Dispensatie aanvragen KNHS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jits

Dispensatie aanvragen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 10:44

Ik wil graag dispensatie aanvragen bij het KNHS m.b.t. het harnachement. Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat en of de KNHS erg moeilijk daarin is?
Laatst bijgewerkt door Jits op 30-11-04 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:47

Gewoon een brief schrijven (of eerst even bellen).

.......... ik wordt nu al nieuwsgierig......... Schijnheilig

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 10:52

Citaat:
.......... ik wordt nu al nieuwsgierig.........

Dat voorspelt niet veel goeds..... Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:53

Ik ben niet echt benieuwd naar het antwoord van de KNHS, maar veel nieuwgieriger naar jouw probleem.........

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 10:57

Citaat:
Ik ben niet echt benieuwd naar het antwoord van de KNHS, maar veel nieuwgieriger naar jouw probleem.........

Aha. Nou, ik heb een hoofdstelprobleem. Mijn paard is erg mishandeld geweest en op normale wijze het hoofdstel omdoen is een drama. Daarom heb ik een hoofdstel met klipjes, zodat ik later het bit eraan kan klikken. Maar de frontriem is eraf, want je kan het hoofdstel niet over zijn oren trekken. Kopstuk en neusriem zijn wel aan elkaar bevestigd d.m.v. kleine bandjes, net als bij de frontriem, er zit alleen dus niets voor zijn oren. Ik heb al verschillende deskundigen laten komen, maar die kregen het ook niet voor elkaar.

Ik ben bang dat de KNHS het niet goed vindt, maar ik kan het altijd proberen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:59

Waarom niet?
Hoe een hoofdstel in elkaar moet zitten staat volgens mij nergens in het reglement.
Laat dat de eerste de beste jury maar eens opzoeken dan.
Of een frontriem verplicht is weet ik niet eens.

En bij de KNHS zullen vast ook wel redelijke mensen werken (al heb ik sinds die helmenproblematiek daar wél andere ideeën over gekregen)......

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:02

Citaat:
En bij de KNHS zullen vast ook wel redelijke mensen werken

Ik hoop het! Het zou ontzettend veel stress schelen bij zowel mijn paard als bij mij!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:11

idd gewoon een brief sturen en nee heb je, ja kun je krijgen!
succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:50

[

/edit

foutje geloof ik Bloos!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-11-04 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:51

knhs dressuurreglement schreef:
Artikel 144 Harnachement

Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan.

Op internationale wedstrijden is het gebruik van een dressuurzadel verplicht.

Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan.

Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, mexicaanse neusriem of een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd), voorzien van een enkele trens is verplicht.

Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.

ik zie niets gedefinieerd over een frontriem Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:53

Lielle schreef:
[
[/quote]

Kortste bericht ooit Haha!
Gewoon een briefje schrijven en afwachten.
Als je echt goede argumenten hebt zullen ze er echt wel rekening mee houden.
Ik heb een tijdje een merrie in de mensport gereden die echt geen staartriem verdroeg.
Ik heb hier nooit dispensatie voor aangevraagd maar het steeds van te voren even bij de jury gemeld en het is nooit een probleem geweest.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:54

Ik denk niet dat de KNHS je kan verbieden te starten met een hoofdstel zoals jij omschreven hebt!
Veel suc6 met het schrijven de brief!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:59

Als je wel in de buurt van de oren kunt komen kun je ook een frontriempje maken met een drukknoopje.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:12

Het voorbeeld van Ilindra, daar zou ik mee uitkijken. Als een staartriem verplicht is mag de jury dat eigenlijk niet toestaan. De frontriem is een twijfelgeval omdat ik er niets over in het reglement zie. Overigens weet ik dat iemand dispensatie heeft proberen te krijgen voor een pollennetje ivm allergie, maar dat ook niet kreeg.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:17

Sjuimpje schreef:
Als je wel in de buurt van de oren kunt komen kun je ook een frontriempje maken met een drukknoopje.

Dit is mss wel een idee. En verder zou ik een brief schrijven naar de KNHS, eventueel met een verklaring van een deskundige dat het paard een probleem heeft dat niet een twee drie op te lossen is. Nee heb je en ja kun je krijgen. Succes ermee

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:29

Lielle schreef:
ik zie niets gedefinieerd over een frontriem Knipoog

Dus als je dan netjes dispensatie aanvraagt, je probleem voorlegt en evt. een paar foto's o.i.d. meestuurt, moet je die dispensatie gewoon krijgen. Of ze moeten het op iets l*lligs gaan gooien maar waarom zouden ze? Rapport van een deskundige erbij is trouwens ook een goed idee.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:32

Een kennis van me heeft een zelfde probleem met haar paard, zij heeft een hoofdstel laten maken dat inderdaad een frontriem met drukknoopjes heeft. Het komt er op neer dat ze dus elke keer het hoofdstel in en uit elkaar zet, bij het op en af doen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:35

knhs dressuurreglement schreef:

Hè bah, dan kan Bert dus sowieso niet invallen met Paganini als er weer onverwachts een teamlid uitvalt.... Knipoog:D

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:38

Citaat:
Overigens weet ik dat iemand dispensatie heeft proberen te krijgen voor een pollennetje ivm allergie, maar dat ook niet kreeg.

En ondanks dat ik geen dispensatie gekregen heb, start ik wel met pollennetje en heb ik er nooit commentaar op gehad.
Met reglement in de hand waar niet letterlijk in staat dat het verboden is met pollennetje te starten, durf ik het aan.

Als in de reglementen niks staat over een frontriem, dan zou ik gewoon zonder frontriem starten.
Of inderdaad zoals Sjuimpje zegt met een drukknoopje of klittebandje.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:55

Kitty"]
En ondanks dat ik geen dispensatie gekregen heb, start ik wel met pollennetje en heb ik er nooit commentaar op gehad.
Met reglement in de hand waar niet letterlijk in staat dat het verboden is met pollennetje te starten, durf ik het aan.

Als in de reglementen niks staat over een frontriem, dan zou ik gewoon zonder frontriem starten.
Of inderdaad zoals Sjuimpje zegt met een drukknoopje of klittebandje.
[/quote]
volgens mij ligt het wat genuanceerder Knipoog

Er staat in de reglementen dat je met een hoofdstel moet rijden, waarbij verder details zijn genoemd over de neusriem en de teugels. Of een frontriem daar expliciet deel vanuit maakt (dus een definitie van een hoofdstel Knipoog ) is niet opgenomen en dat laat ruimte voor interpretatie.

Daarnaast is er het toegestane harnachement gedefinieerd:

[quote="Artikel 144 Harnachement"]

Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels
(dressuur)zadel, hoofdstel en bit
. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan.

Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan.

Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, mexicaanse neusriem of een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd), voorzien van een enkele trens is verplicht.

Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.

Voor de klassen Z1- en Z2 dressuur geldt, met uitzondering van de pony's, dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met engelse neusriem, dus géén gecombineerde neusriem met weglating van de sperriem), waarbij de toegestane stangbitten en toebehoren gelijk zijn aan hetgeen hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement van de FEI.

Voor toegestane bitten wordt verwezen naar de afbeelding in de bijlage.

/knip over s&t

De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,5 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony's bedraagt 1 cm.

Aan het materiaal en de uitvoering van de teugels worden geen regels gesteld, met dien verstande dat in géén enkele klasse het gebruik van een voorziening, die als een lus of handvat kan worden aangemerkt, is toegestaan. De enkele of dubbele teugels mogen uitsluitend zijn vastgemaakt aan het bit.

Een deelnemer mag direct, noch indirect een deel van zijn lichaam aan enig onderdeel van het harnachement vastmaken.

/knip over staarten versieren

[/quote]
Dit is dus voorgeschreven harnachement

[quote="Artikel 145 Hulpmiddelen schreef:

Het gebruik van
mondbeschermers
(gladde rubberen bitringen) is in de klassen B t/m L2 toegestaan.

Het is op straffe van uitsluiting niet toegestaan gebruik te maken van:

- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- een ''Easy Boot'';
- een (losse) tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;

Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders - mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de proef zijn toegestaan***.

*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:

- alleen trenshoofdstel met hoge neusriem, africhtingsneusriem, Mexicaanse neusriem of gecombineerde neusriem,
- glijdende martingaal, alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,
- springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d.,
- enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen echter tijdens het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.
- een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Middentour.)

- oorkappen/vliegennetjes ter bescherming tegen insecten, echter alleen dan wanneer het oriëntatievermogen van het paard hierdoor niet beperkt wordt en uitsluitend onder extreme omstandigheden, dit ter beoordeling van de afgevaardigde en/of de (voorzitter van de) jury.

Zie verder FEI-reglement Dressuur, artikel 428, Harnachement.

/knip over zweep en sporen

Het gebruik van niet toegelaten hulpmiddelen, evenals het overmatig gebruik van toegelaten hulpmiddelen, ter beoordeling van toezichthouder, (voorzitter van de) jury en/of afgevaardigde, heeft onmiddellijke uitsluiting tot gevolg, ongeacht of misbruik plaatsvindt in de ring of op enig ander deel van het wedstrijdterrein en/of bijbehorende accommodatie.

in dit artikel worden de toegestane hulpmiddelen genoemd, en aangezien
hier geen pollennetje bij staat (nog even los van de discussie over of het een vliegennetje is) is dat IMO niet toegestaan. Als ik nog steeds als jury zou fungeren, zou ik het dan ook niet accepteren. En aangezien de KNHS geen dispensatie heeft verleend, delen ze deze interpretatie.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:08

Aimee schreef:
Hè bah, dan kan Bert dus sowieso niet invallen met Paganini als er weer onverwachts een teamlid uitvalt.... Knipoog:D

Probeer jij als jury maar eens de DEFINITIE van dressuurzadel in de praktijk aan te tonen.
Dat lukt je nooit.
Bert heeft gewoon een dressuurzadel met nogal ver naar voren gebouwde wrongen en het zwaartepunt iets verder naar achteren..........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:10

Kitty schreef:

Zolang die maar oranje is zit je gebeiteld.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:14

Ook een beetje zielig dat je niet met een stang- en trens hoofdstel mag rijden, waarbij de neusriem nog het "lusje"van de sperriem bevat.
Echt zielig.
Jaagt je op kosten en het voegt helemaal niks toe.
Natuurlijk staat het zonder dat lipje beter, maar het is wel vergezocht hoor!

En een tonglepeltje toestaan t/m M2 en daarna verbieden in het Z terwijl je op trensje rijdt is ook een beetje hypocriet.
Als je dan toch zo'n ding toestaat, doe het dan voor iedereen die op een trensje rijdt, en verbied het bij stang en trens.
Nu valt er een heel klein groepje Z-trensruiters in de regeleing van "tonglepel niet toegestaan".

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:46

Een neusriem war een sperriempje aan hoort, is toch ook niet gelijk aan een lage neusriem? Kan me vergissen, maar daar zit volgens mij het verschil in.
Ik weet niet wat een rechte neusriem is, die kan ik ook op google niet vinden, dus daar zou misschien een misvatting kunnen liggen.
Een africhtingsneusriem ligt veel lager als een gecombineerde neusriem...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:51

africhtingsneusriem: laag, onder het bit langs
hoge (rechte, Engelse) neusriem: hoog, onder bakstukken langs, royaal boven bit langs
gecombineerde neusriem: hoge neusriem + sperriempje

Een gecombineerde neusriem zonder sperriempje is dus een hoge (rechte/Engelse) neusriem, maar dat mag niet van de KNHS *LOL*