B pony's nageeflijk of nog niet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gamble

B pony's nageeflijk of nog niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 15:02

Sara heeft Zondag uit een wedstrijd, en ik vroeg me af wat we kunnen verwachten. Hoe kijken ze bij de B pony's naar aanleunig? Sara is helemaal niet bezig om haar pony nageeflijk te rijden. (Volgens onze instr juist beter eerst voldoende stuwing van achteruit met ruime passen later aannemen van voren. Meestal loopt hij het laatste kwartier in de les echt vanuit zichzelf lekker onspannen naar beneden.) In de proef zit hij er vaak tegenaan verder kan ze een nette proef rijden. Thuis reed ze 153/156 ,ver boven verwachting, maar de jury was naar mijn mening ook niet streng.

Wat is nou over het algemeen gebruikelijk, gaat ze afgestraft worden op de hoofdhouding van Corenzo of waarderen jury's een lekker lopende pony met
ruime gangen, nette proef ( als er niks mis gaat) en een ruitertje dat netjes zit en de pony niet in de weg zit?

Het enige wat voor ons telt is de smaak van de koffie en of Sara er plezier in heeft maar we zijn nogal leek op wedstrijdgebied vandaar.
Gr Desiree

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:13

helaas kunnen zulke ruitertjes het niet winnen van de opgedofte rijke kids met hun voorgetrainde pony's
in welke cathegorie rijd ze mee?
( a/b pony's , c-pony's etc etc ? )

een krulletje geeft al snel overal een hoger punt in de proef, omdat de hele proef meer uitstraling heeft. in de regelementen staat dat het niet hoeft, maar in de praktijk blijkt helaas wel anders
in de cathegorie a/b pony's word er niet naar gekeken, maar daar is dan de concurentie ook veel minder.
zorg in ieder geval dat pony en ruiter er supernetjes op staan.

geen strikjes ,bloemetjes of andere tirlantijntjes, nee, gewoon goed gepoetste en gewassen pony, netjes gevlochten, schone , ingevette hoeven.
netjes gepoetst tuig en laarzen
een schoon bit !
veel ruiters rijden met een aangekoekt bit, schandalig vind ik dat
ook de ruiter moet goed verzorgt zijn.
zo ga je al met een goed gevoel de ring binnen en netheid word ook zeker gewaardeerd
zorg dat ruiter de proef uit het hoofd kent en precies weet hoe de oefeningen gereden moeten worden
als alle figuren netjes gereden worden, en van voor is er een lichte aanleuning, dan komt het vast wel goed Knipoog
als ze echt wedstrijdgericht wil gaan rijden is het toch wel belangrijk dat er niet te lang gewacht word met het aan de teugel leren rijden

want als je in de B een winstpunt wil halen,moet je laten zien dat je dat winstpunt waard bent, en wanneer ben je dat winstpunt waard?
als je laat zien dat je (bijna) klaar bent voor de L
en daarom word nageeflijkheid ook extra beloond Knipoog

succes op je eerste wedstrijd !!

capriole

Re: B pony's nageeflijk of nog niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:03

crossmonster schreef:
helaas kunnen zulke ruitertjes het niet winnen van de opgedofte rijke kids met hun voorgetrainde pony's

Oef, dat is wel een hele harde uitspraak hoor! Maar net wat je daaronder vindt vallen. Maar okay, onze dochter start ook sinds december vorig jaar. Ze start op een B pony en heeft inmiddels 7 winstpunten in de AB categorie. Hij loopt lekker, is niet tegen de hand (belangrijk uiteraard!!!) en heel soms stukjes ook echt rond. Voornaamste in deze categorie dat de pony onder controle is, ruiter goed op de letters kan rijden en nette figuren maakt.
Onze dochter is nu ook 1x gestart in de C categorie op haar C pony en had tot onze verbazing bij aardig wat concurrentie en strenge jury toch nog 154 en 158 punten, bij proef twee zelfs een 1e plaats. De pony liep niet in de krul maar wel nageeflijk, de concurrentie was een stuk ouder en meer ervaring en die hadden de pony behoorlijk rond rijden en daarom verbaasde het ons toch wel dat ze hiervan toch een keer won. Echter de pony liep ontspannen en nageeflijk en de figuren etc waren prima en knappe overgangen en dat waardeerde de jury kennelijk. Dus het kan eigenlijk alle kanten op. Heel veel succes met de wedstrijd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:20

idd zijn er ook jury's die het waarderen dat de ruiter de oefeningen netjes rijd.

en idd een harde uitspraak, maar ik loop al lang genoeg mee in het wereldje om te weten dat het wel degelijk waar is....
en ik ga er niet om liegen, ik zeg wat ik denk..

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:07

Ik kom net uit de B.. En mijn pony is eigenlijk nooit een proef echt rond geweest, maar ik heb altijd gewoon ontspannen mijn proefje gereden en zij was wel gewoon constant met haar hoofd..
En ik heb Bijna altijd winst gehaald en nu zijn we L1 met 1 winstpunt Haha! (Ze is nu inmiddels wel heel de proef nagevelijk!)

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 19:09

Ze rijdt op een d-pony en is 10 jaar. Klein van stuk. Wil graag wedstrijden rijden maar is geen vechter eerder behoudend. Kan keurig rijden en we hebben Corenzo nu 5 maanden. Hij kent de klappen van de zweep zij moet het nog allemaal leren(rijdt nu 4 1/2 jaar). De punten maken ons niet uit, Sara vind dat ook niet belangrijk. Maar omdat de eerste thuiswedstijd zo goed ging willen we niet dat ze teleurgesteld is als het minder gaat.
gr desiree

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:04

Ik ben de B en de L1 allebei zonder echt super netjes aan de teugel te rijden gekomen! In de L2 dan ook weinig punten en altijd als commentaar dat de pony neit nageeflijk loopt. Maar in de B en L1 nooit commentaar op gehad.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:09

weet je wat het is, een pony die niet nageefelijk is mist ook vaak de juiste stelling en buiging, en dat is wel belangrijk in een B proef. Is de stelling en buiging in orde, dan is het dus goed mogelijk een winstpunt te rijden

crossmonster schreef:

dit zou ik niet te snel zeggen hoor, ik bedoel er beginnen zoveel mensen in de B/D met een groene pony.. en die winnen heus wel als ze netjes rijden! Er zijn maar weinig jury´s die echt kijken naar dat is een rijk kind laten we die winnen.. het is echt wel zo van : die rijdt goed, die wint!

verder heb ik gemerkt dat met als ik onderling reed, (en dat heb ik thuis en op de ponyclub bij verschillende jury´s gedaan) dat j wel 10 punten eraf kunt trekken, en dan heb je een beetje het puntenaantal wat je op een wedstrijd zou krijgen!

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:11

Waar ik me trouwens wel over verbaas is het hoog punten van schattige kleine meisjes op te grote pony's. Ik was laatst op een wedstrijd waar een klein meisje op een grote D-pony rond huppelde. Het beestje liep heerlijk naar de sterren te kijken, het kind had geen contact met de mond, kind hobbelde maar wat mee, het enige wat ze deed was een beetje aan de teugels trekken wanneer ze wilde wenden, ze schoot zo'n beetje 20 centimeter uit het zadel bij elke gallopsprong..... Krijgt gewoon 165 punten Ziek Onder haar allemaal kinderen die qua lengte goed op hun pony pasten en een nette proef reden waarin hun pony's nageeflijk waren.

Het zag er dan misschien wel schattig uit, maar ik vind dat je als ouders er zelf voor kiest om je kleine kind op zo'n pony te zetten en dat er dan ook gepunt moet worden zoals dat normaal ook bij de D/E-pony's gebeurt. Het kind mag dan ongeveer 5 jaar jonger zijn dan de rest, maar daar heb je dan zelf voor gekozen.....

En zoals ook al eerder gezegd, een winstpunt verdien je wanneer je laat zien dat je klaar bent voor de L1. Tenminste, als de jury er ook zo over denkt. Ik denk dat je die twee gewoon lekker op wedstrijd moet laten gaan en maar zien waar het schip strandt. Als je haar vantevoren ook duidelijk maakt dat ze niet meteen grote bekers moet verwachten, denk ik dat het nooit verkeerd is. Ze kan gewoon ervaring op doen en tegen de tijd dat ze dan echt zover is dat ze winstpunten en prijzen gaat rijden, zit ze er helemaal lekker in. Als ze zelf maar begrijpt dat het wel iets strenger is op officiële wedstrijden dan onderling.

Succes OK dan!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:14

Waar ze vooral naar kijken is de stelling en buiging van de pony vind ik, ook al in de B. Dat ie dan niet helemaal nageeflijk is maakt niet zoveel uit. Zolang de pony maar ontspannen, met contact met de mond wordt gereden. En dus bij de voltes e.d. de goede stelling aanneemt. Geregeld ben ik tegewoordig te vinden bij de ponywedstrijden ( B/L1 A/B pony's) en op hun coupons lees ik vaak dingen als "Denk om juiste stelling en buiging".

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:24

Als de pony nageeflijk loopt, heb je natuurlijk eerder een winstpunt, omdat de combinatie dan gewoon verder in de africhting is. Maar het is niet zo dat wanneer de pony niet nageeflijk loopt, je dochter geen winstpunten kan rijden, tuurlijk kan dit, gewoon netjes rijden

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:22

hmm ik kijk wel eens op van de jursport(wie niet) maar soms zie ik echt punten van bijna 180 in een B proef... wat ik dus extreem vindt...(ik ken dan de combinatie)
het gaat waarschijnlijk nu wel heel anders dan vroeger... ik heb namelijk 1 jaar er overgedaan om een wp te rijden!!! oke ik reed echt heel weinig wedstrijden. maar ik werd gewoon afgestraft omdat ze niet rond liep. tegenwoordig kan je daar nu flinke punten mee verdienen heb ik het idee!!

naja zolang iedereen er plezier in heeft en zolang die kids maar niet naast hun schoenen gaan lopen...want dat vind ik echt een drama!!

joeykyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:37

hey.
wij hebben een dochter van 9 en ze heeft een jonge (groene )pony van 4.passen heel goed bijelkaar(c-pony).ik moet zeggen dat ze ook erg braaf is in omgang!ze is nu nog erg dribbelig,en hoop idd binnenkort dat ze de passen goed afmaakt.af en toe loopt ze heel mooi rond maar dat hangt ook af of mijn dochter haar handen mooi stil houd..als alles goed gaat en ze er klaar voor zijn gaan ze in januarie beginnen met wedstrijdjes.voor die tijd mag ze de sfeer proeven op onderlinge.tja er zijn veel kids die een z pony krijgen,en hoog scoren....maar ook kids die het toch maar even zelf doen met een jonge pony, zonder papieren ed.knap hoor!!en de jury maakt of breekt ze.
wij zien het wel.zolang ze maar een mooie echte glimlach op haar snoetje heeft en de pony er plezier in heeft!!!.zo heb je mijn verhaal ook ff kunnen lezen...veel suc6!!!!en bovenal veel plezier!!

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:45

Zofy schreef:
Ik ben de B en de L1 allebei zonder echt super netjes aan de teugel te rijden gekomen! In de L2 dan ook weinig punten en altijd als commentaar dat de pony neit nageeflijk loopt. Maar in de B en L1 nooit commentaar op gehad.

Dan zal ik wel strengere jury's hebben, want bij mij staat er altijd meer nageeferlijk. En dan krijg ik te horen: Als je hem nageeflijk had had je een winstpunt.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:53

joeykyra schreef:
hey.
wij hebben een dochter van 9 en ze heeft een jonge (groene )pony van 4.passen heel goed bijelkaar(c-pony).ik moet zeggen dat ze ook erg braaf is in omgang!ze is nu nog erg dribbelig,en hoop idd binnenkort dat ze de passen goed afmaakt.af en toe loopt ze heel mooi rond maar dat hangt ook af of mijn dochter haar handen mooi stil houd..als alles goed gaat en ze er klaar voor zijn gaan ze in januarie beginnen met wedstrijdjes.voor die tijd mag ze de sfeer proeven op onderlinge.tja er zijn veel kids die een z pony krijgen,en hoog scoren....maar ook kids die het toch maar even zelf doen met een jonge pony, zonder papieren ed.knap hoor!!en de jury maakt of breekt ze.
wij zien het wel.zolang ze maar een mooie echte glimlach op haar snoetje heeft en de pony er plezier in heeft!!!.zo heb je mijn verhaal ook ff kunnen lezen...veel suc6!!!!en bovenal veel plezier!!

super toch!! dat ik 9 was kreeg ik een 14 jarige C pony waar alleen een gehandicapt meisje op had gereden...
zie je mij al gaan...crosscross Bloos Haha! wat een lol heb ik gehad!!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:50

er zit ook verschil in aan de teugel, nagevelijk zijn en sterren kijken! als een pony gewoon lekker door zn lijf loopt, geen sterren kijkt maar gewoon lekker loopt, (je snapt wel wat ik bedoel denk ik) en zij kan lekker netjes haar figuren rijden, op t goede been lichtrijden ed zou ik lekker gaan en ook niet bang zijn voor de punten!!

Nog even over die verwernde kinderen, zo'n jury denkt niet verwend kreng, maar die kinderen hebben pony's onder hun kont zitten waar je U tegen zegt, perfect aangereden, 3 x per week de instructrice/zus oid erop, zelf 1 0f 2 keer trainen, en dan rijd je idd wel punten!

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:08

Je hebt er ook een paar dat de ouders dik bevriend zijn met iemand die in het bestuur zit of een jury is. Heb je ook wel wat aan om punten te scoren.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 17:15

Royaltjuh schreef:
Waar ze vooral naar kijken is de stelling en buiging van de pony vind ik, ook al in de B. Dat ie dan niet helemaal nageeflijk is maakt niet zoveel uit. Zolang de pony maar ontspannen, met contact met de mond wordt gereden. En dus bij de voltes e.d. de goede stelling aanneemt. Geregeld ben ik tegewoordig te vinden bij de ponywedstrijden ( B/L1 A/B pony's) en op hun coupons lees ik vaak dingen als "Denk om juiste stelling en buiging".

Sara heeft dat goed onder controle, oke hij is z2 maar ze trainen 4x pw in de groepsles en heeft een keer per week priveles. Ook op zondag wordt er zonder zadel minstens een uur gereden. Ze gaat er wel helemaal voor.
Overigens moet ze er hard voor werken hoor want Corenzo geeft het er niet kado, wat je niet vraagt geeft hij niet.
Gr Desiree en we laten het nog weten.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:21

joeykyra schreef:
hey.
wij hebben een dochter van 9 en ze heeft een jonge (groene )pony van 4.passen heel goed bijelkaar(c-pony).ik moet zeggen dat ze ook erg braaf is in omgang!ze is nu nog erg dribbelig,en hoop idd binnenkort dat ze de passen goed afmaakt.af en toe loopt ze heel mooi rond maar dat hangt ook af of mijn dochter haar handen mooi stil houd..als alles goed gaat en ze er klaar voor zijn gaan ze in januarie beginnen met wedstrijdjes.voor die tijd mag ze de sfeer proeven op onderlinge.
tja er zijn veel kids die een z pony krijgen,en hoog scoren....maar ook kids die het toch maar even zelf doen met een jonge pony, zonder papieren ed.knap hoor!!
en de jury maakt of breekt ze.

om dat soort uitspraken kan ik toch ZO boos worden he Boos! Dat je een Z pony onder je kont hebt wil niet zeggen dat je die pony kan rijden!!!! Tuurlijk die pony hoort t allemaal te kunnen, maar wel onder een andere ruiter!!! Vaak is het probleem met Z pony's dat ze de B niet eens met een ander doorkomen, omdat ze dan niks te doen hebben en ze dan veels te heet worden!!!! Ik heb ook een pony gehad toen ik 13 was en die was Z1, en iedereen gilde toen ik na een half jaar Z2 was: Ja, maar jij hebt een pony onder je kont die het allemaal kan. Toen heb ik op een dag 1 van die mensen die dat gilde op mn pony gezet, nou mooi dat ze m niet aan de teugel kregen neem aan dat ze normaal de bak doorkwamen!! zelfs mn instructeur had moeite met die pony dus het is echt niet zo dat als je een Z pony hebt alles dan vanzelf gaat hoor !!!!!!!!!!!!!!!! je moet een Z pony wel kunnen rijden, dus al zet je dr een beginner op, dan is het voor dat meisje/jongen niet makkelijker dan wanneer je ze op een B pony zet, ze moeten het wel kunnen rijden!!!

joeykyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:04

gamble...sorry,dat je het zo persoonlijk opvat,maar het is gewoon zo dat je dat soort dingen wel meemaakt.en natuurlijk mag ik niet alles over 1 kam scheren(en dat bedoel ik ook niet)ook wij krijgen commemntaar hoe wij onze dochter op zon jonge pony kunnen zetten.....dus het is nooit goed.ik vind wel dat er plezier moet zijn!!!dat vind ik het belangrijkste.groetjes

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:08

het ligt er ook aan vind ik... Je hebt van die Z pony's waar je zo ong alleen maar op hoeft te zitten, maar je hebt ze ook die absoluut niet makkelijk zijn.... Kijk en voor n jong kind is zo'n makkelijke pony (tussen aanhalingstekens hoor!!!) fijner, zo krijgen ze bijv. n lekkere zit enzo! ik heb omdat mijn vorige pony vrij moeilijk aan de teugel te krijgen was een vrij harde hand gekregen.... Dat begint er nu n btje uit te gaan maar het was egt heel erg!! Dan kun je een jong kind beter op een pony zetten die makkelijk(er) te rijden is!!!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:30

joeykyra schreef:
gamble...sorry,dat je het zo persoonlijk opvat,maar het is gewoon zo dat je dat soort dingen wel meemaakt.en natuurlijk mag ik niet alles over 1 kam scheren(en dat bedoel ik ook niet)ook wij krijgen commemntaar hoe wij onze dochter op zon jonge pony kunnen zetten.....dus het is nooit goed.ik vind wel dat er plezier moet zijn!!!dat vind ik het belangrijkste.groetjes

Gamble heeft niet op jouw reactie gereageerd hoor...
Dat was missniekie Knipoog

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 12:58

missmiekie schreef:
joeykyra schreef:
hey.
wij hebben een dochter van 9 en ze heeft een jonge (groene )pony van 4.passen heel goed bijelkaar(c-pony).ik moet zeggen dat ze ook erg braaf is in omgang!ze is nu nog erg dribbelig,en hoop idd binnenkort dat ze de passen goed afmaakt.af en toe loopt ze heel mooi rond maar dat hangt ook af of mijn dochter haar handen mooi stil houd..als alles goed gaat en ze er klaar voor zijn gaan ze in januarie beginnen met wedstrijdjes.voor die tijd mag ze de sfeer proeven op onderlinge.
tja er zijn veel kids die een z pony krijgen,en hoog scoren....maar ook kids die het toch maar even zelf doen met een jonge pony, zonder papieren ed.knap hoor!!
en de jury maakt of breekt ze.

om dat soort uitspraken kan ik toch ZO boos worden he Boos! Dat je een Z pony onder je kont hebt wil niet zeggen dat je die pony kan rijden!!!! Tuurlijk die pony hoort t allemaal te kunnen, maar wel onder een andere ruiter!!! Vaak is het probleem met Z pony's dat ze de B niet eens met een ander doorkomen, omdat ze dan niks te doen hebben en ze dan veels te heet worden!!!! Ik heb ook een pony gehad toen ik 13 was en die was Z1, en iedereen gilde toen ik na een half jaar Z2 was: Ja, maar jij hebt een pony onder je kont die het allemaal kan. Toen heb ik op een dag 1 van die mensen die dat gilde op mn pony gezet, nou mooi dat ze m niet aan de teugel kregen neem aan dat ze normaal de bak doorkwamen!! zelfs mn instructeur had moeite met die pony dus het is echt niet zo dat als je een Z pony hebt alles dan vanzelf gaat hoor !!!!!!!!!!!!!!!! je moet een Z pony wel kunnen rijden, dus al zet je dr een beginner op, dan is het voor dat meisje/jongen niet makkelijker dan wanneer je ze op een B pony zet, ze moeten het wel kunnen rijden!!!

Deze discussie is eindeloooooos. Het heeft twee kanten, Corenzo is z2 geweest dus alle knoppen zitten erop. Sara is B niveau dus weet niet eens van het bestaan van die knoppen. Corenzo is niet makkelijk te rijden, de knoppen liggen dicht bij elkaar. Zo liet hij in begin een mooie uitgestrekte draf zien ipv galop. Ook is houding vd ruiter erg belangrijk. Doordat ze er laatst af viel ging ze wat voorover zitten, benen wat naar achter. Gevolg Corenzo vatte het als een snelheidshulp op, werd er te voorwaarts door. Hij is zo soepel dat hij makkelijk onder het werk uit kan lopen.Bij ons op de manege hoor ik ook de geluiden ja een z2 pony.............Gelukkig wordt ze GEEN eerste, en laat ze zien dat ze er hard voor moet werken. Een groene pony zou een verkeerde pony zijn voor haar voor een ander kind juist weer niet. Maar inderdaad, commentaar zullen alle ponymoeders en vaders wel krijgen, het is toch nooit goed. Dus, lekker rijden en veel plezier hebben van je eigen pony!!!
Groen of doorgereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:01

Tja je zult het altijd zien, de ponys die in de krul staan krijgen meer punten dan een pony die gwoon lekker ontspannen loopt.
Ik ga het ook tegenkomen, ik start binnenkort in de B en mijn pony gooit wat met het bit en heeft een ietwat rommelige aanleuning. Gewoon omdat ze jong is en nog niet erg lang onder het zadel. Verder loopt ze prachtig en doet ze goed haar best. maar als je er maar plezier in hebt he!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:46

Officieel hoeft het niet, maar je ziet tegenwoordig genoeg paardjes die wel netjes lopen. Oke wie veel betaald die heeft wat! Ik denk dat het ook afhankelijk van de jury is, als je een nette ontspannen proef rijd en netjes je figuren maakt heb je kans dat ze er niet zo op letten, maar anderen letten er wel op.

Succes Lachen