welke kant het zweepje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoekgr

welke kant het zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 11:09

Ik weet niet of dit het juiste topic is,
maar ik heb binnenkort een onderlinge wedstrijd, en vraag me af,
aan welke kant moet je het zweepje houden? of maakt dat niet uit.

Ik weet dat het groeten met de rechterhand is, en met rijden heb ik mijn zweep altijd in de linkerhand.
als ik hem rechts heb dan rij ik niet fijn :P

dus maakt het uit ?

cp112

Re: welke kant het zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:12

Maakt niet uit. Ik had hem altijd rechts, vergeet dan niet met groeten hem even in je linkerhand vast te houden want je mag m niet meenemen in je groet zeg maar :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:15

Ik heb hem links vanwege het groeten met rechts.
Bij de fnrs moet het geloof ik aan de binnenzijde? (Sorry als ik het verkeerd zeg)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:16

Ik heb vroeger geleerd dat je de zweep in je binnenhand moet houden, maar of dat ook daadwerkelijk vast staat, geen idee. Ik heb 'm altijd rechts, links rijdt niet lekker.
Als je 'm in je binnenhand houdt moet je ook steeds overpakken bij het van hand veranderen tijdens de proef, lijkt me ook niet fijn(of gewenst).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:17

Bij KNHS mag je hem niet overpakken. Dus voor de handigheid links, maar zie hem ook rechts voorbij komen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:18

Mag dat bij KNHS niet? Ik doe dat echt altijd. anders zit je steeds met je zweep in de bakrand te poken :') Ik vind de binnenhand idd het fijnste, dat overpakken doe ik tussendoor.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:19

Er zijn juryleden die het afstraffen. Of het officieel niet mag weet ik niet, maar hoorde wel dat iemand er een -2 voor kreeg bij handveranderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:21

Sababber schreef:
Mag dat bij KNHS niet? Ik doe dat echt altijd. anders zit je steeds met je zweep in de bakrand te poken :') Ik vind de binnenhand idd het fijnste, dat overpakken doe ik tussendoor.

Nee je verstoort de aanleuning dan.

Anoekgr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 11:30

Vroeger deed ik altijd mijn zweep omwisselen, toen ging ik op een paard rijden waar ik geen zweep nodig had, en nu rij ik er weer een waarbij ik wel weer de zweep nodig heb. :+

Ik wou eerst weer telkens overpakken maar vind het nu gewoon onhandig, en rechts rijdt niet fijn :p
Dan hou ik hem gewoon in me linkerhand met de proef (:

Zijn er bij het springen ook regels?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:23

Staat nergens in de reglementen van de KNHS dat je de zweep niet over mag pakken. Zo wel. Zet dan hier het linkje maar neer.
Het verstoord wel de aanleuning, zoals Urielle zegt.

Als ik met zweep rijd, heb ik hem altijd in de rechterhand.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:23

Heb t ook nergens kunnen vinden in de reglementen, maar hoorde dus wel dat je er aftrek voor kan krijgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:25

Je krijgt die aftrek dan dus omdat de aanleuning dus wordt verstoord.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:27

Heb heb zelf altijd links, overpakken mag niet volgensmij, en aangezien je met rechts groet :)

Anoekgr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:51

dan hou ik hem links :P

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:55

Ik heb 'm in m'n proeven altijd rechts, vind ik het fijnst. Ik pak 'm ook niet over voor zover ik weet :+
Met groeten pak ik gewoon het handvat in m'n linkerhand, maar laat ik de zweep zelf gewoon rechts hangen.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:56

Heb geleerd altijd je zweep in je binnen hand houden.
Vrijdag heb ik les zal dan wel eens vragen hoe dat zit.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:01

Ik heb hem bij mijn paard altijd rechts omdat dat achterbeen wat luier is dan het linker. Maakt helemaal niks uit hoor, alleen moet je hem met groeten wel in je linkerhand pakken (zweep hangt dan nog wel rechts). In het B pakte ik hem nog wel eens over voor de galop, ook nooit een opmerking om gehad.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:05

Dus als je hem over pakt maar verstoord daarbij de aanleuning niet dan is er feitelijk geen reden om minpunten te geven? Het gaat er puur om dat de aanleuning daarbij wel eens wordt verstoord?

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:10

ik heb ook altijd geleerd ''zweep in de binnenhand'' te houden, dus inderdaad overpakken tijdens hand veranderen... het is misschien ietwat onhandig wegens tijdelijk contact verlies, maar het rijdt wel het prettigste vind ik zelf, als ik hem onverhoopt in de buitenhand heb dan stoor ik me daar gelijk aan...

Links is wel mn favo hand om hem in te hebben by the way...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:12

Ik snap niet hoe je je zweep vast hebt als je steeds langs de bakrand klettert. Ik heb m altijd rechts maar raak linksom de bakrand niet

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:13

Ik heb ook geleerd hem altijd in mijn binnenhand te houden. Als die aan de buitenkant zit stoor ik me er gelijk aan :Y).

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:16

ik rij altijd rechts met me zweep en met groete hou ik me zweep recht maar heb hem met links vast zodat me rechterhand vrij is..... nog geen minpunt of commetaar op gehad :D

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:23

of je echt mag overpakken tijdens wedstrijden weet ik niet, zelf houd ik 'm altijd links, ook met trainen, tenzij ik oefeningen erbij pak waarbij ik met het zweepje rechtsachter wil bijtikken. voor wat betreft het aankletsen tegen de bakrand: als je je hand goed rechtop houdt, duimen naar boven, ligt je zweep 'in ruste' voor je zadel, zwevend boven de schouder van je paard; het kan dan bijna niet zo zijn dat je zweep de bakrand raakt: is juist een signaaltje dat je je handen in piano-houding of te ver voorover kantelt, dus een mooie 'waarschuwing'. voor het bijtikken kan het dan wel even voorkomen dat je de bakrand raakt, maar dat zou zeker niet heel vaak hoeven te zijn. en als dat wel is, zou ik denk ik overpakken naar de binnenhand, omdat je anders ook risico hebt dat je paard met achterhand van de hoefslag (en dus scheef) gaat lopen (wijkt voor druk). is met binnenhand zweep hanteren ook wel zo, maar dan heb je nog de steun van de wand.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:26

overpakken op wedstrijd tijdens je proef mag niet

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:39

Nergens (fnrs en knhs) staat in de reglementen dat over pakken niet mag. Wel is het zo dat het lastig is om over te pakken zonder de aanleuning te verstoren. Dus het kan wel van invloed zijn op je punt voor dat onderdeel.

Er is ook nergens vastgesteld in welke hand je je zweep moet houden. Dus ook dat is eigen keus.