt geen winstpunten gegeven terwijl het in mijn ogen best wel netjes was... Sindsdien 'durf' ik geen m1 te starten
Ach, we oefenen nog wel verder...alleen die keertwending lukt maar niet

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:12

Ik blijf dit ook even volgen Ik ga binnenkort ook M1 starten en ik ben echt bezig met oprichten en verzamelen. Dus als ik het hier zo lees zit ik op de goede weg!

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:21

anydale schreef:
Ik blijf dit ook even volgen Ik ga binnenkort ook M1 starten en ik ben echt bezig met oprichten en verzamelen. Dus als ik het hier zo lees zit ik op de goede weg!
anydale schreef:

Ik ook..

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:35

En ik ook

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:41

Mijn ervaring is dat ze ook meer letten op het op de letter rijden. Verder idd steeds ietsje meer oprichting en de oefeningen zijn anders/ moeilijker. Verder is het een kwestie van gewoon domweg starten

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:52

vooral impuls en verzameling wordt extra op gelet..
er wordt veel meer op gelet of ze goed op de acherhand lopen en lekker los zijn van voor.
ik vond het niet zo heel erg grote overgang van de L2 naar de M1, vind de M1 eigenlijk leuker, en haal veel sneller winstpunten. (mijn pony verveelt dr nogal snel..)

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:58

Ik vind de M1 veel beter als de L2.
Ik vlieg er door heen!

Ik vond alleen de midden draf doorzitten moeilijk.
Maar dat leert wel

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:08

Pfff ben ik dan de enige die de M1 best zwaar vind???

Ik heb recentelijk de overstap gemaakt, maar het valt me toch niet mee hoor......Ik heb moeite met het bij elkaar rijden en vind de oefeningen ook niet makkelijk. Nu is Alfons ook een groot paard, en vraagt best wat rijkunst om m overal doorheen te sturen.

Toen ik net overstapte (eind augustus) bedacht Alfons ineens dat hij best in de galop steeds harder kon en elke keer als ik een contralijntje of een gebroken lijn etc. inzette ging hij racen....dat vinden jury's niet grappig

Nu gaat het wel al een stuk beter, maar moet bijvoorbeeld een schouder binnenwaarts veel overtuigender rijden. Ik heb de indruk dat jury's daar sowieso meer op letten. Dus dat je wat minder afwachtend moet rijden, maar meer moet "spetteren". In de L had ik nog wel eens het gevoel dat als ik m maar braaf de rondte in stuurde, was het al gauw goed. Nu moet ik aan t werk

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:39

ik blijf die topic volgen om wat meer over M1 te leren

ik heb ook aantal M1 proeven gereden en ik vond wel leuke proeven.
Maar... me vorige pony reageerd goed op been, alleen is zij iets te vlug en hierdoor haalde ik amper wpen. combinatie moet ook beter gaan passen !!!!

hopelijk heb ik geen problemen met me nieuwe paard

veel succes allemaal die M1 gaat starten !!

Piroska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:47

Ik wil in het voorjaar ook M1 gaan starten, dus ik lees ook ff mee! :d

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:52

ohja wat me opvalt is dat ene jury wel tevreden over mij en me expony dat ik met de kuiten rijdt en mooi de benen stil houdt. daarom haalde ik bij keertwending vaak een 7 of een 8 en schouderbinnenwaarts een 7. en verder veel 5en

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:56

moet je al verzamelen in de M1.. ? nu hoeft dat toch nog niet.. ?

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:01

daffodil schreef:
Pfff ben ik dan de enige die de M1 best zwaar vind???

Nee hoor, ik kom ook nog iedere keer met een rood hoofd de ring uit!
En ik rijd nu ook al een jaar in de M1 (1 a 2 x per maand wedstrijd), maar ik vind het wel een leuke uitdagende klasse. Ik mag nu bijna over naar M2, maar dat wordt zéker een pittige overgang denk ik.

weer terug naar het topic:

Om die regelmaat vast te houden tijdens een proef is erg lastig, zeker als je een wat langer paard hebt. Ik heb een kort paard, maar die buigt juist weer wat lastiger (korte plank/langeplank theorie . Ze is wel vrij gemakkelijk bij elkaar te rijden, maar om haar dan zo door te laten lopen en gedragen te houden is vreselijk lastig. En daar wordt veel meer op gelet in de M dan in de L.

Echte verzameling wordt nog niet gevraagd in de M1, maar wel gedragenheid en impuls, de beginselen van het verzamelen zeg maar.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:15

Chantal schreef:
Ik vond alleen de midden draf doorzitten moeilijk.
Maar dat leert wel

Poeh, ja daar zie ik ook tegenop
Ik oefen heel vaak zonder beugels of zonder zadel...
Maar dat wordt echt nog heel vaak oefenen

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:23

ja dát verklaart ook meteen mijn rode hoofd na een proef, dié middendraf
Rag heeft geen makkelijke middendraf, maar ik oefen nog steeds vrolijk verder.

M2 moet je midden en uitgestrekte draf tonen
dat wordt pas feest!

Piroska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:27

Mijn moeder vertelde dat je bij de aankomende nieuwe proeven in de M1 i.p.v. een keertwending om de achterhand een keertwending om de voorhand moet maken. Volgens haar is dat veel makkelijker. Dat reden ze 15 jaar geleden ook al. En ook dat je bij de ene proef travers hebt, en bij de andere schouderbinnenwaarts hebt.

T is maar dat je het weet!

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:51

Ik kan me niet voorstellen dat je in de nieuwe M-proeven een keertwending om de voorhand moet rijden, maar goed daar ging het hier hiet over

Ik vind de M1 proeven fijner om te rijden dan de L2 proeven. De onderdelen volgen elkaar sneller achter elkaar op en dat is voor mijn paard eigenlijk wel fijn. Maar idd, het doorzitten in de middendraf is altijd weer een uitdaging...

De overgang naar het M2 lijkt me een veel lastiger....(ik heb nu 17 wp dus het komt steeds dichterbij...)

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 23:28

Bedankt allemaal. Ik ben nu ook al bezig met steeds meer verzamelen (valt niet altijd mee, ik heb een, niet alleen heel groot, maar ook nog heel lang paard...) en impuls dus daar gaan we maar gewoon mee door. Dat van die wending/keertwending snap ik nog niet helemaal (in die nieuwe proeven) maar volgende week op de info bijeenkomst in Wanroij kom ik daar ongetwijfeld ook een heleboel over te weten. Ik denk dat ik maar gewoon in het diepe spring en als het niet meteen goed gaat me goed het commentaar van de jury in de oren knoop en thuis eerst nog wat verder ga oefenen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:57

Piroska schreef:
Mijn moeder vertelde dat je bij de aankomende nieuwe proeven in de M1 i.p.v. een keertwending om de achterhand een keertwending om de voorhand moet maken. Volgens haar is dat veel makkelijker. Dat reden ze 15 jaar geleden ook al. En ook dat je bij de ene proef travers hebt, en bij de andere schouderbinnenwaarts hebt.

T is maar dat je het weet!

Een wending om de voorhand makkelijker

Ik denk dat je daar makkelijker mee door de mand valt dan een wending....

Je kunt ook zelf en de P&S lezen wat er allemaal in de nieuwe proeven komt kijken!

Dat is ook een nieuwe regel ..dat de ruiter weet wat ie te doen staat in een proef

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:09

Ik denk dat de overgang nog weleens onderschat wordt, meeste ruiters blijven dan ook heel lang hangen in de M1, en scoren dan ook geen WP in de M1.