alleen naar cc zonder voorlezer????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marusch25

alleen naar cc zonder voorlezer????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 10:07

Even benieuwd wat ieders reactie hierin is? Ik ga binnenkort alleen op concours. Mijn vriend die eerder altijd mee ging en voorlas wil dit niet steeds meer.
Heeft er ook geen tijd meer voor altijd.
Dus ik kies dan maar voor alleen gaan ipv helemaal niet meer gaan.
Ik rijd m2 en ken mijn proeven redelijk dwz (thuis uit mijn hoofd, op concours vind ik dit lastig ivm spanning)
Ik ben dus van plan om ter plekke gewoon iemand te vragen. Is dit nog gebruikelijk of tegenwoordig not done???

FelineNanet

Re: alleen naar cc zonder voorlezer????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:11

Je kan ook altijd even een oproepje plaatsen hier op bokt of facebook. :j
Vaak is er ook wel iemand die nog een keer wilt voorlezen die er dan al is, maar stel dat is niet zo, dan zit je zonder voorlezer.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:11

Lijkt me niet heel gebruikelijk. Maar ik zeg gewoon doen! Houd er wel rekening mee dat je misschien nee voor een antwoord krijgt, en je het toch uit je hoofd moet doen.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 10:33

Wat mij opvalt is dat een jaar of 10 geleden dit heel normaal was. Hielp zelf ook regelmatig iemand met lezen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:35

Er zijn genoeg mensen die er sws zijn om iemand anders voor te lezen, een extra proefje voorlezen is een kleine moeite als het in de planning past, dus dat moet lukken denk ik.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:38

Ik zou het zelf ook normaal vinden, maar andere mensen misschien niet.
Ik denk dat je het beste een advertentie kunt plaatsen, dan heb je eventueel ook hulp met trailer laden en groomen (mocht je dat makkelijk vinden)
Er zijn vast mensen die het heel leuk vinden om met jou mee te gaan ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:38

Als iemand mij zou vragen om voor te lezen en ik had tijd zou ik dit helemaal geen probleem vinden. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:41

Dat doe ik nu eigenlijk altijd.
Ga altijd alleen naar wedstrijden, vroeger ging ik ook wel alleen onder de man als ik niemand met een auto kon vinden.
Ik zie het probleem niet zo. Paard is netjes opgevoed dus die kan ik alleen laden.
Uit het hoofd rijden doe ik sowieso.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:45

Ik ben al een tijdje niet meer mee geweest op wedstrijd, maar vroeger ging ik vaak mee!
Er is mij toen meerdere keren gevraagd of ik misschien ook voor iemand anders voor wilde lezen.
Vond ik echt niet raar en als het kon deed ik het ook altijd :)

Het is misschien alleen voor je zelf vervelend dat je daar nog op zoek moet. Dat zou voor mij wel extra spanning opleveren. ( Maar ik ben sowieso een stresskip :+ )

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:45

In het begin ging ik vaak mee als groom en voorlezer met mijn instructrice, omdat haar paard toen nog redelijk onhandelbaar was op de trailer en ik ze beide goed kende. Toen alles beter ging, is ze alleen op wedstrijd gegaan en moest ze dus ook ter plekke een voorlezer regelen. Naar mijn weten heeft ze daar nooit moeite mee gehad, maar ze was dan ook al jaren actief in de wedstrijdsport, dus bekenden genoeg op het wedstrijdterrein.
Zelf zou ik het niet aandurven, ik ben daar een te grote stresskip voor :') Maar het is zeker niet onmogelijk. Zoals Kahawa hierboven zegt zijn er genoeg mensen die anderen voorlezen, en als het in de planning past, zijn de meeste de beroerdste niet om iemand extra voor te lezen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:54

Hm, heb er een beetje ervaring mee, en die is niet best. Of ze willen niet op je moeten wachten, omdat ze zelf al klaar zijn en weg willen. Of ze moeten rondom die tijd al in een andere ring voorlezen. Of ze hebben geen ervaring met voorlezen :+
Het kan, het lukt uiteindelijk ook wel om iemand te vinden, maar het is nogal stressverhogend. Dan kun je beter uit je hoofd rijden. Vroeger (in de tijd dat je nog een hele dag op concours was en ruim de tijd had tussen 2 proeven) was het een stuk makkelijker te regelen. Tegenwoordig heeft iedereen haast helaas...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:59

Toen ik vorig jaar nog wedstrijden reed kwam het eigenlijk iedere wedstrijd wel voor dat iemand vroeg of ik of mijn vader (wij reden samen) iemand kon voorlezen. Als het uitkwam met het rijden, dan was dat nooit een probleem. Ik vond het altijd heel normaal dat iemand dat kwam vragen in plaats van proberen de proef uit het hoofd te rijden. Wij wachtten toch vaak, dus dan is het geen probleem. Misschien kun je vooraf kijken wie er rijden en dan zelf al bedenken wie je zou kunnen vragen omdat het uitkomt met de starttijden. Degene vragen die net voor je rijdt heeft natuurlijk geen zin.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:59

Het gebeurd veel, maar ik moet zeggen dat ik liever niet wil dat degen die met mij is om te groomen en lezen een ander gaat staan voorlezen. Heb ik wat nodig is mn groom pleite omdat iemand anders geen lezer mee heeft. Tenzij ik klaar ben dan maakt het me niet meer uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:03

Ik snap sowieso nooit zo goed waarom je voor 1 paard en dressuur perse hulp nodig hebt.
Thuis heb je dat toch ook niet? Zelfde met les op een andere locatie.
Hooguit voor hele jonge dieren die niet goed laden of niet aan te binden zijn.
Het is hoogstens gezellig vind ik, maar ik ben alleen een stuk efficienter.
Met meerdere paarden is het een ander verhaal. Met springen is een balken tiller ook nog wel handig alhoewel ik ook genoeg springruiters gezien heb die alleen kwamen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:06

Ik ga bijna altijd alleen. Heb gewoon niet iemand die kan lezen en meekan. Rij uit mijn hoofd maar je kan ook even bij het secretariaat of degenen voor jou vragen. Is hier nooit een probleem geweest.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:08

Ik deed het ook wel eens. Dan zorgde ik overigens wel dat ik mijn proef uit het hoofd kende, dus als ik geen voorlezer kon regelen was het geen probleem.
Mijn voorlezers werden overigens ook vaak genoeg 'geleend'. Meestal is het geen probleem als de tijd er is.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 11:10

Voor degene die uit het hoofd rijden. Hoe houden jullie de proeven uit elkaar?

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:12

Ik heb het een paar keer mee gemaakt, voor ik uit het hoofd ging rijden.
Ik vroeg meestal de voorlezer van degene die in mijn ring voor mij moest starten. Degene voor mij moest dan toch uitstappen.
Nooit problemen mee gehad.
Uit het hoofd rijden vond ik uiteindelijk wel fijner.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:24

Ik heb het afgelopen weekend ook gedaan. Mijn vaste groom kon niet mee dus Iemand anders zou mij voorlezen want die was ook op dat concours.. Nou mooi niet dus. Toen iemand van daar gevraagd! :j

En mijn voorlezer wordt ook wel eens gevraagd om extra te lezen :).

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:27

Gewoon op het secretariaat even vragen? Op elke stal zijn wel enthousiaste dames te vinden die dat volgens mij met héél veel plezier doen. :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:29

Marusch25 schreef:

Tja dat is een gave denk ik. Ik heb een geheugen als een olifant. ken wel 20 proeven uit mijn hoofd maar dat geluk heeft helaas niet iedereen. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:35

Marusch25 schreef:

Je kunt toch ook wel meer dan twee liedjes uit je hoofd?

Hier (zwitserland) rijden zelfs de kinderen van 10-12 gewoon hun proefjes uit hun hoofd hoor.
Gewoon een mind-set, als je niet beter weet dan doe je dat gewoon.
In Nederland reed ik ook liever uit mijn hoofd.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:49

Marusch25 schreef:
Even benieuwd wat ieders reactie hierin is? Ik ga binnenkort alleen op concours. Mijn vriend die eerder altijd mee ging en voorlas wil dit niet steeds meer.
Heeft er ook geen tijd meer voor altijd.
Dus ik kies dan maar voor alleen gaan ipv helemaal niet meer gaan.
Ik rijd m2 en ken mijn proeven redelijk dwz (thuis uit mijn hoofd, op concours vind ik dit lastig ivm spanning)
Ik ben dus van plan om ter plekke gewoon iemand te vragen. Is dit nog gebruikelijk of tegenwoordig not done???

Ik ga ook 9 van de 10 keer ook alleen op wedstrijd. En vroeg tot vorig jaar gewoon op wedstrijd iemand mij voor te lezen. Nog nooit problemen mee gehad. Nu rijd ik ze sinds dit jaar uit het hoofd. En zag daar eerst ook tegen op. Maar vind het mij en mijn paard zoveel meer rust geven. Plus we hebben beide veel minder spanning, omdat ik veel meer met mijn proef bezig ben dan met wat de voorlezer zegt.

KaatAmour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:51

Naast de proefjes uit het hoofd leren (moeilijk hoor!), hoe doen mensen dat met het paspoort en de startpas aan de jury geven? Loop je voor erop stapt al langs de jury? En dan goed in de gaten houden wanneer je inderdaad mag beginnen?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:52

Marusch25 schreef:

Alles wat je linksom doet, komt ook rechtsom aan bod. Ik rijd de proeven ook altijd uit mijn hoofd en het zijn nu nog maar een paar proeven per klasse. Gewoon thuis oefenen met uit je hoofd rijden. Ik vind dat veel relaxter.

Sizzle schreef:
Ik snap sowieso nooit zo goed waarom je voor 1 paard en dressuur perse hulp nodig hebt.
Thuis heb je dat toch ook niet? Zelfde met les op een andere locatie.
Hooguit voor hele jonge dieren die niet goed laden of niet aan te binden zijn.
Het is hoogstens gezellig vind ik, maar ik ben alleen een stuk efficienter.
Met meerdere paarden is het een ander verhaal. Met springen is een balken tiller ook nog wel handig alhoewel ik ook genoeg springruiters gezien heb die alleen kwamen.

Ik ga dus ook alleen naar spring en sgw wedstrijden. Ik spring gewoon met andere mensen mee met losspringen. Ik vraag dat wel altijd even, maar meeste mensen kijken raar, want dat is dan weer niet normaal dat je dat aangeeft.