Slechte rit in Princehage

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SGWuppie

Slechte rit in Princehage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 19:49

Even een verslagje van de cross in Princehage, misschien helpt het wat om het even van me af te schrijven...

Dressuur ging prima, sinds Pico op ander voer staat heeft zij veel minder energie (krijgt alleen maar speciaal hooi) en ze was superbraaf, resultaat: gedeeld eerste met 169 punten.

Springen ging de eerste 3 hindernissen goed, toen wilde ze iets te hard en werd ze te sterk en dus weer! 2 balken (volgens mij heb ik patent op dat aantal, dit jaar nog niet meer of minder gehad Boos! )
En het moet even gezegd worden: er stond een flut parcours, als hindernis 4 (dat groene steiltje) de 60 cm haalde dan was het al heel wat. En ik weet wel dat ze gewoon altijd moeten springen, maar Pico huppelt er maar wat nonchalant over heen en ik weet niet wat ik er aan moet doen.

Dan de cross. Opdracht was om hem "hoog" te laten springen, verzameld en op zijn kont, de tijd was niet van belang. Hindernis 1 t/m 6 gingen vrij aardig, nergens tikte ze aan. Hindernis 7 was de enige die heel misschien een beetje lastiger was (voor de rest stonden er vooral héél veel berkentripels...ik geloof dat ze gespronsord werden door een houtbedrijf Clown ).

Op hindernis 7 ging het bijna goed fout. Het was een dikke boom boven een sloot (een trakehner dus, maar ze noemen het een coffin Verward ) Ik had haar goed verzameld en reed er overtuigend op aan. Op het laatste moment remde ze stevig af en sprong er nog wel overheen op die "enge" manier...Lielle en Scum weten wel wat ik bedoel. Ze blijft dan heel dicht bij de hindernis en schraapt er het liefst flink overheen. Het gat liep echter nog een stukje door achter de boom en omdat ze geen grote sprong maakte, maar zo'n vaag klein sprongetje landde ze met de voorbenen nog in de sloot....bijna over de kop dus, juist zoals Rob al steeds voor heeft gewaarschuwd.

Daarna op het grote veld trok ze weer helemaal naar links weg en hoewel ik met 2 handen aan de rechterteugel hing Bloos! kon ik haar niet houden en eindigde ze met haar hoofd in de bosjes. Omgedraaid en aangereden op de afsprong en dat was geen probleem.

Volgend akkefietje op het water. Dikke boom zonder problemen, maar daarna schiet ze volkomen onverwacht naar rechts weg, dwars over stoelen en mensen die daar stonden, ze kon haar benen wel breken Huilen

Ze ging wel het water in, maar toen was ik zo boos dat ik eigenlijk wilde stoppen. Toch maar doorgereden, anders heb je helemaal zo'n rot gevoel. De laatste 3 hindernissen gingen weer mooi hoog en gecontroleerd.

Ik snap niet waarom Pico zo raar gaat springen, maar gevaarlijk is het wel. Ze zal nooit stoppen, maar dit werkt zo ook niet. Ik ga in ieder geval een stangbit proberen (daar reed ik het schimmeltje ook op in de les).

Verder heb ik die "voerexpert" gebeld en gezegd dat ze het werk echt niet aankan op alleen ruwvoer. Rob vond het belachelijk dat ze zo weinig kreeg en zei dat ik haver moest gaan voeren, omdat ze gewoon de kracht niet heeft om hoger te springen. Tis gewoon klote allemaal, zoals het nu gaat. Je steekt er enorm veel tijd en geld in, maar komt steeds maar niet lekker aan het rijden.

Maandag ga ik met Rex naar de kliniek voor een bronchoscopie en longdruk onderzoek en een bloedonderzoek. Ik hoop dat ik dan weet wat hij mankeert. Neem Pico denk ik ook mee, want die mankeert duidelijk ook iets.

Sorry voor het lange gedeprimeerde verhaal, ik hoop dat de rest van de bokkers het beter heeft gedaan!!!

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:15

Ik heb je zien losspringen voor de cross. Daar was dus veel te weinig plaats om aan te kunnen rijden op die hindernissen. Ik heb je helaas niet gezien in de cross.

Ik hoop dat je deze week weer een beetje voortgang kunt boeken met je paarden. Er is niets vervelender dan een leuk paardje waar "iets" mee is en je steeds maar geen steek verder komt.

Hier in het kort mijn verslagje.

Ik was zeer tevreden met de gereden dressuur proef. Na de dressuur stond ik 2e met 170. (Zo weinig heb ik dit seizoen de SGW nog nooit gehad). Alleen toen hij tijdens het losrijden de eerste combinatie's in de cross had gespot vond Online het nodig even te showen. De Start en finisch lagen pal naast het dressuur terrein.

In het springparcours begin ik op hindernis 2 stevig te twijfelen. Die was zo laag dat ik eerst dacht dat ze de balk niet meer hadden terug gelegd van de vorige ruiter. Ondanks het lage parcours ging het goed. Hij heeft maar een balk aangeraakt en die ging er dus ook af.

Bij de start van de cross eerst ruzie gemaakt met de starter. Ik moest die 3x vragen hoe lang ik nog had voor de start en hij gaf steeds maar geen antwoord. Opeens zei hij "Ja". "Wat JA?" vroeg ik . "Je mag starten". Oh, dus snel de stopwatch ingedrukt en toch maar vertrokken.

Op hindernis 7 hield die van mij ook helemaal in. Ik was ook bang in de sloot te belanden, maar dat ging net goed. Waarschijnlijk kwam het mede door de oneffenheden in de bodem achter de hindernis dat ik niet vol durfte aan te rijden.

Ik ben er uiteindelijk 2e mee geworden.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:21

Hè wat balen Marieke dat het nog even zo moest gaan, hopelijk wordt het v/d week allemaal een beetje helder! Heb je nog wel een cross dit jaar?

Bitwise, gefeliciteerd!!! Was dit je laatste keer B?

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:37

chantal_cs schreef:
Bitwise, gefeliciteerd!!! Was dit je laatste keer B?

Ja, ik moet nu verplicht promoveren.

Heeft het vroeg opstaan toch nog nut gehad. Ik kwam om 6:50 aan op het terrein en het was nog donker. Valt trouwens niet mee, parcours verkennen in het donker.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:07

Heel jammer Marieke. Ik heb je niet gezien vandaag. Hoorde wel de omroeper bij het springen je naam nog zeggen.
Veel sterkte deze week en ik hoop voor je dat je later deze week meer duidelijkheid hebt over je paarden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:08

Bitwise schreef:
Ja, ik moet nu verplicht promoveren.

Heeft het vroeg opstaan toch nog nut gehad. Ik kwam om 6:50 aan op het terrein en het was nog donker. Valt trouwens niet mee, parcours verkennen in het donker.

Gefeli! Trouwens je hoeft nog niet hoor! Je mag nog wel een keer B hc starten als je dat zou willen........... Knipoog Haha!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 06:44

Jammer marieke. Best wel eng, zo landen bij de trakehner. Voor hetzelfde geld was je over de kop gegaan.. Heel eng. Ag, in je volgende sgw maak het gewoon goed, en wordt je eerste OK dan!

En super bitwise gereden, gefeliciteerd OK dan!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:10

Wonder boven wonder ben ik mijn bed toch uitgekomen Pling .

Daar aangekomen eerst maar even gewacht tot het een beetje schemerig was en toen in het donker gaan lopen. Ik had al snel natte voeten. Boos!
De cross stond echt stukken vriendelijker dan 5 jaar geleden. Wel lekker aan de maat, maar geen hele technische hindernissen erin.
Marieke, hindernis 7 is idd een Trakhener. Hoe komen ze erbij om dat een coffin te noemen? Verward

Ik was alleen niet zo blij met het stoppelveld, waar ong. 75% van de cross overheen ging. Die stoppels waren best hoog en ik zag ze al in de koot van mijn paard terecht komen.

Toen even bij de dressuur wezen neuzen. Alles lag lekker dicht bij elkaar. OK dan! . Daar heb ik Bento gespot.
Daarna zelf opgezadeld. Tijdens het losrijden heb ik Miss-Jumpy daar ook nog zien losrijden en Simmie.
De dressuur bij ons ging erg goed, alleen had dat jurylid het gewoon als een normaal concours beoordeeld en dus was er weinig verschil in strafpunten.

Het losrijden voor de cross vond ik echt knudde. Boos! Een veldje van 12 m. breed en 20 m. lang en je had 5 m. voor de hindernis om aan te kunnen rijden.
Wat ik trouwens vreemd vond was dat zowat iedereen daar te laat binnenkwam. Er waren veel lange stukken waar je flink kon galopperen. Van Bitwise weet ik dat hij dit keer echt een handgalopje heeft gereden, en dat pakte goed uit. Hij zat 5 sec onder de optimale tijd. Van de hele groep hebben er maar 4 ofzo binnen de tijd gereden. Verward

Voordeel van zo vroeg starten is natuurlijk wel dat je al lekker vroeg thuis bent. Om half 5 waren we dus al terug thuis! Lachen

Marieke, heel jammer dat het zo gegaan is. Zeker na die goeie dressuur.
Je paard zal idd genoeg krachtvoer nodig hebben. Maar misschien ligt het niet aan het voer? Op de training heb ik hem nog nooit zien wegvliegen van een hindernis. Wat loopt ie eigenlijk op reguliere wedstrijden?

Simmie en Maartjuh, heel veel succes vandaag. OK dan!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 11:12

Gefeliciteerd Lex, met je tweede plaats, toch een mooie afsluiter van de B klasse! OK dan!
Die starter was bij mij ook niet helemaal wakker...stond de hele tijd te kletsen en ineens zei hij: nog 5 seconden!!

@Chantal: ik heb nog Hattem en Bathmen dit jaar, maar ik weet nu niet of ik wel mee moet doen. Heb ook geen zin om te verongelukken. Eigenlijk wil ik in de herfstvakantie nog gaan trainen, met ander bit en ander voer en dan kijken hoe ze aanvoelt...

@Maartjuh: inderdaad, we gingen ook bijna over de kop. Ik heb dan nog et geluk dat ze heel snel is met haar voorbenen en snel weer op kon krabbelen....maar ik hoorde de mensen bij die hindernis allemaal "oeh" en "ah" roepen Bloos

@Scum: de SGW is de eerste discipline waar ik haar in heb uitgebracht. Ze heeft nog nooit van haar leven een echte dressuurproef of echt springparcours gelopen. Ik wilde haar in de winter wel in beide disciplines gaan uitbrengen.

Ik neem haar maandag wrs ook mee naar de kliniek, ze moeten allebei maar es binnenstebuiten gekeerd worden, want dit is ook niet leuk!

En bedankt voor het medeleven allemaal!

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:32

Jeetje dat klinkt allemaal erg akelig!
Vreemd dat ze ineens een bepaalde kant op trekt. Eerst links en later rechts.. Verward
Gelukkig is het goed afgelopen, maar doe asjeblieft voorzichtig!

Ik hoop dat je na vandaag wat meer weet..
Misschien een ontspannen ritje maken in de herfstvakantie? * hint hint*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:11

Balen Marieke. Ik snap idd precies wat je bedoelt met Pico's 'enge' springen, ik houd soms mijn hart vast. Echt tips heb ik helaas niet voor je Verdrietig Maar gelukkig dat het goed is afgelopen en sterkte bij de clinic.

Lex, proficiat met je 2e plek!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 15:33

Tja, vandaag iets eerder op de kliniek dan gepland....Rex had weer koliek. De dierenarts zei dat hij de dikke darm verdraaid had en die lag nu niet meer op de goede plek. Ik heb hem daar gelaten en we hopen dat het met een paar dagen vasten beter gaat. Andere optie was opereren, maar dat stel ik liever nog even uit, zolang de situatie niet levensbedreigend is.

Misschien moeten we maar weer eens gaan relaxen Fabiënne! Ben ik wel aan toe na al die pech met de horsjes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:34

D8mn Marieke. Het zit niet mee zeg Verdrietig

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:33

Sh*t Marieke.

Maar aan de andere kant. Je moet er nog niet aan denken dat hij het 's nachts krijgt en dan een verdraaiing in de darmen. Dan staat hij nu op een veilige plek zullen we maar zeggen. Een paard bij ons op de club is ook ooit geopereerd aan koliek. Die is toen wel een maand of 4 uit de running geweest maar uiteindelijk wel compleet opgeknapt.
Maar wat zeiden ze van Pico?

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 16:51

Pico heb ik niet meegehad, want het was allemaal snel snel naar de kliniek. Hij heeft het dus al wel vannacht gekregen, want zijn stal lag helemaal overhoop en hij had zijn hoofd flink beschadigd.

Neem Pico wel mee als ik Rex weer op ga halen. Arm Rexje Ach gut

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:16

Het zit je echt niet mee met je paardjes. Echt zielig voor Rex!
Hij zit al een tijdje niet lekker in zijn vel he? Ik hoop dat ze in de kliniek wat meer te weten komen. Bij welke kliniek staat ie?

Off-topic: Het is natuurlijk even afwachten hoe het met Pico gaat, maar anders zou ik a.s. zaterdag of maandag voor een relaxed ritje kunnen komen. Ik hoor het wel...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:09

Jeetje, je hebt wel een paar rotdagen achter de rug.
Sterkte met beide paarden!!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 08:11

Hij staat bij de Lingehoeve en hij is vannacht geopereerd. Operatie duurde 4 uur en hij is er goed uitgekomen. Het ging gisteravond ineens slechter, hij werd onrustig en zijn bloedwaarden veranderden in negatieve zin. Ze belden dat ze nú moesten opereren, want anders zou hij dood gaan.

De kans dat hij er goed door zou komen was 70% en de operatie zou zo'n € 3500 gaan kosten. Maar goed, dat boeit op zo'n moment echt niet. Dikke darm lag verkeerd en dunne darm zat flink verstopt en was al helemaal hard.

Ze hebben gelukkig niet in de darm hoeven snijden en hebben het eruit kunnen knijpen. Maar wat een zenuwentoestand als je thuis zit en niets kunt doen, behalve duimen. Ik word zometeen gebeld hoe het met hem gaat, ik hoop goed!! Ach gut

Ik zal even over je voorstel nadenken Fab Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:11

Joh, wat een nieuws zeg Verdrietig Hopelijk heb je zo een goed telefoontje!

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:17

Getsie die Rex! Gelukkig waren ze er op tijd bij.
Ik hoop echt dat hij er goed door komt.. Sterkte meid Ach gut

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:20

Sterkte en we duimen met zijn allen voor goed nieuws!!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 08:36

Nou, net goed nieuws gekregen gelukkig!!!!! Haha! Haha!

De arts belde op dat de operatie echt heel erg goed gegaan was, hij had alweer darmgeluiden en de bloedwaarden waren ook goed. Hij was heel enthousiast en leefde erg mee. Tot nu toe niets dan lof over de artsen van de Lingehoeve OK dan!

Ik mag vandaag gerust komen kijken, mag alleen niks lekkers meenemen, want hij mag nog niet eten. Dat zal wel moeilijk zijn voor veelvraat Rex....moet hij het maar met een dikke knuffel doen.

Dank jullie wel voor het duimen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:40

Hardstikke fijn! Goed begin van een nieuwe dag!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:54

Jeetje wat een verhaal! Gelukkig gaat het beter met Rex nu!
Sterkte ermee!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:08

Ik ken Rex wel niet, maar wil je hem van mij ook een dikke knuffel geven Ach gut

Ben blij met dit positieve bericht!