Positie juryhok indoor en zicht op korte zijde

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjanka11

Positie juryhok indoor en zicht op korte zijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:15

Dag allemaal,

Namens onze vereniging stel ik de volgende vraag, want we overwegen de mogelijkheid het juryhokje te verplaatsen. Onze manege:

Afbeelding
Afbeelding

We hebben tussen de kantine en de rijbaan een pad van circa 1,2 m breed en bij KNHS wedstrijden wordt het juryhokje naar beneden gelaten. Het juryhokje heeft aan de voor- en zijkanten ramen, waardoor de korte zijde goed te beoordelen is door de jury. Echter, het hokje staat dan ook pal voor de kantine en dat kost weer zicht voor het publiek.

Boven de kantine hebben we een vergaderruimte waar de jury ook kan zitten. Omdat het een platte verticale wand is en die ruimte niet 'uitsteekt', kunnen ze de korte zijde eigenlijk niet goed beoordelen; dan zouden ze telkens voorover moeten leunen om het goed te kunnen zien. Een optie is om spiegels aan het einde van de lange zijde te plaatsen, waardoor de jury boven in die spiegels kan bekijken hoe de korte zijde wordt gereden.

Los van de discussie dat je van bovenaf bijv. beter lengtebuiging zou kunnen zien, gaat het ons er primair om dat het zicht vanuit de kantine niet belemmerd wordt door het juryhokje dat er pontificaal voor staat. Onze vraag is dan ook; wat zijn de ervaringen van juryleden met hoger geplaatste hokjes en hoe wordt het zicht op de korte zijde opgevangen? Wanneer er foto's geplaatst kunnen worden, dan graag, dan doen we gelijk ideeën op!

Alvast bedankt!

Marjanka11

Re: Positie juryhok indoor en zicht op korte zijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:20

Uiteraard realiseer ik me dat met het juryhokje op de grond en de bakwand, uiteindelijk het zicht op de korte zijde ook niet optimaal is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:22

Mijn eigen ervaring is dat boven zitten niet fijn is. Je ziet inderdaad de korte zijde niet en mist dus erg veel. Ik word er als jury niet blij van. De plek waar het hokje nu staat is perfect. Niks meer aan doen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:52

Ik zou ook qua zicht voorrang geven aan de jury, en niet de jury ergens anders (minder optimaal) neerzetten omdat het publiek het anders wat minder kan zien. Voor zover ik zie zijn de ramen in de kantine groot genoeg om om het hokje heen te kijken. Lekker laten staan dus :J

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:55

Er is 1 plek waar ik bij het jureren de korte zijde helemaal niet kan zien omdat ik erboven zit. Er is dan steeds 1 overgang die ik niet kan beoordelen. Dus geef ik gewoon iedereen een 6 voor dat onderdeel. Ze kunnen er dus niet mee scoren, maar ook geen verlies op rijden. Je moet toch iets...
Ik weet dat ze op een andere plek een camera op hadden gehangen. De jury kon op het moment dat het paard op de korte zijde was dus op het beeldscherm zien wat er gebeurde.

Om hoeveel publiek gaat het? Dat zijn bij dressuurwedstrijden meestal echt geen 20 mensen. Een handjevol hooguit. En die kunnen dan toch naast het hok gaan staan?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:14

Niks zo vervelend als stukken niet kunnen zien!

Suzanne F. schreef:
Mijn eigen ervaring is dat boven zitten niet fijn is. Je ziet inderdaad de korte zijde niet en mist dus erg veel. Ik word er als jury niet blij van. De plek waar het hokje nu staat is perfect. Niks meer aan doen.

Eens, tenzij als je boven zit de baan 'verderop' pas begint, dan kun je het ook prima zien. Hier hebben we bijv. een baan van 80m lang en hokje boven, en de ring die wordt uit gezet begint zo'n 10m vanaf de korte zijde, zodat je dat zonder problemen kunt zien. Dit kan echter alleen bij B t/m M rubrieken die in een 20x60 baan gereden worden of Z in een nog grotere baan.

Scum schreef:
Er is dan steeds 1 overgang die ik niet kan beoordelen. Dus geef ik gewoon iedereen een 6 voor dat onderdeel. Ze kunnen er dus niet mee scoren, maar ook geen verlies op rijden. Je moet toch iets...

Even terzijde, mij is geleerd niet standaard een 6 te geven maar te kijken naar hoe er gescoord wordt in de proef, iemand die gemiddeld voor een 7 rijdt doe je tekort met een 6 op dat onderdeel :) .

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 15:15

Een collega in de buurt heeft het als volgt opgelost; uitbouw boven met raampjes rondom, en op het einde van de lange zijde een grote spiegel om alles op de korte zijde, en met name bij C, te kunnen zien. Ik vind dit best een schappelijke oplossing, wat denken jullie?

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:19

Ik zit juist het liefste boven...dan kan ik de voltes beter inschatten en het kijkt voor mij gewoon prettiger. Soms zie ik idd een korte zijde niet of niet goed en ik doe mijn best om mijn gezicht tegen het raam te plakken maar als het echt niet zichtbaar is dan zijn oefeningen bij mij daar ook een 6. Ik ben trouwens FNRS jury en kijk dus wat anders naar een combinatie.

Er is één manege waar ik in de hoek zit....en als er iets vervelend is is dat het wel....

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:22

Ik ben af en toe schrijver, en dan zit het juryhokje boven. Ik vind het zelf wel fijn kijken, je kunt de figuren beter zien.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:23

nienke555 schreef:
Ik ben af en toe schrijver, en dan zit het juryhokje boven. Ik vind het zelf wel fijn kijken, je kunt de figuren beter zien.

Dat wel, maar de C is helemaal foetsie.
Dat stukje kan je niet zien, en gebruiken mensen vaak om even te smokkelen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:37

Ess_Ramona schreef:
nienke555 schreef:

Dat wel, maar de C is helemaal foetsie.
Dat stukje kan je niet zien, en gebruiken mensen vaak om even te smokkelen.

Daar heb je gelijk in :)

Bij de manege waar ik wel eens schrijver ben is de bak 25 x 60, bij een 20 x 40 baan kan je het goed zien (dan is de bak verder weg zegmaar) en bij een 20 x 60 baan kunnen ze die paar meter inderdaad smokkelen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:41

Maar bij ts zit er al een stuk ruimte tussen de bakrand en de muur. Normaal staat daar een jury hok, dus een meter of 2 zal het zo zijn. Dus dan heb je al iets meer ruimte om naar beneden te kijken.
Misschien dat dan met een schuin raam je wel genoeg zicht hebt?

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 15:44

Misschien wel (schuin raam); en daarbij zo'n spiegel (zie foto hierboven) om dat stukje bij C te beoordelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:30

Marjanka11 schreef:
Een collega in de buurt heeft het als volgt opgelost; uitbouw boven met raampjes rondom, en op het einde van de lange zijde een grote spiegel om alles op de korte zijde, en met name bij C, te kunnen zien. Ik vind dit best een schappelijke oplossing, wat denken jullie?

[ Afbeelding ]

Hier heb ik eens zitten jureren en heel fijn is het nog niet, je moet steeds eraan denken om op het goede moment in die spiegel te kijken (en dan nog dat enge trapje wat je op moet :+ ).
De situatie zoals deze nu bij jou is zou ik echt zo laten, zoveel publiek is er niet bij een dressuurwedstrijd, ruimte zat om te kunnen zitten en ook nog iets te kunnen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:34

Veulen84 schreef:
Maar bij ts zit er al een stuk ruimte tussen de bakrand en de muur. Normaal staat daar een jury hok, dus een meter of 2 zal het zo zijn. Dus dan heb je al iets meer ruimte om naar beneden te kijken.
Misschien dat dan met een schuin raam je wel genoeg zicht hebt?

Schuin raam is leuk, hebben ze bij een manege hier in de buurt ook, maar met je knieën zit je tegen de muur aan en je hebt een heel smal 'bureau'

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:42

Dat heeft natuurlijk niks met het raam te maken, maar meer met de inrichting.

Ik snap wel dat je als vereniging (of stalhouder) de paar bezoekers die je hebt tevreden wil houden. Dat is toch je extra inkomsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:56

Veulen84 schreef:
Dat heeft natuurlijk niks met het raam te maken, maar meer met de inrichting.

Ik snap wel dat je als vereniging (of stalhouder) de paar bezoekers die je hebt tevreden wil houden. Dat is toch je extra inkomsten.

Ze willen de jury's zo dicht mogelijk bij het raam hebben, dan heeft immers dat schuine raam het meeste effect. Je zit er dus vaak dichter tegenaan. Ken 2 lokaties waar dit zo is.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:06

Ik vind het belangrijker dat de jury goed zicht heeft. Je komt toch om de wedstrijd te rijden. En een 6 krijgen omdat de jury geen zicht heeft is ook niet de bedoeling. Dit is niet als verwijt naar de jury bedoeld. (Maar als het niet anders kan, dan moet je iets).
Natuurlijk zorgen de klanten in de kantine voor extra omzet, maar de ruiter betaalt ook om zijn proef te laten jureren!
En al zit de kantine vol, de meeste mensen zitten dan de buurten en als je een combinatie wilt zien dan ga je maar even langs het juryhok staan kijken.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 20:13

Dat is zeker, Veulen84..... dit is wat er gebeurd wanneer we op een showavond een clinic verzorgen, maar waar we ook geld laten liggen qua kantine-omzet, omdat het geen vrij beeld geeft vanuit de kantine. Daarom zijn we op zoek naar alternatieven!

Afbeelding

Afbeelding

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:17

en tegenover de kantine?

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 20:18

We zijn dus ook op zoek naar een reële oplossing, waarbij we tegemoet komen aan het publiek, maar ook de kwaliteit van jureren niet uit het oog willen verliezen; goed zicht op de korte zijde is van belang. Vanuit het juryhokje voor het raam kan je wel - relatief gezien - de korte zijde beoordelen, met dien verstande dat het nooit zulk vrij beeld geeft als op een buitenwedstrijd met hekjes. Dus iets qua beoordeling gaat door de bakrand al verloren. Een 'uitbouw' boven met een spiegel geeft wellicht juist meer mogelijkheden tot beoordelen van de korte zijde; misschien wel meer dan vanuit het hokje achter de bakrand?

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 20:20

Tegenover de kantine ligt een tweede rijbaan, Max66, haaks, van 20 x 30. Dat is onze losrijbaan; naast die twee hallen ligt er nog een aparte hal van 20x40, zodat we twee proeven kunnen aanbieden. En twee proeven levert weer meer inkomsten op.....die tussenwand (tussen de 1e hal 20x40 en 2e hal 20x30, waar je vanuit de kantine op uitkijkt) kunnen we open schuiven, zodat we een 20x60 baan hebben. Op de foto's vanuit de kantine is deze tussenwand uitgeschoven en kijk je dus naar de 20x60 baan. De Z-ruiters gebruiken dan de 3e hal (20x40) als losrijbaan! Tegenover de kantine is daardoor helaas geen optie.....
Laatst bijgewerkt door Marjanka11 op 23-01-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:21

Kun je het juryhokje niet verplaatsbaar maken (bv met wielen), dan kun je hem in de hoek rijden bij oa clinics.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 20:26

Haha, Brainless, ze staan op wieltjes!!!! Die clinic werd verzorgd tijdens een showavond met finales Z met kür op muziek, dus daarna gingen ze weer door met de proeven. Het had inderdaad beter geweest om voor dat moment toch dat hokje opzij te schuiven :) . Daarna zou je nog steeds weer met hetzelfde zitten; links en rechts van het juryhokje zitten mensen, maar de rest van de kantine is zowat onbenut omdat het zicht ontbreekt, waardoor we toch het gevoel krijgen dat het geen uitnodigend beeld geeft om wat te blijven zitten en te kijken. We hebben vanuit diverse zijdes bericht gekregen, gevraagd en ongevraagd, wat men van dat juryhokje vindt zo recht voor de kantine. Ook Johan Hamminga vond dit jammer en gaf het advies mee om de boel naar boven te plaatsen. Daarom zijn we op zoek naar ideeën, voorbeelden en ervaringen. Een eventuele andere oplossing moet niet leiden tot verlies op andere punten!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:43

Ik kan begrijpen dat het niet voor iedereen een mogelijkheid is, maar als ik boven in een hokje zit, dan ga ik gewoon staan en kijk ik naar beneden. Dan kan ik alsnog niet het hele beeld zien, natuurlijk, maar het ergste verzet of iets dergelijks zie ik dan wel :P. Van het weekend nog gedaan, wel wat spierpijn van opgelopen, maar oké :'). Dus persoonlijk heb ik geen voorkeur, ik roei wel met de riemen die ik krijg.

Ik denk niet dat je veel keus hebt, naast naar boven verplaatsen of dat hokje laten staan. Of je moet de kantine naar boven verplaatsen of een nieuwe bouwen aan de zijkant, maar dat lijkt me een iets te extreme oplossing :=.
Je kunt toch nooit iedereen tevreden stellen, zowel deelnemers als juryleden als toeschouwers niet.

Of! Een glazen achterkant in het juryhokje?