Extreme wedstrijdstress, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Extreme wedstrijdstress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 13:09

Ik heb dus last van hele erge wedstrijdstress (dressuur) en helaas breng ik dit dus ook op mijn paard over waardoor hij dus ook in de stress schiet zodra we de ring inrijden Scheve mond

Ik heb nu 1 officiele en 3 onderlinge wedstrijden gereden en ik vind het aan de ene kant heel erg leuk maar aan de andere kant vreselijk. Mijn paard is een volbloed arabier en reageerd heel erg op mijn stemmingen. We doen dus in de proef de vreemdste dingen die we normaal tijdens de training en de les nooit doen Ik stop geloof ik zelfs met ademhalen tijdens de proef en ga opeens voorover zitten en Omar gaat dan boven zijn tempo lopen in draf en ik kan hem dan ook niet meer terug krijgen met als gevolg dat hij gaat drammen en ook niet meer echt nageeflijk is. Ik denk dat hij het vertrouwen in mij op dat moment kwijt is en het gevoel heeft dat het erg 'eng' is wat we aan het doen zijn Verward

Iedere keer denk ik weer.. waar maak ik me druk om, het is maar een proefje en mijn leven hangt er niet van af e.d. en er zijn ergere dingen in het leven. Dat weet ik ook wel maar zodra ik dan in de voorring aan het rijden ben gaat het goed maar zodra ik de ring in moet Scheve mond Op mijn protocol stond de vorige keer ook dat ik minder nerveus moet zijn en de onderdelen goed moet voorbereiden maar ik sla dus eigenlijk zo dicht dat ik mijn voorlezer nog amper kan horen Bloos

Ik ben nu bezig om iedere week 1 proefje te oefenen na het rijden zodat op deze manier zowel Omar als ik kunnen wennen aan de proefjes. Iedereen zegt dat ik gewoon door moet gaan en dat we gewoon wedstrijd ervaring op moeten doen.

Valeriaan, Valdispert e.d. heb ik al eens eerder geprobeerd maar dat werkt dus bij mij niet. Nu heb ik op bokt gelezen over Bach Rescue Remedy. Zou dat wat kunnen zijn voor mijzelf? Mijn instructeur zegt dat ik een flinke borrel moet nemen voor de wedstrijd Haha!

Ik heb deze etxreme stress zodra ik mezelf voor mijn gevoel moet bewijzen... dus ook met afrijden voor mijn rijbewijs gehad. Heb last van faalangst en ben best perfectionistisch Bloos

Heeft iemand nog tips voor mij Verward

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:00

Misschien Bach rescue remedie? Werkte bij mij heel goed Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:16

Wat jij bij dressuur hebt, heb ik bij springen. Je moet er vooral voor zorgen dat je je hoofd erbij houd. Probeer jezelf te ontspannen en de ontspanning bij je paard op te zoeken. Tracht hetzelfde gevoel te krijgen als wat je hebt als je thuis rijdt. En houd je daar aan vast. (werkt bij mij heel goed) Als je je laat overmannen door de zenuwen, ben je de pineut, zoals je al hebt gemerkt. Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je de proef uit je hoofd kent, dan weet je wat er gaat komen. Werk elk onderdeel netjes af. Ik neem aan dat je in de B rijd. In die proeven zit genoeg ruimte om de onderdelen netjes af te werken zonder dat het volgende onderdeel zich alweer aankondigd. Gaat er iets mis, geen probleem! Probeer je daar niet al te druk om te maken maar ga gewoon verder met het volgende onderdeel. Je moet vooral niet denken dat je je moet bewijzen, je rijdt voor jezelf. Ik ga altijd met de gedachte naar een wedstrijd dat ik lekker wil rijden. Als ik dan een winstpunt en misschien een prijsje rijd, dan is dat mooi meegenomen. Het gaat niet om het winnen maar om het meedoen! (uiteraard is winnen mooi meegenomen) Knipoog succes ermee! OK dan!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:21

je zou kunnen vragen of jouw instructeur/-trice jou wil begeleiden tijdens een wedstrijd, of je zou eens een cusus dag kunnen volgen van bv. Rico Schuijers (hij komt volgende week o.a. in Utrecht kijk maar op www.nhi-equi.nl) hij geeft hele bruikbare tips om spanning onder controle te krijgen! Bedenk waarom je rijd; juist voor je PLEZIER! wat maakt het uit als je niet wint, het paard mag toch evengoed mee naar huis! als je lekker hebt gereden moet het een goed gevoel geven, een prijs moet daarbij niet zoveel verschil maken (is leuk meegenomen!)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 00:41

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 00:45

VValar schreef:
Misschien Bach rescue remedie? Werkte bij mij heel goed Lachen

Vertel Haha! Heb je daar dus goede ervaringen mee? Bij mij werkt bijvoorbeeld valdispert enzo absoluut niet. Ik ga het denk ik maar eens proberen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 00:47

porscherider schreef:
Wat jij bij dressuur hebt, heb ik bij springen. Je moet er vooral voor zorgen dat je je hoofd erbij houd. Probeer jezelf te ontspannen en de ontspanning bij je paard op te zoeken. Tracht hetzelfde gevoel te krijgen als wat je hebt als je thuis rijdt. En houd je daar aan vast. (werkt bij mij heel goed) Als je je laat overmannen door de zenuwen, ben je de pineut, zoals je al hebt gemerkt. Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je de proef uit je hoofd kent, dan weet je wat er gaat komen. Werk elk onderdeel netjes af. Ik neem aan dat je in de B rijd. In die proeven zit genoeg ruimte om de onderdelen netjes af te werken zonder dat het volgende onderdeel zich alweer aankondigd. Gaat er iets mis, geen probleem! Probeer je daar niet al te druk om te maken maar ga gewoon verder met het volgende onderdeel. Je moet vooral niet denken dat je je moet bewijzen, je rijdt voor jezelf. Ik ga altijd met de gedachte naar een wedstrijd dat ik lekker wil rijden. Als ik dan een winstpunt en misschien een prijsje rijd, dan is dat mooi meegenomen. Het gaat niet om het winnen maar om het meedoen! (uiteraard is winnen mooi meegenomen) Knipoog succes ermee! OK dan!

Ik rij westrijden bij mij op stal. Bij ons kun je officieel starten. Omdat mijn stalgenoten in de kantine zitten en je iedereen kent heb ik dus wel erg het gevoel dat ik mezelf moet bewijzen Bloos Het gaat mij in principe eigenlijk helemaal niet om het winnen. Ik wil gewoon normaal die bak doorkomen met een goed gevoel van "ik heb lekker gereden". Zodra ik een fout maak dan verpruts ik meteen het volgende onderdeel ook Scheve mond

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 00:49

Wat ik ooit heb gelezen en wat mij goed hielp (buiten de bach rescue remedi Haha!) is:

Je laat in een proefje gewoon zien wat je al kunt. En wat je nog niet kan, dat leer je nog wel bij. Perfect gaat het toch nooit en je doet altijd je best.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:58

Ik heb hier laatst ook een topic over gehad en ik ben het nu rigoreus aan het aanpakken.
Ik schoot al in de stress zodra ik tijdens de les hoorde: we gaan een proefje oefenen.
Tijdens de trainingen reed ik dagelijks 2 proefjes. Mams ging mee en las dan voor. Zelfs dat was een drama in het begin, ik klapte dan al helemaal dicht. Maar toch, hoe meer ik dat deed hoe meer ik ondervond dat er ook leven was ná de proef Haha! Ook volg ik nu yoga lessen. En dat werkt ook heel goed erbij. Je leert ontspannen en bv bepaalde lichaamsdelen inspannen terwijl de rest ontspant, ademhalingsoefeningen etc etc.
Toen besloot ik dat het tijd was om wedstrijden te gaan rijden, maar dan zoveel mogelijk. Er zijn er inmiddels al een paar uit mijn onderschrift verdwenen maar ik heb nu 7 weken achter elkaar een wedstrijd. Ook hierbij was het in het begin vreselijk, ik zat als een dummie op mijn paard en deed niks meer. Maar het begint nu wel fijn te gaan. Ik ben lang niet meer zo gespannen en ik heb er vooral weer heel veel plezier in. Rescue remedie van bach heb ik nog wel altijd bij mij maar ik heb het nog zelden nodig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:43

een stalgenootje van mij heeft Bach RR nu twee keer gebruikt en is er supertevreden over!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:28

AnneOmie schreef:
Vertel Haha! Heb je daar dus goede ervaringen mee? Bij mij werkt bijvoorbeeld valdispert enzo absoluut niet. Ik ga het denk ik maar eens proberen.

Ik heb Bach RR gebruikt bij mijn examens...ik was verschrikkelijk nerveus en werd er aanzienlijk rustiger van. Ben ook geslaagd Knipoog

Onze boom was op sterven na dood. Mijn moeder heeft hem elke dag Bach RR gegeven....hij staat nu elke lente weer mooi in bloei. Ja vraag me ook niet hoe dat komt? Misschien toeval? Haha!

Op wedstrijden was ik vroeger ook heel zenuwachtig. Mijn paard ook, het was een wisselwerking. Allebei RR genomen, het ging super!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:03

Hihi,. bij ons op stal gebruiken ze soort homeopatisch middel waarvan je btje ..... (tjsa, wat eigenlijk?)van wordt. Soort PR denk ik.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:51

AnneOmie schreef:
Ik rij westrijden bij mij op stal. Bij ons kun je officieel starten. Omdat mijn stalgenoten in de kantine zitten en je iedereen kent heb ik dus wel erg het gevoel dat ik mezelf moet bewijzen Bloos Het gaat mij in principe eigenlijk helemaal niet om het winnen. Ik wil gewoon normaal die bak doorkomen met een goed gevoel van "ik heb lekker gereden". Zodra ik een fout maak dan verpruts ik meteen het volgende onderdeel ook Scheve mond

Ach ANKY, we/ze banketstaaf ook wel over je als je niet start. En daar trek je je niets van aan, enne eh we houden toch al van je!!! Het maakt ons niet uit hoe mal jij en Omar doen, we kennen toch ook die momenten dat je wel lekker ontspanne door de bak gaat.... Houd je daar aan vast, en nog maals: ik geloof in je! OK dan! En nog belangrijker: je WEET zelf dat je t kan!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 23:45

cornelie schreef:
Ik heb hier laatst ook een topic over gehad en ik ben het nu rigoreus aan het aanpakken.
Ik schoot al in de stress zodra ik tijdens de les hoorde: we gaan een proefje oefenen.
Tijdens de trainingen reed ik dagelijks 2 proefjes. Mams ging mee en las dan voor. Zelfs dat was een drama in het begin, ik klapte dan al helemaal dicht. Maar toch, hoe meer ik dat deed hoe meer ik ondervond dat er ook leven was ná de proef Haha! Ook volg ik nu yoga lessen. En dat werkt ook heel goed erbij. Je leert ontspannen en bv bepaalde lichaamsdelen inspannen terwijl de rest ontspant, ademhalingsoefeningen etc etc.
Toen besloot ik dat het tijd was om wedstrijden te gaan rijden, maar dan zoveel mogelijk. Er zijn er inmiddels al een paar uit mijn onderschrift verdwenen maar ik heb nu 7 weken achter elkaar een wedstrijd. Ook hierbij was het in het begin vreselijk, ik zat als een dummie op mijn paard en deed niks meer. Maar het begint nu wel fijn te gaan. Ik ben lang niet meer zo gespannen en ik heb er vooral weer heel veel plezier in. Rescue remedie van bach heb ik nog wel altijd bij mij maar ik heb het nog zelden nodig.

Hoe herkenbaar Cornelie Haha! Ik heb dat ook met het oefenen van proefjes Bloos Erg he... ik schiet ook in de stress als mijn stalgenootjes zeggen.. hup we gaan een proefje oefenen! Ik probeer er dan met allerlei excuses onderuit te komen en aan de andere kant ben ik blij als ik het toch heb gedaan. Vanavond ben ik er ook stiekem een beetje tussenuit geknepen Bloos Mijn stalvriendinnetje wou me helpen en een proefje voorlezen en ik wou wel maar kneep hem toch en ben gaan longeren Scheve mond

Ga Bach zeer zeker proberen want hoor er goede dingen over! Proefjes oefenen blijf ik ook proberen en ik denk ook dat het op een gegeven moment een soort van gewoonte wordt en dat het idd de ervaring is.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 23:47

ShirleyA schreef:
Ach ANKY, we/ze banketstaaflen ook wel over je als je niet start. En daar trek je je niets van aan, enne eh we houden toch al van je!!! Het maakt ons niet uit hoe mal jij en Omar doen, we kennen toch ook die momenten dat je wel lekker ontspanne door de bak gaat.... Houd je daar aan vast, en nog maals: ik geloof in je! OK dan! En nog belangrijker: je WEET zelf dat je t kan!

Nou lekker dan *LOL*

Thanx Shir Haha! Ik weet ook wel dat we het kunnen maar heb soms last van mijn zelfvertrouwen (gebrek aan) en faalangst en wil zo graag laten zien dat we het kunnen.. een beetje te graag denk ik Knipoog en misschien Omar ook wel Verward

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:26

Heel herkenbaar! Ik heb het nog steeds als ik een selectie of kampioenschap rijd, heel vervelend. Paard (en hiervoor pony) loopt niet ontspannen meer (en dat is dan een understatement) en dat komt door mij... Wat bij mij voor 'gewone' wedstrijden geholpen (daar had ik het dus ook) heeft, is een banaan eten. Gewoon een half uur tot een uur voor je moet starten, er schijnt iets rustgevends in te zitten. En veel starten natuurlijk, het moet een gewoonte worden. Ik heb overigens ook geprobeerd mijn paard banaan te geven maar die hoeft het echt niet.... (Salinero eet ze wel, btw!)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:58

In bananen zit magnesium, dit wordt ook weleens gegeven aan hieperdepieper mensen ( werkt in op het zenuwstelsel ). Mijn paard krijgt het bv standaard als toevoeging omdat hij een tekort heeft.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:53

AnneOmie schreef:

Dit is voor mij heel herkenbaar. Bij mij gaat het echter over springen. Ik heb op de club (en wedstrijden in de buurt) een tijd errug slecht gereden. Ik was iedere keer uitgebeld, puur door de spanning. Ik ben toen een tijdje wedstrijden verder weg gaan rijden. Daar kwam ik (bijna) niemand tegen die ik kende en toen ging het goed. Ik reed daar lekker anoniem rond. Niemand kende mij dus de druk was ook niet zo groot voor mij. Als het slecht ging had ik niemand die naar me toe kwam om te zeggen dat het zo jammer was. Heerlijk was dat. Klinkt gek, maar als je slecht gereden hebt is het best lekker om gewoon in de auto te stappen en naar huis te gaan zonder dat iedereen medelijden met je heeft. En het gekke was, op die wedstrijden ging het juist wel goed. Een tijdje ben ik anoniem blijven rijden en toen heb ik ook weer wat wedstrijdjes dichter bij huis geprobeerd. De spanning was weg, ik wist dat we het wel konden. Bij mij heeft het goed gewerkt.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:06

Oh als ik dit lees ben ik blij dat ik niet de enige ben! Ik heb dit dus al 2 jaar en ik probeer er van alles aan te doen. Ik ga door de spanning voorover zitten en daardoor holt mijn paardje onder mij vandaan. En alles moet goed in de proef, als 1 ding verkeerd gaat wordt ik nog zenuwachtiger en dan kan ik de proef niet meer netjes afmaken. Dus ik weet heel goed wat je bedoeld!

Nu heb ik mij zelf voorgenomen om een doel te stellen per proef en voorlopig niet meer naar mijn punten te kijken. En ik zal als eerste toch moeten leren om rechtop te gaan zitten tijdens de proef en zelf ontspannen te blijven. Mijn paard is voor een deel volbloed en voor een deel anglo-arabier, dus ze neemt mijn stemming ook over.

Mijn advies is om duidelijke doelen te stellen en tijdens de proef vooral te letten op je ademhaling. Uit ervaring weet ik dat het niet in één keer lukt, maar als je blijft proberen en niet opgeeft doorbreek je die cirkel en gaat het uiteindelijk steeds beter! Succes!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 13:12

kim6815 schreef:
Oh als ik dit lees ben ik blij dat ik niet de enige ben! Ik heb dit dus al 2 jaar en ik probeer er van alles aan te doen. Ik ga door de spanning voorover zitten en daardoor holt mijn paardje onder mij vandaan. En alles moet goed in de proef, als 1 ding verkeerd gaat wordt ik nog zenuwachtiger en dan kan ik de proef niet meer netjes afmaken. Dus ik weet heel goed wat je bedoeld!

Ik heb dus precies hetzelfde Bloos! Ik ga dus in de proef ook door de spanning voorover zitten en daardoor rent Omar ook onder mijn kont vandaan en daardoor blijf ik dus voorover zitten en is zijn tempo te hoog om nog normaal de onderdelen af te ronden. Ik wil ook dat alles goed gaat en zodra er iets verkeerd gaat word ik nog nerveuzer en verpruts dan de dingen die we normaal altijd goed doen Scheve mond daarna voel ik me zo'n prutser en het vervelende is dat bijvoorbeeld de dag erna als ik weer ontspannen ben mijn les echt super ging en alle knoppen er weer op zitten, het ligt dus echt aan mij, wisselwerking.

Ik heb een volbloed arabier dus begrijp wat je bedoeld Knipoog hij voelt altijd mijn stemming aan helaas. Oh ja en ademen doe ik ook niet meer, mijn voorleester is zo lief om als ik langsrij hard uit te blazen zodat ik denk oh ja adem in.. adem uit Bloos

WendyK, dat advies heb ik idd ook al gekregen alleen moet ik nog kijken of het voor mij haalbaar is om buiten de deur te starten (geen trailer). Ik denk dat dat voor mij ook beter zou zijn als er alleen maar onbekenden naar me kijken. Als het niet goed gaat rij je daarna weg en je ziet ze nooit meer en mogen ze banketstaaflen wat ze willen Haha!

Ik ga meteen vanavond een tros bananen kopen Tong uitsteken Thanx voor de tips alvast en ik hou jullie op de hoogte van mijn komende wedstrijd 21 november a.s. Bloos!

Maike79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:21

Proefjes oefenen werkt bij mij niet. Gewoon denken dat je het beste voor je paardje moet doen. Je vindt het natuurlijk niet fijn als hij gespannen wordt door jou op wedstrijden. Blijven ademen help ook wel Knipoog Maar als het echt zo erg is lijkt wedstrijdbegeleiding in de beginfase toch wel een van de beste oplossingen. Gewoon de instructeur meevragen en je laten begeleiden. Probeer ook vooral niet de teugels krampachtig vast te gaan houden. Dan gaat mijn paardje pas hard lopen!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 08:21

Maike79 schreef:
Proefjes oefenen werkt bij mij niet. Gewoon denken dat je het beste voor je paardje moet doen. Je vindt het natuurlijk niet fijn als hij gespannen wordt door jou op wedstrijden. Blijven ademen help ook wel Knipoog Maar als het echt zo erg is lijkt wedstrijdbegeleiding in de beginfase toch wel een van de beste oplossingen. Gewoon de instructeur meevragen en je laten begeleiden. Probeer ook vooral niet de teugels krampachtig vast te gaan houden. Dan gaat mijn paardje pas hard lopen!

Mijn instructeur is jurylid van het KNHS en moet dus als ik wedstrijd heb zelf elders jureren helaas.

pretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:23

He anky ,je hoeft je voor ons echt niet te bewijzen hoor! Wat voor rara streken jij en omar ook maar uithalen in het proefje,ik blijf je toch echt wel aanmoedigen!En:oefening baart kunst! OK dan! Dat gaat gewoon helemaal goed komen in november,en misschien heeft luc gelijk en moeten we de avond van tevoren gewoon op kroegentocht!?
groetjes wendy en job Clown

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:07

AnneOmie schreef:
Mijn instructeur zegt dat ik een flinke borrel moet nemen voor de wedstrijd Haha!

mijn trainer heeft me dat ook eens gevoerd.stiekem waar niemand het zag heb ik een glaasje jägermeister achterover geslagen.(en ik ben pas 16 Nagelbijten / Gniffelen ) Ik moet je zeggen ik werd er erg melig van en lekker suffig Haha!