Ik vroeg mij af hoe je (voor de eerste keer) kan deelnemen aan wedstrijden. Kan je je gewoon inschrijven bij bepaalde wedstrijden of moet je echt aangesloten zijn bij één of andere vereniging?
Alvast bedankt voor de reacties!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Wat is het verschil tussen LRV en VLP? En heb je dan ook verplichtingen? Heleennn schreef:LRV is de landelijke rijvereniging. Dan kan je je aansluiten bij een LRV-club in je buurt. Er worden dan allerlei leuke clubwedstrijden georganiseerd maar ook kampioenschappen tussen de verschillende provincies bijvoorbeeld. Bij VLP (Vlaamse Liga Paardensport) heb je dat niet. Dan sluit je je aan bij een club, maar ga je eigenlijk individueel op wedstrijd en maakt je club niet heel veel uit. Het aansluiten bij een club is wel verplicht voor je verzekering. VLP heeft niet echt zo'n clubkampioenschappen zoals LRV dat per provincie heeft. Bij VLP rijd je voornamelijk tegen de leden van dezelfde club. Ik rijd bijvoorbeeld bij HROV, dat is voor de regio Oost-vlaanderen. Er worden dan wedstrijden in Oost-Vlaanderen georganiseerd waar ik aan kan deelnemen.
Qua infrastructuur is er ook wel een verschil natuurlijk. Ik weet niet hoe het bij andere clubs van VLP is, maar bij ons zijn alle wedstrijden op zand/geopad en nooit op gras. LRV wedstrijden zijn vaak op gras, met heel veel ringen naast elkaar bij de dressuur. De sfeer is wat gemoedelijker en het is leuk om met het hele gezin naartoe te gaan. bij VLP wedstrijden zijn zeker bij de dressuur een stuk minder deelnemers. Bij het springen zijn LRV en VLP aan elkaar gewaagd wat betreft sfeer en opkomst.
. Moet je per jaar betalen en is dat veel? En heb je ook verplichtingen zoals één keer per week komen trainen bv?
. MoppieFilou schreef:Bedankt voor de uitgebreide reactie! We zijn vandaag toevallig naar de LRV gaan kijken en het is daar idd erg gemoedelijk. Moet je per jaar betalen en is dat veel? En heb je ook verplichtingen zoals één keer per week komen trainen bv?
. Kan je buiten de wedstrijden die de LRV organiseert ook nog andere wedstrijden rijden? Of moet je daar weer eerst iets anders voor doen?
. Optiwolk schreef:Wedstrijden kunnen:
- onderling zijn, dan heb je de richtlijnen van de organisatie te volgen als het op inschrijving, betaling, ... aan komt
- lrv: zoals varekaj al aanhaalde - ik heb zelf geen ervaring met lrv.
-Vlp: je kan altijd starten met een daglicentie maar! Dit kan maar x aantal keer per jaar (4 keer dacht ik) en dat kost je een hele duit. Bovendien denk ik niet dat je dan handicappunten (of winstpunten) kan verzamelen.
Wil je regelmatiger dan 4x/jaar starten moet je sowieso een gewone licentie aanvragen.
Maar: als je bij vlp en springen en dressuur wil starten zijn dat twee aparte licenties - en dus ook twee keer betalen.
En, derde minpunt aan vlp: wil je tussen april en oktober (zomerseizoen dus) niet-vlp wedstrijden gaan rijden (onderling, lrv, ...) moet je dit gaan aanvragen bij de vlp/ kbrsf (nationaal orgaan).
Ik zou even voor jezelf de voor- en nadelen bekijken, locaties bekijken en eventueel zelfs een rekensommetje maken wat het je kost aan inschrijvingsgelden.

Klinkt best logisch allemaal maar ik kon er niet aan uit op internet
.