parcour hoogtes in verschillende regio's verschillend?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

parcour hoogtes in verschillende regio's verschillend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 00:36

Meisje die mijn pony over gekocht heeft is sinds kort M gaan springen en nu zit ze in een dipje. Haar eerste wedstrijd had ze niet kunnen oefenen en met inspringen stopte de pony al een paar keer en daarna werd ze in de ring uit gebeld (niet echt goed voor het zelfvertrouwen van die 2 dus) nu had ze vandaag weer wedstrijd en had ze weer een stop en is ze er uit gegaan.

Toen vertelde ze dat het op ruim 1.30 stond, een M parcour, dat kan toch nooit? ze zei dat het erg hoog stond en dat iemand anders zei dat het op 1.30-1.40 stond
Het is een e pony dus normaal zou het 1.10 moeten staan.
Ze woont in friesland,

Ik kan me niet voor stellen dat ze daar zo verschrikkelijk hoog mogen bouwen. het is toch overal hetzelfde??

Biepje

Re: parcour hoogtes in verschillende regio's verschillend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:42

ik zou toch ook zeggen dat het overal hetzelfde is.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:53

kijk het parcours kan natuurlijk een keer 5 cm hoger of lager zijn, ligt aan de bouwer maar 1,30 voor een e pony in het M????? Wow! lijkt me echt stug! dat mogen ze als het zo is echt NIET doen!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:37

Lijkt me stug dat een parcours zo veel hoger heeft gestaan!

Het verschilt soms wel wat, de ene parcoursbouwer bouwt wat hoger dat de andere, maar het zal nooit meer dan 10cm uimaken!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:46

Ws het bij allebeide pacours zo hoog?? Dat kan idd nooit dat het zo hoog voor een E-M pony staat.. Ga even infomeren bij de ponyclub ect. bij haar..

Elm0MaiSj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:27

Nouw,,het lijkt me niet helemaal gelogen.
Kijk naar Indoor Wierden
Dat staat ook altijd veel en veel hoger dan toegestaan is.

En als je zegt tegen de parcour bouwer dat het te hoog staat, dan trektie er zo nog een gat bij op.
Hier krijg je natuurlijk gezeur van,
maar helaas, het gebeurd wel.

Waarom hebben ze eigenlijk klasse's als ze toch apnormaal hoog gaan bouwen? Dan kunnen ze iedereen wel gelijk in het ZZ laten starten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:35

Hier zo ruim rond kring helmond staat het altijd aan de maximale maat.
Dit omdat er veel deelnemers zijn en de parcours bouwer niet te veel mensen in de barage terug wil zien.
Hoger staat het ook wel ooit, maar meestal max aan de maat met techinische lijnen.

maar kijk je eens in andere kringen, waar ze blij zijn met en paar deelnemers, meen ik altijd L te kijken, maar blijkt er M te staan enz.
Dus eigenlijk niet helemaal eerlijk landelijk gezien.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:13

Het zal wel een beetje overdreven zijn geweest,. Parcoursen kunnen wel hoger lijken door de ruimte en aankleding. Maar als het echt op 1.30 stond was er nooit iemand rond gekomen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 11:53

Ik weet dat soms laag en soms hoog gebouwd word. maar je mag toch niet over de max hoogte heen bouwen? ik bedoel de hoogte die zij aangeeft is voor haar een zz parcour en ze spring net voor de 2e keer M

Weet iemand of het kan dat er in friesland zo ontzettend hoog gebouwd word en of dat toegestaan is?

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:11

ik heb wel eens in het parcour gestaan en sprak toen met de parcoursbouwer. Hij had het ruim 10 cm hoger gezet omdat het selectie en zilveren cap was. Hij vraagt ook standaard hoe hoog hij het moet zetten aan de organisatoren, ipv het gewoon op de normale hoogte van de klasse te zetten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 13:21

20 tot 30 cm hoger dat zal toch niet mogen?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:32

1.20=1.20!!

Friesland en Noord-Holland bouwen vergeleken met het zuiden veel lager. van Friesland kan ik niet zo heel veel zeggen!
NH wil juist de springruiters aantrekken en bouwen dus minimaal!! soms te triest voor woorden!! Bloos

ik ken ook iemand uit NH die in het zuiden ging starten, kwam ze terug met grote verhalen dat het wel 1.35 stond!! en ze moest 1.20
nou meid vind het wel heel knap dat het dan 1.35 stata! Haha! niet wetend dat ze in NH bijna 1.10 springt }>

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 13:34

bedankt voor alle reacties, maar nu weet ik eigenlijk nog niet of het mogelijk is dat haar M parcour zo hoog heeft gestaan en zo ja of dat mag

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:41

Breitling schreef:
bedankt voor alle reacties, maar nu weet ik eigenlijk nog niet of het mogelijk is dat haar M parcour zo hoog heeft gestaan en zo ja of dat mag

nee dat kan dus niet!! 1.10 blijft echt 1.10!!dat sommige parcoursbouwers er een paar cm bij optrekken...dat zal je best tegen komen!! ze kan alleen in de barrage een verhoogd parcours krijgen tot 1.20!!
waar startte ze in Friesland. ik kan me namelijk niet voorstellen dat Friesland extreem bouwt Bloos

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 13:43

Ik heb geen idee waar Clown

HedwigG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:49

indd net als wat reddytobias zegt in friesland bouwen ze normaal niet hoog. meestal wel gewoon de max. hoogte of een klein beetje erboven maar 1.30 voor de m-e lijkt me niet..
ben ook wel benieuwd waar het dan was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:33

1 keer heb ik echt gedacht dikke Z te springen in de M
maar ik was niet de enige die daar toen opmerkingen over maakte.

Maar meestal staat het hoogstens een beetje hoger.
Dus wat zei verteld heeft lijkt me dik overdreven.

Ik blijf het wel raar vinden dat sommige regio's niet aan de maat bouwen.
Z hier of ergens anders als je een paard gaat kopen, is (bijna) een andere klasse

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 14:36

runningkawa schreef:

Z hier of ergens anders als je een paard gaat kopen, is (bijna) een andere klasse

Ze vertelde dat het hoog stond maar zei wist niet preccies hoe hoog. Andere mensen hadden tegen haar gezegt dat het op 1.30 - 1.40 stond. vandaar dat ik het zo vreemd vond, dan vind ik het namelijk niet heel gek dat die pony in de stop gaat. vanaf 1 meter naar een 1.30-1.40 parcour Verward maarja ik had al zo iets van dat kan toch nooit!!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:14

runningkawa schreef:

dat is idd erg vervelend. maar het valt ook wel op dat in friesland en nh maar weinig springpaarden worden aangeboden! Knipoog
ik vind het wel jammer dat ik dan in deze uithoek zit, maar ik trek er wel eens uit om de wat grotere concoursen op te zoeken

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:06

Ik heb meerdere keren in Friesland gesprongen en meestal vond ik het niveau van de parcoursen(vooral technisch gezien) nog lager dan in Noord-Holland.
In Noord-Holland wordt al lang niet altijd maximaal gebouwd en zou het soms weleens wat technischer mogen staan, maar wat ik in Friesland heb gezien(zeker bij de pony's) was allemaal nog minder...

1.30-1.40 kan er echt never nooit gestaan hebben voor een E-M Dat bestaat gewoon echt niet...Dat klinkt mij meer in de oren als het goed willen praten voor zichzelf of gewoon door de zenuwen het idee hebben dat het gruwelijk hoog staat.
Een parcoursbouwer kan in het E-M eens een paar hindernissen op 1.15 zetten en max. breed, maar een 1.30-1.40 kan hij echt niet bouwen. Dan zou de jury ook echt wel ingegrepen hebben!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:04

Ik kom zelf ook uit Friesland en ik heb ook wel geluiden gehoord over dat 't niveau bij zowel de paarden als de pony's verschilt met andere provincies. Juist daarom zijn er in Friesland parcoursbouwers die wat royaler bouwen omdat ze het niveau omhoog willen halen.
But then again... Ik hoor ook wel van mensen dat ze voor de dressuur naar NH gaan en daar met dikke punten en prijzen thuis komen dus ik denk niet dat het elkaar veel ontloopt.
Oh ja, en over weinig springpaarden in FRL die te koop worden aangeboden...
Misschien willen de mensen hun goede paarden niet kwijt. Ik heb zelf ook een leuke springer maar zoals het nu lijkt, gaat die voorlopig nog niet weg. Haha!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:01

Als je in het Zuiden in een dip zit, dan weet je dat je boven de rivieren je vertrouwen eerder terug kunt krijgen, dit inderdaad omdat daar vaak niet zo zwaar gebouwd wordt.
Er mag best wat verschil zitten hoor in hoogte in het parcours, vaak is de eerste hindernis net niet de hoogte van de rubriek, b.v. 115 ipv 120 maar er staan ook sprongen bij van 1.25, geloof ook dat dit toegestaan is, zeker met een ingebouwde barrage.

Dit wil niet zeggen dat 1.30 normaal is in een 1.20 parcours. Weet wel dat op selectiewedstrijden de lat soms te hoog gelegd wordt, dit onder het mom van het is een selectiewedstrijd en dit zal de koren van het kaf scheiden (slaat nergens op).

Maar goed zo zijn er ook dressuur jury's die op een selectie of kampioenschap ineens veel strenger (lager) punten, slaat ook nergens op maar het gebeurd.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:37

Nou, ik was er natuurlijk niet bij, maar het lijkt me echt stug dat er een parcours van 1.30 meter zou hebben gestaan.
Ik start zelf af en toe ook nog wel eens in Friesland, maar ik heb het er nog nooit hoger zien staan (eerder lager dan bij ons in Overijssel)
Zo heb je daar in de B niet eens een barrage en worden de barrages meestal over hetzelfde parcours verreden (dus geen verhoging)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:44

Bij mijn oude vereniging werd altijd best aan de maat gebouwd, zowel in de hoogte als in de breedte. Afgelopen weekend in Asten stond het gewoon op normale hoogte gebouwd. Er zijn wel regio's waar iets lager gebouwd wordt.
Ik heb echt er ooit bij de pony's een klacht ingediend. (DB). Het stond op 88 cm, dus ruim over de toegestane hoogte heen. De jury zei toen echter dat die 80 cm een richtlijn was en dat ze daar overheen mogen gaan (dat zal neem ik aan toch wel binnen een marge blijven).

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 01:16

Weet je waar & wanneer die wedstrijd was ?

Ik was nl ook in Friesland aan t springen 4 feb . in harich , en toen heb ik alle combinaties gezien van t M tot t ZZ omdat je lang moest wachten voor t progessief , maar het stond gewoon op 1.10 !!

Misschien was er 1 oxer die wat breder stond , maar hoger niet