In de B dressuur, paard aan de teugel? of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anniej

In de B dressuur, paard aan de teugel? of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 19:09

hallo, ik had laatst mijn eertste officiele wedstrijd.. en in de eerste proef liep hij best lekker ene de teugel.. de 2 proef niet meer echt.. want hij was irritant dus ik dacht:
laat ik me maar bezig houden met de figuren want hij hoeft toch niet aan de teugel.. Haha!

wel dus.
ik kreeg mijn protecol en daar stond op tegen dehand.. en als opmerking daar onder:
moet nagevelijk lopen
ik snap er dus echt geen reet van want volgends mij is het algemeen bekent dat het paard niet aan de teugel hoeft in de B en in de L1 eniszinds aan de teugel.. Boos!

dus wat vinden jullie ervan??????????

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re: In de B dressuur, paard aan de teugel? of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:51

een paard hoeft niet aan de teugel te lopen, maar het moet er wel ontspannen uit zien. Hij mag dus niet TEGEN DE HAND lopen oid, waarbij het paard dus geen vertrouwen heeft in de hand. Nageeflijkheid wordt wel beloond, maar is niet en vereiste, maar het verschilt natuurlijk ook per jury.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:59

eigenlijk willen alle jury's een mooi nagevelijk paard zien. Een paard die lekker ontspannen naar beneden loopt. Dus niet in de krul. Het paard mag in de B nog wel wat voor de noodlijn lopen, maar niet met zijn neus in de lucht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:50

algemeen is bekend dat een paard in het B en L1 gewoon nageeflijk moet lopen. En dat is weer iets anders dan in de krul.

Neem het maar aan van een ex-jurylid Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:53

Ja nageeflijkheid is belangrijk..

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:05

Volgens mij hoefde het vroeger niet, maar nu wel, ze willen iig niet zien dat je pony tegen de hand loopt, als ie niet helemaal aan de teugel loopt is niet zo erg, op die manier hebben sommige al wel eens 2 wp per proef gehaald in de B (Dat de pony niet aan de teugel loopt, maar niet tegen de hand)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:34

Het nagevelijk lopen en het aan de teugel lopen zijn twee heel verschillende dingen en ze zijn wel onlosmakend aan elkaar verbonden/

Een nagevelijk paard is een paard dat ontspannen is in zijn kaakgewricht, dus het bit niet vasthoud indien mogelijk lekker meekauwt.
Het aan de teugel gaan of in de houding is als een paard afbuigt in zijn nelgewricht maar wel de nek als hoogste punt.
Het nagevelijk gaan dus het ontspannen zijn in het kaakgewricht is een voorwaarde in de dressuur.
Met ziet graag een paard dat eerlijk van achter naar voren over de rug heen naar de vriendelijk vragen hand gereden wordt. Er moet een elastische aanleuning ontstaan met andere woordt het paard moet het bit opzoeken.

Het ia dus waar dat het paard niet aan de teugel of in de houding hoeft te lopen in de B en de L1 dressuur er moet echter wel een elastische verbinding zijn zonder spanning.
Een paard mag best wel eens schrikken ofzo maar moet daarna wel weer door te sluioten zijn door ruiter. Dus een elastische verbinding tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:36

Nageefelijk is een paard die ontspannen loopt en niet tegen de druk van je hand inkomt. Als je paard niet nageefelijk is worden de figuren ook al minder mooi doordat je paard tegen de druk van je hand inkomt. In de B moet je paard dus wel nageefelijk zijn maar hij hoeft niet in de krul te lopen. De B staat immers niet voor niets voor Beginnend!!!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:16

ik vind dit dus ook steeds erger worden.. mensen die bijv op n paard in de B starten die al M gelopen hebben en lekker mooi bij mekaar gerden worden hebben zowiezo al hogere punten.. terwijl in de B dat helemaal niet verw8 mag worden.. als jou paard netjes je hand volget, geen verzet toont, op de letters gereden wordt, en goede nette overgangen maakt, en zuivere gangen heeft... dan moet jij gewoon voldoendes krijgen... maar het moet in de B idd niet zo zijn dat je paard echt tegen de hand is.. en met z'n kop in de lucht loopt .

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:26

Je paard/pony hoord gewoon nageeflijk te zijn. niet alleen in een dressuurproefje maar ok tijdens het springen, bosrit of wat dan ook. aan de teugel lopen, in de krul of rond. hoe je het ook wil noemen hoeft pas later. ik versta onder aan de teugel lopen dat er een lekkere elastische en stabiele verbinding is tussen de hand van de ruiter en de paardenmond via de teugel en het bit. in de b word dat gevraagd.
het is ok de bedoeling dat je paard lekker voorwaarts is( opgewekt door de ruiter) dus vooral geen! looplust van de pony zelf. Als dat alles zo is gaat een paard vanzelf nageven. hij hoeft nog niet helemaal rond te komen, maar dat hij zijn rug gebruikt en lekker ontspannen loopt is altijd belangrijk.

ik vind ook dat je op wedstrijd steeds vaker paarden/pony's ziet(vooral in de b,l1) die in de houding lopen, ja ze hebben hun nek wel in een gebogen houden, maar ze drukken hun rug super erg weg en de achterhand zwabbert er een beetje achteraan. ik weet zeker dat de jury veel liever een paard ziet dat lekkerk voorwaarts is met goed ruggebruik,en ontspannen loopt en niet met een boog in de nek loopt, dan een pony die in de houding loopt zonder verder te werken met zijn rug en achterhand.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:21

OrissE_GipsY schreef:
ik vind dit dus ook steeds erger worden.. mensen die bijv op n paard in de B starten die al M gelopen hebben en lekker mooi bij mekaar gerden worden hebben zowiezo al hogere punten.. terwijl in de B dat helemaal niet verw8 mag worden.. als jou paard netjes je hand volget, geen verzet toont, op de letters gereden wordt, en goede nette overgangen maakt, en zuivere gangen heeft... dan moet jij gewoon voldoendes krijgen... maar het moet in de B idd niet zo zijn dat je paard echt tegen de hand is.. en met z'n kop in de lucht loopt .

Het wordt ook niet verwacht dat je paard helemaal bij elkaar loopt, maar iemand die dan wel zijn paard helemaal bij elkaar gereden krijgt, krijgt dan natuurlijk ook hogere punten!

Maar niveau zegt zoiezo weinig.. Want een M paard hoeft echt niet makkelijker te zijn dan een B paard..
Het paard is met een andere combinatie M geweest dat wil niet zeggen dat ie ooit met de nieuwe combi M zal worden..

anniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 18:41

Het paard is met een andere combinatie M geweest dat wil niet zeggen dat ie ooit met de nieuwe combi M zal worden..

dat is inderdaad gelul..
ik reed ook een ander paard die z had gelopen.. en als ik dan eerste werd dan zei iedereen, "tsja dat kan ik ook wel met een Z paard"
maar het paard loopt zoals jij hem rijd.!

en tuurlijk is het makkelijker dan bij een B paard.. maar soms ook echt neit.. want paarden die veel weten die weten ook heel veel trukjes om dingen NIET te hoeven doen.. dus tsja het is maar hoe je het bekijkt..

bedankt voor jullie reacties

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:51

In de B en L1 hoeven ze eigenlijk niet aan de teugel te lopen, maar als je het niet doet zit je nooit bij de prijzen denk ik, want de jury's willen steeds meer zien dat de paarden/pony's in de B al ontspannen aan de teugel lopen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:16

Ik vind wel dat een paard nagevelijk moet zijn, maar er is al genoeg over gezegd, daar sluit ik me wel bij aan!! Lachen

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:27

Ik zal zeggen dat ze idd ook aan de teugel moeten lopen, rijdt nu net 2x een B proefje en ik krijg voor die 4 proeven elke keer het commetaar dat mijn paard bij bepaalde figuren tegen de hand is, terwijl ze wel ontspannen is en niet met haar kop in de lucht loopt of mijn juist uit het zadel trekt en ze loopt netjes aan de teugel, neemt stelling aan, dus waar ligt het aan??

Heeft iemand misschien suggesties waar het wel aan zou kunnen liggen, toch meer voorwaarts rijden en meer zelf ontspannen zijn waardoor je paard ook meer ontspanner gaat lopen????

B is voor beginnend en immer niet Beste der Beste en moet zeggen dat ze daar wel erg op letten hoor!!! ( of je de beste bent of niet )!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:26

Zo, heb je je lenzen niet in en kun je anders je eigen bericht niet lezen??

Zoals gezegt, een paard moet nageeflijk zijn.
Dus niet tegen de hand in komen, wat nogal logisch is.
Dat is het eerste , eerste begin van paardrijden. En uiteraard word dat afgestraft als dat niet correct is.

Maar zoals uitgelegd, nageeflijk is wat ander als aan de tuegel
En aan de tuegel is weer heel wat anders als in de krul.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:54

uhhmm mij hoor je niet zeggen dat een M of Z paard niet moeilijk kan zijn hoor.. maar toevalllig is het paard wat ik in de B rij helemaaal niet easy bij mekaar te rijden ( omdat ze ook spring gefokt is en 20 cm te lang ) en dan rijd er bij ons n ander die is M en is gewoon super voorwaarts en goed aan de hulpen, en ik zit maar te ploeteren... dat bedoelde ik... bij die paarden zitten de knopjes wel ergens.. je moet ze alleen vinden.. en bij dees moet ik de knopjes nog installleren Tong uitsteken maar ik zeg zeker niet dat een hoger geklasserd paard niet moeilijk kan zijn hoor...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:27

Ook ik heb een M-paard, nou, die geeft het je toch echt niet cadeau, dus die vlieger gaat niet op.
En idd moet je in de B gewoon je paard nageeflijk hebben, da's toch je basis! Wat moet je in godsnaam op concours als je paard enkel nog maar met z'n kop in de lucht loopt? Train dan thuis nog fijn effe door...

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:41

@ Concorde : Ik ben het niet met je eens, er zijn namelijk ook ruiters/amazones die willen gaan springen. En dat paard is niet anders gewend dan met de neus in de lucht lopen. Ik versta onder de basis van de dressuur heel wat anders dan aan de teugel lopen (vooral in de B)!

Voorbeeld : Mijn pony heeft Z gesprongen en is altijd met de neus in de lucht gereden, ze heeft nu dus een ontzettende ondernek, en nageefelijk rijden zit er niet echt in. Nou wil ik ook wedstrijden met haar gaan rijden (springen). En voor mijn gevoel heb ik de basis van het dressuur er goed in zitten, alleen het nageefelijk rijden nog niet echt. Ik versta onder de basis van het dressuur dat je gode wendingen met het paard kan rijden en het paard goed onder controle houd!

Dus ik zal het heel moeielijk krijgen mijn winstpunt voor de dressuur te halen Scheve mond.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:46

en paard dat niet nageeflijk is kan nooit de basis van de dressuur beheersen. Nageeflijkheid is nl een van de basisuitgangspunten.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:48

[quote="OrissE_GipsY"]ik vind dit dus ook steeds erger worden.. mensen die bijv op n paard in de B starten die al M gelopen hebben en lekker mooi bij mekaar gerden worden hebben zowiezo al hogere punten.. terwijl in de B dat helemaal niet verw8 mag worden.. [quote]

Gestoord nou ja zeg, een paard loopt zoals ie bereden wordt. Altijd weer dat g*ze*k over het niveau wat een paard vroeger heeft gelopen Misselijk

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:10

suziej schreef:

Voorbeeld : Mijn pony heeft Z gesprongen en is altijd met de neus in de lucht gereden, ze heeft nu dus een ontzettende ondernek, en nageefelijk rijden zit er niet echt in. Nou wil ik ook wedstrijden met haar gaan rijden (springen). En voor mijn gevoel heb ik de basis van het dressuur er goed in zitten, alleen het nageefelijk rijden nog niet echt. Ik versta onder de basis van het dressuur dat je gode wendingen met het paard kan rijden en het paard goed onder controle houd!

Dus ik zal het heel moeielijk krijgen mijn winstpunt voor de dressuur te halen Scheve mond.

Misschien is het handiger en gaat het sneller om dan met een paard van iemand anders je eerste winstpunt in de B te halen. Als je netjes kan rijden moet dat toch in een paar proefjes lukken... Dan kan je daarna met elk paard gaan springen! En hoef je je inderdaad niet meer druk te maken over "aan de teuge"l, alleen nog maar over "onder controle"...

Een paard in de B moet toch lekker ontspannen nagevelijk lopen. Dat mag nog vrij horizontaal zijn als het beeld er maar ontspannen uit ziet en actief. aan de hulpen.
Bij de pony's, vooral de kleinere pony met jongere kinderen, wordt er veel minder streng gerekend in de B en de L1

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:24

joyce B schreef:

Misschien is het handiger en gaat het sneller om dan met een paard van iemand anders je eerste winstpunt in de B te halen.

volgens mij klopt dit niet hoor, dat zou ik toch nog maar goed navragen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:51

Het maakt geen bal uit met welk paard of pony je die 'eerste winstpunt' hebt gehaald om te mogen springen, mag dus idd ook met een ander paard.

En ik heb het niet over in de krul, maar nageven!!!
Ookal heb jij een supergeweldigefantastischewereldspringpony, als ie niet na wil geven is er ooit in het begin iets behoorlijk mis gegaan.
Ik zeg niet dat dat persé aan jouw ligt.
Maar het is wél een basisfout!
Nageven is het bit en je hulpen accepteren en actief willen ontspannen onder de ruiter!
Als jij vind dat je voor jouw gevoel hartstikke goed met je pony kan dressuren vind ik dat leuk voor je, maar dan moet je niet aankomen met verhalen over een ondernek en weet ik wat allemaal.
Ik kan ook wel zeggen dat ik op ZZ-licht nivo rijd. Dat vind ik. Want het gaat zó fijn?!!! *da's toch hapklare onzin?!*
Kortom, je zit nog in de ontkenningsfase.
Als je gewoon zegt "mijn pony is altijd heel slecht dressuurmatig gereden, en dit kan niet meer echt gecorrigeerd worden, dus een dressuurpony is het niet, maar aangezien ik wil springen heb ik daar geen problemen mee en roei ik qua dressuur met de riemen die ik heb"
vind ik het een ander verhaal.
Jij geeft nu aan het nederlandse dressuur/jury/beoordelings systeem aan te willen passen aan jouw speciaal-geval pony. Ach gut
De dressuurjury's kunnen er echt nix aan doen dat jouw pony wat dat betreft verpest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:56

Idd concorde

Jij bespaart me een hoop type werk Haha!