Stoppen met wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Stoppen met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:05

Je leest er steeds meer over dat de proeven en het hele beleid bij dressuurwedstrijden gaat veranderen.

De lat word steeds hoger gelegd en dit dus ook voor de recreant die af en toe een wedstrijdje doet.

Ik vind dat echt niet leuk. Het lijkt of het wedstrijd rijden nu alleen nog maar voor proffesionele ruiters is weggelegd.
Belachelijk vind ik het.
We zijn toch niet allemaal Anky's?

Ik denk dat als de nieuwe regeling word ingevoerd dat ik ga stoppen met wedstrijden.
Ik denk dat met al die nieuwe onderdelen en regels. En dat je meer punten moet halen voor een ielig klein winstpuntje het voor ons gewoon niet meer haalbaar en leuk is. En ik ga mijn paard niet zo pushen dat het gewoon niet leuk meer is.
Er zullen vast ruiters zijn die hun paarden over hun kunnen heen gaan drijven en dat is toch juist wat de KNHS niet wil?

Wat is er nu eigenlijk de bedoeling hiervan???
Dat je alleen een winstpunt hebt of iets wint als je een Gribaldi x Ferro ofzo onder je kont hebt en je traint bij een beroemd ruiter?
Of dat je wel mee mag doen, maar dat je beter voor de wedstrijd je inschrijfgeld maar meteen aan de ruiter met de Gribaldi x Ferro geeft want die wint toch?

Nou, ik pas daarvoor.
Ik ga wel de springsport in...

Wie wil hier nog meer zijn/haar ongezoute mening over geven???

KarinvdM

Re: Stoppen met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:12

Volgens mij worden de B en L proeven juist eenvoudiger...

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:14

BailyKarlos, wel heel kort door de bocht, vind ik...
Ik ga vanaf 2006 weer beginnen met wedstrijd rijden en ben juist zeer benieuwd naar de nieuwe proeven! Er zullen dingen wat moeilijker worden en er zullen dingen wat makkelijker worden. Natuurlijk zijn er veranderingen, maar we zullen het wel zien, toch?
De vernieuwingen zullen mij er in elk geval niet van weerhouden om te starten, met een prachtige merrie (nog) zonder papieren. En de ruiters met de Ferro's en Gribaldi's? Ik ben er niet bang voor hoor! Als ze beter zijn dan winnen ze natuurlijk, maar als ze het paard niet baas kunnen (is toch een moeilijker karakter) hebben ze een groter probleem.
Veel plezier met springen!
Laatst bijgewerkt door venga op 14-09-05 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:15

KarinvdM schreef:
Volgens mij worden de B en L proeven juist eenvoudiger...

Dat klopt idd als ik mijn instructrice (jury) mag geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:22

Gewoon gaan springen, ben je van alle ellende af

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:41

En van de hele jury-sport

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:56

Beetje kort door de bocht idd.
Als je er zo overdenkt; de springsport ingaan, want je loopt er gewoon iedere keer tegenaan.
Maar de B&L proefen willen ze eenvoudiger maken.
Heb gehoord dat als je wat fout doet,je een volte mag rijden en het opnieuw doen; weet niet zeker?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:06

De B en L proeven worden inderdaad eenvoudiger, dus misschien moet je juist wat meer wedstrijdjes gaan inschrijven
Het gaat er nu meer om dat je je paardje lekker (ontspannen) aan het lopen hebt, niet dat je precies op X kunt halthouden, het gaat nu meer om hoe je halthoud dan om het halthouden zelf.
En er zijn al vaker nieuwe proeven geweest, de jury's zullen over het algemeen toch wel ongeveer hetzelfde blijven jureren, dus volgens mij veranderd er niet zo veel

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:20

Vindt het zo raar dat ze op ontspannenheid gaan letten bij beginproeven met jonge paarden, kijk is wel erg mooi want je paard moet ontspannen maar jonge paarden zijn altijd wat gespannen en dat is toch erg logisch als je maar niet snokt en trapt aar dat is iets anders dat is rijtechnisch...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:31

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de L nog makkelijker wordt. Er is al zoveel niveauverschil met de landen om ons heen.
Als de B gewoon makkelijk blijft is oké maar in mijn ogen moet het niveau juist iets omhoog en niet naar beneden.

Als de B en L makkelijker worden ben ik bang dat er straks een heleboel zitten klooien in de M omdat de overstap 'te' groot is.

Dus B gewoon makkelijk houden voor onervaren ruiters en de L mag gewoon wel wat pittiger worden van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:36

Misschien zou je een opdeling moeten maken in regionale en landelijke rubrieken. Een beetje het idee van recreantenconcoursen (ik weet niet of je dat in andere regio's ook hebt)

"on-officiële" wedstrijden, lagere kosten, alleen B t/m L2 rubrieken en ook kleinere springparcoursen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:47

Ik denk dat we eerst maar eens met zijn allen de proeven moeten gaan rijden, voor we kunnen beoordelen hoe de nieuwe proeven/ regels zijn, ipv ons nu al druk te maken en apen en beren te zien

tonypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:52

nou ik hoop eigenlijk niet da ze een l proef makkelijker of moeilijker gaan maken.
ik heb toch al een nadeel ik heb een haf
en de meeste jury's zijn daar al niet echt over te spreken

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:58

miss. een beetje stom hoor, maar hoe kan je de B nou nóg makkenlijker maken? de B is de basis van de gehoorzaamheid, als je paard die niet kan, moet je eerst beter oefenen!! geen makkelijkere B maken!! Worden de M en Z moeilijker?? Ik mag nl. bijna de L uit!!
Eigenlijk vind ik dat ze onderscheid moeten gaan maken tussen barokke paarden en arabiertjes etc. Niet tussen de hoogtes!! Dat slaat nergens op!! als mijn paard morgen 10 cm. groeit is hij echt niet ineens beter ofzo hoor!!
Haflingers, friezen, fjorden enz. hebben een hele andere manier van lopen dan de connemara's, arabieren enz... dan moet je toch ook op andere dingen letten?
Ik vind het wel goed dat ze voor de 4,5,6 jarigen aparte proeven maken!!

tonypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:22

het is een nadeel omdat ik 19 ben en tussen de paarden moet starten wat dus betekend
dat ik tussen elegante kwpnr's loop met mijn haf
en geloof mij dat ze dat echt niet mooi vinden

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:44

OemmiejO schreef:
als mijn paard morgen 10 cm. groeit is hij echt niet ineens beter ofzo hoor!!

Niet beter wel een wereldwonder
Sorry off-topic maar kon het niet laten.

NielZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:19

BailyKarlos schreef:
Nou, ik pas daarvoor.
Ik ga wel de springsport in...

heel verstandig

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:37

klasse B en L worden wat handiger gemaakt en ik ga eerst kijken en uitproberen en dan geloven !! klasse M2 wordt ook wat makkelijker volgens mij en klasse Z1 wordt wat moeilijker volgens mij...
mijn paard heeft ook geen superafstammeling en gangen is wel mooi.

ik denk dat allemaal makkelijker wordt !!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:05

Ik kan mij ook niet echt in je woorden vinden. Ik heb zelf totaal geen dressuurpaard ( amerikaanse appaloosa ) maar ik heb afgelopen weekend wel een 1e en 2e prijs behaald. Maar oke, dat was maar in de B. Als je goed genoeg rijdt krijg je je punten wel en daar hoef je echt niet elke dag keihard voor te trainen.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:19

Misschien dat we eerst even moeten afwachten hoe het gaat lopen allemaal.Ik ben niet zo bang voor de proeven maar voor de personen die ons moeten beoordelen.Ik neem aan dat daar geen instructeurs komen te zitten maar jury s met ,sorry,soms toch wat weinig kwaliteit om een goed gereden paard te beoordelen.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 20:52

Wat ik ervan begrepen is dat de proeven nu echt om het talent en de spectaculaire gangen van je paard gaat.
Je kan je punten niet meer halen door netjes op de letters te rijden, maar nu komt het op vloeiende gangen en aanleg aan.

Dan ben ik vast verkeerd geinformeerd

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:10

Dat denk ik dan BailyKarlos want volgens mij komt het juist niet op aanleg aan; maar op de vriendelijkheid&ontspannenheid en de juiste manier van gaan van het paard.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:15

Idd, ik vind het ook allemaal zo'n gedoe. Ik snap er straks de ballen niet meer van..

Ik denk dat ik de dresssuur ook even achterwegen ga laten, tot ik door heb hoe het werkt,

Nee ik ben er niet blij mee..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:52

BailyKarlos schreef:
Je kan je punten niet meer halen door netjes op de letters te rijden, maar nu komt het op vloeiende gangen en aanleg aan.

Ik vind taktmatig door de baan gaan met een fijne aanleuning en nette overgangen (en als dat dan precies op de letter gebeurt: nóg een puntje erbij !) basisvoorwaarde voor een winstpunt... Niet het op de letter op de rem trekken/een versnelling hoger schoppen, wat nu wel regelmatig gebeurt omdat mensen te 'bang' zijn om te laat/te vroeg iets te tonen omdat dat afgestraft wordt.

Ik vind de verbeteringen juist goed. Er wordt m.i veel meer naar 'rijden met gevoel' gekeken ipv weten waar de letters zitten en de truukjes eruit forceren. Als je je paard fijn voor elkaar hebt hoef je je echt nergens zorgen om te maken, de mensen die het hardst piepen zijn de mensen die hun punten van het 'nette proef op de letters rijden' moeten hebben. En ja, van 2 paarden die rijkunstig hetzelfde worden voorgesteld zal de spectaculairste het hoogst eindigen, maar dat doet ie nu ook al hoor , daar moeten we met z'n allen maar mee leren leven (of blij zijn, als jij op dat paard zit!).

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 10:18

Bovendien moet je meer punten gaan halen voor je een winstpunt haalt.
Nou dan vind ik niet dat het makkelijker word.

T is niet dat ik een paard heb die niet kan lopen, hoor. Mijn paard heeft mooie gangen en een spectaculaire middendraf.
(De zenuwen en zijn heetheid zijn voor ons, nu nog, de nekkenbrekers. Dat komt omdat we net begonnen zijn)
Maar ik denk niet alleen aan mezelf.
Ik denk ook aan de mensen die een Fjord, Haflinger of Tinker hebben.

Ik ben wel een recreatie ruiter met een passie voor dressuur.
Ik doe het voor me plezier.

Het is bij mij in de buurt nu al lastig een winstpunt te krijgen.
Soms is er van een groep van 15 B-ruiters, maar 3 of 4 met een winstpunt en in de hogere klassen helemaal niet.

Ik heb iemand op stal staan die nu uit de buurt wedstrijd rijd, omdat ze veel hoger punten. Nu krijgt ze scores van 172 en 169 (dus 4 winstpunten!) die ze hier anders nooit gekregen heeft.

Als iedereen mij verklaart dat het zo makkelijk word, dan wacht ik t wel af.
Mischien zijn het ook gedeeltelijk Indianen verhalen, maar toch vraag ik me af hoe dit gaat uitpakken. En hoe de jury's er mee om zullen gaan.