lange zweep bij springwedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mapartepe

lange zweep bij springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 13:52

hallo allemaal
ik hoop dat er al iemand is die hier ervaring mee heeft.
ik rij mijn paard altijd met een lange zweep ( eentje voor op zn kont) maar toen ik de piste in wou spraken ze mee aan en mocht ik niet met die zweep naar binnen gaan.
mag je met een lange zweep springen of mocht het echt niet?

jadeken

Re: lange zweep bij springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:53

Nee dit mag niet :)
Bij ons in België toch.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:55

4. Op het losrijterrein
Op het losrijterrein gelden alle bepalingen zoals vermeld in artikel 257.
Op het losrijterrein is het voor deelnemers aan de klassen vanaf 1.30m
voor paarden toegestaan om hulpteugels te gebruiken.
Tijdens dressuurmatige trainingsarbeid is het toegestaan een
dressuurzweep te gebruiken.

Is enige wat ik kan vinden over een zweep, dus denk dat alleen mag tijdens losrijden.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:57

In België rij ik los met een lange zweep. Want je mag inderdaad niet met een lange zweep je parcours rijden :)

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:01

In Nederland mag het ook niet. Je mag een zweep van Max 70cm (geloof ik). Geen dressuurzweep dus. ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:52

Als je niet op zweep, maar op karwats zoekt vind je dit in artikel 257.2g:
Het gebruik van een karwats met een maximale lente van 75cm is in alle klassen toegestaan.

(letterlijk overgenomen uit het disciplinereglement, met lente bedoelen ze natuurlijk lengte ;) )

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:55

Volgens mij moet je echt een springzweepje gebruiken in het parcours

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:58

janahxginger schreef:
In België rij ik los met een lange zweep. Want je mag inderdaad niet met een lange zweep je parcours rijden :)

Mag ook niet, is laatst zelfs bij het oefenspringen (!) iemand aangesproken. Je springt op het voorterrein met waarmee je de baan in gaat.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:03

In Nederland is het rijden met een dressuurzweep op het voorterrein gewoon toegestaan, maar enkel zolang er dressuurmatige arbeid wordt verricht. Zodra er gesprongen wordt is alleen een zweep tot 75 cm toegestaan.

(Staat ook vermeld in artikel 257, punt 4)

Dit is hoe het in het reglement staat en dus ook hoe het toegepast zou moeten worden op concoursen in Nederland. Als je dan toch (onterecht) wordt aangesproken door een official kun je dus gewoon naar het reglement verwijzen :+

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:07

Volgensmij is er bij springen een max van 75 cm en een flapje als uiteinde

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:15

De enige bepaling die in het reglement staat is maximal 75 cm. Hoe het ding eruit ziet doet niet ter zake, al zit er een strikje aan het einde :+

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:05

Urielle schreef:
janahxginger schreef:

Mag ook niet, is laatst zelfs bij het oefenspringen (!) iemand aangesproken. Je springt op het voorterrein met waarmee je de baan in gaat.

Klopt niet hoor, ik rij al een tijdje los met een dressuurzweep. :)

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:17

Vraagje tussendoor, waarom mag dit eigenlijk niet? Met een lange zweep de baan in?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:51

janahxginger schreef:

Dan ben je dus tegen de reglementen in bezig:
2.2 Het is de deelnemers toegelaten een dressuurrijzweep te gebruiken op het opwarmterrein. Maar het dragen van een rijzweep, waarvan de uiteinden verzwaard zijn, is ten strengste verboden. Hetzelfde verbod geldt voor het dragen of gebruiken van een rijzweep langer dan 75 cm in de piste en het oefenterrein bij het rijden over balken, of over om het even welke hindernis. Een rijzweep mag door geen ander voorwerp vervangen worden Negeren van dit artikel heeft een diskwalificatie tot gevolg (zie JR art. 241.3.21)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:53

Urielle schreef:
janahxginger schreef:

2.2 Het is de deelnemers toegelaten een dressuurrijzweep te gebruiken op het opwarmterrein. Maar het dragen van een rijzweep, waarvan de uiteinden verzwaard zijn, is ten strengste verboden. Hetzelfde verbod geldt voor het dragen of gebruiken van een rijzweep langer dan 75 cm in de piste en het oefenterrein bij het rijden over balken, of over om het even welke hindernis. Een rijzweep mag door geen ander voorwerp vervangen worden Negeren van dit artikel heeft een diskwalificatie tot gevolg (zie JR art. 241.3.21)

Ik weet niet waar jij jumpings rijd in België, maar moest dat niet mogen hadden ze mij daarop al lang aangesproken, en de andere ruiters ook. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:53

Dropsleutel schreef:
Vraagje tussendoor, waarom mag dit eigenlijk niet? Met een lange zweep de baan in?

Omdat je tijdens het springen het paard stoort met een dressuurzweep, een springzweep heb je langs de schouder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:55

Citaat:
Ik weet niet waar jij jumpings rijd in België, maar moest dat niet mogen hadden ze mij daarop al lang aangesproken, en de andere ruiters ook. :)

Dit is het nationaal reglement, in dit geval van de website van de VLP maar is gewoon het FEI reglement wat alle bonden volgen.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:58

Urielle schreef:
Citaat:

Dit is het nationaal reglement, in dit geval van de website van de VLP maar is gewoon het FEI reglement wat alle bonden volgen.

Waarom mag je dat dan niet gebruiken bij het los/inrijden? >;)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:00

mag echt niet, bij het losrijden wordt je er al uitgehaald!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:05

je moet tijdens het losrijden gewoon met je tuig rijden waarmee je je proef rijdt.
Zo kan je met een niet toegestaan bit inrijden, en dan net voor je binnengaat bit wisselen.
Het is niet hetzelfde maar dat zijn de regels :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:09

Waarom mag je dat dan niet gebruiken bij het los/inrijden? >;)[/quote]
Omdat je hem met een dressuurzweep per ongeluk aantikt, de achterhand komt omhoog en soms zelfs opzij in de sprong. Beetje zonde als je hem dan aantikt.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:12

Urielle schreef:
Waarom mag je dat dan niet gebruiken bij het los/inrijden? >;)

Omdat je hem met een dressuurzweep per ongeluk aantikt, de achterhand komt omhoog en soms zelfs opzij in de sprong. Beetje zonde als je hem dan aantikt.[/quote]
Maar ik bedoel voor dat je inspringt. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:37

Urielle schreef:
janahxginger schreef:

Er staat hier toch letterlijk dat het mag :? Alleen niet met verzwaard uiteinde (logisch!) en alleen tijdens het dressuurmatig rijden. Zodra je met balken gaat werken is een lengte van max 75 cm toegestaan. Exact zoals in Nederland dus!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:40

Nog een keer voor de duidelijkheid, want blijkbaar is het ondanks kopieren van de betreffende passages uit de reglementen nog steeds niet duidelijk: Je mag bij het dressuurmatig losrijden (zowel in Nederland als in Belgie) een dressuurzweep gebruiken, zodra je gaat springen (ongeacht of dit bij het losrijden of in de wedstrijdring is) mag je zweep maximaal 75 cm lang zijn.

Niets ingewikkelds aan en staat in beide landen letterlijk(!) beschreven in het reglement...
Kun je van alles van vinden, maar zo is het en niet anders :+

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:46

gomir schreef:
Nog een keer voor de duidelijkheid, want blijkbaar is het ondanks kopieren van de betreffende passages uit de reglementen nog steeds niet duidelijk: Je mag bij het dressuurmatig losrijden (zowel in Nederland als in Belgie) een dressuurzweep gebruiken, zodra je gaat springen (ongeacht of dit bij het losrijden of in de wedstrijdring is) mag je zweep maximaal 75 cm lang zijn.

Niets ingewikkelds aan en staat in beide landen letterlijk(!) beschreven in het reglement...
Kun je van alles van vinden, maar zo is het en niet anders :+

Dacht ik al. :)