Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
AaronYve schreef:Mee eens, ook het (minder) halstrekken vind ik niet dat aangepast moet worden.
Evelijn schreef:AaronYve schreef:Mee eens, ook het (minder) halstrekken vind ik niet dat aangepast moet worden.
ehh... minder... er gaat juist in meer klasses halsstrekken gevraagd worden... en uberstreichen gaat er ook komen...
misschien ipv alle negatieve dingen te benadrukken eens naar de positieve dingen kijken.
Er wordt in alle proeven nog minstens 1x halt gehouden (en in vele zelfs 2x) en daarnaast wordt halsstrekken dus in meer klasses gevraagd.... ik vind dat een goede verandering.

Ayasha schreef:Waarom zou een oefening die zoveel goede basis vergt níet zwaar mogen doorwegen?
Die basis hoort imo gewoon voldoende aanwezig te zijn dat de oefening geen "doorweger" is. Indien ze dat wel doet heb je een paar stappen over geslagen.
Ik vind het ook een belachelijke maatregel. Ik begreep al nooit dat jullie het in de B niet moesten....
Dorine92 schreef:Enige aanpassing waar ik blij mee ben is het halsstrekken, de rest vind ik belachelijk en een verloedering van de sport. Momenteel is de Z voor veel mensen nog "die magische grens". Straks niet meer ben ik bang
kohtje schreef:Snap ook niets van het niet meer groeten. Het maakt het begin duidelijker, ik vind het netjes naar de jury en het heeft toch met rijvaardigheid te maken.
Varekaj schreef:@Janine1990, in België heb je LRV die dezelfde proeven rijden als de KNHS en de VLP, die andere proeven rijden (E-A-L-M-....).
Bij de LRV is het zo dat je club je kan vragen om te gaan jureren op een wedstrijd, zelfs al heb je nooit een cursus gedaan. En iemand die bijvoorbeeld zelf B1 start mag dan ook B1 gaan jureren...
Ik ben net expres lrv gaan rijden omdat ik die proeven "moeilijker" vind dan die van VLP (wel officiële jury's) in die zin, de B-proef is langer qua tijdsduur en er wordt meer gevraagd.
Maar goed, ik vind de proeven interessanter en het is een stuk goedkoper. De proeven duren zo'n 6 minuten en alles volgt best vlot na elkaar (maar die proeven ken je zelf haha).Janine1990 schreef:Ayasha schreef:Waarom zou een oefening die zoveel goede basis vergt níet zwaar mogen doorwegen?
Die basis hoort imo gewoon voldoende aanwezig te zijn dat de oefening geen "doorweger" is. Indien ze dat wel doet heb je een paar stappen over geslagen.
Ik vind het ook een belachelijke maatregel. Ik begreep al nooit dat jullie het in de B niet moesten....
Hoewel ik het met je eens ben, zou ik best wel eens wat Belgen in Nederland willen zien rijden. Heb regelmatig topics gezien met filmpjes van mensen dat ik dacht: Wauw, makkelijk verdiend die punten!! Die hier in Nederland, in de makkelijke B waarbij je gewoon op de hoefslag je proef begint, echt geen winst hadden gereden... Nu weet ik niet of dat het verschil tussen LRV en ???? is.
Ach en ik weet niet precies hoe het in Duitsland is, maar daar rij je je proeven op een groot deel van het basisniveau met vier man tegelijk. Als ik me niet vergis groet je dan ook pas aan het eind van de proef af.
En zo heeft ieder land zijn tekortkomingen. Ik hoop alleen van harte dat dit niet ten koste gaat van het niveau, wat al niet zo hoog is in de basissport.

. 1e en 2e plek wordt vrijwel altijd verdeeld tussen VOR (antwerpen) en KR (Limburg) iig de jaren dat ik het gevolgd heb (sinds 2004)
Women2 schreef:De KNHS vind dat er te weinig ruiters door kunnen stromen naar het Z.
Maar in plaats van dat ze gaan kijken naar de kwaliteit van de instructeurs en de gedegenheid van hun instructieopleidingen, maken ze de proeven makkelijker.
Daarnaast is de mentaliteit van de ruiter ook niet altijd om over naar huis te schrijven (mensen leer het nou gewoon, niet iedere combinatie is geschikt voor het Z!) en kom je iedere keer weer dezelfde ruiters tegen die vinden dat de jury te streng is en ze daarom geen winstpunten halen. Maar een keer kritisch naar zichzelf kijken dat ze de boel rijtechnisch gewoon niet voor elkaar hebben, ho maar.
De jury zit er echt niet voor de lol lage punten te geven.
Kwam laatst in het Z iemand tegen en dat paard sprong als een natte krant aan in galop en terug naar een langzamere gang was gewoon trekken aan de voorkant. En daarna klagen dat de jury zo streng gejureerd had en dat ze toch konden zien dat haar paard er moeite mee had.....
Beetje van het zelfde kaliber als dat de paardenopleidingen zeggen dat er te weinig banen zijn, de 'markt'klaagt dat er te weinig goed personeel te krijgen is en de opleidingen zeggen dat 'ja, maar de markt moet zich aan passen en is te kritisch'. Vooral niet naar zichzelf kijken dat de opleiding misschien gewoon niet voldoende is en dat er een probleem zit in de mentaliteit van een deel studenten.
= opleidingsinstituut (in dit geval de KNHS) moet zorgen dat ze mensen opleiden die ruiters naar het niveau kunnen brengen. En niet het niveau naar de ruiter brengen
, keertwending om de voorhand mag er dan ook wel in, goede oefening voor het gymnastiseren van de achterbenen/hand en tevens een vergeten oefening helaas.