kun je knotjes met lange manen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilovejuno

kun je knotjes met lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:48

Mijn paard heeft lange manen en mij vraag was of je met lange manen eigelijk ook knotjes kan maken want meestal heeft iedereen korte manen waarvan ik het heb gezien.
Ik vind het ook weer zonde om ze ( de manen ) er aftehalen want ik vind het nu net zo mooi.
Maar als ik staks dan wedstrijden wil gaan rijden wil ik dan toch knotjes maken.

Prissiej

Re: kun je knotjes met lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:51

misschien hoef je niet persé knotjes te maken je kan ook gewoon een hengstenvlecht maken als ej dat kan en leuk vind

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:03

ik kan dat wel maar niet zo goed meestal gaat bij mij het laatste stukje dan altijd loszitten als hij een keertje naar beneden buigt met zijn hoofd ofzo.
Een meisje dat ik ken zei een keer dat een hengstevlecht alleen mocht bij speciale rassen.. b.v een fries/tinker ofzo
klopt dat?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:05

Oeh, dat weet ik niet eigenlijk.
Zou je op moeten zoeken bij de KNHS...

Het is wel mogelijk, maar erg lastig en het worden geen knotjes, maar knotten

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:06

ilovejuno schreef:
ik kan dat wel maar niet zo goed meestal gaat bij mij het laatste stukje dan altijd loszitten als hij een keertje naar beneden buigt met zijn hoofd ofzo.
Een meisje dat ik ken zei een keer dat een hengstevlecht alleen mocht bij speciale rassen.. b.v een fries/tinker ofzo
klopt dat?

Moet je er draad bij doen
Wat op de kleur van zijn manen lijkt en dan bij alle 3 de plukken een draadje, had ik ook gedaan.
En het bleef heel netjes, succes !

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:19

ArieLover schreef:
ilovejuno schreef:
klopt dat?

Moet je er draad bij doen
Wat op de kleur van zijn manen lijkt en dan bij alle 3 de plukken een draadje, had ik ook gedaan.
En het bleef heel netjes, succes !

ow goede tip ! thnks ik ga het zo snel mogelijk een keertje proberen

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:21

Natasja91 schreef:
Oeh, dat weet ik niet eigenlijk.
Zou je op moeten zoeken bij de KNHS...

Het is wel mogelijk, maar erg lastig en het worden geen knotjes, maar knotten

oke bedankt.

Ow is ook wat nieuws he maar dat ziet er dan eigelijk ook niet uit dan maar een hengstevlecht he

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:27

Hey! Ik heb hetzelfde probleem met Primula. Als we naar een keuring gaan vind ik het ook altijd zonde om haar manen in te korten, daarom maak ik bij haar ook altijd een hengstenvlecht, maar dan helemaal boven op haar hals. Dat kun je doen door de manen zo te verdelen dat ze langs 2 kanten van de hals vallen, dan kun je makkelijk beginnen te vlechten helemaal bovenop. Om te voorkomen dat de vlecht los gaat zet ik ze tussenin nog enkele keren extra vast met een elastiekje.
Veel succes met het vlechten in ieder geval!

juutie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:33

hoelang zijn je manen dan...anders kun je natuurlijk ook een matje maken...ik vind het ook heel zonde om het eraf te halen. Mijn pony had laatst geschuurd en was een stuk erg kort geworden toen heb ik alles maar even op zelfde lengte getrokken maar is nu toch al weer een mooi eindje op weg met groeien

Afbeelding
kheb ze nu weer zo lang...mag nog wel iets langer maar ben alweer end op weg

sucses dr mee en die hengstenvlecht op de hals gaak ook x proberen

xx mendy

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:35

de manen kom net onder de hals uit .. ik zal dalijk eens een foto maken want dan ga ik er toch heen.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:36

Primula schreef:
Hey! Ik heb hetzelfde probleem met Primula. Als we naar een keuring gaan vind ik het ook altijd zonde om haar manen in te korten, daarom maak ik bij haar ook altijd een hengstenvlecht, maar dan helemaal boven op haar hals. Dat kun je doen door de manen zo te verdelen dat ze langs 2 kanten van de hals vallen, dan kun je makkelijk beginnen te vlechten helemaal bovenop. Om te voorkomen dat de vlecht los gaat zet ik ze tussenin nog enkele keren extra vast met een elastiekje.
Veel succes met het vlechten in ieder geval!

Dat lijkt me idd ook wel mooi!

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:39

juutie schreef:
hoelang zijn je manen dan...anders kun je natuurlijk ook een matje maken...ik vind het ook heel zonde om het eraf te halen. Mijn pony had laatst geschuurd en was een stuk erg kort geworden toen heb ik alles maar even op zelfde lengte getrokken maar is nu toch al weer een mooi eindje op weg met groeien

Afbeelding
kheb ze nu weer zo lang...mag nog wel iets langer maar ben alweer end op weg

sucses dr mee en die hengstenvlecht op de hals gaak ook x proberen

xx mendy

dat ziet er ook mooi uit hoor ook een mooi paardje trouwens!
maar ik denk dat ik dan toch eerder kies voor een hengstvlecht dan voor een matje dat vind ik dan nog net iets mooier.. Maar een matje vind ik ook mooi hoor maar neit zo voor op een wedstrijd.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:24

Mijn pony heeft ook lange manen, ze komen net iets onder de hals uit. De ene keer maak ik knotten en de andere keer een hengstenvlecht, hangt er helemaal vanaf hoeveel tijd ik heb om te vlechten. Toch vind ik de knotten, ondanks dat ze echt dik zijn wel mooier staan.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 23:12

Tammie schreef:
Mijn pony heeft ook lange manen, ze komen net iets onder de hals uit. De ene keer maak ik knotten en de andere keer een hengstenvlecht, hangt er helemaal vanaf hoeveel tijd ik heb om te vlechten. Toch vind ik de knotten, ondanks dat ze echt dik zijn wel mooier staan.

heb je der een foto van hoe het er dan uit ziet? met knotjes?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:16

De welshjes hebben ook lange manen en die vlecht ik tot op de normale lengte in en doe dan om het vlechtje een elastiekje. Daarna draai ik de rest van de pluk strak net boven het elastiekje en zet dit met een ander elastiekje vast. Nu heb je normale vlechtjes die je gewoon op kunt vouwen. Bij hele dikke manen werkt dit alleen niet. Maar met dunne lange manen krijg je gewoon mooie knotjes.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 08:38

oke, hij heef niet zo'n dikke manen.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 23:00

DendroFleur schreef:
De welshjes hebben ook lange manen en die vlecht ik tot op de normale lengte in en doe dan om het vlechtje een elastiekje. Daarna draai ik de rest van de pluk strak net boven het elastiekje en zet dit met een ander elastiekje vast. Nu heb je normale vlechtjes die je gewoon op kunt vouwen. Bij hele dikke manen werkt dit alleen niet. Maar met dunne lange manen krijg je gewoon mooie knotjes.

owjah thnks dat is ook een goed idee

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:29

Ik heb Fedde (Fries met manen tot onderkant van hals) de laatste wedstrijd ingevlochten met knotten. Gewoon vlechten gemaakt, daarna een paar keer dubbel geslagen en met 2 elastiekjes vastgezet. Bleef super zitten.

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:05

Je kan ook de vlechtjes tot normale lengte vlechten en dan een knotje maken. Het stuk wat je dan overhoud kun je met het volgende vlechtje meevlechten.

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:47

Je kan ook gewoon een stukje vlechten en dan omvouwen elastiekje omdoen en als het goed is heb je dan nog een stuk manen over en die kan je zo los laten hangen .

Heb ik wel is gezien bij een paard en ik vond het heel mooi staan

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:39

ilovejuno schreef:

Helaas heb ik er geen foto van, ik heb zondag weer een wedstrijd, zal proberen dan mijn camera mee te nemen om een foto te maken.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 18:01

Tammie schreef:
ilovejuno schreef:

oke ben benieuwd

Helaas heb ik er geen foto van, ik heb zondag weer een wedstrijd, zal proberen dan mijn camera mee te nemen om een foto te maken.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:17

Knotjes kan wel.. moet je alleen even weten hoe je het moet doen..

Als je even in mijn profiel kijkt.. zie je de lange manen van mijn pony. Voor het 4-tal moet ik verplicht knotjes maken..
het worden dan wel wat dikkere maar het lukt

Normaal gesproken maak ik altijd een hengstenvlecht, vind ik mooier bij mijn pony en makkelijk..
en dat mag wel bij paardne met lange manen

sysero_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:03

hoi hoi

mijn pony heeft ook lange manen
ik maak meestal een matje maar je akn ook broberen roosjes te maken als je weet hoe dat moet sijn best mooi met lange manen

groetjess

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:34

Ik heb het even nagezocht en knotjes zijn eigenlijk wel gewenst maar 99% van de jury's heeft nog nooit het hele wedstrijdboekje doorgelezen dus een hengstenvlecht of matje is eigenlijk geen probleem. Alleen als je veel wedstrijden gaat rijden zijn korte manen toch wel fijn. (officieel moeten de manen een handbreedte lang zijn, maar bij een ingevlochten paard kan je de lengte toch niet goed schatten, zelf heb ik de manen van m'n pony laten groeien tot 3 handbreedtes omdat de manen dun zijn door zomereczeem, erg vervelend.)
Voor wedstrijden moet je dus gewoon even kijken wat het beste staat bij je paard. Persoonlijk ben ik niet echt dol op matjes, zeker niet bij grotere en slankere gebouwde pony's en paarden. Bij bijvoorbeeld een shetlander is het wel handig met al dat haar, het is vooral een goede oplossing voor heel dik haar. Een hengstenvlecht moet je paard ook staan vind ik, hij moet een beetje stoer overkomen, het is niet voor niets een hengstenvlecht. En voor het viertal: veel sucses met vlechten
O ja, als je een hengstenvlecht maakt en je vlecht draad of linten mee zorg er dan wel voor dat je het niet ziet, gekleurde linten in de manen of staart vinden veel jury's geen gezicht.