4 jaar en klaar voor M-dressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

utjelover

4 jaar en klaar voor M-dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 08:28

Wat vinden jullie? Het paard is vier jaar en klaar voor M1 dressuur?
Laatst bijgewerkt door Karin op 27-07-05 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

utjelover

Re: Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 09:19

niemand?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:46

Wat een rare vraag om te stellen als je er verder helemaal geen achtergrondinfo/details bij geeft...

Zo kan ik ook wel zeggen: Stelling: Een paard van 6 is klaar voor Z2 dressuur. Ja en wat dan nog?

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 09:50

Ik bedoelde alleen of jullie dat te vroeg vinden of dat jullie vinden dat het wel kan?

Somebody_

Re: 4 jaar en klaar voor M-dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:58

ik denk dat het kan als het paard er klaar voor is, als ''ie'' aangeeft dat het te snel gaat(staken steigeren etc) dan niet dan moet je het tempo iets aanpassen. en als ''ie'' er geen problemen door gaat geven zoals staken of iets, denk ik dat het paard er klaar voor is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:58

wij beginnen altijd pas als ze 4 zijn met wedstrijden te rijden (starten in de L) vind dat deze 4 jarige er behoorlijk vroeg bij is... maar goed volgens mij kun je zelf het beste beoordelen of hij er aan toe is of niet

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:04

is 4 jaar en in het M wel eens toegestaan? ik meende dat een paard daar 5 voor moest zijn

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:06

als je maar zeker weet dat je paard het allemaal leuk blijft vinden en het niet te snel gaat is het toch gewoon oke.

kus

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 10:53

Mijn paardje is vier jaar, ik heb alle klasse door gereden vanaf september vorig jaar. Ze is sterk genoeg komt niet in staking.ik rijdt ongeveer vier keer per week dressuur de rest buiten (voor ontspanning). Ze pakt alles gewoon super aan.

Ik mag M starten, vier jaar is de minimale leeftijd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:08

als jij denkt dat jouw paard het aankan en alles kan bolwerken kun je het gewoon doen.
maar geef je paard ook eens een paar weken vakantie! ik vind het persoonlijk voor zo'n jong ding wel erg snel gaan

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:14

ja je hebt gelijk, vier is erg jong!
Ik wil graag naar de Orun cursus tweede fase, daar moet je M1+1 voor zijn.
Als ik er eentje heb,krijgt mijn suppertje echt wel vakantie!

(ik wilde graag jullie mening horen)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:17

Ik weet niet hoeveel winstpunten je heb gehaald? als je nou net op de 10 zit, zou ik het paard eerst een pauze geven en lekker laten rusten. Maandje op het land ofzo...

Dan weer oppakken, nog een aantal punten halen in de L2 en daarna pas een keertje in de M starten.

M oefeningen zijn toch erg belastend voor de spieren/gewrichten van een paard wat amper uit gegroeid is... Plus dat ze mentaal ook nog wat jeugdig moeten kunnen blijven.

Hij kan er nu geen last van hebben, maar dat kan echt in 1 dag om slaan hoor. En dan krijg je het er bijna niet meer uit

A fijn, het is natuurlijk jouw paard. En ik moet het vanaf de computer beoordelen, maar dit is dus hoe ik het zou doen

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:53

Per paard verschillend. De ruiter kent het dier het beste en die zal het wel in kunnen schatten lijkt mij.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:02

masja schreef:
Per paard verschillend. De ruiter kent het dier het beste en die zal het wel in kunnen schatten lijkt mij.

jup
helemaal mee eens.
ik zie toevallig dat je uit culemborg komt..ken jij jaleesa winkel?

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:18

Je moet zelf kijken of je paard er aan toe is en of die het aan kan. Maar ik vind 4 jaar wel erg jong voor het M. Ik rijd zelf met een 5 jarige in het M2 en dan merk je dat sommige oefeningen best zwaar zijn voor die jonge paarden.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:41

het antwoord kan ja of nee zijn.. Ik bedoel.. als een paard zelf aangeeft dat ie meer kan dan vind ik dat je best M1 kunt starten (natuurlijk niet elk weekend) lekker rustig opbouwen.
Maar als mensen paarden oefeningen moeten dwingen dan vind ik natuurlijk niet dat dit kan dat is erg slecht voor de spieren en gewrichten.. en kun je het beste lekker in het L1 starten

ziggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:43

ik ken een paard van 5 op z2 niveau (is op zijn 2.5 jaar al ingerede ) maar als hij er klaar voor is merk je het wel of nie

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:48

ziggylover schreef:
ik ken een paard van 5 op z2 niveau (is op zijn 2.5 jaar al ingerede ) maar als hij er klaar voor is merk je het wel of nie

je mag met een zes jarig paard zelfs al Intermédiaire I starten..

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:49

Ligt eraan als het paard er aan toe is , Kijk als hij de dingen die in de proef worden gevraagt nog niet onder de knie heeft dan heeft het ook niet zoveel nut

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:40

Als de moeilijkere oefeningen spelenderwijs zijn aangeleerd, kan het volgens mij prima!!

ff offtopic: Wat zijn de Orun-cursussen duur vanaf de 2e fase....
Phoe heej... kost zelfs meer dan een HBO-studie voor een jaar. (gelukkig zie ik het nu al, dus kan direct gaan sparen voor volgend jaar)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:16

Ik persoonlijk vind het erg (lees: te) jong voor een paard om met 4 jaar al in de M te starten. Het komt er wel op aan en wat geeft het nu als je nu wat langer wacht als je straks meer plezier en langer plezier hebt van je paard? Ik heb liever dat mijn paard tot zijn 18e in de sport loopt dan dat ie op zn 8e versleten is en dik Z loopt. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Jij kent het paard en jij bent de ruiter. Mijn paard is nu 10 en is eigenlijk pas op zn 8e echt in het werk gekomen. Maar hij is spijkerhard en oersterk (heeft ook heel veel buiten gelopen) en qua loopbaan maakt het niet zoveel uit, we gaan nu ook als een speer!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:33

Als het aan mij zou liggen gaan de leeftijden van de klasses zeker met 1 of 2 jaar omhoog.
Als je een 3 jarige in het B mag starten betekent dat dat'ie met 2 jaar al ingereden wordt. Ik snap al die haast zowiezo niet. Het komt het paard en dus uiteindelijk de ruiter alleen maar ten goede dat er even langer de tijd voor wordt genomen een paard rustig voor te bereiden. Hij moet nog lang genoeg zwaar werk doen.
5 jarige paarden in de Z vindt ik echt belachelijk om over 6 jaar intermediair maar niet te spreken.
Zo vragen ze erom dat de paarden veel te jong te zwaar werk moeten doen.

Vragen ze zich bij het KNHS ook nog af hoe het toch komt dat jonge paarden zich niet ontwikkelen tot 'happy athleet'. Moeten er nieuwe proeven komen die dat bewerkstelligen. Ik zou liever zien dat de minimum leeftijden omhoog gingen.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:54

nja, ik ken ook een (net) 5 jarige pony, die nu z2 gaat starten. vorig jaar zomer startte ze nog B... Nja alles is mogelijk, als je 2 wedstrijden per weekend rijd iig.. En dan veel 2-proeven-wedstrijden.. Dan kom je wel aan je punten..

En tsah, ik denk dat je alleen zelf kunt voelen of hij/zij er klaar voor is..

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:57

zoals al gezegd wordt als jij denkt dat hij/zij het aankan gewoon doen!
enne 4 jaar en dan als zo goed lopen met maar 4x trainen per week nou dat vind ik behoorlijk

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:00

maartjuh schreef:
nja, ik ken ook een (net) 5 jarige pony, die nu z2 gaat starten. vorig jaar zomer startte ze nog B... Nja alles is mogelijk, als je 2 wedstrijden per weekend rijd iig.. En dan veel 2-proeven-wedstrijden.. Dan kom je wel aan je punten..

En tsah, ik denk dat je alleen zelf kunt voelen of hij/zij er klaar voor is..

ja maar je kan dan toch begrijpen dat een paard uiteindeiljk een keer in staking gaat, als die met 5 jaar al ieder weekend, twee wedstrijden en dan ook nog is twee proeven, dat lijkt mij harstikke zwaar

ik zou met een 4 jarig paard nog niet in de M starten, niet alleen vanwege het feit dat ie het lichamelijk wel of niet aanzou kunnen dat ligt helemaal aan het type paard, maar een 4 jarige lijkt mij nog erg jeugdig in zen koppie ook dus of die het dan mentaal (zeg je dat zo?) ook aan kan is ook een vraag