Vanaf welke temperatuur zou starten in zomertenue moeten mog

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanaf welke temperatuur zou je moeten mogen starten in zomertenue bij KHHS wedstrijden?

Op dit moment mag je vanaf 30 graden Celcius starten in een zomertenue, mits de officials het daarmee eens zijn. Vanaf welke temperatuur vinden jullie dat dit mogelijk moet zijn? En moet het dan automatisch zo gaan of pas nadat een official daar over heeft beslist.
7 (2%)
Vanaf 20 graden zonder toestemming van een official.
18 (7%)
Vanaf 20 graden na een toestemming van een official.
25 (9%)
Vanaf 25 graden zonder toestemming van een official.
76 (29%)
Vanaf 25 graden met toestemming van een official.
83 (32%)
Vanaf 30 graden zonder toestemming van een official.
25 (9%)
Vanaf 30 graden met toestemming van een official.
17 (6%)
Anders dan in de poll, met toelichting.
4 (1%)

Totaal aantal stemmen: 255

Myca

Vanaf welke temperatuur zou starten in zomertenue moeten mog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 21:38

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Officieel mag vanaf 30 graden Celcius in zomertenue KNHS wedstrijden gereden worden, als je jury daar mee eens is.

Persoonlijk vind ik 30 graden Celcius in Nederland niet meer fijn om je paard te rijden, laat staan om op een wedstrijd te starten.

Ik heb ook wel tegen-argumenten gehoord dat je voor die paar minuutjes maar even door moet bijten in je jasje.

Maar niet iedereen (zoals ik) komt met een groom/helpende hand. Als je zelfstandig rijdt, betekent dit dat zowel inrijden, proefje, tussen de proeven in, 2e proefje en uitstappen pas vanaf 30 graden Celcius, als je jury daarmee instemt je in zomertenue mag rijden. Dat is dan iets meer dan een paar minuutjes.

Ik vind persoonlijk die temperatuurgrens veel te hoog in ons land. Als het boven de 30 graden is, zou ik eigenlijk kosteloos mijn wedstrijd willen annuleren. Persoonlijk kan ik goed tegen de hitte, maar ik zie dat de tolerantie-graad voor mijn paard lager ligt dan de mijne.

Vanaf 20 graden Celcius zou ik het reeel vinden om in Nederland in zomertenue te mogen starten en vanaf 25 graden Celcius zou je in mijn ogen je wedstrijd moeten mogen cancellen als de officials anders beslissen.

Wat vinden jullie hier van?
Ik ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Myca op 22-08-15 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Vanaf welke temperatuur zou een zomertenue moeten mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:41

Ik start nooit in zomertenue.
Of het is te warm om te starten, of ik kleed me gewoon aan.
Leg het jasje over de bakrand bij het inrijden.

annoouukie

Re: Vanaf welke temperatuur zou starten in zomertenue moeten mog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:44

Zomertenue vind ik persoonlijk onnodig.
Zoals Sizzle al zei; gewoon het jasje bij het inrijden uittrekken en zodra je proef begint hem weer aantrekken. Even 'doorzetten' moet je wel overhebben voor een wedstrijd vind ik.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 21:47

Ik heb me morgen opgegeven voor een wedstrijd, de bakrand daar is een schrikdraadje, niet geschikt om dingen over te hangen. Het is dan of de hele wedstrijd in zomertenue of in vol ornaat.

Ik vind het persoonlijk veel belangrijker hoe er gereden wordt, dan hoe je gekleed bent. Maar wat vindt de rest van Bokt? Is het jasje belangrijker, of het rijden? Of nog iets anders, waar ik niet aan gedacht heb?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:50

Zeker in de dressuur vind ik het onnodig om in zomertenue te starten. Ik heb 2 weken geleden een dressuurwedstrijd gereden waarbij in zomertenue gestart mocht worden. Ik was, samen met 2 andere ruiters, de enige die hun jasje alsnog aantrokken.

Persoonlijk vind ik het er niet uitzien, zonder jasje..wit kleed daarnaast ook niet bepaald af :+

Springen vind ik een ander verhaal. Dat is al wat 'stoerder' en kan mij voorstellen dat je niet fijn mee kan komen wanneer je jasje compleet aan je lichaam geplakt zit.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:52

Ik vind het sowieso dom dat de wedstrijdcultuur zo verschrikkelijk stijf is. Het is 2015 en nu net een beetje acceptabel als je een jasje aan hebt dat niet zwart is. 8)7

Ik zou vanaf de 25 een veel betere regel vinden. Bij 30 krab ik me inderdaad al op mijn hoofd waarom er überhaupt een wedstrijd gereden wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:55

Vanaf 25 graden mag van mij de jas uit. Dan mag die van de official ook uit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:55

Ach, die paar minuten en ja, ook ik ga vaak alleen, hou hem gewoon aan.
Vind persoonlijk in blouse vaak niet mooi en niet bij iedereen flatteert een witte rijbroek zonder jasje.
Ik vind het er in ieder geval dusdanig vreselijk uit zien dat ik doorgaans maar mijn jasje aan houdt.
En paard moet zich in die hitte ook uitsloven, dus ruiter ook maar even afzien :+ .

En wedstrijden af zeggen met 25 graden is ook nogal overdreven.
Als je echt problemen hebt met de warmte, gewoon in de zomer niet starten, alleen in voor en na jaar en de winter, ben je het probleem kwijt.
Met mijn fjord deed ik in de zomer ook minder dan met mijn zwarte die er blijkbaar beter tegen kan, dus startte ik die in de zomer gewoon minder.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 21:56

@ Liess__ Zou er dan in jouw ogen verschil gemaakt moeten worden tussen dressuur, springen, eventing of mennen?

Simoonzel, daar kan ik me wel in vinden.

Annouukie & Sizzle & Sjolvir, dank voor de input.

Anne_GTI, _/-\o_

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:03

Ik vraag me af waarom je met 30 graden uberhaupt nog start als een paard het er bij 25 graden al moeilijker mee heeft, want een proef starten zonder een paard fatsoenlijk aan de hulpen te hebben is ook niks, je zit er toch zeker een kwartier van te voren al op (als het niet eerder is) tel daar de extra spanning die een wedstrijd met zich mee brengt bij op... kan nooit niet gezond zijn imo.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:08

Lillian__ schreef:
Ik vraag me af waarom je met 30 graden uberhaupt nog start als een paard het er bij 25 graden al moeilijker mee heeft, want een proef starten zonder een paard fatsoenlijk aan de hulpen te hebben is ook niks, je zit er toch zeker een kwartier van te voren al op (als het niet eerder is) tel daar de extra spanning die een wedstrijd met zich mee brengt bij op... kan nooit niet gezond zijn imo.

Dat verschilt per paard. Mijn vorige pony kon ik dan beter thuis laten terwijl mijn paard net zo fris is als met 10 graden.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:08

Ja ik vind dat daarin onderscheid in gemaakt moet worden inderdaad.

Dat er in het springen en sgw zonder jasje gestart mag worden vind ik zeker acceptabel. Om de boven geschreven reden.

Tuurlijk ga je ook zweten met dressuur in je jasje, maar het jasje gaat je niet belemmeren. En dat doet hij wel wanneer je een andere houding aanneemt zoals de verlichte zit.

Persoonlijk vind ik kleurtjes ook verschrikkelijk. Ik vind het een aanfluiting dat er gestart mag worden met roze jasjes, laarzen en die ongein.

Wellicht komt het door mijn werk, maar ik persoonlijk kan het heel erg waarderen wanneer iemand aandacht besteedt aan zijn/haar uiterlijk voorkomen.

Als de ruiter niet 2 keer 6 minuten met jasje kan rijden, moet je je misschien afvragen of het eerlijk is tegenover je paard om een prestatie van hem te verwachten. Blijkbaar zijn de omstandigheden dan ontzettend slecht. En anders moet je jezelf eens afvragen of je niet loopt te piepen (niet persoonlijk naar iemand gericht!). Wellicht dat het dan helpt om wat extra te drinken en jezelf gewoon goed in de gaten te houden

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:10

Het gaat hier om de ruiter en niet om het paard. Maar ik vind de regeling zoals hij nu is wel prima. Met springen kan ik me voorstellen dat je het fijner vindt om je jasje uit te doen, maar als je het zelf niet 10 minuten kunt uithouden met een jasje weet ik niet of het zo'n goed idee is om uberhaupt te starten. Ik vind het wel leuk dat dergelijke tradities er ook nog zijn :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:14

Mijn paard heeft minder last van de warmte. Het zweet lekt me weleens onder de cap uit terwijl paardlief amper zweet achter de oren heeft. Na een zonnesteek opgelopen op concours kijk ik wel uit dat me dat niet weer overkomt en ik wil er ook niet verantwoordelijk voor zijn dat een ander die ellende door moet maken

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 22:18

Lillian__ Het probleem is dat je je in kan schrijven voor een wedstrijd als er "weer-technisch" nog geen vuiltje aan de lucht is. Tot een week voor de wedstrijd kan je je kosteloos weer annuleren. Alleen, pas vanaf 5 dagen voor de wedstrijd beginnen de weersvoorspellingen een beetje betrouwbaar te worden. Daar zit dus een gat tussen en als je na een week voor je moet starten toch wil afzeggen, moet je toch 20 Euro betalen (uitgaande van 2 proefjes)

Liess__ die 2X6 minuutjes gaat alleen op als je een groom/hulp hebt. Als dat niet het geval is met je vanaf het 1e opstijgen t/m het einde van de tweede proef met jasje.
Ik begrijp je onderscheid tussen springen en dressuur, maar springen duurt weer korter dus al met al zal het resultaat niet veel uitmaken.

Sheran, klopt hoor, dit topic gaat over de ruiter.
Ik probeer alleen wel mee te denken met mijn paard en als ik het heet begin te krijgen is het bij hem al een stapje erger.

Anne_GTI, wat akelig dat je een zonnesteek opgelopen hebt op een concours!
Hoe waren de omstandigheden toen?

In zomertenue kan je er toch ook netjes uit zien?
Termen als onflatteus enzo zouden toch niet perse het geval hoeven zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:22

Ik heb nooit een groom.
Maar je kunt je jasje toch ook in een zakje ergens neerpletteren en dan een omstander even vragen het aan te geven?
Of zijn we nu in zo'n aso tijd geland dat dit ook niet meer kan :?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 22:26

@Sizzle, ik rijd ook WE en TREC.
Daarbij zou ik meer op omstanders durven vertrouwen.

Bij KNHS wedstrijden kan je het goed treffen, evengoed helemaal niet, daar zou ik niet op durven vertrouwen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:26

Ik heb vandaag ook wedstrijd gehad en ik kan mijn warmte altijd maar slecht kwijt, halverwege de tweede proef pik ik het echt af. Van mij mag er eerder gestart worden in zomertenue voor degene die dat willen. Kan de rest in een jasje als ze dat willen, eigen keus!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:28

Jammer dat het zo asociaal geworden is.
Ik ben ongeveer 8 jaar geleden voor het laatst in NL gestart en toen legde ik mijn rugzakje nog gewoon naast de ingang van de losrij ring.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:29

Kort omschreven heet en drukkend. Na het concours zwaar onweer. Flegmatieke bok die sowieso liever lui dan moe was eerst 2 proeven dressuur en gelijk door naar het springen. 29 graden dus zomertenue niet toegestaan. Halve liter water tussendoor was niet voldoende. Week ziek van geweest.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:32

Ik rijd niet zelf, ik lees wel voor en ik geloof wel dat het boven de 20 graden moeilijk wordt en dat je boven de 25 graden zou mogen afhaken.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:33

Myca schreef:
Lillian__ Het probleem is dat je je in kan schrijven voor een wedstrijd als er "weer-technisch" nog geen vuiltje aan de lucht is. Tot een week voor de wedstrijd kan je je kosteloos weer annuleren. Alleen, pas vanaf 5 dagen voor de wedstrijd beginnen de weersvoorspellingen een beetje betrouwbaar te worden. Daar zit dus een gat tussen en als je na een week voor je moet starten toch wil afzeggen, moet je toch 20 Euro betalen (uitgaande van 2 proefjes)

Kan ik me wel in vinden ja. Even puur op de ruiter gericht, hangt er helemaal vanaf wat de gevoels tempratuur is, als het 25 graden, benauwd en zonder wind is, zou ik zeggen doe dat jasje maar uit, het moet wel veilig blijven voor de ruiter. is het 25 graden en er staat een fijn briesje met hier en daar bewolking kan dat jasje wel aanblijven.

Wedstrijden moeten ook voor je eigen plezier zijn, en als je weg kookt omdat je op concours gaat zonder groom terwijl je meer water als zuurstof ademt lijkt mij dat je niet meer fijn en met plezier kan rondwandelen, laat staan rijden.

Maar dat is mijn mening

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 22:40

Ik kan natuurlijk niet echt invullen wat mijn paard er van vindt, maar ik ervaar wel dat hij meer last heeft van de hitte dan ik.

Als het voor een ruiter/amazone al onaangenaam gaat worden, hoe zou het dan voor de paarden zijn?
30 Graden Celcius vinden niet veel mensen/paarden in Nederland nog aangenaam...

Alleen dat zou weer in een nieuw topic moeten, want dat heeft niets met het zomertenue te maken.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:44

Vanaf 30° pas bij jullie?! Ik geloof dat het bij LRV al vanaf 23° is, met toestemming dan.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 22:47

Meen je dat Snollygoster?
Goed geregeld in Belgie, daar zou ik voor tekenen!