Kalmeringspasta op jumping

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

Kalmeringspasta op jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 19:53

Hallo

Ik heb een abnormaal hete merrie op jumping, alleen op jumping. Thuis, op wei, in de stal, op de trailer een schat van een paard. Maar eens in de inrijpiste tussen meer dan 20 paarden wordt ze helemaal gek. Ze jaagt haarzelf helemaal op. Ik probeer haar rustig te houden door zelf rustig te blijven, maar uiteindelijk heeft dit geen zin. Het is een merrie met enorm, enorm, enorm veel vermogen. Maar omdat ze zo heet is, kan ze hier maar 25% van laten zien en hebben we dus vaak fouten op jumping.

Qua bitten ook al veel geprobeerd: bitloos, enkel/dubbel gebroken, pelhalm, rubberen bitten... Uiteindelijk pakt ze toch alles vast en gaat ze lopen. Deze week begonnen met haar speciale supplementen te geven waardoor ze rustig wordt. Maar nu hebben er ons enkele aangeraden om een kalmeringspasta te gebruiken zodat ze gewoon 'koel in haar hoofd blijft in het parcour'. Want dit weekend springen we 1m25, dus daar moet ze echt bij me blijven, anders komt dit niet goed. Na dit weekend gaan we terug even lager springen, maar dit moet nu omdat het een kwalificatieproef is, en ik op een leeftijd van 17 minstens 120 moet rijden voor de finale.

Graag hoor ik alle info, ervaringen ... met dit soort dingen! Ook als er andere ideeën zijn dan deze pasta.

BigOne

Re: Kalmeringspasta op jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:59

Die pasta is toepassen is spelen met je leven. Ik zie dat je alle bitten al geprobeerd hebt, mijn tip, zoek hulp en laat die jumpings even voor wat ze zijn. Ga wat vaker van huis om tussen andere paarden te rijden, boots thuis jumpings na, vlecht haar in, laat iemand een bel luiden maar vooral, word zelf beter. Oefenen, oefenen, oefenen. En stop om voor de strikjes te rijden, kwalificatie hoef je niet te rijden dat wil je zelf.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:02

Niet doen, ik ben ooit zo onder een paard terecht gekomen die achteraf gezien gesedeerd was. Levensgevaarlijk om een parcours zo te springen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:06

Doping mag niet op wedstrijden.
De kans dat ze je controleren, is niet zo groot- maar het is wel verboden.
Weet je hoe je paard reageert op dit middel?
Al eens gedacht aan begeleiding door een instructeur tijdens de wedstrijd?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:09

Wat bigone al aangeeft, dit is geen goed idee en levensgevaarlijk.
Ik zou ook de jumpings even links laten liggen en lekker veel gaan oefen. Ga eens naar een vreemdterrein en train daar tussen de andere paarden. Pak eens wat clinics mee op vreemdterrein zodat ze er aan went om tussen de andere paarden te zijn.
Overleg eens met een vereniging of je een keer in de lostijd ring mag trainen en daarna gewoon weer naar huis gaan. Zorg voor zo min mogelijk druk op haar, 2 rondjes draf zonder "raar" te doen is goed, niet meer verder gaan dan. Flink belonen en op de trailer zetten en lekker naar huis gaan.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:11

pasta is voor vervoeren of scheren.. niet voor parcoursen springen.

ik zou eerst stoppen met wedstrijden en les nemen op andere terrein.. of bovenstaande tips.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:12

De eerste vraag die hier opborrelt is inderdaad ook waarom je doorgaat en niet even een stapje terug neemt. Blijkbaar is je merrie er nog niet aan toe. Wellicht door kleinere stapjes te nemen naar steeds meer paarden in haar omgeving, kan je wel die rust houden?

Sedatie zou ik absoluut niet doen. Ik stond ooit op een stal waar aangeraden werd om muisjes te geven voordat de dierenarts of kraker kwam :?. Komt mij een beetje op hetzelfde neer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:18

Als jij jouw paard niet onder controle hebt en of onder controle kan hebben op een springwedstrijd, dan ben je niet toe aan een parcours van 1,25 m.

Eerst maar eens gaan werken aan jezelf en je paard dat ze normaal doet en rond te sturen is voor jou.

Kalmeringspasta is niet geschikt om het rustig te houden tijdens een springwedstrijd.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:20

Er wordt wel vaker een ontspannende pasta gegeven tijdens het rijden, zoals 'stressless', dit is geen doping en geheel natuurlijk en veilig. Er zijn wel meer van dit soort pasta's op de markt.
Een verdovende pasta zoals tranquigel moet je niet geven om hem rustig te houden tijdens het rijden, dit is erg gevaarlijk!

Supplementen zoals magnesium werken ook vaak kalmerend maar moet je eerst wel langere tijd voeren voordat je wat resultaat merkt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:21

Wij hebben ook zo'n heethoofd van een merrie staan. Zij krijgt dagelijks speciale supplementen in het wedstrijseizoen waardoor ze iets minder heet is. Maar voor zoiets ben je ook te laat als het voor dit weekend is, dit moet je een aantal dagen van te voren al bijvoeren. Weet zo even de naam van het spul niet maar valt in ieder geval niet onder doping.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:28

Heb even je video's bekeken, ga er van uit dat het om Curiosa gaat. Inderdaad pittige dame met een meisje op haar rug die op een gegeven ogenblik alleen maar op de hand remt. Paard word inderdaad in de loop van het parcours pittiger en jij probeert wel heel rustig en kalm te blijven maar je handen niet. Ik vind toch dat je dressuurmatig veel meer aandacht aan dit paard moet geven, die hoogte kan ze makkelijk aan, echt een goede springer. Maar de fouten die ik gezien heb waren helaas wel aan jou te wijten. Helemaal niet erg want je bent nog erg jong. Probeer niet alleen maar die qualificaties en topklasseringen na te streven, jouw tijd komt nog wel want je hebt zeker veel talent. Maar met verdovingspasta??? Meisje, zoek het in het rijden en je paard is echt niet extreem heet, heb ze wel eens veel erger gezien.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:37

Precies, dat! Ze is er nog niet aan toe, ze moet eerst gaan werken aan zichzelf zodat ze haar paard onder controle kan houden. Paard is nog wat te hoog gegrepen voor haar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:41

Ragdollcat schreef:
Precies, dat! Ze is er nog niet aan toe, ze moet eerst gaan werken aan zichzelf zodat ze haar paard onder controle kan houden. Paard is nog wat te hoog gegrepen voor haar.

Ik denk niet dat dit paard te hoog is gegrepen voor haar, vergeet niet dat in Belgie je met zestien naar de paarden moet, dus met 13/14 zitten de meesten al op het paard ipv pony. Meisje kan echt wel een potje rijden maar mist nog net een stukje ervaring om deze heethoofd foutloos rond te sturen. Is imo meer bezig met kalm proberen te houden en mist dan net een afstand waardoor je een balk hebt. Gebeurt ons allemaal wel eens. Meer trainen met meerdere paarden, snap dat je het liever alleen doet, zag de rode strik maar toch.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:48

Paard is nog wat te hoog gegrepen voor haar, dat wil zeggen dat ze wat meer ervaring moet opdoen zodat ze weet hoe haar rond kan sturen in een springparcours.

Dus niet dat ze te hoog is voor haar dat ze nog op ponys moet blijven rijden.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:53

Als je echt een verdovende pasta bedoelt; niet doen natuurlijk! Iets van Cavalor Take It Easy zou je bijv. kunnen proberen, is ook geen doping. Zelf ook wel eens geprobeerd en merkte wel wat verschil.. Maar is best een duur geintje. Of Bach Rescue spray in de mond onder de tong sprayen.

Even los van het feit of een parcour van 1,25m slim is met een paard dat je niet onder controle hebt.
Laatst bijgewerkt door RobinSputnik op 23-03-17 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:57

Misschien iets homeopathisch?
Heb het zelf ook een tijdje gebruikt bij mijn paard toen ze erg hengstig was, en het werkte geweldig! Ook toen ik nog super bang en mijn paard hier op reageerde heb ik elke keer voor het rijden 30 druppels Rusta op een boterham gegeven.
Maar...
Mocht je paard écht zó veel vermogen hebben, misschien is het dan verstandiger om thuis nog even door te oefenen? Ik ben er van overtuigd dat iets homeopathisch alleen werkt wanneer je er zelf ook in geloofd.
Maar asjeblieft, ga geen pasta geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:05

Ik ga met enkele bovenstaande mensen mee.
Dit paard heeft dressuurmatig meer werk nodig.
Dressuurmatig kan dus ook in het parcours.

Wedstrijden laten voor wat het is.
Maar je springles op een vreemd parcours doen.
Daar ga je het parcours springen. OP het moment dat ze heet wordt rij je niet door, maar galoppeer je een volte een overgang naar draf, halsstrekken, nou verzin maar. Tot ze weer redelijk tot rust is en dan ga je weer verder.
Gaat een lijntje niet fijn, pak je die nog eens. Zodat ook de merrie leert dat het fijner kan.
En ja sommige lessen spring je misschien maar twee hindernissen omdat de rust niet terug komt, het zij zo. Dat verbeterd wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:10

bruintje123 schreef:
Ik ga met enkele bovenstaande mensen mee.
Dit paard heeft dressuurmatig meer werk nodig.
Dressuurmatig kan dus ook in het parcours.

Wedstrijden laten voor wat het is.
Maar je springles op een vreemd parcours doen.
Daar ga je het parcours springen. OP het moment dat ze heet wordt rij je niet door, maar galoppeer je een volte een overgang naar draf, halsstrekken, nou verzin maar. Tot ze weer redelijk tot rust is en dan ga je weer verder.
Gaat een lijntje niet fijn, pak je die nog eens. Zodat ook de merrie leert dat het fijner kan.
En ja sommige lessen spring je misschien maar twee hindernissen omdat de rust niet terug komt, het zij zo. Dat verbeterd wel.

Juist, helemaal goed verwoord.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 19:10

liss schreef:
Er wordt wel vaker een ontspannende pasta gegeven tijdens het rijden, zoals 'stressless', dit is geen doping en geheel natuurlijk en veilig. Er zijn wel meer van dit soort pasta's op de markt.
Een verdovende pasta zoals tranquigel moet je niet geven om hem rustig te houden tijdens het rijden, dit is erg gevaarlijk!

Supplementen zoals magnesium werken ook vaak kalmerend maar moet je eerst wel langere tijd voeren voordat je wat resultaat merkt.

Dit is ook wat ik bedoel :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:13

Wat voer je haar per dag?

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 19:18

Cayenne schreef:
Wat voer je haar per dag?

Ze krijgt ongeveer 3 kg gewone basismengeling (goedkoopste van goedkoopste :) ) met dan nog eens Linamix en iets van Pavo (ken de naam niet) waar allerlei magnesium inzitten voor het rustig worden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:42

3 kilo vind ik nog best wat voor een hete merrie.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:54

TS ik heb je ook een PB gestuurd.
Wij hadden een paard wat wel het nodige voer nodig had om op gewicht te blijven, dus van alles geprobeerd. maar ook druk en heet. Dressuurmatig op wedstrijd Z1, uitdaging genoeg, maar met hem zijn wij overgegaan op LiquiHorse Relax :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:02

Er zijn diverse supplementen op de markt om je paard wat relaxter te laten zijn
Meestal begin je er enkele dagen van te voren mee
Oa Cavalor heeft er 2 op de markt
Weet zo de naam niet
Maar had eerder ook wel paarden op werk die we wat rust gaven door een dope vrij supplement te geven
Calm
En stress
Zit er in de naam van de cavalor produkten
Een ervan is ook in pasta vorm te krijgen
Is geen sedatie
Just to be a bit more relaxed

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 20:05

Inderdaad, wat ik gegeven heb is GEEN doping(!!), gewoon voor de relaxheid ;)