Bitloos starten in de M1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 14:59

Hallo lieve Bokkers!

Normaal ben ik niet zo vaak te vinden op dit deel van het forum maar mijn vraag begint nu steeds meer te branden.

Op dit moment rijd ik met mij Fjord L2 tussen de paarden, bitloos.
Ik reed buiten al bitloos maar heb enkele maanden geleden besloten ook bitloos dressuur te gaan rijden.
Iets wat ik veeeel eerder had moeten doen want mijn fjord reageert er super op.

Hierdoor gaat het op wedstrijd erg goed en staan we na 3 wedstrijden alweer op 6 winstpunten.
Mijn doel was altijd de M1 te halen met een winstpunt, maar nu het zo goed gaat wil ik misschien wel verder. Gisteren zijn we 2x eerste geworden *\o/*

Maar.... Zoals het er nu voor staat mag je maar t/m de L2 bitloos starten, daarna gewoon weer met bit.
Dat betekend dus dat ik straks weer met bit kortingsaanvraag starten en dat weiger ik.
Ik kan natuurlijk HC starten maar dat zie ik niet zo zitten, vind het juist leuk om tegen de rest te rijden.

Op de KNHS site kan ik vinden dat het bitloos zal worden toegestaan in de hogere klasses als er genoeg mensen kunnen doorstromen vanuit de L2. Maar, dit vind ik wel erg vaag omschreven....

Mijn vraag:
heeft iemand enig idee wanneer er ook bitloos gestart mag worden in de hogere klassds?

Gruis

Re: Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:07

Poeh, op de jurycursus (die heb ik onlangs gedaan) is er niks over gezegd. Volgens mij zijn er op dit moment geen concrete plannen om ook bitloos voor de M toe te staan. Ik vrees dat je óf heel lang zult moeten wachten, óf gewoon met bit moet gaan starten. Voor de zekerheid kan je altijd de KNHS bellen, wie weet kunnen ze je daar wat verder informeren :) .

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 15:38

Dan ga ik dat morgen even doen. Maar ik dacht dat hier iemand misschien het antwoord al wist.
Dan zal het inderdaad lang wachten worden vrees ik, jammer!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:43

Volgens mij is het tot L2 geregeld incl. promotieregeling. Vanaf M1 niet meer. Dan kun je alleen nog maar hc starten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:43

Vooralsnog kun je alleen HC bitloos starten vanaf de M1. Ik verwacht ook niet dat dat snel gaat gebeuren, aangezien er nog maar heel weinig mensen bitloos starten. Dus als je echt wedstrijden wilt blijven rijden, zul je toch weer met een bit aan de gang moeten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:44

Of misschien een bitfitter ofzo laten komen misschien kan hij met bit net zo fijn lopen... Dan kun je toch verder met de wedstrijden.. Want dat wachten kan zomaar lang gaan duren of niet gebeuren...

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:54

Ik weet het zelf ook niet, maar volgens mij heb ik jou gister zien rijden in heukelom kan dat kloppen :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 15:54

Eigenlijk een beetje triest dus . -O-

Bitfitter is al geweest dus het bit ligt goed.
Echter vind mijn paard het gewoon niet fijn om met bit gereden geworden. En bitloos loopt bij veel beter, vandaar dat ik ook liever niet terug wil stappen op een bit.

Eigenlijk is het toch belachelijk dat ik straks dus geen wedstrijden meer kan rijden omdat ik vanuit de KNHS verplicht wordt om met bit te rijden...

Ik had ook niet verwacht dat hij zo lekker zou lopen in het L2, vandaar dat ik me er nog niet echt druk om maakte.
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 17-11-14 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 15:55

lieskehh schreef:
Ik weet het zelf ook niet, maar volgens mij heb ik jou gister zien rijden in heukelom kan dat kloppen :D

Haha ja dat klopt dat was ik :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:09

Wat leuk dat het zo goed gaat dat je nu richting de M gaat. Het is belachelijk dat je niet verder kan vanwege regelgeving die eigenlijk totaal niet logisch is.

Wat in ieder geval goed is om te doen, is om dit zelf bij de KNHS aan te kaarten. Als ze niets horen zal het ook niet veranderd worden. Jij bent nou net hét voorbeeld waarom deze regelgeving aangepast moet worden. Hoe meer mensen de KNHS hierover benaderen hoe meer kan dat het aangepast zal worden.

Succes!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:11

Volgens de beschrijving van de Skala der Ausbildung, is de volledige Dürchlassigkeit alleen te verkrijgen door gebruik van en acceptatie van het bit, omdat acceptatie van het bit een belangrijk onderdeel, volgens de FEI is om te komen tot een Happy Athlete.
Het gaat hier dan om hals- en kaaklosheid (ontspannenheid/vrijheid) na/met acceptatie van het bit.
Aanleuning is te verkrijgen zonder bit, volgens de FEI, maar de acceptatie van het bit is een belangrijk onderdeel volgens de FEI voor de hogere sport.

In de hogere klassen is alleen aanleuning en ontspanning niet voldoende. Natuurlijk wel een voorwaarde.

Ik spreek hier vanuit wat ik op internet gevonden heb.

Het Skala is een manier van africhten van je paard, waar de KNHS/FEI zijn sport op heeft gebaseerd.
Het bit is daar duidelijk een onderdeel van, maar toch raakt bitloos wel geïntegreerd.
Misschien in de toekomst ook M1 als gezien wordt, dat deze optie positief in het beeld van de westrijdsport valt.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:22

Ik snap inderdaad dat je in de echt hogere sport tekort gaat komen bitloos.
Al moet ik toegeven dat ik tot nu toe alles kan vragen wat ik voorheen ook met bit deed.

Inderdaad een goed plan om het zelf eens aan te gaan kaarten, ik hou jullie op de hoogte!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:40

Tendance niets tegen het skala hoor want ik vind het een hele mooie leidraad welke ook de basis is van mijn rijden, maar het is een omschrijving op papier... Als in de praktijk blijkt dat het wél mogelijk is om bitloos verder te komen, ook in de hogere dressuur, dan begrijp ik gewoon niet waarom die regelgeving daar niet op wordt aangepast.

Keeyzie succes, ik ben erg benieuwd of je er uit gaat komen! Zou super zijn!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:42

keeyzie schreef:
lieskehh schreef:

Haha ja dat klopt dat was ik :j

Leuk beestje en netjes gereden( beetje off topic), maar ik hoop voor je dat je zo bitloos kan blijven rijden.
Zou inderdaad even contact opnemen met KNHS en het zo ie zo aankaarten :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:53

Daan_Ordeal schreef:
Tendance niets tegen het skala hoor want ik vind het een hele mooie leidraad welke ook de basis is van mijn rijden, maar het is een omschrijving op papier... Als in de praktijk blijkt dat het wél mogelijk is om bitloos verder te komen, ook in de hogere dressuur, dan begrijp ik gewoon niet waarom die regelgeving daar niet op wordt aangepast.

Keeyzie succes, ik ben erg benieuwd of je er uit gaat komen! Zou super zijn!

Ik schrijf ook, dat als anders blijkt, zoals deels gebleken, want t/m L2 mag nu, dan moeten reglementen aangepast worden.
Daar moet wel eerst duidelijk bewijs voor geleverd worden.
Hier zal sowieso wat tijd overheen gaan. Als het al toegestaan gaat worden.

Ik ben zelf jury, heb nu 20+ wedstrijden gejureerd, maar nog geen bitloze combinatie in de ring gehad.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:49

Het jammere is dat het een beetje het kip ei verhaal is. Er zijn best wat bitloze ruiters die op niveau rijden en wedstrijdruiters die wel naar bitloos willen overstappen, maar dit dus niet doen omdat deze beperking er is.

Ik weet vrijwel zeker dat het aantal bitloze combinaties in de wedstrijdring toenemen als deze beperking niet meer van toepassing is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:14

Ik heb destijds ook gelezen van al die bokkers die nu wedstrijden zouden gaan rijden, beginnend in de b. Waar blijven die nou allemaal dan? Voor die anderhalve man en een paardekop gaan ze niks aanpassen. TS is volgens mij (een van de? )eerste die er een topic over opent dus zo'n storm loopt het niet in de L2.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:18

Volgens mij valt het met t aantal ruiters dat dit wil wel mee. Ik zit bijna iedere weekend in een jury hokje. Heb ooit één bitloze combinatie in de ring gehad.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:26

Of er gebruik van gemaakt gaat worden vind ik eigenlijk een hele andere discussie dan de optie überhaupt aanbieden. Ik zou het niet eens zo gek vinden om het gewoon toe te staan. Of er nu 100 of slechts 1 ruiter hier gebruik van maakt. Het bitloos rijden zou imo een keuze moeten zijn. Recreatief en in wedstrijdverband.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:30

Precies friendly, dat vind ik dus ook. En wat ik net al aangaf, het aantal bitloze wedstrijdruiters zal toenemen als er deze beperking er niet meer is.

Ik ben wel gaan starten nadat het is toegestaan, helaas door een blessure van mijn paard gestopt na 2 wedstrijden. In 4 proeven wel 7 wp bij elkaar gereden en beide keren (vrijwel) de hoogste scores van alle combinaties die op die dagen van start waren gegaan (B t/m M2). Het kan echt wel :)
Hopelijk kan ik in de toekomst weer met mijn jonkie van start :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:57

friendly schreef:
Of er gebruik van gemaakt gaat worden vind ik eigenlijk een hele andere discussie dan de optie überhaupt aanbieden. Ik zou het niet eens zo gek vinden om het gewoon toe te staan. Of er nu 100 of slechts 1 ruiter hier gebruik van maakt. Het bitloos rijden zou imo een keuze moeten zijn. Recreatief en in wedstrijdverband.

Volgens mij is dat juist wel het argument van de KNHS. Er zijn weinig tot geen ruiters die bitloos zouden willen doorstromen naar het M1.

Dus als je het wil, laat het horen aan de KNHS, als er genoeg ruiters zijn, zal het heus wel mogelijk gemaakt worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:04

Ah TS ik hoop dat over een paar jaar als ik zover ben (paard is nu pas 2,5) het wel is doorgevoerd. Want ik wil m'n paarden eigenlijk alleen maar bitloos berijden/mennen.

Misschien een mailtje naar de knhs? Misschien dat ze er dan nog ''iets'' mee gaan doen *zegt zij hoopvol*

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:27

friendly schreef:

Die mening deel ik! Ik snap ook best dat er ruiters zijn die met bit blijven rijden omdat ze weten dat er na de L2 toch niet meer zonder bit gestart mag worden. Nu rijd ik voornamelijk voor mijn plezier, vandaar dat ik die overstap wel durfde te maken. Ik had alleen niet verwacht dat het zou goed zou uitpakken, vandaar dat ik me nu een beetje zorgen begon te maken.

Ik heb een mail gestuurd naar de KNHS zodra ik reactie heb laat ik dat hier uiteraard weten. Mocht het zo goed blijven gaan dan ben ik denk ik toch genoodzaakt om voorlopig de M1 met bit te starten. Thuis train ik dan gewoon door op bitloos, misschien zelfs met het inrijden }> en dan net voor de proef mijn bit erin.... hopeloos eigenlijk.

En mocht dat niet lukken dan ben ik helaas toch genoodzaakt om HC te starten, maar ik weet niet of het dan nog leuk is om wedstrijden te rijden. En om daar nou 75 euro per jaar voor te betalen :o dan rijd ik liever in het bos.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:31

Zou wel en goed statement zijn om net voor je proef van hoofdstel te wisselen :D

Nieuwsgierig, met wat voor soort hoofdstel rij je?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:33

Ik denk dat, dat niet eens mag. Volgens mij moet je losrijden met het tuig dat is goed gekeurd om in te starten.