waarom wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZabaZ

waarom wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:04

hey menschen,

is iedereen heir zo competitief (duur woord) ingesteld? rijd er niemand gewoon voor de fun?

ik zelf rijd gewoon voor de fun en doe alleen een wedstrijd als er toevallig een is op de manege. vind het juist helemaal niet leuk om wedstrijden te doen, want je paard raakt er opgefokt van en jijzelf ook. dus gewoon lekker relaxed doen netzoals de bomen in het bomen liedje.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:07

Ja maar anders ga ik 2* per week naar les en op de wedstrijd kun je kijken hoe goed je bent en of het beter ging als vorige keer. Dat is de FUN van het wedstrijden rijden!!! *LOL*
En natuurlijk prijzen winnen is ook leuk!!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:07

Enne welkom hier op BOKT!!!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:09

Ik rijd voor de fun Vork Maar daarbij rijd ik ook wedstrijden Vork Haha!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:10

Ik rij ook voor de fun, ik ben niet serieus genoeg voor wedstrijden,
maar zou best eens mee willen doen met een langeafstandsrit of cross,
lijkt me gaaf Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:12

Welkom op Bokt Lachen.

Er zijn op Bokt vele soorten paardenliefhebbers. Kijk maar eens bij de andere onderwerpen Lachen. En ja, op het onderdeel 'wedstrijden' zul je de meer wedstrijdgerichte ruiters tegen komen Lachen.

Ik rij ook dressuurwedstrijden, maar vooral voor mn lol. Ik heb vorig jaar 3 wedstrijden gereden en dit jaar 7 en dat vond ik eigenlijk wel weer genoeg Haha!. Ik vind het wel leuk om te kijken of ik vooruitgang heb geboekt en sowieso het hele competitieve element vind ik leuk.
Laatst bijgewerkt door Apple op 01-12-04 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:12

Ik rijd net als mijn voorgangers hier ook voor de fun, daarbij rij ik wedstrijden voor mijn plezier en train ik mij te blubber om me zo goed mogelijk op de wedstrijden te kunnen vertonen en te kijken of we vooruit zijn gegaan.

ZabaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:23

zoals eerder gezegd hou ik helemaal niet van wedstrijden. (met het paard dan) ik rijd het leifst gewoon over de waalsdorpervlakte en door de duinen op warme dagen. dan is het pas echt lekker.

maar aan de andere kant wil ik ook wel 1x een "echte" wedstrijd doen met mijn paard. gewoon om te kijken wat ik een beetje kan.

maarja er gaat niks boven een rit door de sneeuw...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:26

Op Paardenpraat of Verslag van de Dag staan heel vaak leuke verslagen van mooie buitenritten (en met foto's op de fotoforums Lachen ).

Als je genoeg posts hebt dan kun je ook in de Huiskamer posten, daar zijn een aantal langlopende topics waar vooral veel mensen posten die graag naar buiten gaan met hun paard en lange ritten maken Lachen.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:28

Ik rij dressuur omdat ik het zo leuk vindt en ik vind het dan ook geweldig als iemand anders dit wil beoordelen, kijken wat hij/zij er van vindt
en als het dan nog goed gaat is het helemaal geweldig Haha!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:29

Buitenritten en wedstrijden kunnen heel goed samen hoor Lachen En zoals Apple zegt er staan heel veel mooie foto's van buitenritten op bokt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:30

Ik rij ongeveer per maand 1 wedstrijd, ik rij samengestelde menwedstrijden. Dat betekend op vrijdagmiddag/avond weg en zondagavond laat weer terug. In die tussentijd sta je met alle deelnemers lekker vakantie te vieren alsof je op een camping bent, samen BBQ'en etc. Tussendoor rijden we ook nog een wedstrijd, je kijkt naar iedereen zijn dressuurproef, verteld eerlijk wat je goed/fout vond, en de cross verken je met de hele groep. 's Avonds weer met de hele koppel gezellig wat drinken, prijsuitrijking, naar huis en op naar het volgende weekendje vakantie.
Voor mij (en mijn ouders) is dit dus echt een weekendje vakantie dat valt tijdens een wedstrijd. Je komt het hele jaar dezelfde mensen tegen en kent dus bijna iedereen, zo onwijs gezellig.
Ook reden mijn ouders altijd al wedstrijden en dit waren dus onze vakantie's, en dit ben ik dus over gaan nemen.

Ik ga wel eens met een vriendin mee op dressuurwedstrijd, maar al die gestresst chagerijnige mensen, pff... Het zou niets voor mij zijn.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:34

De eerste jaren reed ik puur voor de lol, eerst op een aantal maneges en later reed ik een hengst die ik niet mocht starten omdat ik nog geen 12 was, en ook nog nooit wedstrijden had gereden. Toch heeft het wel iets. Ik ben ruim een jaar thuisgekomen met alleen maar slechte punten in de dressuur maar als het dan goed gaat geeft dat wel een heerlijk gevoel!
Ik vind het best wel slecht van mezelf dat ik tegenwoordig minder fanatiek ben als er geen wedstrijd binnenkort op de agenda staat. Inmiddels spring ik ook en dat brengt wel meer afwisseling. Met mijn vorige pony mocht in het bos niet in en alleen in de bak rijden en op wedstrijden dus daar was het vanzelfsprekend. Ik reed ze anderhalf jaar en dan werden ze duurder doorverkocht doordat ik ze had ingereden en op wedstrijden uitgebracht.
Inmiddels wil ik eens echt iets bereiken. Ik nooit verder gekomen dan B-dressuur en daar wil ik eens verandering in brengen, wat aardig lukt met mijn nieuwe pony! Ook vinden we het allebei heerlijk om af en toe het bos in te gaan en te gaan crossen, springen, of gewoon lekker stappen.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:42

Ik heb zelf jaren wedstrijden gereden, maar heb de sport (hopelijk voor even) gedag gezegd ivm de blessures van mijn paard.

De redenen dat ik wedstrijden zo leuk vind zijn; je hebt iets om samen met je paard naar toe te werken en dit vervolgens ook te 'testen' en te laten zien.

En dan natuurlijk het wedstrijden rijden zelf, de competitie, de spanning. Gewoon leuk Haha!

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:04

"want je paard raakt er opgefokt van en jijzelf ook"
Daar ben ik het niet mee eens, ZabaZ.

Een goede (wedstrijd)ruiter heeft controle over zijn zenuwen en zal dit zo min mogelijk over brengen op zijn paard.
En mijn paard raakt niet opgefokt met wedstrijden, tuurlijk.. ze is als we op wedstrijd gaan wat kijkeriger vanwege de vreemde omgeving. Maar boven alles blijft ze (meestal) wel gewoon braaf.
Tuurlijk zal er wellicht wat spanning worden over gebracht, en dat is nou juist de 'fun'.
Testen of jij en je paardje het aankunnen, kijken of je voorruit bent gegaan en bovenal kijken of je een nette proef kunt rijden.

En ik rijd ook regelmatig buiten, heerlijk om uit te waaien op het strand.
Een lekkere duinrit te maken of gewoon in de bossen banjeren *LOL*.

Helaas duurt het nog wel minstens 2 maanden voordat ik weer kan rijden, die paarde-benen van tegenwoordig Vork

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:11

Ik sluit me aan bij Antoinette,
Ik vind het leuk om een doel te hebben, ergens naar toe te werken.
Samen met mijn paard werken en samen nieuwe dingen te leren. We zijn allebei groen, dus dat maakt het voor mij een uitdaging.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:23

ik rijd bijna elk weekend concour. soms zelf 2 of 3 x per week. ik rijd ook wel eens door het bos heen of langs de weg. maar dat doe ik meestal als ik de dag dr voor concour heb gehad.

ZabaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:37

tja... misschien is het ook zo dat ik nog geen ervaring heb met wedstrijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:58

ZabaZ schreef:
...want je paard raakt er opgefokt van en jijzelf ook...

Als je je wedstrijden rijdt met de instelling 'ik doe het omdat ik het leuk vind', dan hoeven jij en je paard er helemaal niet opgefokt van te worden. Lachen

Zolang plezier het hoogste doel is, is er IMO niets mis met het rijden van wedstrijden. Als het je alleen een hoop stress oplevert en je hebt er geen lol in, dan breng je dat vaak over op je paard en dan kun je idd maar beter geen wedstrijden rijden. Voor beiden beter. Lachen

Ik rijd (endurance)wedstrijden omdat ik het leuk vind om mijzelf en mijn paard te verbeteren en om die verbetering terug te zien in onze resultaten. Ik wil graag een doel voor ogen hebben om naartoe te werken. En heb ik dat doel bereikt, dan stel ik mezelf weer een nieuw doel. Lukt het niet om een doel te behalen, dan stel ik mijn doelen bij. Overigens gaat wedstrijden rijden IMO heel goed samen met relaxed buitenrijden - bij mij tenminste wel, ik doe dat ook heel vaak.

Ik merk ook dat mijn paard fijner is gaan lopen door het wedstrijdrijden. Hij kan nu zijn energie beter en gerichter kwijt dan in alleen bosritjes. Dus wisselen we het een af met het ander. Lachen

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:03

Ik rijd vooral wedstrijden om mijn vorderingen te zien.
en dan de jumping om sennerin meer laten gewent te worden want is snel bang van bepaalde hindernissen. zo zie ik ook ONZE vorderingen.
ik ben een wedstrijdgerichte ruiter maar rijd niet om het winnen winnen winnen, oke ik wil me plaatsje hebben maar is ook voor de 'fun'

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:35

Ik rijd ook voor fun en rijdt ook wedstrijden
mijn paard vindt wedstrijden af en toe heel leuk en ik rijd regelmatig lekker buiten en 1 a 2keer in de maand een wedstrijd heerlijk voor de FUN!!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:39

Ik rij voor de fun wedstrijden. Vind het vooral fijn om iets te hebben om naar toe te werken, anders heb ik toch een beetje zoiets van 'waarvoor doe ik het'. Niet dat ik rijden zonder wedstrijden niet leuk vind, is een beetje lastig uit te leggen.
En vervolgens wil ik natuurlijk wel 'bewijzen' dat ik het doel ook bereikt heb.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:05

Ik vind wedstrijden rijden ongelooflijk leuk Haha! je leert nieuwe mensen
kennen en je gaat thuis ook meer traine en intensiever bezig zijn met je
paard Lachen dat vind ik het leuke eraan, ik heb altijd paarden gehad die met plezier uit hun stal kwamen en niets liever deden dan trainen, en ze gingen ook graag op wedstrijd, dat voel je, als een paard niet graag op wedstrijd
gaat heb je dat snel genoeg door, en bij de ruiter van hetzelfde Tong uitsteken !
Mn vader reed heel hoog dressuur vroeger, maar hij vond wedstrijden maar
nix, hij deed het enkel om zn paard wat plezier te geven, ik geloof wel
dat als je elke dag intensief rijdt met je paard, dat je beessie dan ook doorheeft op wedstrijd, "heeeeej ik mag de showbink uithangen"
mss dneken ze niet helemaal zo, maar sommige paarden presteren veel beter
op wedstrijd dan thuis, dus ik denk dat het voor iedereen gewoon anders is
elke ruiter heeft ook andere paarden, met andere karakters, en daarom
kunnen bijvoorbeeld sommige dressuurruiters het helemaal niet vinden
met sommige paarden van springruiters en omgekeerd (is mr een voorbeeld he Knipoog )
Sommige mensen doen aan hardlopen na het werk of ervoor of
wanneer dan ook, en sommige mensen zijn daar heel goed in en willen
zichzelf dan bewijzen, terwijl die mensen dat het na hun kantoorbaantje
doen of iets anders mss beter zouden lopen als ze meer zouden gaan trainen, ik denk echt dat dit een vraag is waar je 1000en verschillende
antwoorden op zal krijgen of kunt krijgen! hehe
maar toch mss verrijkt dit Tong uitsteken

Greeeeets
xxxBelli

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:40

ZabaZ schreef:
hey menschen,

is iedereen heir zo competitief (duur woord) ingesteld? rijd er niemand gewoon voor de fun?

ik zelf rijd gewoon voor de fun en doe alleen een wedstrijd als er toevallig een is op de manege. vind het juist helemaal niet leuk om wedstrijden te doen, want je paard raakt er opgefokt van en jijzelf ook. dus gewoon lekker relaxed doen netzoals de bomen in het bomen liedje.

1) waarom zouden wedstrijden geen fun zijn?
2) wie zegt dat mijn paard en/of ik erdoor opgefokt raken?

Niet je eigen ervaringen op iemand anders projecteren!

Ik rijd met heel veel plezier wedstrijden, je hebt iets om naar toe te werken en de kick van een goed(e) parcours/proef/cross is geweldig!

Waarom moet iedereen trouwens zo nodig buitenrijden? Saai, je paard gaat er van lopen sloffen of er wordt alleen maar gecrosst. Ik snap niet dat je dat doet

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:42

ZabaZ schreef:
tja... misschien is het ook zo dat ik nog geen ervaring heb met wedstrijden.

dan lijkt het me handig dat je wat minder bevooroordeeld reageert hier Persoonlijk vind ik een rit door de sneeuw niet bijster boeiend, dat ga ik toch ook niet lopen afkraken Verward