Winstpunt bij gemiddeld een 6, zou dat geen 7 moeten zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bij welk gemiddeld cijfer vind jij dat je een winstpunt moet halen?

Bij gemiddeld een 5,5
16 (4%)
Bij gemiddeld een 6
253 (69%)
Bij gemiddeld een 6,5
49 (13%)
Bij gemiddeld een 7
40 (10%)
Bij gemiddeld een 7,5
7 (1%)
Bij gemiddeld een 8
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 366

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Winstpunt bij gemiddeld een 6, zou dat geen 7 moeten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 18:07

Iets waar ik al een tijd mee rondloop, maar ik ben wel eens benieuwd wat een ander hier nu van vind. Op het moment is het zo dat als je gemiddeld een 6 krijgt, je een winstpunt krijgt. Bij voldoende winstpunten mag je door naar een hogere klasse. Maar als je gemiddeld een zes scoort, scoor je krap aan voldoende. Hoe kan je dan ooit ruimte over hebben om de stap naar een hoger level te maken? Als je zo krap aan rijd, ben je dan wel klaar om over te stappen?

Ik las zo net ook weer iemand, die in mijn ogen echt een klasse te hoog rijdt, "Ik heb genoeg winstpunten binnengehaald". Euhm, ja, maar stel dat je per proef 1 winstpunt binnenhaalt, dan zegt de hoeveelheid winstpunten mij niet dat je over kan. Het zegt mij dat je het huidige niveau net beheerst. Zelfs al heb je dertig winstpunten, als je die allemaal met 1 winstpunt per proef hebt gehaald, ben je in mijn ogen nog niet klaar om over te stappen (zelfs al moet je volgens de KNHS). Waarom overstappen naar iets moeilijkers als je hier nog geen ruimte over hebt???

Zou het systeem niet beter werken als je pas een winstpunt krijgt bij gemiddeld een 7? Dan heb je laten zien dat je het niveau echt genoeg beheerst om over te kunnen.
Ik denk dat de basis er een stuk van verbeterd, want ipv door te gaan naar het volgende kunstje, moet je dan wel werken aan de basis. Je moet de eerste dingen echt goed beheersen voordat je verder mag.

Brand los, ik ben benieuwd wat Bokt hier van vind! Poll er aan toegevoegd voor het overzicht!

Yentaah

Re: Winstpunt bij gemiddeld een 6, zou dat geen 7 moeten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:11

Ik vind het bij FNRS goed om het bij een 6 te houden: meestal zijn die proeven toch voor manegeruiters en is echt goed en vaak oefenen met de combinatie moeilijker. Echter zijn de KNHS wedstrijden in mijn ogen vooral voor mensen met eigen paarden die dus vaker kunnen oefenen en zou ik een 7 gemiddeld wel gepast vinden ja.

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:12

Het is een beetje eigen verantwoordelijkheid, als je je winstpunten bij elkaar moet sprokkelen ga je het inderdaad lastig krijgen in een hogere klasse.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:13

Wat je ook doet. Een proefwerk, een examen of een dressuur proef een 6 is voldoende.
Of je dan klaar bent om hogerop te gaan is je eigen verantwoordelijkheid.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:15

Nou ben ik zelf totaal geen wedstrijd ruiter en echt verstand heb ik er niet van maar als ik zo jouw verhaal lees dan begrijp ik heel goed wat je bedoelt. Alleen als ik er logisch over na denk kom ik op dit uit: Een zes is net aan een voldoende maar je beheerst de oefeningen dan wel voldoende. Dus in mijn ogen verdient dat wel een "beloning". Als je zegt dat veel mensen "te hoog" rijden dan zou men eigenlijk strenger moeten zijn bij het beoordelen.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:16

Dan zouden we dus een proef moeten beoordelen met de gedachte of iemand een niveau hoger zou moeten/kunnen rijden of niet.
Komt op mij erg onlogisch over, het is toch zwaar frustrerend om na een prima B proef te horen 'goed gedaan, maar geen winstpunt, want je bent nog niet op L1 niveau'
Beoordeel mensen op het niveau waar ze rijden, niet het niveau waar ze ooit naar toe zullen gaan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 18:18

Maar, geen winstpunt is toch niet 'niet goed gedaan'? Bij gemiddeld een zes kan je zelf gewoon zien dat je het goed gedaan hebt.

De punten zijn om te beoordelen hoe je het gedaan hebt, de winstpunten dienen in mijn ogen echt wel als beoordeling of je een klasse hoger kan. En daar zou voor mij het onderscheid in moeten zitten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:18

Ik heb weleens hetzelfde gedacht als jij. Dan wordt het wel erg lastig om een winstpunt te rijden. Want tegenover een 6 moet dan gelijk al een 8 staan en tegenover een 4 een 10.
Maar goed, vroegah op school ging je ook gewoon over als je een 5,5 had

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 18:20

Maar vroeger op school kreeg je eerst weer een heleboel lesstof en training voor je weer een toets krijgt. Nu mag je bij een zes meteen de volgende toets doen. Dus de vergelijking met school en voldoende/onvoldoende gaat voor mij dus scheef in dit geval.

Ik ben er dus niet voor om gemiddeld een 6 onvoldoende te laten worden. Een zes is gewoon voldoende. Maar niet genoeg om te laten zien dat je de volgende toets al aan kan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:23

Nee, je moet over in ieder geval 10 proeven op 30 onderdelen een 6 gemiddeld halen. En je hoeft niet over. Maar het kan ook zijn dat je paard wijken niet zo goed kan, maar schouderbinnenwaarts wel. Dan wil je wel graag uit de L weg naar de M :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:28

Ik ben het niet met je stelling eens :)
Zo zou het voor een amateur- recreant wel heel moeilijk worden om ooit die 10 punten bij elkaar te krijgen.

Degenen met 70% stromen automatisch sneller door
(en zullen misschien zelfs versneld promoveren als dat mag qua persoonlijke resultaten en de leeftijd van het paard)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:28

Lalidan schreef:
Maar vroeger op school kreeg je eerst weer een heleboel lesstof en training voor je weer een toets krijgt. Nu mag je bij een zes meteen de volgende toets doen. Dus de vergelijking met school en voldoende/onvoldoende gaat voor mij dus scheef in dit geval.

Ik ben er dus niet voor om gemiddeld een 6 onvoldoende te laten worden. Een zes is gewoon voldoende. Maar niet genoeg om te laten zien dat je de volgende toets al aan kan.

dat is niet zo.. je gaat over met een gemiddelde 6 op school
je gaat over naar de volgende klasse als je een aantal maal voldoende hebt gescoord..

en ik denk dat dat ook terecht is..
niet iedereen hoeft topprestaties neer te zetten toch?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:31

Ik denk ook niet dat het de motivatie van de gemiddeld rijdende ruiter/amazone ten goede komt :).

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:33

Lalidan schreef:

Maar je kan die lesstof en training toch thuis doen? Als hij thuis klaar is voor de klasse hoger is het toch prima? Je zou dan 210 punten moet halen om over te mogen, en das hoog! Op kampioenschappen bij echt goede proeven zie ke vaak net 3 ruiters die aan de 70% komen, en dat is dan de top van nederland. Uhmmm ja dat gaat de gewone ruiter dus niet lukken

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:41

Tja, ik vind het iedereens eigen verantwoordelijkheid om in te schatten of je een klasse hoger kan starten. Ik vind een 7 gemiddeld voor een winstpunt niet reëel. Ik heb vaak bij jury's gezeten die alleen maar 6jes geven en als iets echt heel goed is een 7. Of jury's die een paar punten vergeten en dan zeggen schrijf maar gewoon een 6/6en op. Dan wordt het bijna onmogelijk om nog winst te rijden, omdat je dan al met 8en moet compenseren en veel jury's geven die niet snel. Als er een onderdeel ruk gaat en je hebt een 4 kan je dat ook weer heel lastig compenseren. En als je kijkt naar de gemiddelde wedstrijd wordt er toch maar heel weinig 70% of hoger gescoord, terwijl veel van die combinaties in een klasse hoger toch prima uit de voeten kunnen.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:51

Huh, maar stel je zet het naar een 7. Dan rijden de mensen die nu altijd gemiddeld 7ens rijden ook ineens 'krap aan' en kun je je weer hetzelfde af gaan vragen.

Ik stemde op 5.5 op school is dat ook een voldoende :Y)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:52

Als je een 6 haalt op je eindexamen ben je ook geslaagd en heb je aangetoond dat je het gevraagde niveau beheerst en door mag naar een vervolgopleiding. Dat het niet uitmuntend is dat is iets anders.

Bij de paardensport zie ik dat net zo. Wanneer je gemiddeld een 6 scoort laat je zien dat je het niveau voldoende beheerst. Je kunt op de juiste manier de proef tonen anders rijd je geen voldoendes. Ga je voor de winst op een kampioenschap dan zul je de puntjes nog meer op de i moeten zetten om de concurrentie voor te blijven. Maar iedereen die 60% scoort beheerst het niveau. Dat je daarná misschien nog niet klaar bent voor de volgende klasse is iets anders. Er worden immers ook andere oefeningen gevraagd. Dat je in de B een 8 scoort voor middendraf zegt nog niks over of je ook kunt wijken in het L bijvoorbeeld. Dat zul je thuis moeten trainen en uittesten op wedstrijd of je daar ook weer een voldoende voor kunt rijden.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:52

Ik snap goed wat je bedoeld, deze gedachte is ook wel eens door mijn hoofd gegaan. Echter scoorde ik in de B altijd 181-184 punten. Niet echt dikke winst dus. Ging ik L1 rijden, gingen mn scores ineens naar de 191. Dus er zitten wel 2 kanten aan het verhaal. Als het een 7 moest zijn, was ik een eeuwige B ruiter gebleven.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:55

Ben het niet met je eens. 6 is een prima gemiddelde. Als een ruiter nog niet klaar is voor het volgende niveau komt ie zichzelf wel tegen in de volgende klasse. Stukje eigen verantwoordelijkheid. We hebben het hier over de basissport he, laten we het een beetje leuk en toegankelijk houden voor iedereen.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:59

Lalidan schreef:

Nou op school vond ik een 6 een goed genoeg hoor :Y) Dat zou een dom systeem zijn zeg, als je bij het halen van een 6 niet de volgende toets mag maken die trouwens over iets heel anders gaat dan de vorige toets.

De mensen die hun punten moeten sprokkelen en/ of elk weekend starten met weinig resultaat komen zichzelf vanzelf een keer tegen.
Het gat tussen 180 en 210 punten is echt wel heel erg groot hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:59

Roulette_ schreef:
Dan zouden we dus een proef moeten beoordelen met de gedachte of iemand een niveau hoger zou moeten/kunnen rijden of niet.
Komt op mij erg onlogisch over, het is toch zwaar frustrerend om na een prima B proef te horen 'goed gedaan, maar geen winstpunt, want je bent nog niet op L1 niveau'
Beoordeel mensen op het niveau waar ze rijden, niet het niveau waar ze ooit naar toe zullen gaan.

Dat is ook mijn idee, je beoordeelt of mensen voldoende scoren op het huidige niveau, niet of ze klaar zijn voor het volgende niveau. Dat lijkt mij ook erg moeilijk meten, want komen toch steeds nieuwe oefeningen bij en wie zegt dat die combinatie dat al beheerst?
Over gaan naar de volgende klasse lijkt mij de verantwoording van ruiter + instructeur. Zat combinaties die in elke klasse tussen de 180-190 scoren maar deze lijn ook gewoon door kunnen zetten in de hogere klasse. Met 'jouw' regeling zouden een hoop mensen nooit verder komen dan de B/L1 denk ik

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:04

Niet mee eens.

Voor veel mensen zou het echt niet motiveren en de wedstrijdsport zou op z'n gat komen te liggen. Alleen zeer goede paarden halen dan een winst en met een ander paard of pony zou dit al haast onmogelijk zijn met hoe er nu gejureerd wordt. Ik reed met een haflinger een zowat foutloze B proef en had 199 punten. Dat zou in jouw ogen dus geen winst zijn..
Overal is een 6 het gevraagde en ik ben geen voorstander ervan om dit te veranderen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:06

Tja als je dan de B al uitkomt. Mijn pony scoorde daar echt niet, die had 0 beweging terwijl we in het M wel goede punten reden omdat we dan op de onderdelen scoorden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:09

Ik zit in een land waar je gewoon zelf mag kiezen hoe hoog je start. Wel mag je op den duur niet meer lager bij veel winstpunten. In de praktijk zit gewoon iedereen in de juiste klasse want je gaat als B ruiter gewoon niet jezelf volslagen voor schut zetten in de M.
Ofwel op punten promoveren is een beetje suf eigenlijk, laat mensen het lekker zelf bepalen dan is die druk om hoger te gaan veel minder.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:12

Een 6 lijkt me gewoon een prima uitgangspunt, het is een voldoende. Wanneer je geen winstpunten scoort ben je nog niet klaar voor de volgende klasse, maar een 7 gemiddeld zal voor veel mensen een drempel zijn. Of juryleden moeten hoger gaan punten, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.