''Klacht'' over jurylid.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michelleex

''Klacht'' over jurylid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:06

Beste bokkers,

Ik heb afgelopen weekend wedstrijd gereden met mijn pony tussen de paarden in het L2. Nu had ik voor mijzelf wel aardig gereden, niet super slecht en ook niet overweldigend goed. Ik reed als enige L2, tussen de M1 paarden, zelf rijd ik op een pony. Ik rijd meestal wel rond de 185 punten, soms meer soms minder. 2 weken terug nog 179 punten, daarmee het hoogste van het dagdeel waarin ik reed.

Nu kreeg ik mijn punten en had ik 171 en 161!! Nou had ik echt niet slechter gereden dan wat ik normaal rijd. Ik had zelfs voor al mijn gangen een 5, terwijl ik voor impuls een 6 had? In mijn ogen is dit niet mogelijk zonder dat het paard onregelmatig loopt, terwijl ik dit nergens terug vind in het commentaar.

Ik heb vaker het idee dat ik als pony word vergeleken met een paard, terwijl hij hele andere gangen laat zien dan het paard met 'dure' afstammeling, met prachtige gangen wat na mij rijd. Ook vond ik dat er voor een L2 proef, erg streng werd gejureerd, meer op M1 niveau. Nu rijd ik toch voornamelijk voor mezelf, maar dit is natuurlijk niet leuk, en wil hier eigenlijk ook over gaan schrijven naar de KNHS. Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen hiermee zijn?

Ik weet dat ik een gevoelig onderwerp aansnijd, maar ik hoef geen antwoorden als reed je wel echt zo goed, want er hebben voldoende mensen met verstand en ervaring mijn proef gezien. Ik ga hier ook niet bekend maken om welke jury het ging en de locatie van de wedstrijd.

Hopelijk heeft iemand hier voor mij een goede tip.

ruitje

Re: ''Klacht'' over jurylid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:08

Laat het los? Soms zit het mee, soms zit het tegen.....

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:09

Snel vergeten en focussen op je training en je volgende wedstrijd! Als je je pony gewoon goed voor elkaar hebt komt het de volgende wedstrijd vast wel weer goed.

Edit: ruitje was me al voor zie ik...

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:11

Ja kan er een mailtje over sturen naar de KNHS. Omdat alle proeven digitaal verwerkt worden kunnen zij zien of deze jury stelselmatig laag jureert of afwijkt..
Ik heb ook ooit eens (met meerdere deelnemers van verschillende wedstrijden) een klacht ingediend tegen een jurylid. Hier hebben ze heel serieus een onderzoek over ingesteld. Waar daaruit is gekomen weet ik niet, maar het signaal afgeven was voor mij voldoende.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:11

zonder Filmpje kun je niks laten zien. Heb je de jury achteraf niet gevraagd waarom deze punten?
Zo niet; laat het los en volgende keer beter.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:12

De KNHS zal hier weinig aan kunnen doen vrees ik voor je! Ieder jurylid heeft een andere mening en dat je het niet eens bent met zijn commentaar zal voor hun niks uit maken, hun kunnen hier niks mee.

Dus zoals de rest voor mij al zegt, laat het los en focus op de volgende wedstrijd!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:13

laat gaan, volgende keer weer beter, het is en blijft een jurysport

Percy

Tja, slikken en verder gaan denk ik. Mijn dochter had het laatst ook. Ben het eigenlijk altijd wel eens met de jury maar deze keer was serieus verschieten. In haar rubriek reed zelf een knhs jurylid mee die ook stomverbaasd was over zijn punten en die van de anderen dus we waren in goed gezelschap maar iedereen heeft het er bij gelaten. (Wij gaan voortaan wel dat jurylid mijden uiteraard).

amboewella

Zo gaat het in een jurysport...... probeer de positieve punten eruit te halen en ga werken aan de mindere punten.De volgende keer gaat het vast weer beter!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:18

Tja, dat is het risico met jurysport dat er niet altijd objectief geoordeeld wordt. Zoals velen hier zeggen, rij voor jezelf. Als jij er zelf een goed gevoel bij hebt, en normaal gezien hogere punten krijgt, laat het oordeel van één jury je dan niet naar beneden halen.

Ik heb het zelf ook al meegemaakt dat ik voor mezelf een heel nette proef had neergezet, had er echt een super gevoel bij. Meisje wat na mij reed had twee grote fouten gemaakt; zich vergissen van oefening en op verkeerde been aanspringen in galop. Ik had maar 163 punten gekregen en was voorlaatste, meisje na mij had 185 punten en was 4e geworden. Ook niet eerlijk, maar niks aan te doen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:19

Wat zei de jury toen je haar/hem hierover sprak?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:20

Het is mogelijk een klacht over een jurylid in te dienen (zie: https://www.knhs.nl/over-knhs/klachtenprocedure/), echter:

Citaat:
Artikel 5 - Niet-ontvankelijkheid van klachten

Een klacht is niet ontvankelijk als een of meer onderstaande redenen van toepassing zijn:

5.1. De klacht heeft betrekking op een persoon of gebeurtenis waarover de algemeen directeur niet bevoegd is te oordelen.
5.2. De klacht is ingediend door een daartoe niet bevoegd persoon.
5.3. De klacht is reeds eerder door de algemeen directeur beoordeeld. Er zijn geen nieuwe feiten en/of omstandigheden aangedragen, die een hernieuwde behandeling van de klacht rechtvaardigen.
5.4. De klacht is onduidelijk, onbegrijpelijk, innerlijk tegenstrijdig of verwoord op een wijze, die in strijd is met de gebruikelijke normen en waarden.
5.5. De klacht handelt over een voorval dat, of een gebeurtenis die langer dan 60 kalenderdagen geleden heeft plaatsgevonden.
5.6. De klacht handelt over een jurybeoordeling.

Dus los van het feit dat wij online niet kunnen beoordelen of de jurering terecht was of volslagen onzin, kan je hier simpelweg geen klacht over indienen.

Het verschil tussen 179 en 171 is trouwens niet zo heel groot. Het kan zijn dat de betreffende jury net heel erg kritisch is op bijv. aanleuning en daar iets gezien heeft bij jou. Hoe was de rest van jouw rubriek beoordeeld? Waren er wel nette punten behaald of had iedereen mindere punten?

Edit: En inderdaad, heb je gevraagd aan de jury waar je punten op hebt laten liggen?
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 03-03-15 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:20

Michelleex schreef:
Beste bokkers,

Ik heb afgelopen weekend wedstrijd gereden met mijn pony tussen de paarden in het L2. Nu had ik voor mijzelf wel aardig gereden, niet super slecht en ook niet overweldigend goed. Ik reed als enige L2, tussen de M1 paarden, zelf rijd ik op een pony. Ik rijd meestal wel rond de 185 punten, soms meer soms minder. 2 weken terug nog 179 punten, daarmee het hoogste van het dagdeel waarin ik reed.

Nu kreeg ik mijn punten en had ik 171 en 161!! Nou had ik echt niet slechter gereden dan wat ik normaal rijd. Ik had zelfs voor al mijn gangen een 5, terwijl ik voor impuls een 6 had? In mijn ogen is dit niet mogelijk zonder dat het paard onregelmatig loopt, terwijl ik dit nergens terug vind in het commentaar.

Ik heb vaker het idee dat ik als pony word vergeleken met een paard, terwijl hij hele andere gangen laat zien dan het paard met 'dure' afstammeling, met prachtige gangen wat na mij rijd. Ook vond ik dat er voor een L2 proef, erg streng werd gejureerd, meer op M1 niveau. Nu rijd ik toch voornamelijk voor mezelf, maar dit is natuurlijk niet leuk, en wil hier eigenlijk ook over gaan schrijven naar de KNHS. Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen hiermee zijn?

Ik weet dat ik een gevoelig onderwerp aansnijd, maar ik hoef geen antwoorden als reed je wel echt zo goed, want er hebben voldoende mensen met verstand en ervaring mijn proef gezien. Ik ga hier ook niet bekend maken om welke jury het ging en de locatie van de wedstrijd.

Hopelijk heeft iemand hier voor mij een goede tip.

Nogal logisch, als jij met de paarden mee rijdt dan word jij hetzelfde bekeken als een paard. Zou mooi zijn! Als ik met een fjord in de baan kom en hij loopt voor zijn doen een geweldige middendraf maar het is maar een middelmatige middendraf en dan moet ik een 8 krijgen omdat hij voor zijn doen zo'n geweldige middendrag er uit gooit?

Laat het los, voor jouw gevoel gaat het soms ook echt beter dan het werkelijk ging en dat is heel frustrerend! Maar gewoon door trainen en zorgen dat ze niet meer om je heen kunnen om hoge punten te geven!

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:22

Kijk, ik snap jullie punten wel, maar ik baal hier van, en dit zal bij andere ook zo zijn.
Ik vind het echt niet erg dat ik geen winstpunt bijvoorbeeld gereden heb, maar de 161 punten vind ik gewoon kant en klare onzin, dat neigt gewoon naar verliespunten. Dan denk ik houd de lol er voor iemand toch gewoon in. Want zoals ik meld had en voor zowel stap, draf als galop een 5. Normaal rijd ik hierin 6en of 7ens, dus in mijn ogen kan je dit alleen punten wanneer het paard onregelmatig loopt.

Heb de jury achteraf niet kunnen spreken, want zij moest nog de hele middag door jureren. Heb het hier wel met het secretariaat al over gehad, maar zij voelden zich volgens mij erg aangevallen en wilden mij verder niet helpen.

Maar als ik jullie reacties zo lees, dan denk ik als we er allemaal zo over denken? Als we allemaal gewoon eerlijk melden wanneer iets gewoon echt oneerlijk gejureerd is als niemand daar wat van zegt zal het altijd zo blijven. Ik ben het vaak wel eens met de jury, maar dit vond ik gewoon echt een no-go.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:25

Seventeen schreef:
Nogal logisch, als jij met de paarden mee rijdt dan word jij hetzelfde bekeken als een paard. Zou mooi zijn! Als ik met een fjord in de baan kom en hij loopt voor zijn doen een geweldige middendraf maar het is maar een middelmatige middendraf en dan moet ik een 8 krijgen omdat hij voor zijn doen zo'n geweldige middendrag er uit gooit?

Laat het los, voor jouw gevoel gaat het soms ook echt beter dan het werkelijk ging en dat is heel frustrerend! Maar gewoon door trainen en zorgen dat ze niet meer om je heen kunnen om hoge punten te geven!

Ja dat vind ik dus wel! Als je dus maar een duurder paard heb dien je hogere punten te krijgen, nou nee dus echt niet. Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd, een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd zou een mooie boel worden anders.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:26

dan bel je de jury toch gewoon even. Ik vind het nl. wel zo netjes dat je de persoon in kwestie eerst even spreekt voordat eea de sociale media in gaat.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:27

Heb dit al gemeld bij het secretariaat, ik heb natuurlijk geen telefoon nummer van de jury.
En ik heb nergens aangegeven om wie, en waar het gaat.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:28

google is je beste vriend

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:29

Maar wat verwacht je van ons? Wij kunnen niet beoordelen hoe jouw proef ging en hoe dit beoordeeld is. Misschien ging het voor jouw gevoel wel heel goed, maar hield de pony zich heel erg vast in de bovenlijn (ik noem maar een dwarsstraat) en heeft de jury dit gezien en als zodanig beoordeeld. In het L2 ga je ook al richting het M, dus dat het al meer als het M beoordeeld wordt, is niet meer dan logisch.

Heel eerlijk.....als je het tegen het secretariaat net zo gebracht hebt als in dit topic, kan ik me best voorstellen dat ze misschien een wat negatieve vibe van je hebben opgepakt. Hoe heb je dit gevraagd? Heb je gevraagd of je nog vragen kon stellen aan de jury tijdens een pauze? Of heb je gevraagd hoe de jury in godsnaam bij die 161 punten komt, want dat is onzin? (Even heel zwart-wit gesteld).

Dat je voor de gangen 5en hebt, geeft mij het idee dat er inderdaad iets niet lekker ging bij jouw pony. Was de pony wat stijf of gespannen? Op zich moet je hier wel gewoon 6en kunnen rijden met normale gangen, dus de jury heeft hier wat op gezien. Staat er niets op je protocol?

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:32

mylittlejoy schreef:
Maar wat verwacht je van ons? Wij kunnen niet beoordelen hoe jouw proef ging en hoe dit beoordeeld is. Misschien ging het voor jouw gevoel wel heel goed, maar hield de pony zich heel erg vast in de bovenlijn (ik noem maar een dwarsstraat) en heeft de jury dit gezien en als zodanig beoordeeld. In het L2 ga je ook al richting het M, dus dat het al meer als het M beoordeeld wordt, is niet meer dan logisch.

Heel eerlijk.....als je het tegen het secretariaat net zo gebracht hebt als in dit topic, kan ik me best voorstellen dat ze misschien een wat negatieve vibe van je hebben opgepakt. Hoe heb je dit gevraagd? Heb je gevraagd of je nog vragen kon stellen aan de jury tijdens een pauze? Of heb je gevraagd hoe de jury in godsnaam bij die 161 punten komt, want dat is onzin? (Even heel zwart-wit gesteld).

Dat je voor de gangen 5en hebt, geeft mij het idee dat er inderdaad iets niet lekker ging bij jouw pony. Was de pony wat stijf of gespannen? Op zich moet je hier wel gewoon 6en kunnen rijden met normale gangen, dus de jury heeft hier wat op gezien. Staat er niets op je protocol?

Hier staat inderdaad niks over op het protocool.

Ik vind het erg jammer dat er nu naar mij met de vinger gewezen word van JIJ hebt vast niet goed gereden. Ik zeg helemaal niet dat de jury zozeer slecht gejureerd heeft, maar als zij haar lage cijfers niet onderbouwd, vind ik het niet kloppen.

Ik verwacht ook niks van jullie, als je goed gelezen had vroeg ik om ervaringen van bokkers die zoiets hebben meegemaakt en hierin ook actie heeft ondernomen.
Zowaar heeft 1 iemand hier juist antwoord op gegeven.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:33

Ik zou het laten gaan, soms heb je nou eenmaal juryleden die laag punten en inderdaad misschien wel omdat je met een pony reed maar je hebt ook jury's die hoger punten dan verwacht. Dat had ik het weekend, ga ik ook niet over klagen :o Het is een jurysport, soms zit het mee en soms tegen en daarbij ben ik er van overtuigd dat als je echt heel goed rijdt ze niet om je heen kunnen. Volgende keer beter.

Misschien heb ik erover heen gelezen maar heb je de jury na afloop gesproken? Dat geeft vaak wel opheldering over je punten.

Overigens vind ik wel dat als je ergens onvoldoende voor scoort er een onderbouwing zou moeten zijn. Maar om daar nou een klacht over in te dienen? Vraag me af of het zin heeft. Dus wat dat betreft kan ik geen antwoord op je vraag geven.
Laatst bijgewerkt door frensje op 03-03-15 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Tja.. kan eens gebeuren... jurysport...
een 5 voor je gangen... en anders een 6 of 7... dat verschilt niet zoveel... bij onregelmatigheden verwacht ik toch eerder een 3 ofzo..

Een duur paard krijgt niet zomaar hoge punten... maar een paard wat van zichzelf makkelijk loopt en goed gebouwd is... tja... die krijgt wel hogere punten... (en die paarden zijn vaak duurder omdat ze meer talent hebben) als je een minder talentvol paard hebt.. dan moet je alles super voor elkaar hebben... omdat je een een 4 minder snel kan compenseren.

Dus lees de opmerkingen van de jury nog eens goed door... leer ervan... en laat het dan achter je.. en ga mooi verder.

Amiigo

Ach ik had ook eens de eerste proef 163 en de andere proef 193 :+
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 03-03-15 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Michelleex schreef:
Ja dat vind ik dus wel! Als je dus maar een duurder paard heb dien je hogere punten te krijgen, nou nee dus echt niet. Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd, een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd zou een mooie boel worden anders.

"Oh, deze doet een leuke middendraf! 7....oh wacht, het is een Ferro? Die zou veel meer moeten kunnen. Doe dan maar een 6. En deze doet een mindere middendraf dan die we net zagen. Maar ja, dit is een haflinger, dus eigenlijk is dit al heel goed voor deze pony. 7".

Nee, daar wordt de jurering een heel stuk transparanter van. :') Een jury beoordeelt wat jij daar op dat moment laat zien. Niet wat je normaal gesproken kan, niet wat voor jouw paard/pony heel goed/slecht is, puur wat je op dat moment in de ring laat zien. Eerlijker dan dat wordt het niet.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:34

Michelleex schreef:
Seventeen schreef:

Ja, maar zo gaat het dus niet.
En met een duurder paard dien je helemaal geen hogere punten te krijgen. Als die de proef echter beter loopt als jouw pony dan moet 'ie inderdaad hogere punten krijgen.

Als ik eerlijk heb ik het idee dat je jaloers bent, je zit elke keer weer te fitten op een duurder paard enzo.
Kijk eerst bij jezelf en bij je rijden, niks gevonden? Ga dan naar de jury en vraag op een nette manier wat er minder aan is. Nog niets? Probeer dan inderdaad tel. nr of mail en als dat niets word dan leg je je er bij neer en ga je verder.