Kundigheid van jury's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bettine

Kundigheid van jury's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 16:55

Naar aanleiding van dit topic, open ik deze (aangezien we daar enigszins afdwaalden Haha!).

Wat vinden jullie van de kundigheid van de huidige juryleden?
Ik moet zeggen dat het soms echt diep triest is...

Even een paar voorbeelden:
- In een Z2 proef, mijn paard springt zijn wissels DIK in 2-en (maar springt wel héél groot), staat er 2 keer een dikke 8.
- Jury geeft een 4 voor de zuiverheid van de gangen, maar wel 175 punten voor diezelfde proef.
- Commentaar bij gereden zijn in het algmeeen: Amazone moet brutaler kijken >;)
- Amazone moet digagonaal uitstrekken. Rijdt 2x een hele slechte wending, en het terugkomen volledig op de hand. Bij het uitstrekken gooide het paard wel leuk zijn voorbenen een eind de lucht in. Jury geeft een 9..
- 150 punten geven en toch een 7 voor het gereden zijn in het algemeen.
- Kreupel paard in de ring: jury ziet niks en geeft 175 punten en een eerste plaats..
- Zat pas ergens te schrijven, komt er een heeeel stijf oud paard de ring in (M1), alles was veel en veel te weinig. Toch een WP omdat de jury het paard zo vertederend vond Rolleyes

Enz, enz, enz......... Ik kan nog wel heel lang doorgaan zo. (helaas).
Ik kan zo een hele berg jury's opnoemen die ook gewoon te oud (of te dement) zijn om te jureren, maar er nog wel steeds zitten.
En jury's die een kreupel paard niet van een goed lopend paard kunnen onderscheiden.

Wat is jullie voorstel? Haha!

cobiie

Re: Kundigheid van jury's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:57

Mijn voorstel is om juryleden verplicht een herexamen te laten volgen eens in de X jaar.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 17:01

horselover23 schreef:
Mijn voorstel is om juryleden verplicht een herexamen te laten volgen eens in de X jaar.

Die jurybijscholingen van nu zijn ook best aardig.
Maar iedereen blijft toch lekker met zijn eigen ideeën rondlopen, en zijn vaak ook zoh eerlijk overtuigd van zichzelf (soms terecht, soms dus ook niet).

Maar dat examen moet dan ook weer een cursus aan vast zitten om alles en iedereen weer even in goede banen te leiden, KNHS moet eens serieus gaan nadenken over wie ze bij de examens neerzetten ( Stoom uit je oren ) en dat gaat ze geld kosten natuurlijk Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:25

De jury die je dikke 8-en geeft op nagesprongen wissels.............

Daar is elk woord aan verspild.
SOCIAAL OUTCASTEN

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 17:29

CGJ12 schreef:
De jury die je dikke 8-en geeft op nagesprongen wissels.............

Daar is elk woord aan verspild.
SOCIAAL OUTCASTEN

Moet je je ook nog bedenken dat dat zelf ook ooit Z heeft gereden, een jurycursus heeft gedaan, én gehaald, en ons moet gaan vertellen wat we wel of niet goed doen.... Lips are sealed

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:35

Een jurycursus halen zegt NIKS over kundigheid, maar over handigheid met cijfers.
Met een beetje cijfermatige instructie kan ik mijn moeder nog laten slagen.

Ik heb de grote pech dat mijn paard de wissels kaarsrecht en "nagenoeg onzichtbaar" springt van het niveau 9 of 10 (gewoon mazzeltje) , en door die "onzichtbaarheid" altijd een 7 of een 6 scoort...........

Tegen "naspringende paarden" kan ik zo niet op............... zucht.

(netjes naspringen beoordeel ik standaard met een 4, maar ik ga me sterk maken om daar in het vervolg LAGERE cijfers op te geven. Toch knap essentieel dacht ik.)

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 17:38

Naspringen is ook gewoon niet meer waard dan een 4 dacht ik zo Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:45

Dit merk je wel vaker. Heb wel eens staan kijken bij een wedstrijd, z1 pony's waar ik ruiters zag rondrijden waarvan ik dacht: dat kan ik beter! Zie je later de punten: 195, 190.
Of paarden die teugelkreupel zijn, scoren soms ook verassend goed Verward

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:07

horselover23 schreef:

Ja daar ben ik t mee eens!!!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:12

haike schreef:

Ja, dat zie ik inderdaad in de B vaak. Maar daar mogen ze het volgens mij niet echt afstraffen, pas in de L wordt zuiverheid belangrijker.

Maar ik vind het niveau van sommige jury's ook erg laag, ze zien grove fouten over het hoofd etc. Ik ben deze maand 3 gestart, waarvan ik 2 keer veel te hoge punten heb gekregen, ze hebben gewoon mijn fouten niet opgeschreven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:14

Tulandro schreef:
haike schreef:

Ja, dat zie ik inderdaad in de B vaak. Maar daar mogen ze het volgens mij niet echt afstraffen, pas in de L wordt zuiverheid belangrijker.

Dat is onzin. Een paard moet correct gaan, of het nu B of Z is.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:26

Je kunt een ruiter niet op de hele proef op elk punt afstraffen door de minderheden van het paard. Dan krijg je ook geen punten, geen wp is geen wp oke, maar laat het dan geen 140 worden in het Z. Maar een 190 proef moet wel goed uitgevvoerd worden. Paard moet verzameld lopern, er goed aanstaan en weinig problemen hebben met de oefeningen.

Dat op de hand terugrijden zie je ook nog wel in de GP.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:30

horselover23 schreef:

En wie gaat dat betalen?? Dat is denk het grootste probleem bij dit soort dingen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:15

KarinvdM schreef:

En toch staat er in het proevenboekje dat in de L de zuiverheid van de gangen belangrijker word. Ik ben het wel met je eens hoor, een paard hoort altijd zuiver te lopen.
[/quote]

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:43

Trouwens, waarom kan een ouder jury lid niet meer goed jureren???

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:47

MissSisa schreef:
Je kunt een ruiter niet op de hele proef op elk punt afstraffen door de minderheden van het paard.

Voor tactfouten wel hoor, zuiverheid moet toch de basis zijn.

Ik zie nog al wat paarden met de neus achter de loodlijn, wanneer is het te diep? Dit wordt vrij vaak geaccepteerd.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:49

Je hebt helemaal gelijk met al die punten! Wat ik de laatste tijd het ergst vind en me dus ook mateloos aan irriteer is dat je je punten wel haalt als je met een groot imponerend paard de ring in komt!!

Ik heb een redelijk eenvoudig paard en naar mijn idee moet ik perfect rijden om zulke paarden uberhaupt te kunnen verslaan terwijl zulke paarden zich dan nog tig fouten kunnen permiteren. De selectie voor de drenthse kamp waren daar weer een perfect voorbeeld van!

Ik zou het een hele goeie zaak vinden als er zoieso een minimum aantal ws per jaar gejureerd moeten worden (en dan ook niet allemaal dezelfde wedstrijdjes (op eigen manege oid), maar ook de grotere ws) en elk jaar een bijscholing voor alle juryleden.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:51

Oke, tactfouten wel!!! Dat is gewoon ook niet mogelijk om dit door de vingers te zien!!!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:52

Bettine schreef:

Wat denk je van verkeerde galop aanspringen in de M, ik zou meteen een 2 geven, in het M mag je daar toch geen fout meer opmaken, maar nee een 4 of 5 schijnt daar ook heel normaal op te zijn...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:54

YvonneS schreef:
Bettine schreef:

Wat denk je van verkeerde galop aanspringen in de M, ik zou meteen een 2 geven, in het M mag je daar toch geen fout meer opmaken, maar nee een 4 of 5 schijnt daar ook heel normaal op te zijn...

Idd, in het M. Oke het kan gebeuren, maar dat moet zeer afgestraft worden. In het B/L1 kan dit nog voorkomen.... Maar in het M is dat lijkt mij niet vaak het geval.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:56

MissSisa schreef:
Idd, in het M. Oke het kan gebeuren, maar dat moet zeer afgestraft worden. In het B/L1 kan dit nog voorkomen.... Maar in het M is dat lijkt mij niet vaak het geval.

Klopt, in de B/L mag je idd nog meewegen of het netjes gecorrigeerd wordt en hoe snel het wordt gemerkt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:00

YvonneS schreef:
MissSisa schreef:

Klopt, in de B/L mag je idd nog meewegen of het netjes gecorrigeerd wordt en hoe snel het wordt gemerkt.

Toen mn pony 3 was, sprong hij in de proef ook vaak in de verkeerde galop aan. Als je het maar corrigeerd wordt dit nog wel met een 4/5 gewardeerd en verkloot je de volgende colte ook niet. Ik had ook wel dat hij 3x verkeerd aansprong achter elkaar. Ik zie wel mensen die doorrijden, maar dit wordt meestal voor 3 nderdelen een 3/4. Zonde, om daar punten te laten liggen en toe te laten dat je paard in de verkeerde galop aanspringt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:18

Tulandro schreef:
KarinvdM schreef:

En toch staat er in het proevenboekje dat in de L de zuiverheid van de gangen belangrijker word. Ik ben het wel met je eens hoor, een paard hoort altijd zuiver te lopen.

Jij doelt op dat stukje tekst op pagina 82 van het proevenboekje? Daar staat nergens dat dat in de B niet belangrijk is. Er staat " in een dressuurproef" en niet "vanaf het L".

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:26

YvonneS schreef:
Ik heb een redelijk eenvoudig paard en naar mijn idee moet ik perfect rijden om zulke paarden uberhaupt te kunnen verslaan terwijl zulke paarden zich dan nog tig fouten kunnen permiteren. De selectie voor de drenthse kamp waren daar weer een perfect voorbeeld van!

Ik ben dit niet met je eens. Katja en Ina rijden altijd strakke en nette proeven.
Ciska, de nummer 5, moet dan volgens jou in het rijtje zeker niet thuishoren. King noem ik geen spectaculair paard, maar Ciska rijdt hem netjes en hij gaat steeds beter lopen. Het laatste jaar is die combinatie behoorlijk gegroeid.

YvonneS schreef:
Ik zou het een hele goeie zaak vinden als er zoieso een minimum aantal ws per jaar gejureerd moeten worden (en dan ook niet allemaal dezelfde wedstrijdjes (op eigen manege oid), maar ook de grotere ws) en elk jaar een bijscholing voor alle juryleden.

De jaarlijkse bijscholing is verplicht en een minimum aantal keren jureren ook.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:34

YvonneS schreef:
Bettine schreef:

Toevallig had ik dat pas nog.
Kim sprong verkeerd aan door mijn eigen stomme fout ( ik nam bijna een hekje mee, om dat te voorkomen drukte ik mijn buitenbeen eraan, waardoor ze in de verkeerde galop aansprong )
Ik kreeg een 5..
een 5! in de M1...
commentaar: verkeerd aangesprongen, wel hersteld

ja zeg, dat mocht er nog eens bij komen dat ik ook nog gewoon verkeerd doorgegaloppeerd was Rolleyes