Paard trainen tussen wedstrijdruiters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miranda40

Paard trainen tussen wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 21:20

Op onze pensionstal wordt met regelmaat wedstrijden gehouden (zowel dressuur als springen).
Nu komt het voor dat hierdoor de beide bakken de gehele dag bezet zijn (losrijden en wedstrijd rijden)

Als men niet mee doet met de wedstrijd maar wel graag zijn/haar paard wilt trainen, mag men dan tussen het losrijden rijden?

Iemand wist mij te vertellen dat dit tegen de regels is en de vereniging daarop aangesproken kan worden.
Ik kan dit echter nergens terugvinden in het reglement (of ik lees er over heen := := )

Wie kan mijn duidelijkheid geven??

Yvette81

Re: Paard trainen tussen wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:22

Misschien moet je dit aan de pensionhouder vragen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:23

Op onze oude stal mochten wij gewoon als pensionklanten tussen de losrijdende starters rijden elk geval!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:30

Meestal wordt de bak afgehuurd door de organiserende vereniging. Dat wil zeggen dat ruiters die daar rijden dan ook vallen onder de verzekering van de rijvereniging. Wat dus een probleem geeft bij ruiters die niet-startend-wedstrijdruiter zijn. Je zou dit dus moeten opnemen met je stalhouder én de verantwoordelijke vereniging.

(daarnaast levert het gewoon vaak gezeik op omdat het altijd al druk met losrijden is en zowel starters als organisatie daar geen trek in hebben)

Jullie hebben geen buitenbak waar je in terecht kunt die dagen, gewoon om het simpel te houden voor iedereen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:35

Vanuit de KNHS gezien mogen op het losrijterrein alleen combinaties rijden die meedoen aan de wedstrijd, wel mag een deelnemend paard door iemand worden uit- of uitgestapt aan een losse teugel. Daar heeft de pensionhouder imo verder niet zoveel over te zeggen aangezien de bak op dat moment tot het wedstrijdterrein behoort.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 17:10

Urielle schreef:
Meestal wordt de bak afgehuurd door de organiserende vereniging. Dat wil zeggen dat ruiters die daar rijden dan ook vallen onder de verzekering van de rijvereniging. Wat dus een probleem geeft bij ruiters die niet-startend-wedstrijdruiter zijn. Je zou dit dus moeten opnemen met je stalhouder én de verantwoordelijke vereniging.

(daarnaast levert het gewoon vaak gezeik op omdat het altijd al druk met losrijden is en zowel starters als organisatie daar geen trek in hebben)

Jullie hebben geen buitenbak waar je in terecht kunt die dagen, gewoon om het simpel te houden voor iedereen?

Onze pensionstal is de thuisbasis van de vereniging. Deze doet niet zo moeilijk als er stallers door de wedstrijdruiters heenrijden. Alleen is er dus iemand door een official een keer uit de bak gestuurd. Kan het alleen in het reglement niet terugvinden vandaar mijn vraag ;)

We hebben een grote binnenbak en buitenbak. Tijdens de wedstrijden worden deze gebruikt voor het losrijden en proeven rijden.

0000 schreef:
Vanuit de KNHS gezien mogen op het losrijterrein alleen combinaties rijden die meedoen aan de wedstrijd, wel mag een deelnemend paard door iemand worden uit- of uitgestapt aan een losse teugel. Daar heeft de pensionhouder imo verder niet zoveel over te zeggen aangezien de bak op dat moment tot het wedstrijdterrein behoort.

Dat het ik ook gelezen al was dat een oude reglement. Als ik het reglement van april 2016 erbij pak komt dat nergens meer terug.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:55

Artikel 121 lid 5

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:16

Op sommige wedstrijden is er ook de regel dat er maar x aantal ruiters tegelijk mag losrijden, daar zou je dan ook problemen mee krijgen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:34

Officieel mag het niet, dat staat ook heel duidelijk in het reglement:

Citaat:
Artikel 121 – Losrijterrein
1. Het losrijterrein dient alléén gebruikt te worden voor het losrijden en dient
een minimale afmeting te hebben van: 35 m lengte en 15 m breedte.
2. Wanneer de grootte van het beschikbare losrijterrein in verhouding tot het
aantal deelnemers beperkt is, kan de wedstrijdorganisatie aanvullende
voorwaarden stellen met betrekking tot het maximum aantal deelnemers,
dat tegelijkertijd van het losrijterrein gebruik mag maken.
3. Het losrijterrein dient te worden afgebakend; daartoe dient materiaal te
worden gebruikt dat de kans op verwonding van paarden en/of deelnemers
zo klein mogelijk maakt. Buiten het afgebakende losrijterrein mag door de
deelnemers niet losgereden worden.
4. De bodem van het losrijterrein dient zo vlak mogelijk en goed verzorgd te
zijn; ook tijdens de wedstrijd dient de bodem zonodig regelmatig te worden
verzorgd.
5. Op het losrijterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de
ingeschreven deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door
degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft
gestart worden gewerkt. Het rijden van een paard door een ander dan de
met dit paard voor de desbetreffende rubriek(en) in geschreven deelnemer
is - op straffe van uitsluiting van het paard – niet toegestaan.
Onverminderd het hierboven bepaalde mogen derden (verzorgers/helpers,
e.d.), in het zadel gezeten, met een paard op het losrijterrein stappen, mits
dit aan een lange teugel gebeurt. De ingeschreven deelnemer is
verantwoordelijk voor het gedrag van derden (verzorgers/helpers).
6. Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het losrijterrein
voldoende groot is en er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte
bestemd is uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de
wedstrijdgevende organisatie en de official belast met het toezicht op het
voorterrein. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het
longeren worden gehinderd.

Wat 0000 schrijft klopt dus niet, als deelnemer ben jij de enige die je paard los mag rijden op het losrijterrein.

Heb zelf eens meegemaakt dat iemand op het losrijterrein een sprongetje kwam maken, terwijl diegene niet mee reed met de wedstrijd. Maar ondertussen wel iemand van de sokken rijden, die bij de hindernis stond om iemand te helpen met losrijden. Best als je een keer een sprongetje wil nemen, maar doe dat dan lekker thuis. Met dressuur kan het ook vervelend zijn, zo had ik van de winter iemand erbij met losrijden, keurig in tenue en paard gevlochten. Gaat ze continu zijgangen rijden, en galopwissels. Ik start B, en er was geen klasse Z die dag. Was duidelijk dus dat zij er niet thuis hoorde. Maar wel iedereen in de weg rijden de hele tijd. Ik kon me er wel voor afsluiten, maar het is niet echt netjes vind ik zelf. Ik vind het heel logisch dat het niet is toegestaan.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:43

Ik sta ook op een pensionstal waar bijna iedere week wel wedstrijd is. Wij hebben de regeling dat er in de zadelkamer een lijst komt te hangen en dan kunnen er per half uur max 2 mensen hun naam opschrijven. Als je bijv 1 uur wilt rijden kan je je naam 2x opschrijven. Het is lastig uit te leggen maar hier even snel een voorbeeldje gemaakt voor het idee
Afbeelding

Wellicht kun je dit voorstellen aan de eigenaar om ook iets als dit op te hangen. Over de officiële regels weet ik niks :o

Edit: foto toegevoegd

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:48

Volgens mij mag dit niet.
En ik zou er als wedstrijd ruiter ook niet echt blij van worden als er gewoon iemand komt rijden die niet met de wedstrijd mee doet

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:56

Ashleytjuhh schreef:
En ik zou er als wedstrijd ruiter ook niet echt blij van worden als er gewoon iemand komt rijden die niet met de wedstrijd mee doet

Zolang de bak groot genoeg is en diegene niet in de weg gaat rijden vind ik het niet erg. Maak het regelmatig mee maar blijkbaar mag het officieel niet. Maar als een pensionstal wekelijks wedstrijden organiseert, kan je toch moeilijk de klanten verplichten hun paard elke zondag vrij te geven lijkt me

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:59

Maar in lid 5 staat, heel letterlijk gelezen, niet dat niet-deelnemers niet mogen rijden? Er staat dat deelnemers aan een proef zelf moeten rijden. Voor een niet-deelnemer is immers geen sprake van een te rijden proef.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:07

Dit is dubbel want uiteindelijk als je paard op dat pension gestald staat betaal je wel geld om dagelijks die faciliteiten te gebruiken... Behalve als er dan korting is voor de dagen dat er wedstrijd is maar anders is het eigenlijk niet eerlijk tegenover de pensionklanten. Makkelijkste is als er dan ergens een bak is die nog vrij blijft voor de pensiongasten of afspraken met de uren dat het wel kan die dag.

Aan de andere kant huurt de organisatie de boel af voor die wedstrijd natuurlijk.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:14

Lori schreef:
Dit is dubbel want uiteindelijk als je paard op dat pension gestald staat betaal je wel geld om dagelijks die faciliteiten te gebruiken... Behalve als er dan korting is voor de dagen dat er wedstrijd is maar anders is het eigenlijk niet eerlijk tegenover de pensionklanten. Makkelijkste is als er dan ergens een bak is die nog vrij blijft voor de pensiongasten of afspraken met de uren dat het wel kan die dag.

Aan de andere kant huurt de organisatie de boel af voor die wedstrijd natuurlijk.

Klopt het is dubbel. Je kan altijd na de wedstrijd nog rijden.

wist voordat je op die stal ging staan dat daar bijna altijd wedstrijden waren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:14

veerledec schreef:
Maar in lid 5 staat, heel letterlijk gelezen, niet dat niet-deelnemers niet mogen rijden? Er staat dat deelnemers aan een proef zelf moeten rijden. Voor een niet-deelnemer is immers geen sprake van een te rijden proef.

Precies. Zo lees ik het ook. Een deelnemer mag niet een ander met zijn of haar paard laten werken op het losrijterrein. Maar er staat feitelijk niets over mensen die geen deelnemer zijn, met paarden die niet deelnemen aan de wedstrijd. En ik neem aan dat als er niets over staat, dat het gewoon mag.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:27

safina schreef:
veerledec schreef:

Precies. Zo lees ik het ook. Een deelnemer mag niet een ander met zijn of haar paard laten werken op het losrijterrein. Maar er staat feitelijk niets over mensen die geen deelnemer zijn, met paarden die niet deelnemen aan de wedstrijd. En ik neem aan dat als er niets over staat, dat het gewoon mag.

Ook daar zijn trucjes voor. Je kunt gewoon iemand anders in een andere rubriek op jouw paard laten starten. Dan is ie alvast losgereden.
Zelfde verhaal als je je paard wilt laten ringverkennen. Gewoon je bijrijder oid in de klasse vóór jouw laten starten. Dan heeft ie de ring al gezien.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:32

safina schreef:
veerledec schreef:

Maar punt 1 heeft het over dat het losrijd terrein alleen gebruikt mag worden om los te rijden...
Als je niet mee doet aan wedstrijd ben je dus ook niet aan het losrijden denk ik?

Ik heb het een paar keer meegemaakt dat pensionklanten gingen rijden in de ( al erg kleine) losrijd bak.. Persoonlijk vind ik dat erg irritant omdat de keren dat ik het heb meegemaakt ze echt niet aan het opletten waren.. Stappen op de hoefslag etc..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:34

SusanH schreef:
Wat 0000 schrijft klopt dus niet, als deelnemer ben jij de enige die je paard los mag rijden op het losrijterrein.

En hoe is dat iets anders als wat ik schreef?

Behalve dan dat ik uiteraard in- en uitgestapt bedoelde ipv uit/uit.

0000 schreef:
Laatst bijgewerkt door 0000 op 21-08-16 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:34

ik vind het niet kunnen eerlijk gezegd. Vaak is het al heel druk op het losrijterrein (tenzij je als je een van de eersten start of helemaal als laatste) en dan zouden er ook nog mensen die niet meedoen er tussen gaan rijden.
Meeste verenigingen hebben dan ook de regel dat het niet mag; pas als alle proeven zijn gereden etc, mag er weer vrij gebruik gemaakt worden van de bak.
Als er nog een extra bak buiten is die gereserveerd is voor niet deelnemers, ok, maar niet in de losrijring.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:46

Hoe groot is de bak? Ik heb eens ergens gereden daar was de 25x60 bak afgezet met pionnen; 35m voor de wedstrijd en 25m voor de pensionklanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:48

Tinkertje89 schreef:
safina schreef:

Maar punt 1 heeft het over dat het losrijd terrein alleen gebruikt mag worden om los te rijden...
Als je niet mee doet aan wedstrijd ben je dus ook niet aan het losrijden denk ik?

Ja, inderdaad, je hebt gelijk! Maar feitelijk heb je daar als pensionklant niet zoveel mee te schaften, lijkt me. Jij bent als pensionklant geen deelnemer aan die wedstrijd, dus is dat wedstrijdreglement niet op je van toepassing. Het lijkt me wel een zaak van de wedstrijdorganisatie. Zij horen te regelen dat het losrijterrein alleen wordt gebruikt voor losrijden. Bijvoorbeeld door afspraken te maken met de eigenaar van het terrein hierover. En die moet vervolgens afspraken maken met zijn klanten, want daar heeft hij een overeenkomst mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:35

veerledec schreef:

Dat staat er wel en heel duidelijk, het losrijterrein dient alleen gebruikt te worden om los te rijden. Tinkertje89 noemt dat ook al :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:43

Ashleytjuhh schreef:

Officieel mag het niet maar ook bij ons wordt er een oogje dicht geknepen.
We hebben een 20x60 baan voor losrijden beschikbaar en het is nooit druk omdat de proeven per 4 deelnemers worden ingericht (dus 4 proef 1 en 4 proef 2, daarna weer 4 proef 1 en 2 enzovoort).
Maar ik kan me voorstellen dat als het losrijterrein al erg druk is, je niet ook nog pensionklanten tussendoor moet laten rijden. Persoonlijk zou ik dat als pensionklant / niet deelnemer al niet willen.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:47

Dorine92 schreef:
veerledec schreef:

Ook daar zijn trucjes voor. Je kunt gewoon iemand anders in een andere rubriek op jouw paard laten starten. Dan is ie alvast losgereden.
Zelfde verhaal als je je paard wilt laten ringverkennen. Gewoon je bijrijder oid in de klasse vóór jouw laten starten. Dan heeft ie de ring al gezien.[/quote]

Moet je wel geluk hebben dat die andere klasse dan voor de klasse wordt gereden waarin je zelf start.
Ik als wedstrijdsecretariaat houd daar dus altijd rekening mee dat ik het niet altijd in dezelfde volgorde doe om o.a. dit soort dingen te voorkomen. Bij de wedstrijdsecretariaten zijn deze "trucjes" ook wel bekend :+