Paard sluit zich binnen af.

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Paard sluit zich binnen af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:25

Ben even benieuwd wat anderen hiermee doen.

Ik rij een 8-jarige Fries sinds januari dit jaar. In maart zijn we begonnen met wedstrijden en hebben we 3 wedstrijden binnen gereden. Twee waren zeer succesvol (eerste en derde wedstrijd) en waren op dezelfde locatie. De andere wedstrijd was op een locatie waar we wel eens gingen trainen maar waar hij met trainen ook niet optimaal liep (beetje afgesloten), hij had toen behoorlijk veel spanning en het was geen winst waard. Op dat moment heb ik daar geen waarde aan gehecht, hij was immers pas sinds twee maanden serieus aan het werk, wat kon ik nu verwachten op een tweede wedstrijd van een paard dat nog maar weinig van huis was geweest tot op dat moment.

Ging er vanuit dat het wel zou groeien met de tijd, de derde wedstrijd was weer een succes. Inmiddels zijn we drie keer L2 gestart en heb ik 7 winstpunten uit de eerste twee wedstrijden (B en L1 met ruim over de 10 wps uitgereden in 12 wedstrijden). Hij kan het dus prima allemaal.
De eerste wedstrijd L2 was buiten, tussen hekjes. Daar komt het ook wel iets voor.
De tweede L2 wedstrijd was weer dezelfde locatie als de eerste en derde binnenwedstrijd. Waar het ook weer enorm goed ging.

Nu vandaag naar een voor ons allebei nieuwe locatie. Prachtig mooie rustige locatie, dacht ik. (voor de insiders, Veendam) Met losrijden was hij redelijk relaxed. Maar eenmaal in de baan was alles spannend. Echt heeeul spannend. En op de een of andere manier sluit hij zich dan helemaal af. Hij doet alles voor zover mogelijk nog wel. Maar alle activiteit gaat verloren en hij begint te aarzelen. Heeft één punt waar hij constant ook echt duidelijke spanning toont.

Nu zeg je natuurlijk: "Duh, wedstrijdspanning!"
En daar zal ook vast wel wat van aanwezig zijn, hoewel ik me doorgaans niet gespannen voel. Er zijn dingen gewoon anders dan wanneer we thuis trainen.
Echter is er een binnenbak waar we af en toe trainen, waar hij zich ook behoorlijk afsluit. Ik dring dan gewoon net niet genoeg door.

We gaan nu meerdere verschillende binnenbakken bezoeken om te trainen. Schriktraining thuis is niet echt een optie, want dit paard kan je bijna een kanon naast afschieten en dan vind hij het nog niet eng.
Ik kan hem een doek op z'n hoofd leggen en hij doet nog niet gek, wordt vooral niet angstig. Alles wat beweegt is interessant en leuk.
Het is eigenlijk gewoon een vet koele kikker. Alleen als het eng is, sluit hij zich af.

Dus ik ben zeer benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen en wat jullie er aan hebben gedaan (naast kilometers maken op vreemd terrein), er moet toch iets zijn om hem te leren dat hij gewoon naar mij kan luisteren zonder bang te zijn. (wat hij buiten ook gewoon kan)

Maureen95

Re: Paard sluit zich binnen af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:35

Het klinkt raar. Maar heeft je paard last van claustrofobie? Dat hij nieuwe afgesloten ruimtes spannend vind?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:41

Maureen95 schreef:
Het klinkt raar. Maar heeft je paard last van claustrofobie? Dat hij nieuwe afgesloten ruimtes spannend vind?

Nou, ik heb er niet met hem over gepraat :Y) Maar daar ga ik niet vanuit.
Want aangezien hij in onze binnenbak voor trainen ook altijd gespannen blijft. Hij moet daarvoor wel van huis met de trailer natuurlijk. Maar dat doen we ook op elke wedstrijd. Ook de wedstrijden waar hij wel lekker relaxed door de baan gaat ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:42

Haha _O-

Maar zijn het binnenbakken waar er geen uitzicht naar buiten is? En de buitenbak waar jij zelf altijd in rijdt, kunnen ze daar naar buiten kijken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:58

Maureen95 schreef:
Haha _O-

Maar zijn het binnenbakken waar er geen uitzicht naar buiten is? En de buitenbak waar jij zelf altijd in rijdt, kunnen ze daar naar buiten kijken?

Hangt er vanaf wat jij buiten noemt. Hij kan vanuit de binnenbak naar andere paarden verderop kijken (in een andere binnenbak), andere binnenbak staan ook nog wat stallen aan.
Wedstrijdbak waar hij zich goed laat rijden heeft geen zicht naar buiten. Wel een kantine, deuren die piepen en kraken en mensen die ergens lopen tijdens de proef zonder dat hij ze kan zien. Paarden die in hun stallen staan en geluid maken. Dus naar mijn idee meer dingen om door afgeleid te worden.

Edit: Ohja, de buitenbak, snap ik ook niet helemaal. Is gewoon aan huis. Buitenbak is toch altijd buiten?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:02

Met buitenbak bedoelde ik binnenbak. Oeps :P

Ik ben benieuwd waar andere bokkers mee komen :)
Ik lees even mee!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:11

Ik herken je probleem alleen sluit mijn pony zich zowel binnen als buiten af! Nergens meer op reageren, eigenlijk ben je dan uitgereden.
Bij dat soort paarden helpt veel km maken (vaak) niet, ze zitten op dat moment in hun eigen wereldje.
Of je rijdt gewoon stug door en probeert er maar het beste uit te halen, of je kiest ervoor om er een keer een proef aan te wagen (en dat van te voren wel bij de jury te melden natuurlijk!).

Succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:17

Change3x schreef:
Ik herken je probleem alleen sluit mijn pony zich zowel binnen als buiten af! Nergens meer op reageren, eigenlijk ben je dan uitgereden.
Bij dat soort paarden helpt veel km maken (vaak) niet, ze zitten op dat moment in hun eigen wereldje.
Of je rijdt gewoon stug door en probeert er maar het beste uit te halen, of je kiest ervoor om er een keer een proef aan te wagen (en dat van te voren wel bij de jury te melden natuurlijk!).

Succes!

Hoe bedoel je er een proef aan wagen? Paard door de proef heen slaan?
Je kan natuurlijk moeilijk een kwartier over je proef gaan doen. Doorgaans kan ik wel een uur in die ene binnenbak trainen en dan nog ben ik niet volledig tot hem doorgedrongen.

Ik mis dan ook het swingende paard dat ik anders onder me heb, maar ik moet zeggen dat hij toch veel zoveel kwaliteit heeft dat een jury dat niet direct opvalt. Het scheelt alleen wat punten.

Ik denk dat er een manier moet zijn om het kwartje te laten vallen. En dat dat een manier is zonder enige vorm van dwang. Hij moet zelf namelijk het knopje omzetten.
Maar dan kan ik op de Tristan Tucker manier eeuwenlang doorgaan met spannende dingen. Maar hij vindt het grootste gedeelte van die dingen waarschijnlijk niet eng. En enge dingen accepteert hij ook heel snel. Vanochtend moesten we langs grote keien, grote angst voor veel paarden! Hij stopt een paar keer, maar ik red me prima alleen. En dan loopt hij er ook rustig langs.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:17

Toevallig! Ik heb een 6 jarige fries die dit dus ook heeft! Als we op wedstrijd gaan en ze vind hem spannend sluit ze zich af dan kan ik haar ook niet rijden. Het is heel lastig om hier mee om te gaan wij hebben nu 14 x een wedstrijd gereden en nog steeds heeft ze het ik kan je niet echt advies geven alleen veel gaan! En zelf proberen heel ontspannen te zijn ook daarvoor zoals het opzadelen en vlechten en laden ect

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:22

Jamiejoyce schreef:
Toevallig! Ik heb een 6 jarige fries die dit dus ook heeft! Als we op wedstrijd gaan en ze vind hem spannend sluit ze zich af dan kan ik haar ook niet rijden. Het is heel lastig om hier mee om te gaan wij hebben nu 14 x een wedstrijd gereden en nog steeds heeft ze het ik kan je niet echt advies geven alleen veel gaan! En zelf proberen heel ontspannen te zijn ook daarvoor zoals het opzadelen en vlechten en laden ect

Ik weet niet of het mogelijk is nog ontspannener te zijn, want zonder enige vorm van spanning bak ik er ook weinig van :P

Maar ik ben niet gespannen met vlechten of opladen. Ik klets veel tegen mijn paard en hij is ook heerlijk relaxed en geniet van de aandacht. Sowieso is hij dol op aandacht, want van de rest van de kudde moet hij het niet hebben. Nu wil hij met opzadelen wel wat lopen, maar ook daar slaan we weinig acht op.

Hopelijk kunnen we elkaar dan een beetje helpen met dit topic!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:24

Misschien eens wat anders doen in een binnenbak dan dressuurrijden. Grondwerken oid. Dan geef je je paard de gelegenheid om de boel eens te verkennen op haar gemakje.
Daarbij:
De situatie en je signalen die je als ruiter geeft, zijn tijdens een wedstrijd toch anders. Geluiden, evenals de entourage. Daar kun je extra alert op zijn. Wat heeft je merrie nodig om zich op haar gemak te voelen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:30

senna21 schreef:
Misschien eens wat anders doen in een binnenbak dan dressuurrijden. Grondwerken oid. Dan geef je je paard de gelegenheid om de boel eens te verkennen op haar gemakje.
Daarbij:
De situatie en je signalen die je als ruiter geeft, zijn tijdens een wedstrijd toch anders. Geluiden, evenals de entourage. Daar kun je extra alert op zijn. Wat heeft je merrie nodig om zich op haar gemak te voelen?

Het is een ruin :+ Maar hij heeft niet echt iets duidelijk aanwijsbaars nodig om zich op zijn gemak te voelen hoor.

Grondwerken op ander terrein zie ik niet helemaal zitten. Niet omdat ik er niet in geloof, het is prima voor elkaar met hem wat dat aan gaat. Maar het werken en zich aan mij overgeven is dan meer het probleem. Zolang ik er naast sta, voelt hij zich kennelijk niet verantwoordelijk voor mij ofzo? (maar dat zal wel tussen mijn oren zitten :') )
Afgelopen week met trainen heb ik hem ook een poosje aan de hand gestapt in de bak en dan is hij prima te sturen en doet hij keurig wat er van hem gevraagd wordt (achterwaarts e.d.)

Daarbij is het een structureel iets bij de binnenbak waar we regelmatig trainen, dus ik betwijfel of enkel grondwerk een optie is. Tenzij ik met dat grondwerk een knopje bij hem om kan zetten. Alleen zie ik dat nog niet helemaal gebeuren.

Het is maar moeilijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 00:11

Als je het niet probeert, kom je daar niet achter.
Blijkbaar ervaart je paard de situatie als onveilig.
Het is aan jou om handreikingen te doen zodat hij zich open kan stellen.. Als je paard een binnenvetter is zal hij daar echt steun bij moeten hebben, zelfs al lijkt hij cool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 00:26

Jou paard klinkt inderdaad wat als een introvert paard (naar binnen gekeerd).
Een paard wat niet snel toont dat hij dingen spannend vind en als dingen echt spannend worden erg geserveerd gaan lopen en zelfs stil kunnen gaan staan.

Ook al toont hij dus niet angstig hij kan het dus wel zijn.
Introverte paarden hebben hele subtiele signalen.
Zeker als je er thuis gewoon goed aan kan rijden en op bepaalde plekken gewoon niet.
Thuis is bekend en is veilig op andere terreinen waar je niet vaak genoeg bent geweest is het spannend.
Als je er naast loopt dan ziet hij je en dan zal zijn gedrag anders zijn dan wanneer hij je niet ziet.

Wat grondwerk op vreemd terrein is echt niet vreemd en gewoon veel kilometers maken op vreemd terrein en hem daar op gemak laten voelen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 07:57

Mijn fjord heeft dat ook heel lang gehad. Voor buitenstaanders zag het er niet uit als spanning, maar ik merkte het wel, de hulpen kwamen gewoon niet door en ze kwam heel erg terug in tempo. Die had het wel op meer dan zo een paar locaties, eigenlijk in elke ring waar geen andere paarden in de buurt zijn. Met losrijden nooit last van gehad. Heb toen een paar keer goed naar voren gereden en nu is echt veel minder. Verpest je wel een paar proeven, maar zo is het ook niks.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:19

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Ik ging in de proef wel in galop maar stond zo goed als stil. Met springen liep ze niet eens meer over de balk die op de grond lag. Wel ging buiten beter als binnen. De oplossing:

Het lijkt of het haar niet interesseert, maar het is spanning in combi met binnen wat het bij ons veroorzaakt. We zijn het laatste jaar enorm gegroeid door overal voor de lol naar toe te gaan en met rust te trainen. Je rijd zeker anders in de proef want je wil presteren. Dat geeft niks, maar mijn paard heeft gewoon eerst moeten wennen aan verschillende locaties binnen. En toen aan de spanning van mij erbij tijdens iets belangrijks. En nu? Loopt ze na driekwart jaar oefenen binnen als een zonnetje. Bijna te hard, heel belangrijk is om haar niet te straffen als ze in zichzelf keert. Dan wordt het echt alleen maar erger.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:26

Heb je in de bak waar je traint ook les? Wat zegt de instructie ervan? Ik zou gwn in een aantal clinics mee gaan rijden zodat er iemand bij is om je hier in te begeleiden

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:29

De fries die ik momenteel onder het zadel heb heeft dit ook (gehad). Zij heeft het bij alles wat anders is dan thuis in de bak, dus ook op buitenrit bijvoorbeeld. Mijn oplossing was (en is) om haar veel mee te nemen, ook regelmatig naar meerdaagse wedstrijden. Tijdens het rijden (vooral buiten) probeerde ik veel overgangen en tempowisselingen te maken zodat haar aandacht wat meer bij mij bleef. Inmiddels gaat het wel een stuk beter, ze loopt nog steeds niet "zoals thuis", maar laat zich beter rijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:17

Gaat hij alleen maar op trailer voor rijden in de bak en wedstrijden. Of ga je ook wel eens ergens buiten rijden met hem.
Heb ook eentje die zich wel eens af wil sluiten in een binnenbak. Kwam ook door het voorlezen, heb ik gemerkt. Rijd nu de proeven uit mijn hoofd. Ga wel regelmatig met haar op buitenrit. En merk dat ze daardoor steeds meer op mij gaat vertrouwen. En zich dan minder afsluit in een vreemde rijbak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 11:52

senna21 schreef:
Als je het niet probeert, kom je daar niet achter.
Blijkbaar ervaart je paard de situatie als onveilig.
Het is aan jou om handreikingen te doen zodat hij zich open kan stellen.. Als je paard een binnenvetter is zal hij daar echt steun bij moeten hebben, zelfs al lijkt hij cool.

Maar wat voorhandreikingen suggesteer je dan? Kijk, dan kan ik kijken of ik er iets mee kan. Vandaar mijn twijfel over grondwerk als oplossing. Aan de hand is hij superrelaxed.
Ik kan hem ook geen binnenvetter noemen, dan zou hij dat thuis ook zijn. Daarentegen biedt hij altijd heel erg veel aan in het rijden, op de grond. Oogt hij me opener dan de andere paarden op stal. Altijd nieuwsgierig, komt altijd naar me toe. Dus ik zou hem niet willen kwalificeren als binnenvetter.

OsMo schreef:
Jou paard klinkt inderdaad wat als een introvert paard (naar binnen gekeerd).
Een paard wat niet snel toont dat hij dingen spannend vind en als dingen echt spannend worden erg geserveerd gaan lopen en zelfs stil kunnen gaan staan.

Ook al toont hij dus niet angstig hij kan het dus wel zijn.
Introverte paarden hebben hele subtiele signalen.
Zeker als je er thuis gewoon goed aan kan rijden en op bepaalde plekken gewoon niet.
Thuis is bekend en is veilig op andere terreinen waar je niet vaak genoeg bent geweest is het spannend.
Als je er naast loopt dan ziet hij je en dan zal zijn gedrag anders zijn dan wanneer hij je niet ziet.

Wat grondwerk op vreemd terrein is echt niet vreemd en gewoon veel kilometers maken op vreemd terrein en hem daar op gemak laten voelen.

Zoals hierboven gezegd, lijkt hij me verre van introvert.
Zal het nog even toelichten met een voorbeeldje. De paarden staan hier in een binnenstal met redelijk open boxen naar de gang toe. Hij staat op het hoekje waardoor hij je constant kan volgen als je heen en weer loopt van zadelkamer naar poetsplaats. Wat ik ook bij me heb, hij moet altijd even z'n neus naar buiten steken om het aan te raken. Toen ik afgelopen vrijdag met twee doekjes liep te wapperen moest hij per se weten wat dat was. Dus hou ik ze aan hem voor, hij eet ze nog net niet op. Ik kan ze ook gewoon op zijn ogen leggen en dan nog vindt hij het leuk. Hij sluit zich op die momenten op geen enkele manier af.

Maar ook toen ik gisteren langs die grote keien moest lopen, ik zat er op dat moment op, kreeg ik hem er snel langs. Hij weet dus heel goed dat ik er op zit. En ook in de baan weet hij dat, want hij geeft er vrij snel wel aan toe, maar laat zich vervolgens niet echt rijden.

Maar je geeft aan dat als ik er naast loop hij mij ziet, kan ik me in vinden. Dus op wat voor manier zal grondwerk mij kunnen helpen? Aangezien ik er dan altijd naast loop.

Nies_ schreef:
Mijn fjord heeft dat ook heel lang gehad. Voor buitenstaanders zag het er niet uit als spanning, maar ik merkte het wel, de hulpen kwamen gewoon niet door en ze kwam heel erg terug in tempo. Die had het wel op meer dan zo een paar locaties, eigenlijk in elke ring waar geen andere paarden in de buurt zijn. Met losrijden nooit last van gehad. Heb toen een paar keer goed naar voren gereden en nu is echt veel minder. Verpest je wel een paar proeven, maar zo is het ook niks.

Inderdaad! Nergens op mijn coupon staat spanning. Enkel een paar keer dat mijn paard binnendoor gaat (wat ook klopt, ik kreeg hem er gewoon niet langs). Ik heb nog niet zoveel locaties binnen bezocht met hem, de fijne locatie is er eentje dichtbij. Leuke wedstrijd, goed geregeld, kan er in principe elke maand twee keer naartoe. Dus dan ga je daar ook snel naartoe natuurlijk. (overigens zie je daar ook geen andere paarden hoor)

Hoe heb jij dat flink naar voren rijden aangepakt? En in hoeverre heb je de proeven verpest?

Roosyes schreef:
Mijn paard heeft precies hetzelfde. Ik ging in de proef wel in galop maar stond zo goed als stil. Met springen liep ze niet eens meer over de balk die op de grond lag. Wel ging buiten beter als binnen. De oplossing:

Het lijkt of het haar niet interesseert, maar het is spanning in combi met binnen wat het bij ons veroorzaakt. We zijn het laatste jaar enorm gegroeid door overal voor de lol naar toe te gaan en met rust te trainen. Je rijd zeker anders in de proef want je wil presteren. Dat geeft niks, maar mijn paard heeft gewoon eerst moeten wennen aan verschillende locaties binnen. En toen aan de spanning van mij erbij tijdens iets belangrijks. En nu? Loopt ze na driekwart jaar oefenen binnen als een zonnetje. Bijna te hard, heel belangrijk is om haar niet te straffen als ze in zichzelf keert. Dan wordt het echt alleen maar erger.

Mijn paard gaat inderdaad ook wel in galop, maar echt door galopperen, nee doet hij niet. Stilstaan ook niet gelukkig. Ik ga gelukkig wel altijd voor mijn lol op wedstrijd, ik zie niet in waarom ik anders zou moeten gaan :P . Aangezien hij thuis gewoon 200% voor elkaar is, is er ook niets om bang voor te zijn. Althans, ik kan me moeilijk druk maken voor het onvoorspelbare ;) Een volgende locatie loopt hij mogelijk weer als een zonnetje.

Maar als ik het zo lees, is het bij jou vooral je eigen spanning. Hoe heb je voor jezelf die knop omgezet? Ik kan me voorstellen dat dat niet gemakkelijk is, je hebt bij jezelf een patroon moeten doorbreken lijkt me?

dresjoepie schreef:
Heb je in de bak waar je traint ook les? Wat zegt de instructie ervan? Ik zou gwn in een aantal clinics mee gaan rijden zodat er iemand bij is om je hier in te begeleiden

Nope, maar dit staat wel op het programma. Clinics is ook een goed idee inderdaad! Zeker aangezien ik een nieuwe instructrice moet zoeken wegens verhuizing. (mocht iemand nog tips hebben regio Groningen, hoor ik het graag)

WenK schreef:
De fries die ik momenteel onder het zadel heb heeft dit ook (gehad). Zij heeft het bij alles wat anders is dan thuis in de bak, dus ook op buitenrit bijvoorbeeld. Mijn oplossing was (en is) om haar veel mee te nemen, ook regelmatig naar meerdaagse wedstrijden. Tijdens het rijden (vooral buiten) probeerde ik veel overgangen en tempowisselingen te maken zodat haar aandacht wat meer bij mij bleef. Inmiddels gaat het wel een stuk beter, ze loopt nog steeds niet "zoals thuis", maar laat zich beter rijden.

Wat is bij jou veel? Wij gaan vaak elke week weg. Maar wel elke week naar dezelfde bak.
Veel overgangen rijden doe ik ook vlak voor de proef. Maar had helaas geen effect.

FriesWytske schreef:
Gaat hij alleen maar op trailer voor rijden in de bak en wedstrijden. Of ga je ook wel eens ergens buiten rijden met hem.
Heb ook eentje die zich wel eens af wil sluiten in een binnenbak. Kwam ook door het voorlezen, heb ik gemerkt. Rijd nu de proeven uit mijn hoofd. Ga wel regelmatig met haar op buitenrit. En merk dat ze daardoor steeds meer op mij gaat vertrouwen. En zich dan minder afsluit in een vreemde rijbak.

Ergens buiten rijden hebben we nog niet gedaan, maar dat doe ik sowieso niet alleen. Ook thuis rij ik niet alleen buiten, we zitten aan een erg drukke weg. Waar vrachtwagens en auto's, oh ja en motoren je zo met 100 voorbij knallen (je mag er 60). Alleen vind ik toch echt te gevaarlijk.
Met een ander paard erbij doen we wel eens, dat is prima te doen. Hij was de eerste keer erg bang voor auto's. Maar dat is eventjes naar voren schieten en dan is hij ook weer rustig. Totdat we over de brug moesten (hij stond op ijzers en de brug is ook van metaal), dus dat echode enorm. Dat was redelijk spannend, aanleiding om te gaan passageren :P Maar toen er ook nog een auto hem ging opdrukken en voorbij wilde gingen we in galop het dorp in :')
Daarna is hij snel weer rustig hoor. De terugweg vond hij het allemaal weer spannend. Maar het meest spannende is het geluid van de motor, want een elektrische auto kan hem op een halve meter afstand passeren en dat vind hij niet eng. Gelukkig heeft hij veel geleerd, want toen we onlangs op wedstrijd een stuk over de weg moesten is hij geen enkel moment verschoten toen er auto's passeerden.

Je hebt wel gelijk, moet binnenkort wel weer een keer gebeuren, een buitenrit. Maar beslist niet alleen. (maar dat doe ik ook niet met een doodbraaf paard)

Voorlezen is bij ons niet het geval, hij heeft het buiten en in onze favoriete bak niet. Dus ga ik er ook vanuit dat het nu niet het geval is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:33

Ik heb jaren op een stal met binnenbak gestaan. Nu staan we half om half. Zomers met buitenbak en 's winters met binnenbak. Jaren heb ik binnen geworsteld met aandachtsproblemen. Wat ik ook vroeg en deed, het kwam gewoon niet aan. In de buitenbak snapt ze veel meer en leert ze ook meer. Bovendien hebben we ook meer ontspanning. Ondanks het feit dat ze daar veel meer enge dingen ziet.

De oplossing zit bij mij in geluidsdempende oordoppen. Vorige week voor het eerst getest. Verbazingwekkend verschil. Veel meer het paard dat ik buiten ken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:34

Veulen84 schreef:
Ik heb jaren op een stal met binnenbak gestaan. Nu staan we half om half. Zomers met buitenbak en 's winters met binnenbak. Jaren heb ik binnen geworsteld met aandachtsproblemen. Wat ik ook vroeg en deed, het kwam gewoon niet aan. In de buitenbak snapt ze veel meer en leert ze ook meer. Bovendien hebben we ook meer ontspanning. Ondanks het feit dat ze daar veel meer enge dingen ziet.

De oplossing zit bij mij in geluidsdempende oordoppen. Vorige week voor het eerst getest. Verbazingwekkend verschil. Veel meer het paard dat ik buiten ken.

Tja en daar mag je dus niet mee rijden op wedstrijden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:35

FriesWytske schreef:
Veulen84 schreef:

Tja en daar mag je dus niet mee rijden op wedstrijden.

Eerdere topics is die vraag op het forum beantwoord. Het mag volgens de knhs wel. Je mag de oriëntatie niet verminderen. Maar ze raakt er echt niet gedesoriënteerd van. (Proppen is om die reden wel verboden)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:29

Welk topic heeft dat dan gestaan. Want ik weet wel voor 99% zeker dat dit niet mag bij een dressuurwedstrijd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:54

Om verwarring te voorkomen met oordoppen bedoel ik een oornet.