Mee doen aan een wedstrijd Bitloos en barebackpad. kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_stan

Mee doen aan een wedstrijd Bitloos en barebackpad. kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 17:20

Hoi Bokkers.

Ik heb een vraag waar ik eigenlijk nergens een duidelijk antwoord op kan krijgen..

Ik zou het leuk vinden om met mijn pony is een wedstrijd(je) te doen met barebackpad (christ iberica plus) en een Sidepull. Maar kan en mag dit? In de dressuur word het vrijwel ongemogelijk omdat je moet lichtrijden. Maar met springen of endurance ? Of het halen van een ruiterbewijs?

Het enige wat ik kan vinden is: een goed passend zadel en hoofdstel. Is een barebackpad of bitloos hoofdstel niet toegestaan?

Het gaat puur om de lol. Een dressuur of spring paard word het nooit :+

Spoiler:
Ik hoef niet heel bokt over me heen onder hoe goed of slecht een barebackpad of bitloos hoofdstel is.

Anoniem

Re: Mee doen aan een wedstrijd Bitloos en barebackpad. kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:24

Bij een onderling wedstrijdje in de dressuur zal het misschien wel mogen (even vragen bij de organisatie), maar officiële wedstrijden mag je zo niet rijden met dressuur en springen. Je zadel moet een Engels model zijn, een westernzadel mag je bijvoorbeeld ook niet mee starten.
Wat de regels voor endurance zijn weet ik niet :)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 17:25

Blijheid schreef:
Bij een onderling wedstrijdje in de dressuur zal het misschien wel mogen (even vragen bij de organisatie), maar officiële wedstrijden mag je zo niet rijden met dressuur en springen. Je zadel moet een Engels model zijn, een westernzadel mag je bijvoorbeeld ook niet mee starten.
Wat de regels voor endurance zijn weet ik niet :)

Ook niet bij oefenwedstrijden of impuls rubrieken etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:27

Weet ik niet, ik probeer het terug te zoeken in de reglementen voor je, maar kan het nog niet vinden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:30

Bij officiele KNHS wedstrijden geldt over het algemeen het KNHS reglement, dus ook voor de BB en impulsrubrieken.
Daar is een sidepull wel toegestaan, maar een barebackpad niet.

Voor een onderlinge oefenwedstrijd zou je de organisatie moeten benaderen.

Overigens mag je sinds 1 April dit jaar zelf kiezen of je doorzit of lichtrijdt, dus je zou de B in theorie doorzitten mogen doen. Alleen dus niet met een barebackpad.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 25-08-16 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:31

Springregelementen 2016 Harnachement
Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat verkerend
Engels, of hierop lijkend zadel, hoofdstel en bit.
Bij het gebruik van een beugelneusriem is het niet toegestaan te rijden zonder bit. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.

Bitloos mag zolang je geen beugelneusriem hebt, een Barebackpad mag bij de KNHS totaal niet.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:32

Bitloos mag natuurlijk wel maar bareback is niet toegestaan op officiele wedstrijden. Mijn collega is wel eens op haar christ onderling/oefen gestart.

Op onze manege/stalling is er al wel een eerste Bitloos/barebackpad wedstrijd geweest. Wat op dit moment nog te vergelijken was mer FNRS wedstrijden. Dit is iets wat onze stalling wil gaan doorvoeren om het een officieel iets te gaan maken. Mensen van buitenaf mogen ook iig meedoen als het weer komt.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 25-08-16 17:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:33

Reglement gevonden

Citaat:
Artikel 118 – Harnachement 1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt

Regels voor bitloos

Citaat:
De volgende bitloze optomingen zijn toegestaan: - De Sidepull, - Het kingekruiste bitloos hoofdstel, - Het kaakgekruiste bitloos hoofdstel, - Regulier toegestaan hoofdstel zonder bit waarbij de teugels direct aan de neusriem worden bevestigd. Het hoofdstel moet van leer zijn waarbij de neusriem een minimale breedte van 2 cm heeft. Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden. Bij het gebruik van een kin- of kaakgekruist hoofdstel moet wanneer er gebruik gemaakt wordt van koorden, deze een minimale diameter van 6 mm hebben.

Als een wedstrijd de KHNS reglementen volgt mag je dus niet met bbp starten, maar bij een onderlinge wedstrijd of oefenwedstrijd zijn ze vaak wat soepeler. Ik zou dan de organisatie even benaderen :)

edit;
In het reglement van de endurance staat

Citaat:
De keuze van zadel en hoofdstel is vrij, mits deze voldoende veilig zijn, dit ter beoordeling van de jury

Daar zou het dus misschien wel mogen, afhankelijk van wat de jury er van vind

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 17:36

Wat een onzin eigenlijk, dat je niet met een barebackpad mee mag doen. Ik rij mijn hele leven zonder zadel (omdat een zadel ook simpel weg niet past op mijn pony). Maar kan dan gewoon beter zitten. Op een zadel voelt het gewoon niet fijn.

Al heb ik wel is iemand met een barebackpad zien springen op een wedstrijd om M niveau vandaar mijn vraag..

Dus zal het inderdaad een onderlinge wedstrijd worden die ik ga zoeken. :)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 17:38

Daphneeeej schreef:
Bitloos mag natuurlijk wel maar bareback is niet toegestaan op officiele wedstrijden. Mijn collega is wel eens op haar christ onderling/oefen gestart.

Op onze manege/stalling is er al wel een eerste Bitloos/barebackpad wedstrijd geweest. Wat op dit moment nog te vergelijken was mer FNRS wedstrijden. Dit is iets wat onze stalling wil gaan doorvoeren om het een officieel iets te gaan maken. Mensen van buitenaf mogen ook iig meedoen als het weer komt.

Wat leuk! Welke manege/stalling is dat? Hebben die een site of een nieuwsbrief ofzo?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:42

Tja... Niet iedereen kan zo goed rijden/blijven zitten dat ze bitloos en zonder zadel kunnen, en het moet wel eerlijk blijven, he ;)
Stel je voor dat iemand beter rijdt zonder de gebruikelijke optoming, en wint...
Hoe moeten de ouderwetse ruiters zich dan voelen -O-

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:44

In de nieuwe proeven mag je tot M zelf kiezen of je licht rijd of doorzit. (Dressuur) en je mag in de lagere klasse nu ook bitloos starten.
Maar of je met bpp mag starten weet ik niet. Maar je kan eens overleggen als je ergens bij een club onderling start of ze er dan moeilijk over doen..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:45

Amigo_stan schreef:
Daphneeeej schreef:

Wat leuk! Welke manege/stalling is dat? Hebben die een site of een nieuwsbrief ofzo?

Almeersche hippische centrum in Almere. We hebben ook nu speciale lessen voor anders rijden, ontwikkeld samen met de mensen van FRA (waar de producten/hoofdstellen etc van zijn). In deze lessen word vooral bitloos,hoofdstelloos en op de barebackpad gereden. Ookal is bit en zadel ook toegestaan, omdat uberhaupt het een 'andere' methode is.
We hebben een website en facebook pagina, ook hebben deze lessen een eigen facebook pagina: FRA Riding

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 18:23

Pocca_Locca schreef:
Tja... Niet iedereen kan zo goed rijden/blijven zitten dat ze bitloos en zonder zadel kunnen, en het moet wel eerlijk blijven, he ;)
Stel je voor dat iemand beter rijdt zonder de gebruikelijke optoming, en wint...

Over ruiters die met bit en zadel rijden hoor je mij niks zeggen hoor :o

Ruiters die niet kunnen rijden is iets heeel anders :')

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 05:59

Amigo_stan schreef:
Pocca_Locca schreef:

Over ruiters die met bit en zadel rijden hoor je mij niks zeggen hoor :o

Ruiters die niet kunnen rijden is iets heeel anders :')

Oke, deze discussie hoort hier niet inderdaad... Maar ik ben het niet met je eens :)

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 06:50

Met een bareback pad kan je ook gewoon lichtrijden.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 07:16

FabianHorse schreef:

In iedere geval niet door middel van stijgbeugels, daarmee veroorzaak je drukpunten. Je kan t vanuit je knieen doen maar dat hou ik geen 5 min vol :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:29

MariekeS_ schreef:
Bij officiele KNHS wedstrijden geldt over het algemeen het KNHS reglement, dus ook voor de BB en impulsrubrieken.
Daar is een sidepull wel toegestaan, maar een barebackpad niet.

Voor een onderlinge oefenwedstrijd zou je de organisatie moeten benaderen.

Overigens mag je sinds 1 April dit jaar zelf kiezen of je doorzit of lichtrijdt, dus je zou de B in theorie doorzitten mogen doen. Alleen dus niet met een barebackpad.

In de B moet je lichttijden... Het doorzitten mag pas vanaf de L.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:33

Amigo_stan schreef:
FabianHorse schreef:

In iedere geval niet door middel van stijgbeugels, daarmee veroorzaak je drukpunten. Je kan t vanuit je knieen doen maar dat hou ik geen 5 min vol :D

Dat heet spieren trainen.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:48

Horsesandme schreef:
In de nieuwe proeven mag je tot M zelf kiezen of je licht rijd of doorzit. (Dressuur) en je mag in de lagere klasse nu ook bitloos starten.
Maar of je met bpp mag starten weet ik niet. Maar je kan eens overleggen als je ergens bij een club onderling start of ze er dan moeilijk over doen..

Dit klopt niet helemaal. In de M moet je doorzitten. Lichtrijden is alleen toegestaan in de middendraf en bij het halsstrekken.
On topic. Bitloos mag wel met een sidepull maar een barebackpad mag (nu nog) niet. Onderling zal wellicht wel een optie zijn.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 19:41

FabianHorse schreef:

Goh. Maar sommige mensen kunnen dat niet. Dus deze opmerking hoort ook niet bij het topic.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 06:57

Amigo_stan schreef:
FabianHorse schreef:

Goh. Maar sommige mensen kunnen dat niet. Dus deze opmerking hoort ook niet bij het topic.

Sommige mensen kunnen niet wat? Spieren trainen?
Hoe wil jij dan lichtrijden?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:42

Ik denk alleen bij onderlinge etc

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:50

Pocca_Locca schreef:

Het is puur voor de veiligheid. Overmoedige mensen die denken dat ze wel met een barebackpad kunnen (en dat dus niet kunnen) en daarmee zichzelf én andere mensen in gevaar brengen.
Overigens heeft 'op een barebackpad kunnen blijven zitten' niet zo bijster veel te maken met wel of niet goed kunnen rijden, maar dat terzijde.

kisangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:45

Bitloos mag tot en met de M2, vanaf de z is het niet meer toegestaan, met barebackpad mag niet want volgens mij is het verplicht om beugels te hebben/gebruiken of je moet een bbp hebben met beugelophangig maar dit is niet echt heel bevorderlijk voor de rug doordat de druk op 1 punt komt te liggen. Sommige onderlinge wedstrijden zal bbp wel mogen maar hier moet je altijd contact voor opnemen met de organisatie of ze dit toestaan. ik zag laatst ergens iets langskomen dat er op een manege ofzo wedstrijd was waarbij de deelnemers bitloos of zelfs op een nekrinng reden en met bbp dus ze zijn er wel maar heel moeilijk te vindne.