wedstrijdbit and trainingsbit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

monkey

wedstrijdbit and trainingsbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:05

Ik zou graag willen weten of jullie in de training met een ander bit rijden dan thuis. Ik rijd normaal met een K&K Conrad ultra 18mm bit heel fijn bit zou je zeggen, maar mijn arabier is soms zo sterk. Zeker als ik haar aan de teugel wil rijden kan ze erg sterk zijn. Nu zei mijn instructrice dat ik een scherper bitje in moest doen, heb een enkelgebroken bustrens geprobeerd en had ik na 3 dagen helemaal een onhandelbaar paard!
Maar heb nu een dubbelgebroken bitje (ook van argentaan) met plat tussenstukje, en nu loopt ze super fijn. Niet sterk en eigenlijk op je pinken te rijden, ze schuimt meer en neemt hem beter aan.
Maar nu zei mijn instructrice dat ik dit bit dan moest gaan gebruiken alleen voor de wedstrijden en mijn K&K in de trainingen moest gebruiken, omdat ik dan op mijn wedstrijden net iets meer te vertellen heb.
Wie van jullie doet dit wel/niet????

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:24

hmmm, dat zou ik juist niet doen, paard gaat dan weer anders reageren. Zou gewoon een bit doen.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:31

Juist ben het met liberty eens,
Ik bedoel als je paardje op dat bit fijn loopt, ga je hem door deweeks toch niet pesten met dat andere bit, dat vind hij blijkbaar niet zo fijn.
Als hij lekker schuimt op het bit neemt hij hem goed aan en kan dus mooi onstpannen, dit is toch de bedoeling van het rijden
Dat hij op wedstrijden dan ook fijn loopt is mooi meegenomen maar zorg eerst dat je hem thuis goed voor elkaar hebt met dit bit en zeker niet gaan wisselen dan als hij er fijn op loopt.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:34

Ik dacht dat de meeste Z ruiters en hoger thuis meestal trainen op de trens en op wedstrijd op S&T.

Edit: even verduidelijkt voor younster
Laatst bijgewerkt door RanouK op 27-11-04 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:41

RanouK schreef:
Meestal trainen op de trens, op wedstrijd ST?

Verward

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:48

Heb het voor je verduidelijkst younster.
Kun je er aan uit?

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:09

liberty schreef:
hmmm, dat zou ik juist niet doen, paard gaat dan weer anders reageren. Zou gewoon een bit doen.

Ik ben het met je eens. Maar als je op een wedstrijd een ander bit in doet, loopt hij toch heel anders dan tijdens je training.. Verward Hij moet toch dan weer wennen aan het nieuwe bit of ligt het aan mij?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:10

monkey schreef:
Ik zou graag willen weten of jullie in de training met een ander bit rijden dan thuis.

Ik train gewoon thuis hoor Verward

Ik doe alles met hetzelfde bit, gaat best. Gaat het niet, dan is er nog een boel werk aan de winkel

Trens of Stang & Trens is een ander verhaal.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:14

Idd zoals iedereen zegt, gewoon met het bit trainen en wedstrijden!~
Zo scherp is dat bit niet hoor! Je paard neemt dit bit zo te horen veel beter aan, waardoor ze lekker gaat ontspannen.
Waaom zou je dan tijdens training met een bit rijden waar ze minder op ontspant, je wilt uiteindelijk toch naar die ontspanning toe?
Wedstrijden zijn toch ook niet alles, als je alleen op wedstrijd lekker kan rijden en thuis niet heb je er niet zo veel aan lijkt mij!?

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:16

Sluit me aan bij m'n voorganger(s)...

Thuis en op wedstrijd gewoon met hetzelfde bit.

Wat ik uit je topic haal, is dat je nu eigenlijk een bit hebt gevonden wat jouw paard fijn in de mond ligt => dubbelgebroken bitje (ook van argentaan) met plat tussenstukje.

Hartstikke goed, blijf daar dan lekker mee rijden.
Training en wedstrijd.

Het is onzin om je paard op wedstrijd een ander bit in te hangen om "meer te zeggen te hebben"... dat zou toch normaal gesproken helemaal niet nodig moeten zijn !

Succes verder Lachen

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 22:23

Nou, ik denk dus hetzelfde als jullie erover. Als ik de hele tijd met een gespannen pony onder mijn kont moet trainen is ook niet leuk nee.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:31

idem als de anderen .

Blijkbaar heb je nu eindelijk een bit gevonden die voor jou en je paardje erg prettig is OK dan! .
Waarom dan weer veranderen bij een wedstrijd zou ik niet doen.
Een training is toch een voorbereiding op een wedstrijd!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:56

RanouK schreef:
Ik dacht dat de meeste Z ruiters en hoger thuis meestal trainen op de trens en op wedstrijd op S&T.

Wij trainen dan zowel trens als stang en trens, ze reageren er toch verschillend op..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:24

ik train altijd met hetzelfde bit als wat ik op concours gebruik, behalve bij Pablo met springen en sgw, dan gebruik ik nl op concours een pessoa.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:59

Ik gebruikt thuis een ander bit dan op de wedstrijd. Heb door het wisselen net iets meer te vertellen op de wedstrijd.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 01:03

Als ik train in de week wissel ik een beetje af, stang&trens of trens, liefst net iets meer trens, want stang&trens daar hebben ze geen probleem mee of jezelf toch niet, ik rij liefst met een trensje, want ik wil ook soms in het bos, en dan is het zo zielig met s&t
veel geluk ermee!!
xxxx

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 01:27

Ik rijd met 2 verschillende bitten.

Bit A: dikke enkelgebroken watertrens
Bit B: vage enkelgebroken trens met hele vreemde scharen (op aanraden instructrice, had nog nooit zo'n bit gezien).

Bit B rijdt buiten veel fijner. Die neemt ze makkelijker aan. Meer ontspannen. Heel raar, want hij zit er uit als een martelwerktuig Knipoog.

Bit B mag alleen geloof ik niet wedstrijd, dus rijdt ik afwisselend met allebij en wedstrijden met bit A.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 02:09

Ik rij altijd met hetzelfde bit, een dubbelgebroken K en K.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:10

Ik heb ook geen wedstrijdbit. En waarom zou je elke keer het gevecht aangaan als er een oplossing is waardoor jouw pony lekkerder gaat lopen?

DOCW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:12

ik vind het ok hoor mo tje

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:37

Als hij op dat ene bit beter loopt dan zou ik dat bit altijd gebruiken!!

Ik rijdt ook altijd met het zelfde bit!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:52

Ik train thuis altijd met hetzelfde bit als op wedstrijd. Ik wil namelijk thuis en op wedstrijd even lekker rijden.
Ben ik van plan op wedstrijd met stang en trens te rijden, dan pak ik die er tijdens de training ook af en toe even bij.
Ga ik op wedstrijd gewoon op trens starten, dan doe ik dat thuis ook.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:51

liberty schreef:

Inderdaad. Hetzelfde als wedstrijdtuigen etc. Dan is helemaal alles anders voor je paard, want een tuig wat je maar 1x per maand gebruikt vormt zich nooit zo lekker naar je paard. Dus zit het tuig niet lekker, ander bit in zijn mond, jouw spanning. Dan is de kans juist groter dat je problemen krijgt op je wedstrijden.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:10

heb gehoord dat je niet met een dubbelgebroken bit mag rijden op wedstrijden. Mijn vriendin had dat ook en die werd er op aangesproken met een onderlinge van "weet je dat je dat bit niet met officiele wedstrijden mag gebruiken?" dussssssss

zou als je het al wil doen even de wedstrijdregelemente doorlezen.

dit was een beetje off topic

maar goed op jou vraag andwoord ik : zou het niet doen omdat het kan zijn dat je paard er heel anders op reageerd en dan sta je daar op wedstrijden. maar ik zou je instructrice nog maar eens om de rede vragen want misschien kan zij je goed uitleggen waarom wel want het lijkt me ook moeilijk te beordelen vanachter een computer als ik je zelf niet kan zien rijden dussssssssssssssss

zou gewoon nog aan wat mensen vragen die je zien rijden en aan je instructrice. ik heb er echter nog nooit van gehoort. wel een ander bid voor op buitenrit dan in de bak maar nog nooit ander bid voor wedstrijden.

sorry beetje lang verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:12

Zelfde bit

In de training leer ik daar een fijne aanleuning op te krijgen
Dan zou dat op wedstrijd ineens anders zijn.
Verwarrend voor ruiter en paard lijkt me

En mensen, lees aub eens de sticky door, met de link naar de regelementen, voordat er gezuerd word over bitten die niet mogen!

Dubbelgebroken mag dus gewoon, waarom zou het niet mogen?
Is toch een vriendelijk bit