Wat wordt er nou werkelijk verwacht in het L1?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyBonfire

Wat wordt er nou werkelijk verwacht in het L1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 21:46

Heej,
Ik heb 3 L1 wedstrijden gestart. Maar ik ben er niet helemaal uit wat er nou precies van je verwacht wordt in het L1. Ik heb op het moment het idee dat ik zo goed kan rijden als ik wil, maar toch geen winstpunt haal Schijnheilig . Ik ben begin deze zomer voor het eerst B gestart. Ging allemaal super goed (kringkampioen en 3e op kampioenschappen etc.). Ik had in totaal 11 winstpunten over 7 wedstrijden en op de kampioenschappen 178 en 182 punten. Iedereen zei tegen mij van: je bent wel L1 klaar. Dus ik vol vertrouwen naar mijn eerste l1 wedstrijd. Was keurig: 6e van 26 met 159. De 2e wedstrijd liep ie niet fijn, dus had ik wel de punte verwacht: 153. De 3e wedstrijd was naar mijn gevoel gewoon super fijne proef. Liep lekker los en licht van voren. Vond ik zelf gewoon netjes alleen de figuren lieten wat te wensen over. En dan met zo'n fijn gevoel de laagste punten van alle wedstrijden: 151 en een 9e plek van 13. En het vreemde is dat het allemaal de zelfde mensen zijn alss waar ik in de B ruim van won Verward .
De eerste wedstrijd stond erbij: met meer impuls rijden, nou dat had ik de 3e wedstrijd gedaan en dan krijg je nog deze punten.
Ik weet natuurlijk wel dat elke jury voor een deel wat anders wil zien.
Maar wat is nou het belangrijkse: dat ie los en licht loopt of dat je alle figuren netjes rijdt en de afwerking zegmaar. Want naar mijn idee had ik de laatste wedstrijd echt het best van alle wedstrijden gereden en toch de laagste punten.
Ik wil niet zeurderig overkomen maar mischien hebbe meer van jullie dit zelfde "probleem" .. Ik hoop dat iemand me antwoord kan geven?
Groetjes Sanne

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:50

Naar mijn idee moet het paard in de L constant(er) aan de teugel, en de afwerking moet preciezer zijn zeg maar. Maar ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar... In de B hadden we niet zoveel en zo snel wp's en prijzen, nu in de L alleen nog maar wp's en prijzen Verward.. Ik weet eigenlijk niet wat we anders gegaan hebben, alleen dat hij constanter aan de teugel loopt en dat ik meer durf te rijden?

MyBonfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:01

Ja, dat idee heb ik dus ook.. de mensen die in de B achteraan eindigden, staan nu vooraan.. Mn instructrice zei van: ja mischien omdat die al langer in de B zaten en dus al langer aant oefenen zijn ?? K weet ook niet vandaar dat ik bokt om hulp vraag Knipoog

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:48

Ik heb ook problemen in de L1..
In de B haalde ik elke wedsrijd wel een prijs en 1 of 2 winstpunten, mijn laatste B wedstrijd had ik 160 en 170 punten (niet te vergeten, Jasmijn is een manegepaard)
Nu mijn eerste L1 wedstrijd 151 en 156, de tweede 151 en 151, de derde 138 en 152 en nu vandaag 151 en 153 twerijl die vandaag echt lekker liep.
Het waren meer de punten van het middendraf en de middengalop, maja volgende keer beter. Er wordt wel ineens een heel stuk strenger gejureerd, de overstap B - L1 is groot vind ik

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:25

Bij mij ging het in de B ook heel goed, in de L1 is het nu moeilijker voor ons omdat we wijken en middengalop nog niet onder de knie hebben (is een jonge pony en heeft al vanaf het begin moeite met haar balans) en in de zomervakantie een enorme terugslag hebben gehad nadat ik op vakantie was geweest. Het is nog steeds niet zoals toen. Wij hadden onze eerste binnenwedstrijd ook maar 152 punten, maar toen was ze ook erg gespannen, schrikkerig en liet de afwerking te wensen over. Ik heb nog te weinig wedstrijden gereden om er echt een oordeel over te kunnen vellen hoe we het nu doen in de L1 als alles gaat zoals normaal.
Buiten ging ook alles veel fijner dan binnen.

Ik zou gewoon zo rustig doorgaan en per wedstrijd bekijken waar je aan moet werken aan de hand van het jurycommentaar. 150 punten hoef je je echt niet voor te schamen! Succes verder!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:31

Bent net overgestapt naar de L2 omdat de L1 gewoon erg hard ging. Volgens mij hangt het ook wel een beetje van de jury af. Zo reed ik bij een jury waarbij mijn paard te diep liep. Laat dit nu net een jury zijn die daar van houdt: 179 en 182 punten. Zo ook een wedstrijd gereden dat mijn paard helemaal niet nagevenlijk was maar de basis was goed( zo stond dat vermeld op coupon): figuren netjes afgewerkt, tempoverschillen laten zien. Maar was zelf dus niet zo tevreden. Wel 2x 158 punten. Ik denk dat je gewoon moet proberen om een constante aanleuning te hebben, druk op beide teugels, constant basistempo en dan de proef zo goed mogelijk rijden. Meer kun je niet doen. Soms denk ik ook wel eens: ik ga denk ik maar springen; een balk is een balk en dressuur is en blijft een jurysport.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:08

Ik heb in de L1 niet zoveel problemen gehad. Wat denk ik heel belangrijk is is een nette strakke proef rijden (geld denk ik wel bij alle klassen). Ik heb dat ook altijd gedaan en bevalt me goed. En wat ik daarmee bedoel is dat je iig al een goede constante aanleuning hebt, paard goed aan het been en stelling in de wendingen en figuren is ook belangrijk. En verder de dingen in de proef wat gevraagd word duidelijk laten zien. Bijvoorbeeld als er middendraf getoond moet worden, die dan ook echt laten zien. Natuurlijk niet te overhaast en dat -ie in galop valt, maar echt laten zien en aan het eind ook weer goed terug nemen op zit natuurlijk. Dat ook bij de middengalop. Bij de figuren als gebroken lijn en voltes goed stelling rijden. Zo rijd ik ook altijd mijn proeven, en gaat prima. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En verder geven die punten niet hoor Knipoog mijn eerste L1 wedstrijd haalde ik ook 2 x 150 punten en daarna varieerde dat tot 182 punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:48

Ik denk dat de ontspanning het allerbelangijkste is in de L1. Als je pony lekker ontspannen loopt, mag er best eens iets misgaan. Dit idee had ik altijd in de L1

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:32

Het totaal aantal punten zegt mij niet zoveel als je wilt weten wat er beter moet.
kijk eens op je protocol waar je dan slechte cijfers voor had, waren dat inderdaad de figuren of bijv. juist de overgangen. Lees het commentaar op het protocol. (indien aanwezig)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:38

shan schreef:
Het totaal aantal punten zegt mij niet zoveel als je wilt weten wat er beter moet.
kijk eens op je protocol waar je dan slechte cijfers voor had, waren dat inderdaad de figuren of bijv. juist de overgangen. Lees het commentaar op het protocol. (indien aanwezig)

Inderdaad. Protocol klopt ook eigenlijk negen van de tien keer; er zijn altijd onderdelen waar ik meer op train dan onderdelen die goed liggen. En ik moet je zeggen dat meestal de onderdelen die met de training nog niet helemaal bevestigd zijn, ook zo gezien worden door de jury. En nogmaals het blijft een jurysport en aan de punten moet je niet zoveel waarden hechten. Je kunt lekker gereden hebben maar geen winstpunt hebben en je kunt slecht gereden hebben en wel een winstpunt hebben.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:53

Ik heb ook enorme moeite gehad om punten te rijden in de L1. Ook tegen mij zei men dat ik makkelijk naar de L1 kon. Dus dan ga je daar ook in geloven. Nou, dat viel vies tegen. Ik ben in oktober vorig jaar voor 't eerst L1 gestart en in februari dit jaar had ik pas m'n eerste winstpunt. Maar daar moet ik bij zeggen dat ik 2 keer per maand op wedstrijd ga.
Naar mijn idee is het verschil tussen de B en de L1 dat je in de B een nageeflijk paard moet hebben terwijl er in de L1 van je verwacht wordt dat je het paard de hele proef naar beneden rijd. En ook dat het paard ontspannen de proef doorloopt. Ook moet je de onderdelen netjes afwerken. Maar ook hoe je zelf op het paard zit maakt verschil. Ik heb gemerkt dat mijn punten aanzienlijk omhoog gingen toen ik zelf netter ging rijden en dus rustiger op mijn paard zat. Plots had ik een score van 172 punten in plaats van de 159 die ik meestal kreeg. Ik moest 3/4 jaar rijden voor 5 magere winstpuntjes en ineens reed ik er 7 achter elkaar. Maar het geld inderdaad eigenlijk voor alle klassen: het beeld moet netjes en ontspannen zijn.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:04

wat is het verschil tussen een nageeflijk paard en een paard dat je naar beneden rijdt, zoals jij dat noemt??

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:03

ik denk dat het misschien ligt aan het constanter aan de teugel lopen?
misschien dat de jury daar nu veel strenger op let?
het is nu ook al zo dat in de B een paard/pnu 3/4 van de proef aan de treugel moet lopen als je een winstpunt wilt (egt niet normaal meer gewoon!)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:07

naar beneden rijden is geloof ik gewoon ontspannen over de rug (geen gevecht dus..)
nageefelijkheid is het neusje dr uit ect.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:38

een nageeflijk paard loopt ontspannen over de rug, zonder gevecht (gevecht wordt ook in de B niet beloont met winstpunten)
Ik denk dat jullie nageeflijkheid verwarren met al wat aanleuning.

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:05

ik ben benieuwd moet volgende week mn eerste L1 proef rijden Lachen ik ga gewoon netjes erop zitten, zorgen voor een constante nageefelijkheid, en de correctheid van de figuren......en heel hard duimen hihih Lachen

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:11

liesjuh91 schreef:
ik denk dat het misschien ligt aan het constanter aan de teugel lopen?
misschien dat de jury daar nu veel strenger op let?
het is nu ook al zo dat in de B een paard/pnu 3/4 van de proef aan de treugel moet lopen als je een winstpunt wilt (egt niet normaal meer gewoon!)

nou ja..als je B start word er wel van je verwacht dat je paard ontspannen nageeflijk loopt..dus zo echt niet normaal is dat niet..eerder gweoon normaal

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:30

Ken het probleem vorige L1 wedstrijd 143 en 151 punten en nu vandaag 151 en 152 punten en volgens de jury te weinig impuls (alle 2 de proeven). Oke geeft eerlijk toe de eerste proef had ze gelijk, maar de tweede proef ging veel beter netjes op de letter en netjes de figuur gereden liep veel constanter. Scheve mond

Weet het gewoon niet meer ben een beetje het spoorbijster wat de jury's willen. Verward

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:19

ik denk dat de jury echt niet alleen let op ''aan de teugel'' lopen
wel een nette hoofd hals houding en je pony moet
een correcte balans en tact hebben verder de oefeningen netjes
afwerken en lekker licht en soepel....

* ik vind wel dat sommige jury's echt teveel verwachten van bijvoorbeeld een L1 of B ruiter Verward *

ik heb een vriendin en die rijd echt een nette proef en dan nog geen winstpunt in de B ik bedoel maar.... wat willen ze nouw *
volgens my hebben ze teveel naar anky gekeken Tong uitsteken
maar die is tog ergens begonne Verward

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:53

Ik heb vandaag mijn laatste wedstrijd gereden in de L1 want ik ga nu L2 starten. Het verschilt heel erg per jury, ze letten allemaal ergens anders op. Vandaag had ik 2 keer een 5 en een 3 en een 4 voor het wijken terwijl ik normaal altijd wel een 6 of een 7 score. Ik moet er wel bij zeggen dat op deze manege niet normaal losgereden kon worden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:57

Je geeft zelf al aan dat het losrijden niet goed ging, ging het wijken in de proef misschien ook ditmaal niet zo goed? Misschien daarom de lagere cijfers.
Laten jullie je eens opnemen door iemand met een videocamera tijdens de proef, kijk die dan later eens een paar keer met het protocol erbij, misschien blijkt dat de jury toch wel gelijk had en dat het anders aanvoelde dan dat het eruit zag. (zowieso altijd leerzaam om jezelf te zien rijden, je denkt bijv. dat je rechtop zit, maar het blijkt dat je teveel voorover zit ofzo)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:16

In de L wordt ook van je verwacht dat je preciezer rijdt en netjes alles uitvoerd op de letter!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:04

minka schreef:
In de L wordt ook van je verwacht dat je preciezer rijdt en netjes alles uitvoerd op de letter!

Dat had ik dus de 2e proef gedaan, maar had maar uiteindelijk 1 puntje verschil met de 1e proef.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:25

shan schreef:
Je geeft zelf al aan dat het losrijden niet goed ging, ging het wijken in de proef misschien ook ditmaal niet zo goed? Misschien daarom de lagere cijfers.
Laten jullie je eens opnemen door iemand met een videocamera tijdens de proef, kijk die dan later eens een paar keer met het protocol erbij, misschien blijkt dat de jury toch wel gelijk had en dat het anders aanvoelde dan dat het eruit zag. (zowieso altijd leerzaam om jezelf te zien rijden, je denkt bijv. dat je rechtop zit, maar het blijkt dat je teveel voorover zit ofzo)

Als ik goed los kan rijden is er niks aan de hand maar waar ik gister was mocht je een kwartier in de binnenbak en dan moest je eruit om te wachten wanneer jij aan de beurt was. In de buitenbak rijden ging niet want daar lagen alleen maar slangen in om hem leeg te pompen en buiten rijden gaat gewoon niet lekker met Frank.

Je moet in de L1 echt al goed op de letter rijden en heel goed je figuren rijden

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:58

okay, het lostrijden ging dus niet goed door omstandigheden, dit is heel vervelend en kan een keer gebeuren. Maar als je proef daardoor minder loopt snap je toch wel dat de punten een keer lager zijn.
De jury beoordeeld wat hij ziet op dat moment. die kan er niets aan doen (weet dit misschien niet eens) dat het met losrijden al niet lekker ging.
Een proef is maar een momentopname.