Mesten tijdens de proef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Mesten tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 13:22

Ik heb (soort van) besloten dat mijn paard tijdens de proef maf stilstaan als ie nodig moet :D. Ik vind het namelijk niet correct dat hij tijdens de training wel mag halthouden (want anders moet ik over een gehele lange zijde gaan scheppen :') ) en dat hij dan ineens bij een proef moet doorlopen. Zijn er jury's die hier geen problemen mee hebben, of is het dan meteen -2?

Jarmo

Re: Mesten tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:24

Ik heb een paar jaar geleden ook een wedstrijd gereden waarbij mijn paard ook stilstond om te mesten. Kreeg voor dat onderdeel een 5 en als commentaar staat stil.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:26

Hmmmm luiheid ipv gehoorzaamheid?
Mijn paard moet gewoon doorlopen. Dat ik daarna de halve bak door moet om mest te ruimen interesseert me niet, een gehoorzaam paard vind ik veel belangrijker

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:27

je moet in principe gewoon doorrijden. Paarden kunnen prima mesten en lopen tegelijk ;)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:28

Jarmo schreef:
Ik heb een paar jaar geleden ook een wedstrijd gereden waarbij mijn paard ook stilstond om te mesten. Kreeg voor dat onderdeel een 5 en als commentaar staat stil.

Dan vind ik dat je dan nog erg licht bestraft bent daarvoor. Stilstaan tijdens de proef hoort gewoon niet..

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:33

Noway dat mijn paard stil gaat staan als die moet mesten. Ik heb altijd geleerd van mijn instructrice dat die gwn door moet lopen.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:38

Mijne moet ook gewoon doorlopen! Heb wel een keer gehad dat hij ging plassen tijdens het groeten, maar daar werd ik niet op gestrafd

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:40

Als ik het tijdig in de gaten heb zet ik mijn paard thuis ook stil als hij moet mesten. Hij mag niet uit zichzelf stilstaan en loopt dus ook in een proef keurig door onder het mesten.

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:41

Fellow schreef:
Jarmo schreef:

Dan vind ik dat je dan nog erg licht bestraft bent daarvoor. Stilstaan tijdens de proef hoort gewoon niet..

Het was een onderlinge wedstrijd vandaar. Heb het hem gelukkig nu afgeleerd hoewel hij soms wel heel moeilijk doet als hij gaat mesten maar hij staat gelukkig niet meer stil.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:44

Hebben jullie geen paard die liever niet mest tijdens het rijden? De mijne houdt het eigenlijk altijd op tot ik afstap. Vaak zelfs tot thuis.

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:49

Nou ik heb een keer een 2 gekregen omdat hij stil ging staan om te mesten. Rekenen gewoon dat onderdeel niet wordt getoond

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:51

Tja een paard kan doorlopen tijdens het mesten,maar is dit voor het paard wel prettig? De meeste worden dan langzamer of willen stil gaan staan,is dit niet met een reden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:52

Mijn merrie kan het echt niet, ook aan de longe en in vrijheid gaat ze midden in een sprint stilstaan en je kunt er een zweep op stukslaan maar lopen doet ze écht niet. Zebolt haar rug enorm op en kreunt er hard bij dus blijkbaar is het nogal een inspanning. Wat de jury daarvan vindt moeten ze zelf weten maar ik heb besloten dat ik mijn paard niet meer voor haar flikker ga slaan voor zoiets. Ze maakt er verder geen misbruik van, het is eens per training dus so be it.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:10

Billy schreef:

Die moet je even uitleggen...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:15

En ik wil graag weten hoe jury's hiermee omgaan, niet wat jullie mening hieromtrent is :) (tenzij je jury bent natuurlijk)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:16

Ik ben jury.

Een paard mag in een proef niet zomaar zelf besluiten stil te gaan staan, om wat voor reden dan ook. Dat hoort aangerekend te worden als fout in het programma en daar krijg je -2 voor. Doet 'ie het daarna nog een keer is het -4 en een derde keer lig je eruit. Een paard stilzetten om te laten mesten is idem. Ik leer mijn paarden en leerlingen dat een paard hetzelfde tempo aan moet houden, ook tijdens het mesten. , en als dat betekent dat je dan driekwart manege door moet om alle keutels op te ruimen, jammer dan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:22

moonsparkle schreef:
Tja een paard kan doorlopen tijdens het mesten,maar is dit voor het paard wel prettig? De meeste worden dan langzamer of willen stil gaan staan,is dit niet met een reden?

Ik vind het eerlijk gezegd nogal apart dat een paard moet doorlopen tijdens het mesten, hebben we al eens aan de paarden zelf gedacht? Ik ken er diversen net zoals...

Urielle schreef:
Mijn merrie kan het echt niet, ook aan de longe en in vrijheid gaat ze midden in een sprint stilstaan en je kunt er een zweep op stukslaan maar lopen doet ze écht niet. Zebolt haar rug enorm op en kreunt er hard bij dus blijkbaar is het nogal een inspanning. Wat de jury daarvan vindt moeten ze zelf weten maar ik heb besloten dat ik mijn paard niet meer voor haar flikker ga slaan voor zoiets. Ze maakt er verder geen misbruik van, het is eens per training dus so be it.

.. die het duidelijk aangeven dat het stilstaand moet.

Je paard dan op de flikker geven vind ik nogal een aantasting van het welzijn op dat moment eerlijk gezegd. :=

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:44

dorothea schreef:
Billy schreef:

Die moet je even uitleggen...

Luiheid van de ruiter, ipv gehoorzaamheid van het paard.
Jouw paard kan zn gang gaan omdat jij te lui bent om de mest in een groter deel van de bak te ruimen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:56

kleinvosje schreef:
Ik ben jury.

Een paard mag in een proef niet zomaar zelf besluiten stil te gaan staan, om wat voor reden dan ook. Dat hoort aangerekend te worden als fout in het programma en daar krijg je -2 voor. Doet 'ie het daarna nog een keer is het -4 en een derde keer lig je eruit. Een paard stilzetten om te laten mesten is idem. Ik leer mijn paarden en leerlingen dat een paard hetzelfde tempo aan moet houden, ook tijdens het mesten. , en als dat betekent dat je dan driekwart manege door moet om alle keutels op te ruimen, jammer dan.

Stilstaan voor plassen mag wel in de proef.
Wmb voeren ze dat ook in voor mesten. De meeste paarden hebben sowieso impulsverlies dus dat beïnvloedt het cijfer toch al.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:58

Klopt dat plassen wel mag, maar dat is iets wat ook echt niet lopend kan. Mesten wel, daarom zal dat ook niet doorgevoerd worden denk ik.

Charlotte124

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:13

Mijn paard mag ook altijd stilstaan tijdens het mesten, dus ook als dat een keer gebeurt in een proef, jammer dan van de punten

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 15:15

Charlotte124 schreef:
Mijn paard mag ook altijd stilstaan tijdens het mesten, dus ook als dat een keer gebeurt in een proef, jammer dan van de punten

Dat vind ik dus ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:16

Ik vrees het ook, maar niet elk paard kan het dus en ik heb tot dusver nog nooit een proef beoordeeld waar mesten niet ten koste ging van de impuls en het ruggebruik. Ik trek er nooit wat voor af, maar van mij mag het regel worden dat je het onderdeel beoordeelt zonder effect van het mesten.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 15:19

Billy schreef:
Jouw paard kan zn gang gaan omdat jij te lui bent om de mest in een groter deel van de bak te ruimen.

Niet zo aardig, en humor heb je blijkbaar ook al niet. Maar ja, dat is het risico als je iets op Bokt plaatst.
Waar het mij om gaat is dat werkend mesten niet zo prettig is voor een paard en ja, ik weet dat ze het kunnen, en nee, ik vind het niet nodig om mijn paard naar voren te schoppen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:26

Als je het paard zelf aanleert halt te houden om te mesten, dan zijn beide niet lui en is het paard gehoorzaam. Wat een onzin om er gelijk van uit te gaan dat het paard uit zichzelf stopt, misschien luistert ie juist naar de ruiter.

Maar oké, in het geval van TS is hij zo te zien inderdaad lui en ongehoorzaam. Dat klopt niet en is nooit goed.