wintervacht op concour??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardenspul

wintervacht op concour??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:05

Ik start november voor de 1e keer in de B. Dit is 1 wedstrijd en dan start ik pas het voorjaar weer. Volgend jaar krijgt hij een deken op, maar nu heeft hij al een dikke wintervacht, vind het zonde hem voor 1 keer concour te scheren... krijg je punten aftrek als je paard een dikke wintervacht heeft?? Hij zit er verder wel erg verzorgd uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:16

Nee hoor, maakt niks uit!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:31

nee hoor ,probeer hem gewoon niet te nat te rijden dan valt dat niet zo
op Knipoog

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:00

Nope, geen aftrek... Zou toch ook te gek voor woorden zijn! Maar ben het met kadans16 eens, niet te nat rijden dat wordt niet altijd gewaardeerd

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:41

Het zal je misschien iets in uitstraling schelen, maar de jury zal er niet bewust punten voor aftrekken, maar voor 1 wedstrijd zou ik er niet aan denken om hem te gaaan scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:19

Nee hoor, maakt niet uit. Veel succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:32

DE pony die ik uitbreng heeft ook geen deken op en wordt niet geschoren. Ik probeer haar niet te veel in het zweet te rijden, is ook niet echt nodig denk ik voor 1 proefje (en het losrijden natuurlijk). Wel jammer dat ze moeilijker schoon te krijgen zijn en het lijkt toch minder chique. Hoop dus ook dat het me niet aangerekend wordt door de jury Schijnheilig

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:31

En dan hopen dat het niet regent he. Haha!

Ik wil mijn IJslander (ja ik ben gek, ik weet het) volgend jaar in de dressuur gaan uitbrengen, misschien, eventueel, als een paar wedstrijdjes me bevallen, aangezien dat m'n laatste jaar is dat ik bij de pony's mag rijden en het steeds beter gaat met ons en dressuur... Lachen Hij krijgt ook 'gewoon' een wintervachtje, en geloof me, dat is een boel haar, er komen haren uit van ik denk wel minimaal 10 cm in het voorjaar. Tong uitsteken

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:42

Ik vind het altijd erg lelijk om te zien als wedstrijdpaarden met een dikke wintervacht lopen. Maar aangezien het bij jou om 1 wedstrijdje gaat, zou ik het wel zonde vinden als je dat voor die ene keer zou afscheren. Wel snel dan dat ie nu al vol staat in zijn haar, staat ie op de wei ofzo?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:47

Ik vind het bij paarden zowiezo wel meevallen, wintervacht... Ik weet niet wat voor paardje je hebt? Onze ijslander krijgt een superdikke vacht, maar onze paso (niet winterhard beesie, maar staat wel de hele winter zonder deken buiten en heeft het vorig jaar geen moment koud gehad OK dan!) krijgt helemaal niet zo'n dikke vacht, vooral in verhouding met de ijslanders valt het hartstikke mee. Verward

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:49

Ik heb altijd begrepen dat paarden in wedstrijdconditie moeten zijn en dat een wintervacht daar niet bij hoort. Maar als je twijfelt vraag je het toch aan de KNHS?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:43

batje schreef:
Ik heb altijd begrepen dat paarden in wedstrijdconditie moeten zijn en dat een wintervacht daar niet bij hoort. Maar als je twijfelt vraag je het toch aan de KNHS?

Jep, hier wil ik me bij aansluiten. Dit staat volgens mij zelfs ergens letterlijk in mijn cursusmap. Je zou er dus wel aftrek van punten voor kunnen krijgen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:09

Ik ga ook voor een paard in wedstrijdconditie. Een dikke teddyberenvacht noem ik geen wedstrijdconditie dus bij mij kan het ook aftrek opleveren.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:35

Ik vind het nogal wat om van mensen te eisen dat ze gaan scheren. Gewoon niet iedereen heeft de mogelijkheid om in de weer te gaan met dekens etc. Geef je dus voordeel aan de mensen op dure stallen met indoor-boxen, overdekte rijbanen en warm-water poetsplaatsen.

Gaat het paard minder lopen van een beetje haar dan?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:12

Ben het met ArwenLune eens. Je kan dat absoluut niet van mensen eisen.

Ik heb mijn paarden ook thuis staan en kan ook alleen in de buitenlucht rijden. En ze staan ook altijd buiten. ondanks dekens krijgen ze toch een wintervacht. Ik heb liever dat mijn paard een wintervacht heeft en de hele dag lekke vrij kan rondlopen dan dat ze een mooi kaal vachtje hebben en 23 uur op stal staan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:53

Ik vind een dikke wintervacht er niet netjes uitzien, daarom zorg ik dat ik Fedde's vacht zo kort mogelijk houd. Ondanks dekens krijgt hij toch vacht, daarom laat ik hem ook scheren als het te erg wordt (en hij dus echt krullen krijgt als hij zweet). Hij zweet sowieso, vacht of geen vacht, heel snel.

lachebeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:51

een wintervacht is opzich wel schattig, maar inderdaad voor concours is het niet mooi, maar voor die ene keer zou ik 'm ook niet scheren. en volgend jaar zou ik hem dan wel scheren of een deken met hals om doen

Janka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:06

Ik reed ook gewoon wedstrijden met mijn draver 's winters, terwijl ze dan verandert in een teddybeer! Maar ik kreeg dezelfde cijfers als in de zomer, ik had zelfs een keer een 9!!!! En dat terwijl (als je goed keek) er nog modder in haar oren zat!!! Ik denk dat die jury het juist waardeerde omdat ik haar ondanks de wintervacht toch zo netjes schoon had (behalve de oren dan)

paardenspul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 21:15

Tuurlijk ben ik het er zoals velen van jullie mee eens dat mijn paard (KWPN) er mooier uit zou zien zonder wintervacht.... Hij loop van s'ochtend 6.30 uur tot s'avonds 20.00 uur lekker op wei, s'nachts gaat hij op stal. Omdat ik alleen een wedstrijd ga rijden om te kijken hoe hij er op reageert vond ik het zonde hem nu al dekens op te gaan doen of te gaan scheren.. Zijn wintervacht is dikker dan de zomervacht maar hij heeft absoluut niet zo'n vacht waar de haren van gaan krullen als hij zweet... als hij iets gezweet heeft gaan zijn haren liggen en zie je bijna niet meer dat hij een wintervacht heeft... Ik vind het een beetje overdreven dat sommigen zeggen dat hij niet in topconditie kan zijn door zijn vacht..... hij loopt 6 keer per week en heeft dezelfde conditie als in de zomer het is echt niet zo dat hij zich helemaal kapot zweet.

paardenspul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 21:17

Daarbij krijgt hij volgend jaar winter wel een deken op en eventueel wordt hij ook geschoren, maar ik rijd tot volgend jaar voorjaar alleen dit wedsrijdje in november en eventueel nog 1 proefje in februarie. Van het voor jaar wil ik fanatiek dressur starten met hem!

paardenspul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 21:18

Ik heb liever dat mijn paard een wintervacht heeft en de hele dag lekke vrij kan rondlopen dan dat ze een mooi kaal vachtje hebben en 23 uur op stal staan.

Hier ben ik het voor de volle 100 % mee eens!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:41

Dat heb ik ook liever, maar dan neem ik wel op de koop toe dat dat me mischien een puntje kan schelen.

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:04

Roskur schreef:
En dan hopen dat het niet regent he. Haha!

Ik wil mijn IJslander (ja ik ben gek, ik weet het) volgend jaar in de dressuur gaan uitbrengen, misschien, eventueel, als een paar wedstrijdjes me bevallen, aangezien dat m'n laatste jaar is dat ik bij de pony's mag rijden en het steeds beter gaat met ons en dressuur... Lachen Hij krijgt ook 'gewoon' een wintervachtje, en geloof me, dat is een boel haar, er komen haren uit van ik denk wel minimaal 10 cm in het voorjaar. Tong uitsteken

pfffffff, waarom gek?
ik heb wel eens een haflinger in het z zien lopen!
ik vind het juist wel stoer als je er scheit aan hebt!

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:06

o ja en die wintervacht!
gewoon maling aan hebben hoor!
je gaat die schat voor 1 proefje toch niet zijn jas uitdoen!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:10

Gewoon zorgen dat je dat eventuele puntje aftrek in de verzorging ruimschoots compenseerd met een super proef Knipoog