Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Artikel 5 - Niet-ontvankelijkheid van klachten
Een klacht is niet ontvankelijk als een of meer onderstaande redenen van toepassing zijn:
5.1. De klacht heeft betrekking op een persoon of gebeurtenis waarover de algemeen directeur niet bevoegd is te oordelen.
5.2. De klacht is ingediend door een daartoe niet bevoegd persoon.
5.3. De klacht is reeds eerder door de algemeen directeur beoordeeld. Er zijn geen nieuwe feiten en/of omstandigheden aangedragen, die een hernieuwde behandeling van de klacht rechtvaardigen.
5.4. De klacht is onduidelijk, onbegrijpelijk, innerlijk tegenstrijdig of verwoord op een wijze, die in strijd is met de gebruikelijke normen en waarden.
5.5. De klacht handelt over een voorval dat, of een gebeurtenis die langer dan 60 kalenderdagen geleden heeft plaatsgevonden.
5.6. De klacht handelt over een jurybeoordeling.
Michelleex schreef:Beste bokkers,
Ik heb afgelopen weekend wedstrijd gereden met mijn pony tussen de paarden in het L2. Nu had ik voor mijzelf wel aardig gereden, niet super slecht en ook niet overweldigend goed. Ik reed als enige L2, tussen de M1 paarden, zelf rijd ik op een pony. Ik rijd meestal wel rond de 185 punten, soms meer soms minder. 2 weken terug nog 179 punten, daarmee het hoogste van het dagdeel waarin ik reed.
Nu kreeg ik mijn punten en had ik 171 en 161!! Nou had ik echt niet slechter gereden dan wat ik normaal rijd. Ik had zelfs voor al mijn gangen een 5, terwijl ik voor impuls een 6 had? In mijn ogen is dit niet mogelijk zonder dat het paard onregelmatig loopt, terwijl ik dit nergens terug vind in het commentaar.
Ik heb vaker het idee dat ik als pony word vergeleken met een paard, terwijl hij hele andere gangen laat zien dan het paard met 'dure' afstammeling, met prachtige gangen wat na mij rijd. Ook vond ik dat er voor een L2 proef, erg streng werd gejureerd, meer op M1 niveau. Nu rijd ik toch voornamelijk voor mezelf, maar dit is natuurlijk niet leuk, en wil hier eigenlijk ook over gaan schrijven naar de KNHS. Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen hiermee zijn?
Ik weet dat ik een gevoelig onderwerp aansnijd, maar ik hoef geen antwoorden als reed je wel echt zo goed, want er hebben voldoende mensen met verstand en ervaring mijn proef gezien. Ik ga hier ook niet bekend maken om welke jury het ging en de locatie van de wedstrijd.
Hopelijk heeft iemand hier voor mij een goede tip.
Seventeen schreef:Nogal logisch, als jij met de paarden mee rijdt dan word jij hetzelfde bekeken als een paard. Zou mooi zijn! Als ik met een fjord in de baan kom en hij loopt voor zijn doen een geweldige middendraf maar het is maar een middelmatige middendraf en dan moet ik een 8 krijgen omdat hij voor zijn doen zo'n geweldige middendrag er uit gooit?
Laat het los, voor jouw gevoel gaat het soms ook echt beter dan het werkelijk ging en dat is heel frustrerend! Maar gewoon door trainen en zorgen dat ze niet meer om je heen kunnen om hoge punten te geven!
mylittlejoy schreef:Maar wat verwacht je van ons? Wij kunnen niet beoordelen hoe jouw proef ging en hoe dit beoordeeld is. Misschien ging het voor jouw gevoel wel heel goed, maar hield de pony zich heel erg vast in de bovenlijn (ik noem maar een dwarsstraat) en heeft de jury dit gezien en als zodanig beoordeeld. In het L2 ga je ook al richting het M, dus dat het al meer als het M beoordeeld wordt, is niet meer dan logisch.
Heel eerlijk.....als je het tegen het secretariaat net zo gebracht hebt als in dit topic, kan ik me best voorstellen dat ze misschien een wat negatieve vibe van je hebben opgepakt. Hoe heb je dit gevraagd? Heb je gevraagd of je nog vragen kon stellen aan de jury tijdens een pauze? Of heb je gevraagd hoe de jury in godsnaam bij die 161 punten komt, want dat is onzin? (Even heel zwart-wit gesteld).
Dat je voor de gangen 5en hebt, geeft mij het idee dat er inderdaad iets niet lekker ging bij jouw pony. Was de pony wat stijf of gespannen? Op zich moet je hier wel gewoon 6en kunnen rijden met normale gangen, dus de jury heeft hier wat op gezien. Staat er niets op je protocol?
Het is een jurysport, soms zit het mee en soms tegen en daarbij ben ik er van overtuigd dat als je echt heel goed rijdt ze niet om je heen kunnen. Volgende keer beter.Michelleex schreef:Ja dat vind ik dus wel! Als je dus maar een duurder paard heb dien je hogere punten te krijgen, nou nee dus echt niet. Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd, een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd zou een mooie boel worden anders.
Een jury beoordeelt wat jij daar op dat moment laat zien. Niet wat je normaal gesproken kan, niet wat voor jouw paard/pony heel goed/slecht is, puur wat je op dat moment in de ring laat zien. Eerlijker dan dat wordt het niet. Michelleex schreef:Seventeen schreef:Nogal logisch, als jij met de paarden mee rijdt dan word jij hetzelfde bekeken als een paard. Zou mooi zijn! Als ik met een fjord in de baan kom en hij loopt voor zijn doen een geweldige middendraf maar het is maar een middelmatige middendraf en dan moet ik een 8 krijgen omdat hij voor zijn doen zo'n geweldige middendrag er uit gooit?
Laat het los, voor jouw gevoel gaat het soms ook echt beter dan het werkelijk ging en dat is heel frustrerend! Maar gewoon door trainen en zorgen dat ze niet meer om je heen kunnen om hoge punten te geven!
Ja dat vind ik dus wel! Als je dus maar een duurder paard heb dien je hogere punten te krijgen, nou nee dus echt niet. Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd, een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd zou een mooie boel worden anders.