Overgang van L2 naar M1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Overgang van L2 naar M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 12:11

Ik zou graag willen weten wat jullie het moeilijkst vonden van de overgang L2 naar M1?

Liza_vL

Re: Overgang van L2 naar M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:15

Je pony moet in de M1 al meer opgericht zijn. Pony's die op de voorhand lopen scoren niet hoog. Verzameling en oprichting dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:21

de overgang L2-M1 niet zo zwaar, er wordt meer verzameling gevraagd, dat was natuurlijk wel trainen. De oefeningen zelf vallen mee, meer de algemene manier van lopen. De overgang M1-M2 daarentegen.... poeh!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:28

Ik sluit me bij Urielle aan. De overgang van B naar L1 is niet zwaar. Die van L1 naar L2 is weer een stapje groter. Maar van L2 naar M1 valt juist weer heel erg mee. Voor sommige paarden is het M1 zelfs gemakkelijker dan het L2.
En de overgang van het M1 naar het M2 is dan weer zwaarder.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:30

Urielle schreef:
de overgang L2-M1 niet zo zwaar, er wordt meer verzameling gevraagd, dat was natuurlijk wel trainen. De oefeningen zelf vallen mee, meer de algemene manier van lopen. De overgang M1-M2 daarentegen.... poeh!

Oke het is misschien niet heel moeilijk maar toch zitten er oefingen in die je toch echt wel moet kunnen. b.v.

Schouderbinnenwaarts, 4 of 5 passen achterwaarts, stukje contragalop, wending om de achterhand.

Het enen paard doet dit makkelijk, maar als je paard er wat moeite mee heeft is de overgang van L2 naar m1 best pittig denk ik.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:37

Schouderbinnenwaarts is niet zo heel moeilijk. Achterwaarts zit in het L2 ook al in, de contragalop in de M1 kan ik niet echt meer contragalop noemen. In het vorige proevenboekje was het nog wel echt contragalop. En de wending om de achterhand is maar een kwartwending. Ik denk wel dat dit de lastigste oefening wordt als je van het L2 naar het M1 gaat.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:54

Scum schreef:
Schouderbinnenwaarts is niet zo heel moeilijk. Achterwaarts zit in het L2 ook al in, de contragalop in de M1 kan ik niet echt meer contragalop noemen. In het vorige proevenboekje was het nog wel echt contragalop. En de wending om de achterhand is maar een kwartwending. Ik denk wel dat dit de lastigste oefening wordt als je van het L2 naar het M1 gaat.

Om een goeie schouderbinnenwaarts te rijden is voor een hoop mensen toch nog best moeilijk hoor.
Achterwaarts is idd al een L2 oefing alleen nu moet je toch echt tellen en er zijn zat paarden die ipv 5 6 stappen doen of maar 2 b.v.
En als je een paard hebt wat gauw overspringt is dat kleien stukje contra nog best lastig.

Ik zeg niet dat het vreselijk moeilijk is maar ik denk dat iedere overstap best even wennen/ trainen vereiest voordat je het heel goed kan uitvoeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:06

ben ik met je eens, maar ik ga er vanuit dat je in elk geval zorgt dat je in de L op M-niveau traint - op zijn minst. Anders loop je sowieso ergens vast (meestal in de M1 of M2) - niet dat het een schande is om je paard ff thuis te houden en door te trainen hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:07

o ja bij mij destijds zwaar op gejureerd: de rechtgerichtheid!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:18

Urielle schreef:
ben ik met je eens, maar ik ga er vanuit dat je in elk geval zorgt dat je in de L op M-niveau traint - op zijn minst. Anders loop je sowieso ergens vast (meestal in de M1 of M2) - niet dat het een schande is om je paard ff thuis te houden en door te trainen hoor!

Is ook zo alleen gaan een heleboel mensen toch vrij snel op concours gaan waardoor het idd vast loopt, of pas aan het eind van een klasse goed gereden word.

Maar ja als iedereen thuis echt op goed L of M niveau zou trainen dan vlogen we er ook wel met zijn allen doorheen dus ergens zitten er toch dingen die moeilijker zijn als we denken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:24

da's zeker waar! Ach ja, thuis lopen de meesten toch net wat beter en ontspannener dan op concours he, zelf soms ook nog lekker gespannen en daar zit een grote bottleneck.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:35

De contragalop stelt inderdaad niet zoveel voor. Een gebroken lijn 5 meter of HXA oid alleen maar. Pas als je gebrokenlijn en slangenvoltes moet rijden in de M2 wordt het pas lastig.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:00

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben idd al druk aan het trainen voor de M.
Ik doe het nu even rustig aan met wedstrijden, en hoop dan januari/ februari ongeveer M te kunnen starten!!

(Inderdaad, een proef op een concours is altijd anders dan thuis rijden.)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:43

Komt mooi uit dit topic! Was er net ook over aan het nadenken. Ik rij nog maar net L2 maar toch al snel winstpunt (zelfs als ik denk het juist NIET te hebben).

We hebben er nu 3 en we zien wel weer... In R'daal 4 proeven en daarna 2 in Tholen. Misschien heb ik ze dan al pfffff. Gaat soms wel snel....
Maar ik ga niet meteen over hoor als ik mag, eerst maar kijken of ik wel zin heb en denk dat het gaat lukken.

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:18

Idd wat de meeste zeggen meer oprichting en verzameling, en in sommige proeven op de a-c lijn aanspringen of op de lange zijde, mijn pony vind de M1 dus veeeeeeel makkelijk dan de L2 maar dat verschilt per paard natuurlijk

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:24

Ik vond zelf de overgang niet zo heel moeilijk.. Maar ik zit nu net in de M1 heb nu 4 proeven gereden (helaas niet meer.. omdat de hoeven van me pony zeer slecht zijn! ) Maar mijn pony vind schouderbinnenwaarts, keertwending en achterwaarts nog best moeilijk en voert die nog niet echt goed uit. Maar daar ben ik nu ook gewoon voor aan het trainen. Maar ik haal toch nog 160 pnt (heb nu dan 2 wp van de 4 proeven, vind dat het best goed gaat ) Dus ik zal me niet zo veel zorgen maken, Als je de rest goed netjes rijd, en als je pony de oprichting en de verzameling(verzameling hoeft trouwens ook nog niet optimaal te zijn, die van mij ook niet liever wel natuurlijk!) heeft kom je al heel ver! Maar voor de M2 moet je idd wel ff wat harder trainen!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:34

Leuk dit topic! Ik ben mezelf geestelijk aan t voorbereiden op de overgang naar de M1, heb half juli de laatste winstpunten gereden en mag dus over. Maar, dit paard hebben we pas een half jaar en gaat best snel. Grootste moeilijkheid is het oprichten, dat blijft lastig.

Nu heeft hij vakantie en dan ga ik eens bepalen wanneer we de stap gaan maken. Geoefend op de wendingen om de achterhand en achterwaarts heb ik meer dan genoeg, moet geen punt zijn. Achterwaarts steeds beter en schouder binnenwaarts, ach dat gaat de ene keer beter dan de andere. Ik heb de meeste vrees over het omhoog hijsen van zijn hoofd......om t maar grof te zeggen. Meneer loopt graag diep en lang!

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:53

het m1 moet je gewoon een paard hebben wat lekker loopt.
hij hoeft nog niet verzameld en super opgericht, dat komt in de m2 pas.
in het m1 worden gewoon de arbeids gangen nog gevraagd.
ze zien hem graag iets opgericht maar ok niet optimaal.
in het m1 mag je alleen niet met zweepje rijden dus zorg dat je paard lekker constant voorwaarts is dan komt het helemaal goed.
mijn paard klikte zijn kaak vast in de schouder binnenwaarts en liep dus netjes scheef zeg maar, buigen vertikte hij.
jammer dat waren 4en en 5en, maar ik was in 12 proeven door het m1 heen.
goed oefenen!
succes joor.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:08

joor schreef:
het m1 moet je gewoon een paard hebben wat lekker loopt.
hij hoeft nog niet verzameld en super opgericht, dat komt in de m2 pas.
in het m1 worden gewoon de arbeids gangen nog gevraagd.
ze zien hem graag iets opgericht maar ok niet optimaal.
in het m1 mag je alleen niet met zweepje rijden dus zorg dat je paard lekker constant voorwaarts is dan komt het helemaal goed.
mijn paard klikte zijn kaak vast in de schouder binnenwaarts en liep dus netjes scheef zeg maar, buigen vertikte hij.
jammer dat waren 4en en 5en, maar ik was in 12 proeven door het m1 heen.
goed oefenen!
succes joor.

oke ik heb hierboven al een keer of twee gereageerd.

maar wou toch nog even zeggen, we verkijken ons wel vreselijk eigenlijk op al die puntjes. Kijk als ons paard goed gaat dan is het geen probleem, en zelfs met wat mindere cijfers blijkt dus dat we zo door een proef met winst kunnen rijden.

Maar wat ik eerder bedoelde ook de oefeningen zien we teveel opzich zelf denk ik. Het zijn uiteindelijk kunsten bedoeld om het paard losser en lekkerder door zijn lijf te krijgen. Maar goed als we die oefeningen dus half rijden betekend het dus gewoon dat ons paard eigenlijk niet genoeg buigt/ loslaat.
En dat willen ze toch zien hoe kunne we dan punten scoren?

Sorry is niet voor speciefiek voor joor bedoeld hoor.

Het is ook niet om iemand af te zeiken, maar bedoel er gewoon mee dat we niet alleen naar die punten moeten kijken ,maar ook voelen/ kijken hoe het paard onders ons gaat. en ja de ene jury wil het zo en de ander weer anders.

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:21

ja ik snap jou wel, maar een proef bestaat nou een maal uit onderdelen.
zijn middengangen waren super en ook de kwartwending deed hij beter als gemiddeld in het m.
Ik jureer zelf ook en in het l2 zie ik ook wel eens een goede proef maar in het wijken valt het paard bijv. heel erg over de buitenschouder, en toch rijden ze winst.
je moet eens weten hoeveel paarden niet goed op een onderdeel zijn, maar als ze wel een ander onderdeel hebben waar ze in uitblinken komen ze toch op winst.
joor

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:01

haha ik rijd zelf B maar ik ken een meisje die rijd nu ook M1 die had de 1e keer meteen 170 en 172 en 2 keer 1e maar haar paard loopt ook super en het ziet er gewoon heel mooi uit en daar kijk je dan ook heel graag naar. Maar bij haar gaat de travers er niet in. Toen zei ze al laat ik daar dan een 3 ofzo voor halen en de rest allemaal super en dan net aan 160 rijden ofzo nou ja het is een tactiek. Maar dat wilde ze toch niet (zag er niet netje's uit )

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:25

Ik vind het toch wel een behoorlijke overgang........
Ben net m1 gestart, en heb nog geen wp, er word gewoon echt strenger gejureerd, en ik kan geen punten laten liggen.

In de L2 reed ik haast altijd nog winst, nooit naar huis zonder winst.
Zelfs een keer 1e met 173, en in de M1 wil het nog niet lukken.
Ik vind de overgang dus wel moeilijk, maar dat is denk ik ook wel per paard en persoon verschillend

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:28

Ik persoonlijk vond de overgang van de L2 naar M1 helemaal niet zo groot.
Wij hadden veel meer moeite met die L2 dan de M1, maar dat is natuurlijk ook persoons (paard) gebonden.
De M2 daarentegen is idd een grotere overgang, maar dat was hierboven ookal vermeld

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:01

Vond de L2 op een gegeven moment te makkelijk voor mijn paard, dus ben met 10 punten direkt overgegaan naar de M1. Maar daar willen ze meer oprichting zien en werken uit de achterhand en je moet flitsend overkomen en had daar eerst wel moeite mee, maar het gaat nu goed en nu ik weet wat de jury ongeveer wil zien, haal ik de winstpunten ook. Groetjes Brennie

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:41

Hey wat leuk, ik mag ook bijna M1 met mn hafje tussen de paarden, dus wel erg nuttige info! Die van mij heeft op zich geen moeite met de oefeningen ofzo, en die oprichting gaat ook prima. Hij laat alleen de puntjes liggen, omdat ie op wedstrijden heel gespannen word. (en nee, dit komt niet door mijn wedstrijdzenuwen, want die heb ik maar in zeer geringe mate... gelukkig!) Ben dus ook heel erg benieuwd hoe hij dat op gaat pakken straks. Het kan ook een voordeel zijn, omdat hij juist weer meer zn aandacht erbij moet houden, dat was in elk geval in het L2 wel het geval. Maja we zien wel! Ik ga hem in elk geval niet overhaasten en eerst goed klaarmaken...