hij heeft me alweer in de steek gelaten!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

hij heeft me alweer in de steek gelaten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 10:39

En zo gaat het nu altijd!

Springen: In de les gaat het lekker, op concour met inspringen gaat het ook goed. Maar zodra ik de ring in moet is het helemaal knudde:

Weigeren, weigeren en weigeren tot de bel gaat en ik weer kan ophoepelen. En zo gaat het nu altijd!!

Alleen maar weigeren, spontaan niet meer aan het been zijn, zeer laks raegeren tot helemaal geen reactie tonen, sloom, traag, niet oplettend..... noem het maar op.

Afgelopen maandag mijn zoveelste springconcour laten vergallen door hem!!!

Het plezier gaat er op zo'n manier echt af!!

Ik voel me gewoon zo rot! waarom doet hij het nu niet gewoon als ik de ring in moet? Nog even en dan hoeft het van mij niet meer, ik heb hier geen zin meer in, telkens weer een teleurstelling: En meneer maar lekker met zijn oren naar voren weigeren. Net alsof ie er gigantisch plezier in heeft om mij te laten staan. Hij laat mij echt in de steeek! Dan zeggen meerderen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:59

haj

Ik heb precies hetzelfde probleem volgens mij, thuis en in de les en met inspringen springt ze ALLES!!!!!!

Ik heb er ook aan geda8 om te stoppen, maar wil het tog nog binnen proberen..........
daar springt ze dan nog IETS beter.....
Ik weet de oplossing ook niet, maar je bent (gelukkig) niet d eenige....
Ik had hier ook een topic over geplaatst........
daar hebben ze al op gereageerd, misschien moet je daar eens gaan kijken, daar hebben ze misschien tips voor je (pony springt niet in springring)

LianneJantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:03

Waarom start je geen oefenspring wedstrijden? Als het dan weer mis gaat zijn er mensen om je te helpen en pas als je je parcour rond bent ga je de bak uit. Je paardje weet nu ook dat als die maar weigert het stopt en hij weer klaar is. En met oefenspringen, is die pas klaar als het goed gaat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:06

laat iemand hem eens rondrijden op een oefenparcours. Misschien ligt het toch aan je eigen spanning "hij zal vast wel weer stoppen".

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 11:13

ik heb 's avonds geen auto tot mijn beschikking, anders was ik de oefenparcoursjes al afgegaan. Dat is voor mijn geen optie.
Oefenparcour is in deze regio altijd door de week. als het nu eens een keer op een zaterdag was dan kon ik wel.

Bij ons is het 1x in de 2 maand op de manege. Dan gaat het ook goed.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:17

laat hem eens door iemand anders wedstrijd springen, misschien zie je dan waarom ie weigerd
ben je ook nerveus dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:17

Oefenparcours gaat wel goed, begrijp ik? Dan moet je je toch afvragen wat je zelf anders doet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:22

Lielle schreef:
Dan moet je je toch afvragen wat je zelf anders doet.

Of je de schuld dus wel bij je paard neer moet leggen...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:23

Ik heb dat ook gehad met mijn pony maar die deed het er gewoon om.

had niets met mezelf te maken. Hij sprong namelijk de ene week foutloos en de week erop in de dezelfde hal 3 x stoppen op hindernis 1. Boos!

Het was altijd maar net of hij zin had of niet.

Ik ben toen inderdaad gaan oefenspringen en zodra hij ging weigeren lieten ze de bel horen en ja hoor hij dacht dat hij klaar was en wou zo de ring uit.

Toen hebben we hem meerdere parcoursen ff flink op zijn falie gegeven want hij wachtte gewoon op de bel.

Anders zou ik gewoon proberen of hij het bij een ander ook doet dan kan je dat in ieder geval uitsluiten.

of misschien kan je een parcoursje opzetten in het weekend.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:41

Misschien heeft hij net dat laatste stukje zelfvertrouwen niet dat hij nodig heeft om in een parcours te springen dat op ander terrein staat, met ene bel erbij en heel veel mensen erbij? Dat heeft mijn pony dus ook

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:58

Misschien ook eens bij Albert van Es uit Beilen een consult volgen?

Wie weet maakt dat wel wat los bij jullie beide...en kunnen jullie weer verder!

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 16:14

Nou, mijn paard doet het er gewoon om. Hij is totaal niet bang of zoiets. Zodra hij de ring in gaat is het einde verhaal.

Bij ons op de manege springt hij foutloos de oefenparcour rond, maar zodra ( ook op onze manege als het voor een wedstrijd is) als de bel gaat en we mogen beginnen weigert hij zovaak dat de bel weer gaat. Oortjes naar voren en boem stil. Net alsof hij ervan geniet ofzo!
in de les gaat het wel, spring ik voor mezelf dan gaat het ook lekker, met inspringen gaan het lekker maar zodra ik de ring in ga is het einde verhaal. Hij is spontaan NIET meer vooruit te branden, reageert NERGENS meer op. Ik kan hem dan nog zo de sporen geven maar hij geeft geen moer om de sporen. Als we dus weer uitgebeld zijn en ik spring in de inspring bak nog 2 hindernissen is het weer gewoon. Hij springt dan weer super! Terwijl hij me voor 2 sec. geleden in de steek liet.

Ik zit normaal, hou hem gesloten, benen eraan gewoon zoals het moet (mijn rij-instructeur kan er ook weinig aan zien, hij zegt wel dat mijn paard heel erg lui is, zodra hij weer in de trailer staat is het voor hem goed, dus zo snel mogelijk de ring weer uit zien te komen)

En hij kan het echt heel goed, springen, waarom laat hij dat nou niet zien dat hij het wel kan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:17

dan zou ik met het oefenparcours thuis maar eens gebruik gaan maken van een bel en ook als je drie weigeringen en dus weer de bel hebt gewoon doorgaan. Net als simongek hierboven dus

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 16:20

Ik zal het eens voorstellen of mijn instructeur (die is er altijd bij) met de bel wil klingelen.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:24

Gerrie schreef:
Misschien ook eens bij Albert van Es uit Beilen een consult volgen?

Wie weet maakt dat wel wat los bij jullie beide...en kunnen jullie weer verder!

He die komt ook altijd bij ons op stal Haha! .

Maar best een goed idee .

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:36

Zo! Jovanny, het is alsof ik jouw bericht zelf geschreven heb!
Ook ik heb een fantastische springer, maar dan wel alleen thuis en op de les. Heb al vaak het commentaar gehad dat ze me gewoon laat vallen als een baksteen.. Leuk..
Mijn tip is: RUSTIG BLIJVEN! Het haalt het bloed onder je nagels vandaan dit gedrag, maar boos worden helpt echt niet!
Verder ben ik van mening dat het belangrijk is om met grote regelmaat op parcours te gaan, oefen of voor 'het echie' gewoon blijven gaan. En natuurlijk les. Ik heb zelf gemerkt dat nu ik wat verder kom met de dressuur ik ook meer controle over het springen heb..
Dus rustig blijven en de aanhouder wint!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:54

Jovanny schreef:
Nou, mijn paard doet het er gewoon om.

Paarden pesten eigenaren niet wrsch zend jij signalen uit die voor hem op dat moment niet mee zo duidelijk zijn als in de training??

Citaat:
Net alsof hij ervan geniet ofzo!

paarden genieten van eten en rust niet van deze 'menselijke' trekjes die jij eraan geeft!

Citaat:

En hij kan het echt heel goed, springen, waarom laat hij dat nou niet zien dat hij het wel kan?

hij kan het ook wel alleen zul jij zelf nog meer aan de basis moeten blijven werken en aan je eigen zelfvertrouwen!!

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 17:00

de aanhouder wint, ik weet het.

Er staat nog 1 springconcour op de lijst 14 januari.
Maar het huilen staat je wel nader dan het lachen hoor. Tegen mij wordt ook regelmatig gezegt dan hij mij gewoon in de steek laat. Hij lacht mij gewoon recht in mijn gezicht uit.

Ik weet dat je het dier niet altijd de schult moet / mag geven maar dit is echt het niet willen en etteren van mijn paard. Een echte luie donder is het! Als meneer zijn eten maar krijgt is er niets aan de hand, ik moet werken voor mijn eten dus hij ook!

Maarja het blijft een beest, ik weet het! Ik heb ook alles voor hem over, hij komt aan totaal niets te kort.

maar toch laat hij mij barsten en vallen als een baksteen op concour!

Soms heb ik echt zo'n periode van: Het hoeft van mij niet meer, ik verkoop hem, kan het geld wel beter gebruiken, dit is niet wat ik wil steeds die vernedering. Maar aan de andere kant het is wel mijn Adje die ik niet kwijt wil.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:15

er moet gewoon een reden voor zijn, en ik heb idd vaker gehoord dat de bel een teken is dat als hij 3 keer weigert hij dan weet dat er weer een bel gaat en hij dus mag stoppen. De bel gaan gebruiken tijdens trainingen en oefenparcoursen zou dan moeten helpën. Mijn pony wil ook wel eens weigeren en eventueel uitgebeld worden, als hij andere pony´s ziet en hij daarvandaan moet springen, zeg maar een hindernis die weg staat van anderen. Als je geen andere rede kan vinden, zou ik het idd bij jezelf gaan zoeken.. ga je anders zitten, ben je meer gespannen?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:16

Heb je nou eigenlijk wel gelezen wat ik schreef?!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:34

Jovanny schreef:
Ik zal het eens voorstellen of mijn instructeur (die is er altijd bij) met de bel wil klingelen.

of vragen op het concours of ze een keer niet de bel willen laten rinkelen heb het eens meegemaakt met een pony als die de bel hoorde ging die in een hoekje staan en toen hebben ze aan de jury gevraagd of ze het gewoon wilden zeggen als ze klaar waren in plaats van met de bel te klingelen en dan sprong die pony wel!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:48

Gerrie schreef:
Heb je nou eigenlijk wel gelezen wat ik schreef?!

Zoals je in mijn berichtje kunt lezen kan het dus wel dat een paard/pony het er om doet sommige paarden zijn slimmer dan dat je denkt.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:12

het lijkt mij inderdaad goed om met de bel te gaan werken in je lessen.
de meeste pony`s en paarden snappen die bel heel goed.
en zoals al eerder is gezegd, jij bent in het parcour heel andres dan met de lessen
je denkt misschien ik voel en doe hetzelfde, maar je pony voelt dat anders.
maar die bel zal ik zeker gaan proberen met de lessen.
veel succes nog

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:13

zerena schreef:
Zoals je in mijn berichtje kunt lezen kan het dus wel dat een paard/pony het er om doet sommige paarden zijn slimmer dan dat je denkt.

de reactie was niet aan jou gericht maar aan Jovanny..

En als een dier zgn slimmer is dan de ruiter dan heeft de ruiter toch het meeste werk te verrichten in zijn eigen ontwikkeling!

Educate yourself!

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:15

Gerrie schreef:
hij kan het ook wel alleen zul jij zelf nog meer aan de basis moeten blijven werken en aan je eigen zelfvertrouwen!!

Daar ben ik het helemaal mee eens,
bij de meeste ruiters is dit het probleem..
bij mij ook, en ik ben er nou hard mee bezig.
want zodra ik die vertrouwen niet heb, heb mijn paard het helemaal niet.
want het paard moet ons niet de vertrouwen geven maar wij hum!