Niet willen lopen in M proef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackyapril

Niet willen lopen in M proef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:38

Ik rij nu ongeveer 7 maanden in de M1 dressuur, en heb nu al de punten om over te stappen naar de M2. Maar als ik de proef in kom wilt mijn pony niet meer lopen en gaat hij stilstaan in de proef.
In het begin deed hij dit nog niet, maar toen in ongeveer 4 maanden M reed ging hij dit opeens doen.
Ik rij daarom heel vaak HC. Ik heb al aan verschillende jury's gevraagd wat hieraan te doen is.
De meeste jury's zeggen dat is heel moeilijk valt op te lossen, en dat het het slimste is om een andere pony te kopen.
Ik moet nu de overstap maken naar de M2, maar dat gaan niet als mijn pony niet wilt lopen.
Weten jullie mischien wat hieraan te doen valt, en of dit nog goed kan komen?

marjotje82

Re: Niet willen lopen in M proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:42

Mm dat is wel lastig probleem ja!!

Loopt ie dan met HC wel goed?

Rij je vaak wedstrijden?
Wissel je t werk voor hem af?
Af en toe ook springen/ longeren /grondwerken en of buiten rijden?
Of enkel alleen maar dressuren?

Blackyapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:45

Ja, als ik HC rijdt met de zweep erbij loopt hij super.
We doen ook regelmatig springen en longeren, buiten rijden gaat niet want hij is bang om alleen op de straat te komen.
Ik rij ongeveer 1x in de 3 weken een wedstrijd, heb nu de laatste 2 maanden geen wedstrijd meer gereden, ben vorige week weer begonnen, in de hoop dat hij het nu wel deed, maar ook dat heeft niet geholpen.

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:48

Hoe loopt hij als je thuis zonder zweep rijdt?

Blackyapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:51

Goed, we trainen nu voor het M2 en thuis rij is hem geregeld zonder zweep en de impuls is dan ook goed.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:52

1.thuis nooit met zweep rijden
2. in de proef er niet meer aan gaan rijden, dan slaan ze helemaal af (ruiter geeft andere hulpen), dus laat je niet verleiden (zit stil en ontspannen)
3. thuis geen of klein stomp spoortje, tijdens wedstrijd een scherpere spoor (heeft alleen effect mits je 1 en 2 juist toepast)

Vaak komt dat door te netjes willen rijden in de proef, bang voor fouten, ruiter gaat dan onbewust knijpen/spannen en vaak zichtbaar eraan zitten duwen....dan slaan ze vaak af op het been.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 25-10-14 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:53

Een nieuwe pony kopen alleen omdat hij stil gaat staan tijdens een proef? Alsof het een wegwerp exemplaar is...
Gewoon rustig blijven proberen, dan maar geen winstpunt.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:54

Misschien komt het door dat je zelf nerveus bent voor een wedstrijd?

Blackyapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:55

Ja, klopt ik was niet van plan om mijn pony te verkopen, en een nieuwe te gaan kopen.

Blackyapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:58

Vroeger was is altijd heel nerveus voor een wedstrijd, maar de laatste tijd kan het me niet meer zoveel schelen. Als iemand anders erop rijdt doet hij het ook, dus het ligt niet aan mij, hij doet het bij iedereen als je begint voor te lezen.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:00

Blackyapril schreef:
Ja, klopt ik was niet van plan om mijn pony te verkopen, en een nieuwe te gaan kopen.

Gelukkig maar. Misschien is dit een moeilijk probleem, maar het is echt wel op te lossen.
Zoals eerder genoemd werd kan zonder zweep, met sporen wel helpen. En er gewoon maling aan hebben als het niet lukt. Dan sta je daar maar een uur stil, volgende keer gaat het wel beter.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:03

Het klinkt wel alsof je pony een motivatie probleem heeft. M.a.w. hij heeft er niet veel zin meer in. Kijk eens of je dingen kunt doen waar hij echt blij/enthousiast van wordt. Je kunt wel zeggen; hij moet het maar doen, maar het is natuurlijk geen machine.
Op wedstrijd gaat er een knopje om en is ie in de proef alleen nog te rijden met zweep. Als de jury je adviseert een andere pony te kopen, dan hebben zij dus geen snelle oplossing hiervoor. Het is ook lastig te zeggen of het op te lossen valt. Maar ik zou in ieder geval gaan werken aan je relatie met de pony. Blijf wel zijn lijf trainen, maar ga bijvoorbeeld eens kijken naar grondwerk, parelli games enzo. Succes er mee!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:03

misschien helpt het als je je proef uit het hoofd rijd, dan is het net alsof je gewoon gaat rijden voor je pony, dit is overigens niet zijn schuld hij voelt jouw spanning en nu is het inmiddels een gewoonte geworden en doet ie het ook bij anderen

kimseyfert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:04

Misschien is de "trigger" het voorlezen? Doe je dat thuis ook soms? Anders dat een keer probeeren en kijken of hij dan ook blift staan....

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:10

Dan wissel je iig aardig af voor m dat is goed.

Ik rij thuis meestal ook zonder sporen en zweep en dan op wedstrijd wel.
Dat zou je idd eens kunnen proberen om thuis zonder te rijden.

En sinds ik m'n proeven uit m'n hoofd rij ben ik zelf veel meer geconcentreerd!
Goede tip van miepie!

En ga eens een keer ergens anders rijden zonder op wedstrijd te gaan?
Nu moet hij altijd wedstrijd lopen als hij met de trailer op pad moet.
Een keer oefen parcourtje doen oid?
Iets wat hij leuk vind!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:20

Blackyapril schreef:
Vroeger was is altijd heel nerveus voor een wedstrijd, maar de laatste tijd kan het me niet meer zoveel schelen. Als iemand anders erop rijdt doet hij het ook, dus het ligt niet aan mij, hij doet het bij iedereen als je begint voor te lezen.

Misschien dan eens de proef uit je hoofd rijden ;)

Blackyapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 18:31

Oke, bedankt voor jullie tips, Ik zal is kijken of ze helpen;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:10

Hij moet gwn nog beter op de hulpen zowel thuis als op wedstrijd veel overgangen tempowisselingen rijden

Op wedstrijd doe je dit het rondje in de bak ook heel veel overgangen hoeven niet netjes als deze maar gehoorzaamd op je hulpen

Edit : Of je "schopt" hem een x je proef door dus als die niet meer wil lopen gwn 2 rondges galopperen door de bak weer verder met je oefeningen Gaat die weer traag herhaal je het weer Voor het laatste onderdeel groet je af Heb je ook geen verliespunten

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:35

Blubje11 schreef:
Een nieuwe pony kopen alleen omdat hij stil gaat staan tijdens een proef? Alsof het een wegwerp exemplaar is...
Gewoon rustig blijven proberen, dan maar geen winstpunt.

Mijn gedachte. Lekkere jury's heb jij. Ik jureer zelf ook, maar dat advies heb ik echt nog nooit gegeven.

Wanneer hij thuis goed loopt, is de kans klein dat het iets lichamelijks is.
Ik zou hem even goed aanpakken, zonder zweep rijden en dan maar lage punten rijden.
Waarschijnlijk verkramp jij en voelt hij dat aan. Eventueel even een aantal keer achter elkaar starten, zodat jullie er even doorheen komen.

Met andere woorden; doorzetten!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:23

"aanpakken" en "schoppen" heeft geen enkele zin, als ik zit te jureren zou ik je, heel zacht gezegd, niet zitten toe te juichen als je dat doet. Je pony doet dit heus niet om jou te pesten, er moet een reden achter zitten, ook al is die niet even duidelijk.

Al eens aan gedacht om toch eens te kijken naar hoe jij je voelt zogauw je de ring in rijdt?
Je bent niet zenuwachtig zeg je, maar onbewust kan je best anders gaan rijden als je op wedstrijd bent.

Als je HC rijdt met zweep dan gaat het blijkbaar wel goed. Je hebt dan niets te verliezen en je hebt je hulpmiddel. Probeer dan toch eens HC te gaan starten zonder zweep.
Enne, word je ook niet voorgelezen als je HC start trouwens?

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:57

Niobe schreef:
"aanpakken" en "schoppen" heeft geen enkele zin, als ik zit te jureren zou ik je, heel zacht gezegd, niet zitten toe te juichen als je dat doet. Je pony doet dit heus niet om jou te pesten, er moet een reden achter zitten, ook al is die niet even duidelijk.

Ik zie liever een combinatie die wat doet, dan dat die stoïcijns te paard zit. Wanneer hij thuis altijd loopt mag hij van mij worden aangepakt, liever dat dan dat ze het goedkeurt dat hij blijft stilstaan.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:14

Dus als zij door de wedstrijd afwijkende hulpen gaat geven, door onbewuste zenuwen en de pony weet even niet wat ie moet doen, dan moet ie maar gestraft worden?

Stel je hebt een kind, die thuis het hele huis vrolijk rond rent en je gaat ermee naar China, daar aangekomen komt een Chinese inwoner en die vraagt het kind in het Chinees of hij/zij een stukje wil rennen. Kind weet niet wat hij zegt en jij ook niet, want laten we er even van uit gaan dat jij ook geen Chinees kan. Dan ga jij toch ook raar staan kijken als de Chinese inwoner je kind vooruit gaat schoppen?

TS moet zorgen dat de communicatie in stand blijft, ook op wedstrijd. Dat klinkt makkelijker dan gezegd, maar paardrijden is ook niet simpel!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:39

Net als bij kinderen die weten ook heel goed als papa en mama op visite de lieve vrede willen bewaren door alles netjes op te lossen Waar ze thuis misschien nog we eens wat strikter zullen zijn Maar ach we zijn op visite Die kinderen weten dat en gaan kijken hoe ver ze kunnen gaan Doen paarden ook Kinderen zijn als een spiegel maar paarden ook DAAR KRIJG JE STRONT VERVELENDE KINDEREN VAN

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:44

Maar een kind kun je vertellen wat er verkeerd is, een paard/pony niet. Als jij zeker kunt zijn dat een paard weet waarom je het straft, dan by all means: gooi die zweep er op.

Er zijn andere manieren om bij een paard voor elkaar te krijgen wat je wil en dat begint altijd bij jezelf.
Als TS weer tegen het zelfde probleem aanloopt op een wedstrijd, groet desnoods af en vraag de jury of je toch nog een paar rondjes rond mag rijden. Het hoeft natuurlijk geen gewoonte te worden dat pony stilvalt.

Als jij met je kinderen op visite bent dan mep je er toch ook niet op los, dan zijn er toch ook andere manieren om je kind te corrigeren?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:48

Ja voorkomen is beter dan genezen Maar daar is het helaas te laat voor dus ja En vooral geen zweep want dan loopt die wel !!! Ook dat is verkeerd aangeleerd Maar dan kun je beter maar duidelijk zijn Dan 20 x zegen mag niet zonder effect