Altijd consequent zijn, behalve in de ring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Altijd consequent zijn, behalve in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 23:54

Niet mijn woorden, maar van de jury...

Had vanavond wedstrijd, vorige keer had ze vreselijk lopen klieren, dus we hadden een maand flink getraind, en vol goede vandaag weer eens proberen.
Door allerlei redenen een half uur later dan geplant aangereden. Komen we aan, bleken er 6 te zijn uitgevallen, en nummer 13 aan het rijden. Fijn, was nummer 16 Scheve mond
Snel snel alles gedaan, en had maar liefst 3 minuten voor ik de ring in moest. Snap nog steeds niet dat ik niet meteen besloten had om om te keren, Veerle heeft het me zo vaak gezegt, maar eigenwijs... Er was iemand speciaal daar naar toe gekomen en vond het l*llig omte zeggen van ik ga weer Knipoog
Dus toch de ring in, maar ik in de stress, paard over de zeik...

Uiteindelijk afgegroet, al dravend omdat de rem het niet deed, en vervolgens wou ze de hoek niet in. Normaal trap ik haar dan ook de hoek in, en het was toch al knudde, dus ik gaf flink been, om vervolgens een aantal rondjes door de bak te vliegen. Een ererond op het verkeerde moment Haha!
Jury begon te bellen, maarja, de rem deed het niet. Uit eindelijk toch de bak uit, even gestapt en toen weer opgepakt en nog even gereden en pas gestopt toen ze lekker ontspannen liep.

Toen we klaar waren was de laatste aan het rijden, dus gewacht op de uitreiking.
122 punten, oké, terecht, want het was gewoon waardeloos.
Maar het commentaar:"Ik zou liever de amazone dan het paard straffen"
Verward Beetje verontwaardig naar de jury gestapt, en vroeg hem waarom dat er bij stond.
Een hele discussie volgde, zijn mening was dat ik mijn paard niet zo hard had moeten aanpakken, dat dat geen stijl was omdat zo in de ring te doen, voor publiek, en ik moest blij zijn dat hij geen klacht naar Ermelo zou sturen.
Hard aangepakt? Ze wou de hoek niet in, ik geef een keer flink been en de rem doet het vervolgens niet meer, maar hard aangepakt? nou nee Knipoog
Ik vroeg hem of ik dan maar alles in de ring moest goedkeuren, en vervolgens bij het uitstappen om het zelfde kwaad te worden?
Hij zo:"ja, in de proef doe je dat niet"
Verward "Dus U vind dat je altijd consequent moet zijn, maar niet tijdens de proef"
"ja, want dat is geen stijl in een proef"

Vervolgens ging hij mij nog uitleggen dat ik eerst mijn paard maar eens nagevelijk moest gaan rijden voor ik weer op wedstrijd ging, hem vervolgens verteld dat ze dat prima kan, we al winst hebben gereden, maar door de organisatie daar we geen tijd hadden om los te rijden, en dat het probleem was, maar we kwamen niet om over de punten te praten, want die waren terecht, maar over het commentaar.
Maar die discussie wou hij niet verder aangaan... als ik maar onthield dat hij de volgende keer als hij dat zag, wel een klacht in zou dienen.

Dus je mag je paard niet straffen want dan loop je kans geschorst te worden?
Oké Verward

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:30

Tsja, lastig. Ik was er natuurlijk niet bij en kan niet de mate beoordelen dat je gestraft hebt.
Ik kan me echter wel vinden in het commentaar van de jury. Als je je paard niet in alle situaties met normale hulpen de baas kunt, dan ligt dat aan jezelf en niet aan je paard. Ik wil in de ring geen 'handrem' zien.

Blijkbaar is je paard niet goed aan het been en is het vertrouwen er niet, anders was ie wel de hoek ingegaan. Ga eerst daar aan werken... Dat is geen kweste van wel of niet consequent, maar een kwestie van wel of niet aan de hulpen.

Maar nogmaals, ik was er natuurlijk niet bij.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:36

"Ik zou liever de amazone dan het paard straffen"
Wat een commentaar!
Niet echt een vriendelijke jury blijkbaar.

Maar kop op, volgende keer beter!
Dus voor volgende, het na de proef houden. Scheve mond
Ik wens je veel succes, niet opgeven!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:42

Idd erg banketstaaf...
Normaal gesproken zou je dit bij het losrijden opgelost hebben en zou het in de ring goed gaan!
En als je dan toch al een slechte proef hebt gereden is het eerlijker voor je paard dat je hem op dat moment straft en niet daarna..
Ik weet precies wat je bedoelt, mijn pony is ongeveer 9 jaar manegepony geweest, dus houdt er ook van om hoeken af te snijden en dan gaat ze dwars door mijn binnenbeen heen en dan moet ik haar soms echt even op d'r plek zetten waarna ze vervolgens de volgende hoek netjes doorloopt Schijnheilig

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 00:50

missmuts schreef:
Tsja, lastig. Ik was er natuurlijk niet bij en kan niet de mate beoordelen dat je gestraft hebt.
Ik kan me echter wel vinden in het commentaar van de jury. Als je je paard niet in alle situaties met normale hulpen de baas kunt, dan ligt dat aan jezelf en niet aan je paard. Ik wil in de ring geen 'handrem' zien.

Blijkbaar is je paard niet goed aan het been en is het vertrouwen er niet, anders was ie wel de hoek ingegaan. Ga eerst daar aan werken... Dat is geen kweste van wel of niet consequent, maar een kwestie van wel of niet aan de hulpen.

Maar nogmaals, ik was er natuurlijk niet bij.

Mijn paard is normaal ook goed aan de hulpen, maar niet als ze over de zeik is, en dat was gewoon door het niet los kunnen rijden Knipoog Maar dit had dus niks met vertrouwen te maken. Anderhalve maand terug hebben we in die zelfde bak nog 162 punten gereden en toen ging ze zo die hoek door Knipoog

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:52

Tsja beetje lastig oordelen vanaf hier hè... Ik kan niet zie hoe jij je paard die hoek in hebt gewerkt Knipoog.

Ach, als jullie het echt kunnen is het de volgende wedstrijd toch weer ok?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:58

Myra1 schreef:
Tsja beetje lastig oordelen vanaf hier hè... Ik kan niet zie hoe jij je paard die hoek in hebt gewerkt Knipoog.

Sluit ik me verder bij aan natuurlijk.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:51

Nou kan ik natuurlijk niet beoordelen hoe je hebt gereden door dit te lezen, maar ik heb zulk commentaar ook al eens gehad, de week erna kreeg ik het commentaar dat ik te lief was tijdens de proef voor mijn paard en hem toch een keer moest afstraffen, ik zou zeggen doe gewoon wat je moet doen, maar probeer het te verhullen, kijk als je paard stuurloos en remloos word, word het al wat moeilijker om het subtiel op te lossen, maar probeer thuis een oplossing hiervoor te vinden die er niet zo hard uit ziet, maar waar je paard wel weet waar hij/zij staat

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:03

Myra1 schreef:

ook ik sluit mij hierbij aan!
Alleen kun je beter de volgende keer verstandig zijn door NIET te starten, of naar de organisatie te gaan dat je wel erg weinig tijd hebt om los te rijden, of ze je misschien op een andere plaats kunnen laten starten of gewoon betalen en weer omdraaien en naar huis gaan! Nu was jij over de zeik, de jury en vooral het paard die waarschijnlijk meestal erg zijn best doet en nu ineens behoorlijk op zijn huid heeft gehad....

ik vind het ook goed om te zien wanneer een ruiter zijn/haar paard gewoon rijd en risico's durft te nemen, maar van een handrem en een paar (meestal) onverdiende trappen word ik ook niet echt vrolijk Boos!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:07

Ik heb ook zoiets gehad, In de ring moet je zitten en mag je bijna letterlijk niets doen, alleen je paard goed laten lopen..
Heel mijn proefje ging al rot en bij de afgroet begon loe enorm te trekken en raar met der hoofd te doen, dus ik me been erbij en me handen op dezelfde plaats proberen te houden Knipoog
Had er een 2 voor.. Tong uitsteken

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:18

Nou...Dan ga je volgende keer maar alleen zitten hoor jeetje he..Beetje raar maar goed Scheve mond

Ach volgende keer gaat het wer helemaal super dat voel ik aan mijn water Schijnheilig

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:25

Ik zou gewoon zeggen dat ik nog tijd nodig heb om in te rijden..want nu had iedereen er last van..een half uur inlopen is aardig wat!
Krijg ik die tijd niet start ik de 1e proef ( indien 2 proeven) gewoon niet want het heeft geen zin dat beide partijen gefrustreerd de ring uitgaan met een gefrustreerd jurylid achter zich latend Knipoog

Ik ben geen jurylid maar het ligt er maar net aan hoe erg je dat hebt gedaan...als je een extra por geeft en vervolgens de handrem er opzet..tja dat zou ik niet kunnen waarderen.

Maar volgende keer beter joh!

Namaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:35

Je had idd beter niet kunnen starten, dat gaf je zelf ook aan.

Maar ik kan me ook best vinden in het commentaar van de jury. Problemen oplossen met je paard de hoek in trappen is niet iets wat je op de wedstrijd doet. Als je proef toch al knudde is gegaan, kan je hem beter knudde uitrijden en dan daarna nog even de fouten goed rijden! Maar wat ik zeker onterecht vindt, is om je paard zo op zijn donder te geven, terwijl je er net 3 minuten op zat en je al aangaf dat je paard over de zeik ervan was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:36

Je hoort een uur van te voren aanwezig te zijn.
Dus met een half uur inlopen behoor je geen problemen te krijgen, dus vragen om later te mogen starten, zal waarschijnlijk niet lukken. Lastig, ik weet het, maar oke, dat zijn de regels Lachen

Weet je dat je paard niet te rijden is met 5 min. losrijden, dan zul je zelf moeten beslissen of je wel of niet wilt starten.

Consequent zijn in de ring mag zeker.
Maar het ligt er natuurlijk wel aan op wat voor manier, wat je paard doet.
En dat is voor ons hier niet te beoordelen hoe dat gegaan is.

Misschien omdat je het pas deed toen je proef bijna klaar was, zag de jury het niet als consequent proberen te zijn, maar je frustratie ff vlug kwijt willen.
ik zeg niet dat jij dat deed, maar je ziet dat wel vaker als mensen net uit de ring zijn. Daar heb ik persoonlijk ook een hekel aan, deze jury misschien ook, vandaar zijn misschien (niet terechte) oordeel.
En had hij dat niet gegeven als je hem halverwege de proef de hoek eens in gezet had?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:43

Ethelate schreef:
Dus je mag je paard niet straffen want dan loop je kans geschorst te worden?

Als je in de ring je paard nog moet straffen, heb je niets in een proefje te zoeken.

Altijd netjes blijven, al wil je hem het liefst door de gehaktmolen halen, netjes proberen op te lossen ten allen tijden. De bak doorschoppen doe je maar thuis... Ach gut

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:21

Nee daar ben ik het niet mee eens ik vindt dat om wat voor reden je paard vervelend kan zijn in de proef en dan denk erom dat ik hem wel onder zijn donder schop...
Je gaat naar de westrijd om beter te worden niet om op goed geluk een proefje te rijden dus juist wel corrigeren in de proef!!
Ik vindt inderdaad dat het beter is dat je niet had gestart maar vindt dat je het goed hebt opgelost en je niks moet aantrekken van die Jury!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:24

Gister wilde mijn pony niet stilstaan in de proef dus ik zeg een keer brutaal ho. Moet ik dat de hele proef accepteren, Dat doordrammen, Nou ik denk het niet.

Lekkere jury had je............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:41

Citaat:
juist wel corrigeren in de proef

Maar er zit natuurlijk wel een verschil tussen corrigeren en corrigeren

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 14:36

Dus jullie zijn pas op wedstrijd gegaan toen je 100% zeker wist dat je paard altijd luisterd, en accepteren maar alles in de ring om het thuis pas weer af te leren?
Ik weet gewoon dat als ze door krijgt van in de ring mag ik alles, want ze doet toch niks, dat ik vervolgens helemaal niks meer met haar in de ring kan.
Heb gewoon precies hetzelfde gedaan als dat ik thuis zou doen, om gewoon eerlijk tegen over haar te zijn, als ze het in de proef had gedaan (want toen ging ze ook door die hoek) had ik haar net zo goed flink been gegeven.

En we zouden ook een half uur eerder aanwezig zijn, maar toen we op stal kwamen bleek de verlichting achter niet helemaal in orde, terwijl dat thuis wel was. Dus in het donker en stromende regen dat opgelost, en vervolgens wou het paard wat normaal altijd zo de trailer op loopt, het niet in het donker doen.
Maar goed, in januari moet ik er weer heen, ga ik 3 uur van te voren aanwezig zijn, en laten zien dat ze het wel kan Knipoog

Mijn vader maakte de vergelijking van:"Met kinderen moet je ook consequent zijn, thuis streng voor ze, en op visite mogen ze alles? Dat hebben ze zo in gaten"

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:38

Ik kan het van beide kanten eigenlijk wel begrijpen, maar vind wel dat de jury iets subtieler had mogen zijn.
Ik heb ook wel eens een paard flink op zijn donder gegeven toen hij bij het halthouden steil overeind kwam, heb hem toen echt naar voren getrapt. Ik had er een 1 voor, en -2 wegens fout rijden daarna (paard aan de ren), maar wel met commentaar goed oplost....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:40

Ethelate schreef:
Dus jullie zijn pas op wedstrijd gegaan toen je 100% zeker wist dat je paard altijd luisterd, en accepteren maar alles in de ring om het thuis pas weer af te leren?
Ik weet gewoon dat als ze door krijgt van in de ring mag ik alles, want ze doet toch niks, dat ik vervolgens helemaal niks meer met haar in de ring kan.
Heb gewoon precies hetzelfde gedaan als dat ik thuis zou doen, om gewoon eerlijk tegen over haar te zijn, als ze het in de proef had gedaan (want toen ging ze ook door die hoek) had ik haar net zo goed flink been gegeven.

Je hebt het hartstikke goed gedaan. Anders heeft je pony in de gaten dat hij daar wel mag doen wat hij wilt.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:11

tja, wat is flink been geven?!?

Als je hem een flinke schop hebt gegeven kan ik mij het commentaar van de jury wel voorstellen. Om te kunnen zeggen dat ik het er mee eens ben moet ik het hebben gezien en dat heb ik niet.
Vind wel dat je altijd consequent moet zijn, maar als je al niet eens je paard naar halt kun krijgen om te groeten denk ik dat het ook weinig zin heeft om hem in de eerstvolgende hoek "extra been tegeven"

Waarschijnlijk kwam je toch ietwat gefrustreerd over op de jury en dank je daar de opmerking aan. Volgende keer toch maar niet starten dan, of het gewoon accepteren. Je paard heeft nu amper de tijd gehad om zich warm te lopen, dan kun je ook niet verwachten dat hij perfect aan de hulpen is.

Volgende keer beter, maar probeer toch iets te leren van het commentaar van de jury. Ik heb ook wel eens zoiets gehad hoor.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:18

Maar er zit nog wel verschil tussen consequent zijn en m flink lopen trappen. Ik kan van hier natuurlijk neit beoordelen wat jij bedoeld met m n flinke trap geven maar als het heel hard was, kan ik me het commentaar van de jury voorstellen

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:21

Ik vind wel dat je het goed gedaan hebt hoor. Liever mijn paard een keer op zn donder geven in de ring en 'vreemd' jurycommentaar dan dat ie in de gaten krijgt dat ie het altijd in een proefje kan doen.

Ben het verder helemaal met je vader eens Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:23

Hoffieeeh schreef:
Ik vind wel dat je het goed gedaan hebt hoor. Liever mijn paard een keer op zn donder geven in de ring en 'vreemd' jurycommentaar dan dat ie in de gaten krijgt dat ie het altijd in een proefje kan doen.

Ben het verder helemaal met je vader eens Knipoog

Gister banketstaaf je wel anders(effe off-topic). Knipoog