nieuw kampioenschap voor jonge dressuurpony's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linda007

nieuw kampioenschap voor jonge dressuurpony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 13:37

Hebben jullie dit al gezien?
Klinkt best leuk, je hoeft niet eens een wedstrijdklassering te hebben.

De KNHS organiseert dit jaar voor het eerst het kampioenschap voor jonge dressuurpony’s.
Heb jij een jonge, goedbewegende pony op stal staan? Dan is dit kampioenschap dé kans om je pony in de kijker te rijden voor een groot publiek!

Deze nieuwe wedstrijd heeft dezelfde opzet als de bekende PAVO Cup voor paarden. Het doel is talentvolle dressuurpony’s op jonge leeftijd te ontdekken.

Wat moet je doen om deel te nemen met jouw crack? Je pony zo goed mogelijk tonen in stap, draf en galop en verschillende oefeningen laten zien. Niet in een proef, maar gewoon met drie combinaties in een grote rijbaan. Een deskundige jury beoordeelt of jouw pony de beste kwaliteiten bezit om uit te groeien tot een super-dressuurpony. Dus is je pony geboren in 1999, 2000 of 2001 en is het een C- of D-pony, houd dan ons blad Paard & Sport en onze site in de gaten voor meer informatie.

Het kampioenschap bestaat uit een selectie en een finale. De selectiewedstrijden worden georganiseerd tijdens de regiokampioenschappen. Je kunt je selecteren in je eigen regio op het regiokampioenschap of op een selectiewedstrijd die hiervoor georganiseerd is door een ponystamboekorganisatie. Want sommige ponystamboekorganisaties organiseren ook een selectiewedstrijd voor de pony’s die tot dat stamboek behoren.
De finale vindt plaats op 27 augustus in Ermelo. Pas dan op dat je niet tegen een enorm bekende ruiter oprijdt, want dan zal ook de finale voor KWPN-rijpaarden plaatsvinden.

Tijdens de selecties kun je mooie rozetten en medailles winnen. Word je pony kampioen? Dan krijg je een rozet een sjerp en prijzengeld.

Het reglement kun je alvast bekijken op de site www.knhs.nl, bij kampioenschapsreglementen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-04-05 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

x_Irisje_x

Re: niuwe kampioenschap voor jonge dressuurpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:58

mmm klinkt best leuk, ben helaas geen ponyruiter meer Haha!

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:07

Lijkt me gaaf zeg, leuk idee!
Maar mijn pony is daar alweer te 'oud' voor. Tong uitsteken

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:10

Mooi! ik ga mijn nichtje Debbie opgeven!!
Here we come! Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:59

Jammer dat ik zelf bij de paarden moet starten en mijn pony's er te klein voor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:42

hé, er is weer meer bekend!! Ik ga zeker meedoen, mijn pony is van 1999 en volgens velen een echt bewegingswonder. Loopt nu M2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:47

iemand trouwens een idee hoe je nu kan opgeven? Oki behoort niet tot een stamboek.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:01

he bah! ik heb n leuk lopende E-pony van 1999.... :S dus nu mag k nie meedoen :'(!! Tong uitsteken!!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:09

Ik heb een D van 2000
Dus ik kan in pricipe mee doen Haha!
Nog even met m'n vader overleggen! whahah het lijkt me wel gaaf!
Ook al ben ik meer een springtype!
Whaha mag het wijken dan ook nog wel wat meer gaan oefenen Clown

Zelfde vraag als Haike: Hoe kun je je opgeven? Bram behoort wel tot een stamboek...krijg ik daar dan bericht van?? of van de kring?? Wie weet dat zo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:23

Annemiekbram schreef:

Zelfde vraag als Haike: Hoe kun je je opgeven? Bram behoort wel tot een stamboek...krijg ik daar dan bericht van?? of van de kring?? Wie weet dat zo??

heb regio brabant (mijn regio) een mailtje gestuurd. Zij hadden hier 2 mei een vergadering over en zouden dan meer informatie op de site zetten.

Ik doe zo goed als zeker mee, oki kan super bewegen en die sb moet geen probleem zijn (rijden nu M2, dus al bekend).

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:28

Dan is dat denk ik voor regio Twente hetzelfde...ik wacht gewoon af tot ik wat hoor van de vereniging! Clown

Whahah als jij M2 zit..kom ik aan met m'n groene ponytje die B loopt Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:54

Cool! Cool

Allemaal voorbeenzwaaiende Pavo-ponies!

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:00

Een aantal jaar geleden is dit idee al eens uitgewerkt.. Toen heette het wel gewoon de PAVO-cup, maar dan voor pony's. Ik heb toen ook meegedaan en ben in de finale terecht gekomen met mijn toen vijfjarige pony. Helaas is dit idee nooit doorgezet, volgens mij is dat tot nu toe het enige jaar dat dit is geweest. Geloof dat dat in 2002 was.. Vind het een leuk idee!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:12

Dit bestond toch al? Een vriendin van me deed in 2001 op het LK al mee aan zo'n rubriek.Ze werden toen Nederlands kampioen bestgaande rijpony C/D 4-jarigen.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:48

Haha Kel je haalt me de woorden uit de mond, ze hadden toch wel een goeie winnaar, want die was afgelopen jaar reserve voor het EK dressuur.

Maarre ja ik ga ook mee doen, in ieder geval zeker met Mad Jamie van 1999 (daar start ik M1 mee) en heel erg misschien met Mistral Jinx (daar heb k L1 mee gestart en B springen)ook van 1999

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 08:03

jaggie schreef:

Maarre ja ik ga ook mee doen, in ieder geval zeker met Mad Jamie van 1999 (daar start ik M1 mee) en heel erg misschien met Mistral Jinx (daar heb k L1 mee gestart en B springen)ook van 1999

dan mogen we tegen elkaar, of start jij niet in regio Brabant?

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:35

Nop, ben nog steeds door en door Limbolander en start dus ook hier in Limboland Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:52

jaggie schreef:
Nop, ben nog steeds door en door Limbolander en start dus ook hier in Limboland Knipoog

gelukkig!!

Wie start er wel in Brabant?

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:36

Heb een leuk bewegende D pony van 2000!! Haha! Ga meeeedoen! Wanner is het?

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:46

Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie

Reglement

KNHS-kampioenschap jonge dresuurpony's

Algemeen

1. Het kampioenschap heeft ten doel de aanleg als dressuurpony op jonge leeftijd te toetsen zodat door gericht te fokken er betere sportpony's komen.

2. Aan het kampioenschap, inclusief de selectie, kunnen alleen pony’s deelnemen die geboren zijn in 1999, 2000 of 2001 en die behoren tot de categorie C of D.

3. De kampioenschappen worden verreden onder auspiciën van de KNHS. Wat betreft de optoming geldt het KNHS Disciplinereglement Dressuur voor de klasse B t/m M. De keuze voor de schabrak is vrij, met dien verstande dat het schabrak overeenkomstig de maat van het zadel moet zijn.

4. Een deelnemende combinatie dient in het bezit te zijn van een geldige KNHS ponystart-
kaart voor 2005.

5. De KNHS behoudt zich het recht voor om zonodig van deze bepalingen af te wijken.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur van de KNHS.

Deelname

6. Het kampioenschap bestaat uit één selectie tijdens het regiokampioenschap en een finale tijdens de KWPN-paardendagen op 27 augustus. Daarnaast kunnen de deelnemende stamboeken via een selectie op de centrale keuring deelnemers afvaardigen naar de finale om het kampioenschap.

7. Het inschrijven voor de selectie tijdens het regiokampioenschap geschiedt bij de regio en kan alleen door middel van een geldige startcoupon. Een combinatie kan alleen deelnemen in de regio waar men lid is. De KNHS vergoedt een deel van de organisatiekosten voor de regio, te weten € 250,- per regio.
Het inschrijven voor de selectie op de centrale keuringen geschiedt bij de betreffende stamboekorganisatie.

8. Het inschrijfgeld per pony bedraagt voor alle wedstrijden € 6,00

9. Tijdens een wedstrijd worden maximaal drie combinaties tegelijk in de baan
toegelaten. Zij dienen op verzoek van de jury een aantal verrichtingen te laten zien.

10. De startlijst voor de regiowedstrijd wordt opgemaakt door de regio per rubriek.
De stamboekorganisatie verzorgt dit voor haar selectiewedstrijd.
Er zijn 2 rubrieken: rubriek I is voor pony's van 4 en 5 jaar, rubriek II voor pony's van 6 jaar.

11. Het jurykorps wordt gevormd door twee personen. De twee juryleden geven gezamenlijk één beoordeling. Het jurykorps neemt plaats aan het midden van de lange zijde of in de rijbaan.
Een lijst van juryleden is op te vragen bij de KNHS, mw. L.M. Peeters, tel. 0577-408 254,
E-mail l.peeters@knhs.nl

12. Pony’s met duidelijke veterinaire gebreken die de bruikbaarheid ernstig kunnen
schaden (zoals hazehak, spat, bolspat en bokhoef), worden uitgesloten van deelname.
Indien onregelmatigheid in de beweging wordt vastgesteld, wordt de pony van verdere deelname uitgesloten.

13. Tijdens de selectiewedstrijden heeft de rijbaan een afmeting van 20 x 60 meter en dient
onafgebroken te zijn afgezet met dressuurhekjes. De baan is voorzien van de letters
die voor de lichtere proeven gebruikt worden.

14. De duur van de beoordeling van een groep van drie combinaties is ± 15 minuten.

15. Hoofdstelnummers (aan twee zijden en duidelijk zichtbaar) zijn verplicht, waarbij de
combinaties zelf zorg dienen te dragen voor de aanschaf.

16. Na afloop van elke wedstrijd kan een demonstratie gehouden worden voor de prijswinnaars of de combinaties die afgevaardigd worden naar de finale te Ermelo. Deze combinaties zijn verplicht daarbij aanwezig te zijn en mee te werken, op straffe van uitsluiting.

17. Aan de regiowedstrijd zijn geen geldprijzen verbonden. Alle deelnemende
combinaties ontvangen een KNHS-rozet; eremetaal wordt uitgereikt aan één op de vier gestarte deelnemers.

18. Bij ex aequo’s telt het totaal van de cijfers voor de stap, draf en galop als
doorslaggevend, vervolgens het cijfer voor de gedragenheid en souplesse, vervolgens het cijfer voor de algemene indruk, vervolgens het cijfer voor het exterieur.

Finale en kampioenschap

19. Pony’s die 65 punten of meer hebben behaald tijdens de regiokampioenschappen of centrale keuring, worden uitgenodigd voor deelname aan de finale door de KNHS.

20. Indien na toepassing van punt 19 te veel of te weinig combinaties kunnen deelnemen aan de finale, kan de KNHS de grens van 65 punten naar boven dan wel naar beneden bijstellen.

21. De finale wordt gehouden op 27 augustus 2005. De finale bestaat uit twee beoordelingen.
De eerste beoordeling is open voor alle geplaatste pony’s vanuit de regiokampioenschap/ de centrale keuring.
De tweede beoordeling is open voor de beste 3 pony’s per rubriek (incl. de ex aequo’s voor de 3e plaats) van het klassement dat is opgemaakt na de eerste beoordeling van de finale. De beoordelingen worden bij elkaar opgeteld.

23. In de eerste beoordeling van de finale worden de pony’s beoordeeld volgens de procedure die tijdens de regiokampioenschappen is toegepast.

26. De startvolgorde voor de eerste beoordeling van de finale wordt door loting bepaald.

27. De pony’s worden in de tweede beoordeling van de finale beoordeeld door twee
gastruiters/-amazones, die onafhankelijk van elkaar een cijfer geven.

28. Voor de bepaling van de eindstand van het kampioenschap wordt als volgt een
gewogen eindcijfer vastgesteld:
1 x de punten uit de eerste beoordeling van de finale.
2 x de punten uit de tweede beoordeling van de finale. Beide gastruiters geven per pony punten van 0 – 100 en deze worden bij elkaar opgeteld tot één cijfer. Dit cijfer wordt vermenigvuldigd met 2.

29. Per rubriek zal een prijsuitreiking worden gehouden. De pony’s worden door de eigen ruiter/amazone gereden tijdens de prijsuitreiking.

30. Voor beide rubrieken worden kampioensrozetten, sjerp, rozetten en prijzengeld beschikbaar gesteld.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:03

Citaat:
gelukkig!!

Hoezo?? Clown

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:27

heey, ik wou dus ook meedoen, maar zie nu al dat ik helemaal geen kans maak met mijn groene pony.. Tong uitsteken, weten jullie waar de eerste rondes zijn in brabant, is dat op de keuring in st. oederode?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:19

desleen schreef:
heey, ik wou dus ook meedoen, maar zie nu al dat ik helemaal geen kans maak met mijn groene pony.. Tong uitsteken, weten jullie waar de eerste rondes zijn in brabant, is dat op de keuring in st. oederode?

ik start alleen op de brabantse wss, oki is namelijk niet ingeschreven bij een stamboek. Als ik jou was zou ik gewoon contactb opnemen met het stamboek, weet je het zo.

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:52

haha keey, ik ben ook niet van plan om naar ermelo te gaan, maar als ik mee MAG doen...dan doe ik het graag!:D

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:57

jaggie schreef:
Haha Kel je haalt me de woorden uit de mond, ze hadden toch wel een goeie winnaar, want die was afgelopen jaar reserve voor het EK dressuur.

Haha precies, en ik denk dat de Nederlanders maar moeten gaan oppassen voor die winnaar. Ik denk dat Liquido R nog een begrip gaat worden Ja