Bitloos starten maar geen Hackamore?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0407Tamar

Bitloos starten maar geen Hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 19:55

Gewoon als discussievraag. Is het om de scharen dat je niet met zo'n hoofdstel mag starten?

kleinvosje

Re: Bitloos starten maar geen Hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:06

Een Hackamore is een hele scherpe bitloze optoming. Er komt veel druk op het neusbot en op de zenuwen in de onderkaak als je de teugels aanneemt. Heb je de neusriem verkeerd liggen dan kan het neusbot zelfs breken.
Het heeft een hefboomwerking en daarom is deze neusriem niet toegestaan in de reguliere dressuur.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:08

Met een hackamore kan je ook geen constante druk voeren, wat met dressuur volgens mij eigenlijk wel zou moeten. Een hack is daar gewoon te scherp voor, daar moet je met een losse teugel mee rijden.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:15

Hangt er vanaf hoe je ermee rijdt. En een zonder scharen?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:18

Een hackamore zonder scharen? Hackamores zonder scharen bestaan niet, daar zijn het hackamores voor. Die hebben hefboomwerking.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:27

een sidepull word t dan.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:29

Een sidepull is gewoon toegestaan als bitloze optoming :)

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:32

Ja precies. Alleen is ze daarop niet te houden als ze doorheeft dat je wat minder te zeggen hebt haha

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:32

Met een Hack heb je een veel minder direct contact omdat het zo scherp inwerkt ja. Er bestaan geen hacks zonder hefboomwerking, je hebt wel glucksrad's die onder de noemer hackamore vallen maar ook die hebben een hefboomwerking.

In de reglementen staat welke bitloze optomingen toegestaan zijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:32

0407Tamar schreef:
Ja precies. Alleen is ze daarop niet te houden als ze doorheeft dat je wat minder te zeggen hebt haha

Dan gaat er toch iets niet helemaal goed op rijtechnisch gebied. Wat is voor jou de reden dan om bitloos te gaan rijden?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:38

Met bit rijden kan zelfs vriendelijker zijn dan met een hackamore.
Bitloos prima, maar die hackamores ben ik geen fan van

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:42

Een sidepull is normaliter een 1e keuze qua bitloos gaan rijden. Omdat die de allerminste ruis geeft. Echter, die van mij vind een sidepull drie keer niks. En waarom? Geen idee. Heb een kingekruiste.. en daar doet ie alles prima op. Enne.. ik denk dat als ze niet te houden is er idd. een stukje training mist, maar daar kun je wat aan doen.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:52

Ze is mn verzorgpony. En ivm dat er waarschijnlijk iets gebeurd is voor ze haar had accepteert ze geen bit (hier ga ik geen discussie over aan)
We zijn bezig het af te bouwen.

Over haar achtergrond is vrijwel niks bekend ze komt uit ierland. Duidelijk is wel dat er bepaalde dingen gebeurd zijn waardoor ze een kleine gebruiksaanwijzing heeft. Zo mag je ook absoluut niet aan haar oren komen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:53

Een hackamore mag alleen vanaf het Z springen worden gebruikt, en dat is absoluut niet zonder reden.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:57

Precies, onderschat een hackamore absoluut niet.
Bij dit soort gevallen is vaak de basis op de grond ook nog niet voldoende (loopt door je heen etc). Is het mogelijk om (grondwerk)lessen te nemen? Dan kan je uitbouwen naar het bitloos rijden met een vriendelijker optoming.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:57

Misschien inderdaad eens 33n kingekruiste proberen, of een kaak gekruiste.
Kan soms heel verschil geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:02

Een hackamore werkt op precies dezelfde en net zo'n scherpe manier in als een stangbit. Het is dus logisch dat je in de klasses waar je alleen met een bit zonder hefboomwerking ook alleen maar een bitloos hoofdstel zonder hefboomwerking mag gebruiken.

In feit zou je als je consequent bent dus ook moeten stellen dat je vanaf de klasse waarin je met trens + stangteugel mag rijden ook met een sidepull + hackamore mag rijden; dus ook met twee teugels waarvan 1 met hefboomwerking alleen dan allebei bitloos.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 21:06

Ze doet heel veel grondwerk ze loopt niet door ons heen daar is niks mis mee. Zal vast wat zijn maar wat weten we niet dus gaan we niet over speculeren. Ze loopt goed met een hackamore en er is geen sprake van drang of wat dan ook. Mijn enige vraag was waarom dit zo zou zijn en daar heb ik antwoord op gekregen. Waarom de pony ermee gereden word behoort niet tot het onderwerp van dit topic

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:27

Volgens mij proberen we je alleen te helpen.
Maar met dit soort opmerkingen trek ik mij terug, daar kan ik niks mee, komt ook best respectloos over

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 08:24

Dat kan zo overkomen maar is nie. Mijn enige vraag was of je niet mag starten vanwege de hefbook werking. Het maakt toch verder niet uit waarom ze bitloos gereden word? Plus zoiets als zal wel aan de basis liggen etc. Die hoeven van mij gewoon niet. Ze is niet mijn pony dus het fijne weet ik er niet van. IK wil graag bij het onderwerp blijven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:34

En volgens mij heb je dat antwoord al gehad... een hackemoor heeft zeer scherpe inwerking mede door de hefboomwerking en is daarom pas vanaf Z springen toegestaan en helemaal niet bij dressuur. Net als dat je bij dressuur pas bij de Z mag starten met stang en trens.
Een hackemoor is niet een optoming die je nodig hoort te hebben als je met basiswerk bezig bent.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 08:41

Oke thanks!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:44

Silly1972 schreef:
Volgens mij proberen we je alleen te helpen.
Maar met dit soort opmerkingen trek ik mij terug, daar kan ik niks mee, komt ook best respectloos over

En de opmerkingen die impliceren dat ze haar paard niet voor elkaar heeft zijn zeker niet respectloos? De pot verwijt de ketel... ;)

@ts: het is dus heel simpel, als je met een hackamore rijdt kun je dus niet bitloos dressuur starten :n

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:51

Een hack hoeft niet slecht te zijn hoor. Mits je hem goed gebruikt natuurlijk. Ik reed altijd buiten met een cavemore(hackamore met kaptoomneusriem) normaal reed ik dan als sidepull en als paardlied te fanatiek werd of er van door ging(wat eigenlijk nooit gebeurde, maar je weet maar nooit) dan kon ik even kort die hackamore aanhalen en stopte ze direct.
In een jaar tijd heb ik misschien 2x de hack gebruikt, waarvan een x was omdat er een ander paard richting "haar" kudde ging, en wij de andere kant op.
Echter, bij dressuur heb je een constante verbinding en dat geeft echt veel druk op de neus. Ik zou kijken naar een kaak/kingekruist hoofdstel.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 08:51

Haha nee precies dankjewel! :) dan gaan we lekker door oefen en misschien kunnen we over een tijdje de overstap maken naar een sidepull *D