overgang L1 naar L2, moeilijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

overgang L1 naar L2, moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:12

3 april ga ik met Tim de overgang maken van de L1 naar de L2. Nu vraag ik mezelf af of dit een moeilijke overgang is, en waar ik zoal op moet letten in de L2.
Lopen er vaak mensen vast in de L2?

wie kan mij nuttige L2 tips geven?

groetjes [naam]

essie79

Re: overgang L1 naar L2, moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:46

Ik vind het juist makkelijker, maar dat vond ik ook al van de B naar de L1.
Ik heb nu ook een paar proeven gereden met mijn paard en het loopt juist lekker vlot en logisch. Je moet natuurlijk wel de hele proef doorzitten, dat zou nog een probleem kunnen geven; maar mij maakt dat niet uit.
Mij lijkt de overgang L2/M1 lastiger eigenlijk.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:53

Als je goed en makkelijk kan doorzitten moet de overstap geen probleem zijn hoor Pling De oefeningen zijn niet veel moeilijker ofzow en ik vind persoonlijk de L2 proeven iets logischer in elkaar zitten!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:56

Ik ga met de rest mee, het is alleen maar fijner doordat je kunt doorzitten en de extra oefeningen zijn niet moeilijk. Overgang L2-M1 is idd een grotere waar veel mensen in de problemen komen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:17

Als je netjes kunt doorzitten valt het met de oefeningen wel mee. Achterwaarts, wijken tot aan de hoefslag ipv 5 meter en iets netter op de letters rijden, middengalop heel stuk ipv enkele sprongen. Het valt allemaal wel mee, behalve als je tegen dat doorzitten aan zit te hikken!

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:13

Kga waarschijnlijk binnen een half jaartje naar de L1 en ben idd blij dat die niet meteen begint met doorzitten want das echt mijn slechtste punt. Maar wat wil je met n paardje van 1.74 en zon ruime draf.... Haha!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:45

vonneke komt goed joh, ik vond de overgang ook echt niet moeilijk, L1 en L2 gingen mij beter af dan de B Lachen

als het achterwaarts er op zit, en het wijken (maar heb je in de L1 ook al gehad) komt het goed Lachen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:50

rockey schreef:
vonneke komt goed joh, ik vond de overgang ook echt niet moeilijk, L1 en L2 gingen mij beter af dan de B Lachen

Raar is dat eigenlijk. Ik rij nog in de B, maar ben echt benieuwd waarom de L1 en L2 dan makkelijker zouden zijn! Nog een stimulans om snel de puntjes te halen Haha!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:52

Wat je mss wel even moet oefenen is als je bijvoorbeeld in linkergalop zit, je moet E afwenden, X volte 15 meter links, tussen X en B draf en B rechterhand. dat is eigenlijk het enige wat lastigere oefeningetje, verder valt het allemaal mee. Het is vooral uitbouwen op wat je in de L1 ook al moest doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:55

doorzitten is het probleem niet ben blij als ik dat kan gaan doen Tong uitsteken

heb nog 5.5 week om wat puntjes op de I te zetten.

@ Kylan: die oefening zit er nog niet in in april en mei. ga dat oefeningetje binnenkort ook maar eens meenemen.

en ik ga eens in de 20/40 bak oefenen ipv in de 30/70.

ben echt heel benieuwd!!

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:01

als je der klaar voor bent moet het niet al te moeilijk zijn lijkt mij

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:03

Bij mij ging de L2 ook veel beter dan de L1. Ik vind wijken tot de hoefslag makkelijk dan halverwege mijn paard weer recht te zetten. Doorzitten vond ik ook fijner, je kunt dan gewoon net iets makkelijk je paard bij elkaar houden en hulpen doorgeven. Iedereen waarschuwde me eigenlijk wel van nu word het moeilijker. Bij mij ging het makkelijk, en zo te lezen bij veel mensen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:17

Is maar net of je de oefeningen van de L1 goed beheerst.
Rijd je voldoendes voor de middengalop?
Rijd je voldoendes voor het wijken?
Kan je paard netjes achterwaarts?
Dan is de overgang niet zo groot.

Wij zijn er in elk geval nog lang niet aan toe Bloos Haha! hihihihi

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:50

Toen ik naar de L2 ging, zag ik erg tegen het doorzitten op. Maar nu vind het heerlijk om door te zitten, ik heb Odin dan ook veel beter voor elkaar Ja

En voorderest moet je zorgen dat je paard goed kan wijken tot de hoefslag, netjes kan halthouden en achterwaarts kan gaan. En goed de middengalop laten zien + het verschil weer terug naar de arbeidsgalop Lachen

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:14

Het enige nadeel vind ik, dat je pas een winstpunt krijgt als de jury vind dat je klaar bent voor de M1.
En zo gaat dat bij alle klasses. Ook wel logisch, maar je moet dus wel meer moeite doen om een winstpunt te halen.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:45

zoals iedereen hier al zegt is het eigenlijk niet zo'n grote overstap het doorzitten is geen probleem zij je al, en met de middendraf mag je (nog) gewoon lichtrijden...
verder dan het wijken en achterwaarts gaan beter op de letter rijden enz.

veel succes verder!

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:26

Ik vond het wel meevalllen. Als je eenmaal L2 rijdt valt het hartstikke mee, dacht dat het moeilijker was van te voren.
Gewoon veel oefenen qua doorzitten als je daar moeite mee hebt, en verder haalde ik de eerste 2 keer ofzo wel iets minder punten dan dat ik in de L1 gewend was, maar na paar keer gestart te hebben ging dat vanzelf weer beter zeg maar (had ik ook in de l1 zelf) oefening baart kunst (bij mij toen iig wel Knipoog ).

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:48

Nou, ik vond het nogal een stap. Niet dat ik het moeilijk vond, maar ik vond het wel een fikse stap.
Je moest bijvoorbeeld in de galop op de lange zijde afwenden en dan op X een volte 15 meter. Nou, dan zat je echt te passen en te meten, en vooral te kijken of je wel uitkwam. Middengalop op de lange zijde vond ik wel makkelijker dan op zo'n volte. En met wijken kreeg ik altijd hoge cijfers. L2 naar M1 is denk ik de moeilijkste stap (vind ik tot nu toe...)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:43

De L1 vond ik veel moeilijker dan L2. Je mag doorzitten en dan lukt het 'rijden' mij echt veel beter. Je moet toch wat oprichting laten zien en het is heel belangrijk dat je nu alle oefeningen echt op de bordjes doet. In de L1 haalde ik constant 156 punten maar in de L2 zat ik steeds rond de 166 / 167 punten

De overstap L2 -> M1 vond ik veel groter dan de overige overgangen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:06

Hoe zit dat met oprichting? Ik had daar in de B altijd commentaar op, nu in de L1 niet meer. Heb nu 9 wp en zit al beetje richting L2 te denken. Mijn paardje loopt niet overdreven op de achterhand..ook daar kreeg ik in de B commentaar op..maar dat is nu beter geworden. Maar wordt in de L2 echt meer verwacht dat je paard op de achterhand loopt?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:22

De L2 is op zich niet veel moeilijker qua oefeningen vond ik (mits je paard natuurlijk wijken en achterwaarts e.d. wel beheerst) maar de jury is veel strenger. Er word echt al een zekere mate van verzameling gevraagd en paard moet netjes in de oprichting lopen. En inderdaad wat al gezegd is, de jury moet vinden dat je al klaar voor de M1 bent voor je een wp krijgt, die ervaring heb ik ook. Maar de proeven worden wel veel leuker om te rijden vind ik, niet zo saai meer! Veel succes!!!

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:30

Rosalie123 schreef:
Het enige nadeel vind ik, dat je pas een winstpunt krijgt als de jury vind dat je klaar bent voor de M1.
.

Dit geloof ik echt niet, en het verbaast me dat hier nog geen reactie op is, denkt iedereen hier zo over?.
Want dan heb je in principe maar 1 wp nodig.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:40

van L1 naar L2 is niet zo groot en valt reuze mee Ja en ik haalde toen veel gemakkelijker wp in L2. ik rij nu in M1 met 1 wp en het besefte dat echt veel strenger worden gejureerd. dus mijn commantelaar was "je bent te groot voor je pony" maarja ik reageer dat niet op Haha! en ik heb nog maar 2 wedstrijden gereden

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:47

Ik vond de overstap naar t L2 juist wel heel groot. In de L1 had ik altijd prijs of winstpunten. En in de L2 heeft het wel een paar maanden geduurd voordat ik n winstpunt had en voordat ik echt goed mee kon rijden, was ik een jaar tot anderjalf jaar verder( er was ook wel mkz enzo en nog iets maar die ziekte weet ik niet meer) maar ik vond de stap heel groot. Als ik je een tip mag geven, zou het deze zijn:
Richt je paard wat meer op dan dat je in de L1 hebt gedaan, dan heb je al hogere punten dan wanneer je dat neit doet. En gewoon netjes rijden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:51

Even een vraag voor de L2 ruiters (ik heb geen boekje bij de hand Haha!): moet je in een bepaalde proef in het L2 ook wijken van de hoefslag naar de A-C lijn? Of alleen vanuit de A-C lijn naar de hoefslag?